Gå til innhold

Blir virkelig mange norske kalver tatt bort fra moren rett etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Temmelig overrasket over at dette kommer som et sjokk på folk. Kan folk virkelig så lite om jordbruk? Hva tror de melkebønder lever av, om kalvene skal drikke opp melken? 

Anonymkode: ec441...035

Sånn går det når folk vokser opp i byen å kjapt nok har sett grønt gress. Tror alle hadde hatt godt av å besøke gårder rundt om i Norge. De fleste bønder er også villige til å vise frem fjøset sitt om man viser interesse for landbruket. 

Anonymkode: 20858...023

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.2.2019 den 14.43, applestories skrev:

Jeg spør ofte meg selv hvordan jeg kan ha samvittighet til å spise kjøtt, og da er det jo slike ting jeg tenker på. Kalver tas fra moren timer etter de er født, okser står lenket fast innendørs i mørket hele sitt liv, både okser og kyr står på glatte gulv der et skritt bak gjør at de sklir på sprinklene som er der for å lette "rengjøring" (et høyst unøyaktig ord i denne sammenheng).

Og så blir de drept.

Det er jo ikke nødvendigvis at de blir drept som er det verste, men livet de levde før, om man kan kalle det liv.

Og så skryter man av norsk kjøttindustri.

Men mange bygger store nye fjøser her i området, og jeg håper ting blir bedre. Jeg baserer mine utsagn på det jeg har sett i alle de fjøs jeg har vært innom og hjulpet til opp gjennom de siste 25 årene.

Det er jo ikke en positiv ting at det bygges store fjøs.. De kyrne jeg vet om som har det bra kommer fra små gårder, hvor de kan sendes på sætra om sommeren.

Anonymkode: f30fc...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva gjør broren din med kalvene? 

Anonymkode: 7cce4...af0

Kalvene er i egne binger. Som i de fleste fjøs nå til dags. Mange har rett og slett ikke peiling på hva de snakker om. På Vestlandet er gårdene små, kuene har fortsatt navn og bonden kjenner hver ku godt. Utviklingen går en annen vei - mot store fellesfjøs med løsdrift (de som ikke har det allerede må enten legge ned eller ruinere seg på ombygging hvis de har tenkt å drive alene). Biligere norsk mat = stordrift og mer "industripreg". Det blir det ikke noe bedre dyrevelferd av, men man får det slik man vil... En annen ting er at Norge bør ha som mål å være selvforsynt med mat. 

Anonymkode: ac0aa...2cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Temmelig overrasket over at dette kommer som et sjokk på folk. Kan folk virkelig så lite om jordbruk? Hva tror de melkebønder lever av, om kalvene skal drikke opp melken? 

Anonymkode: ec441...035

Er vel ikke et sjokk på alle, men folk begynner å våkne og forlange bedre dyrevelferd. 

Kalvene må jo ha melk uansett, det må vare mulig å la mor og kalv være sammen noen måneder etter fødsel. Bønder bør få tilskudd til å bygge om fjøset så de kan tilrettelegge for bedre velferd.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Not your mom, not your milk. Hvorfor synes folk at det er så mye eklere å drikke f. eks hundemelk eller grisemelk enn å drikke kumelk? Eller morsmelk (i voksen alder)? Trenger vi egentlig melk fra en annen art? Ingen andre arter som drikker andre arters melk som vi gjør🤔 Folk flest sliter tydeligvis en del med kognitiv dissonans.

Anonymkode: e00de...fcc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Survival of the fittest

Menneske er på toppen av næringskjeden. Synd for kuer, men naturen er ikke alltid snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig får ikke kalvene gå sammen med moren, de ville da ha drukket opp alt melken. Melken som moren produserte for kalven sin skal jo ikke kalven få, for den er jo for oss mennesker! :ironi:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hocane skrev:

Survival of the fittest

Menneske er på toppen av næringskjeden. Synd for kuer, men naturen er ikke alltid snill.

Vi er ikke det lenge til hvis vi fortsetter rovdriften på miljøet og andre arter som vi gjør i dag.

Egoistisk tankegang.

Anonymkode: e00de...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Not your mom, not your milk. Hvorfor synes folk at det er så mye eklere å drikke f. eks hundemelk eller grisemelk enn å drikke kumelk? Eller morsmelk (i voksen alder)? Trenger vi egentlig melk fra en annen art? Ingen andre arter som drikker andre arters melk som vi gjør🤔 Folk flest sliter tydeligvis en del med kognitiv dissonans.

Anonymkode: e00de...fcc

Hvorfor er det relevant at ingen andre arter drikker hverandres melk? Betyr det at det at vi ikke kan drikke melk, mens det er greit å spise hønseegg, siden det finnes andre dyr som spiser andres egg? Man kan godt problematisere produksjonsdyrenes velferd, men jeg ser virkelig ikke hvordan det er mer "galt" å drikke melk enn å spise kjøtt eller egg eller bruke ull fra sau osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at jeg avskyr bønder

Anonymkode: 87f5c...63d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, linsejesus skrev:

Hvorfor er det relevant at ingen andre arter drikker hverandres melk? Betyr det at det at vi ikke kan drikke melk, mens det er greit å spise hønseegg, siden det finnes andre dyr som spiser andres egg? Man kan godt problematisere produksjonsdyrenes velferd, men jeg ser virkelig ikke hvordan det er mer "galt" å drikke melk enn å spise kjøtt eller egg eller bruke ull fra sau osv.

Det er galt å spise kjøtt og egg og bruke ull også, men det er en helt annen diskusjon.

