Gå til innhold

Blir virkelig mange norske kalver tatt bort fra moren rett etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det skjer i USA. Men her til lands, har vi en litt bedre dyrevelferd stort sett? 

Kom i prat med en bonde i fjor sommer som hadde kyr med kalver på beite. Og kalvene var allerede tre måneder den gang og fikk gå sammen med mammaen. Og de skulle være på beite til høsten. Så minst et halvt år skulle de få være sammen. Er dette et unntak eller stemmer det ikke at ku og kalv separeres umiddelbart her til lands? Han bonden var ikke noen sånn "happy cows" bonde eller økologisk på noe vis. Ganske sikker på at han drev en "vanlig" gård

Anonymkode: 4d3ba...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Etter en dag i det fjøset hvor jeg jobbet. Å mate kalvene med flaske var hjerteskjærende. Mor og barn ropte på hverandre. 

Helt jævelig. 

Anonymkode: 61683...050

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste fjøs (spesielt båsfjøs) taes kalven bort fra mor med en gang (mor får evt slikke kalven ren) De får råmelken som kua får den første tiden med flaske. Ellers får de senere tak melk, eller melkeerstatning. Det er eldigvis mer fokus på båndet mellom mor og barn nå, så det er forandringer. 

Anonymkode: 814c8...f1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen anelse, men de bøndene jeg kjenner til driver ikke med slikt. Bønder av mindre skala.

Anonymkode: 6d33a...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste fjøs (spesielt båsfjøs) taes kalven bort fra mor med en gang (mor får evt slikke kalven ren) De får råmelken som kua får den første tiden med flaske. Ellers får de senere tank melk, eller melkeerstatning. Det er heldigvis mer fokus på båndet mellom mor og barn nå, så det er forandringer. 

Anonymkode: 814c8...f1c

Snakk om å ha skrivefeil. Retter litt 

Anonymkode: 814c8...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste fjøs (spesielt båsfjøs) taes kalven bort fra mor med en gang (mor får evt slikke kalven ren) De får råmelken som kua får den første tiden med flaske. Ellers får de senere tak melk, eller melkeerstatning. Det er eldigvis mer fokus på båndet mellom mor og barn nå, så det er forandringer. 

Anonymkode: 814c8...f1c

Hvilke forandringer? Det er fremdeles helt vanlig å skille dem.

Anonymkode: 21142...c24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De blir skilt fordi kalven ellers drikker opp for mye melk sånn at bønder taper penger om kalven blir hos kua. Det er helt vanlig å gjøre det. 

Anonymkode: 21142...c24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke forandringer? Det er fremdeles helt vanlig å skille dem.

Anonymkode: 21142...c24

Ja, men mange steder er det fokus på at kalven skal få gå med mor lenger, fremfor å bli puttet i en binge alene før den i det hele tatt er tørr. 

Anonymkode: 814c8...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre. Heldigvis er det flere og flere bønder som går bort fra dette og tenker dyrevelferd og ikke bare profitt. Snakket med en bonde senest for en uke siden som ikke kunne fatte hvorfor jeg reagerte på at kuene sto i båsfjøs og at kalvene ble tatt fra moren med en gang. Slike skulle ikke få ha dyr 😡

Og nei, jeg er IKKE ekstrem veganer eller fan av NOAH..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har formeninger om hvorfor bonden jeg snakket med lot de gå så lenge sammen? :) 

Anonymkode: 4d3ba...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som har formeninger om hvorfor bonden jeg snakket med lot de gå så lenge sammen? :) 

Anonymkode: 4d3ba...534

Er du sikker på at det var melkefjøs? I kjøttproduksjon brukes ikke melken til annet enn oppfordring av kalvene 

Anonymkode: 814c8...f1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men mange steder er det fokus på at kalven skal få gå med mor lenger, fremfor å bli puttet i en binge alene før den i det hele tatt er tørr. 

Anonymkode: 814c8...f1c

Ikke at jeg vil krangle med deg men det er ikke mange steder det er vanlig! De aller fleste praktiserer å skille kalven fra kua med en gang. Det har blitt satt litt fokus på med jevne mellomrom ja, men de fleste bønder har denne praksisen og har alltid hatt det. 

Anonymkode: 21142...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har formeninger om hvorfor bonden jeg snakket med lot de gå så lenge sammen? :) 

Anonymkode: 4d3ba...534

Enten så driver han nok med kjøttproduksjon som nevnt over, eller så er han en dyrevenn ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har formeninger om hvorfor bonden jeg snakket med lot de gå så lenge sammen? :) 

Anonymkode: 4d3ba...534

Det er veldig uvanlig. Da tipper jeg det er ammekyr så de før opp kalvene til å bli kalvekjøtt. Da trenger de ikke melka annet enn til å feite opp kalvene til kalvestek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg vil krangle med deg men det er ikke mange steder det er vanlig! De aller fleste praktiserer å skille kalven fra kua med en gang. Det har blitt satt litt fokus på med jevne mellomrom ja, men de fleste bønder har denne praksisen og har alltid hatt det. 

Anonymkode: 21142...c24

Har aldri sagt at det er vanlig. Men mange har fått et økt fokus på det. Jeg har jobbet mye som avløser i flere år og sett forandring i mitt område. 

Anonymkode: 814c8...f1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sagt at det er vanlig. Men mange har fått et økt fokus på det. Jeg har jobbet mye som avløser i flere år og sett forandring i mitt område. 

Anonymkode: 814c8...f1c

Men får de bare gå sammen eller får de også drikke melka? Det kan vel brukes nesering på kalvene så de kan gå sammen med mor uten å kunne komme til så de får drukket melka.

Har ikke hørt at det har blitt noen endring der de får gå lenger sammen, men i økolandbruk får de vel være med moren i tre-fire dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I melkefjøs blir kalven tatt vekk fra moren med en gang. Det er litt rauting noen timer, før det blir ro. Noen kyr bryr seg ikke engang når kalven blir tatt bort, så vil anta at morsinstinktet ikke er så sterkt etter mange år med avl. 

Har man ammekyr kan kalven gå med moren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen anelse, men de bøndene jeg kjenner til driver ikke med slikt. Bønder av mindre skala.

Anonymkode: 6d33a...7c2

Da driver de kjøttproduksjon. 99%+ av alle melkebønder tar kalven fra mora nesten umiddelbart.

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som har formeninger om hvorfor bonden jeg snakket med lot de gå så lenge sammen? :) 

Anonymkode: 4d3ba...534

Fordi det var kjøttproduksjon.

I MELKEPRODUKSJON er det at de tar kalven fra mora, MELKEPRODUKSJON.

Anonymkode: cc068...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da driver de kjøttproduksjon. 99%+ av alle melkebønder tar kalven fra mora nesten umiddelbart.

Fordi det var kjøttproduksjon.

I MELKEPRODUKSJON er det at de tar kalven fra mora, MELKEPRODUKSJON.

Anonymkode: cc068...576

ER DU HEEELT SIKKER?

Anonymkode: 4d3ba...534

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...