Anonymkode: 74e89...9d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på melkekyr og kjøttkyr. De kuene som skal brukes til kjøtt får gå med kalvene sine, kuene som skal brukes som melkekyr blir fratatt kalvene. Dessverre.... 

Anonymkode: f33e5...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en av grunnene til at jeg avskyr bønder

Anonymkode: 87f5c...63d

Bøndene produserer jo bare det folk vil ha. Hvorfor er de mer skyldige enn den jevne forbruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man burde jo ikke bli sjokkert, men det er urovekkende at folk veit så lite om bønder og det å drive en gård. ALLE melkebønder jeg kjenner er glad i dyra og har personlig forhold til dem. Selv i store fellesfjøs med 70 kyr så går folka i fjøset og steller og duller med dyra sine. Og dyra er tilfreds! 

Går du inn i et fjøs der dyra får dårlig stell så er dyra urolige. Får de godt stell så hører du bare tilfreds drøvtygging. Gå inn i et fjøs før og etter melking, så hører du forskjellen. FØR så har kyrne melkespreng og er sultne, etter så senker roen seg og dyra har det godt. 

Gå i et fjøs, ver med og driv en gård en måneds tid , DA kan du komme tilbake og fortelle om din opplevelse. Å sitte i byen og google og prate dritt om ærlege og hardtarbeidende bønder er bare patetisk. 

Kjøttet vokser i frysedisken og melka kommer fra meieriet vel? :P

Anonymkode: c60da...1f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser enkelt kommernter at kalven kan gå med moren pga melka.. De fleste kalver får pulver melk, muligens litt rå melk(den første feit melka som ut av spennet) så meste parten av melka går til oss, mennesker.. 

Anonymkode: 70a27...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 70 melkekyr, en ganske stor gård. Vi setter kalven inn i kalvebås når moren har slikket ham ren. Så går moren inn i robot og blir melket, og det får kalven. Hver gang moren blir melket får kalven melka i tåteflaske. Etter noen dager flytter kalven inn i kalvegarden der de er en måned eller to. 

Det er mer humant å fjerne kalvene fort fra mor, enn å la de tilbringe litt tid sammen og så fjerne dem. De fleste bønder i området her driver gården slik. Kalvene får kose seg med vennene sine. Mor roper ikke etter kalven, for de er vant til dette. Faktisk er det mange kyr som ikke vil ha noe med kalven å gjøre heller.

Anonymkode: 88e44...293

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.2.2019 den 21.39, Sirah skrev:

😢 Stakkars 😢 Hvorfor kan de ikke i det minste gå sammen?

De går bare sånn en kort periode når de er små for å hindre smitte av sykdom (diare kan være dødelig for små kalver), så flyttes de sammen etterpå.

Anonymkode: d7508...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man burde jo ikke bli sjokkert, men det er urovekkende at folk veit så lite om bønder og det å drive en gård. ALLE melkebønder jeg kjenner er glad i dyra og har personlig forhold til dem. Selv i store fellesfjøs med 70 kyr så går folka i fjøset og steller og duller med dyra sine. Og dyra er tilfreds! 

Går du inn i et fjøs der dyra får dårlig stell så er dyra urolige. Får de godt stell så hører du bare tilfreds drøvtygging. Gå inn i et fjøs før og etter melking, så hører du forskjellen. FØR så har kyrne melkespreng og er sultne, etter så senker roen seg og dyra har det godt. 

Gå i et fjøs, ver med og driv en gård en måneds tid , DA kan du komme tilbake og fortelle om din opplevelse. Å sitte i byen og google og prate dritt om ærlege og hardtarbeidende bønder er bare patetisk. 

Kjøttet vokser i frysedisken og melka kommer fra meieriet vel? :P

Anonymkode: c60da...1f0

Takk. Det blir helt håpløst når folk som enten ikke har vært i et fjøs eller ikke sett i et fjøs på flere år skal begynne å uttale seg om dyrevelferden i norsk landbruk. Jeg har vært i mange fjøs og kan si at dyrevelferden generelt er svært god. Bønder generelt er glad i dyr, det er derfor de velger et slikt yrke som er lavt lønnet i forhold til arbeidsmengde. 

Anonymkode: d7508...e10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2019 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet det skjer i USA. Men her til lands, har vi en litt bedre dyrevelferd stort sett? 

Kom i prat med en bonde i fjor sommer som hadde kyr med kalver på beite. Og kalvene var allerede tre måneder den gang og fikk gå sammen med mammaen. Og de skulle være på beite til høsten. Så minst et halvt år skulle de få være sammen. Er dette et unntak eller stemmer det ikke at ku og kalv separeres umiddelbart her til lands? Han bonden var ikke noen sånn "happy cows" bonde eller økologisk på noe vis. Ganske sikker på at han drev en "vanlig" gård

Anonymkode: 4d3ba...534

Det heter kalving, ikke "fødsel" (og kua er ikke "gravid", den er drektig)

Kalven går ikke sammen med "mammaen". Kalven går i tilfelle sammen med kua. ( Og så heter det andre opphavet oksen, ikke "pappaen")

Og når kua, kalven eller oksen en dag skal bli til menneskemat, blir de ikke "drept" . De slaktes, evt. avlives.

Vær så vennlig å skille mellom ord og begreper som brukes om dyr hhv. mennesker. Ellers oppleves ting i overkant emosjonelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er galt å spise kjøtt og egg og bruke ull også, men det er en helt annen diskusjon.

Anonymkode: 74e89...9d9

Flytt til Svalbard, og dyrk din egen mat der. Etterpå kan du jo filosofere over moralske spørsmål omkring matproduksjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...