Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest issoras
Skrevet (endret)
3 hours ago, Frisk Frosk said:

Kan du linke til den forskningen?

Er det RDL dere snakker om? 

Jeg har ikke sett noen anbefale rumpeskvis i øvelser på årevis. Problemet i dag er at mye av de gode uttalelsene om diverse øvelser er på instagram, så det er jo umulig å google seg frem til disse, særlig når de er i stories. Blant annet har maksprestasjon uttalt mange ganger at rumpeskvis ikke har noe for seg i RDL eller hip thrust. 

Her ser du noen instruksjoner som heller ikke sier noe om rumpeskvis. 

https://www.instagram.com/reel/C182iqqC3fC/?igsh=MTZwa2pzcGhzbWRy

https://www.instagram.com/reel/Ce6Oi5iKZun/?igsh=MTN3MGZsMGpqNDE3Ng==

Men man skal jo helt opp i RDL, noe CBE ikke gjør på videoen. 🤷‍♀️

Her er også et interessant innlegg om RDL som påpeker at RDL faktisk ikke må gjøres med stanga tett på beina (som også er en vanlig myte). Det finnes ikke én fasit for RDL eller noen som helst øvelser, akkurat det kan jeg faktisk være enig med LKE i (uten å kunne uttale meg om hvorvidt CBE gjør noe veldig feil eller ei). 

https://www.instagram.com/p/CZRMsnTq0F1/?igsh=MTdncWFvOHdoY2oybg==

Her er to innlegg om hip thrust som heller ikke krever rumpeskvis 

https://www.instagram.com/p/Ck0OROGKEHZ/?igsh=MW85dHM2b3Z5ZXVvMA==

https://www.instagram.com/reel/C2vQ7EhNOWi/?igsh=OWVuMXNtMDZmZGtw

Endret av issoras
Videoannonse
Annonse
Skrevet
issoras skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen anbefale rumpeskvis i øvelser på årevis. Problemet i dag er at mye av de gode uttalelsene om diverse øvelser er på instagram, så det er jo umulig å google seg frem til disse, særlig når de er i stories. Blant annet har maksprestasjon uttalt mange ganger at rumpeskvis ikke har noe for seg i RDL eller hip thrust. 

Her er også et interessant innlegg om RDL som påpeker at RDL faktisk ikke må gjøres med stanga tett på beina (som også er en vanlig myte). Det finnes ikke én fasit for RDL eller noen som helst øvelser, akkurat det kan jeg faktisk være enig med LKE i (uten å kunne uttale meg om hvorvidt CBE gjør noe veldig feil eller ei). 

Her er innlegg om hip thrust som heller ikke krever rumpeskvis 

Skal man komme helt opp - noe CBE ikke viser, hverken i RDL eller hip thrust, så må man nødvendigvis ha med en siste spenning i muskulaturen når man kommer helt opp. Spesielt viktig er dette for å komme seg helt opp i hip thrust. Ser du på den siste linken din er det veldig tydelig når hun viser hvordan gjøre øvelsen korrekt at hun har god spenning i setet, også helt i toppstilling (ellers hadde øvelsen blitt utført slik CBE gjør den...).

Men det CBE viser er bare en dårlig og halvveis utført øvelse, både i RDL og hip thrust. Men hverken hun som pt-student eller pt/coach Eriksen greier tydeligvis å se dette og sørge for at hun gjør øvelsene korrekt. Mest trolig er det egentlig ikke øvelser de ønsker å vise, men å seksualisere Caroline Berg Eriksen og få fokus på de delene av hennes kropp som de selv mener er sexy.

• Liker 6
  • Nyttig 12
Gjest issoras
Skrevet
10 minutter siden, Frisk Frosk said:

Skal man komme helt opp - noe CBE ikke viser, hverken i RDL eller hip thrust, så må man nødvendigvis ha med en siste spenning i muskulaturen når man kommer helt opp. Spesielt viktig er dette for å komme seg helt opp i hip thrust. Ser du på den siste linken din er det veldig tydelig når hun viser hvordan gjøre øvelsen korrekt at hun har god spenning i setet, også helt i toppstilling (ellers hadde øvelsen blitt utført slik CBE gjør den...).

Men det CBE viser er bare en dårlig og halvveis utført øvelse, både i RDL og hip thrust. Men hverken hun som pt-student eller pt/coach Eriksen greier tydeligvis å se dette og sørge for at hun gjør øvelsene korrekt. Mest trolig er det egentlig ikke øvelser de ønsker å vise, men å seksualisere Caroline Berg Eriksen og få fokus på de delene av hennes kropp som de selv mener er sexy.

Men dette skjer automatisk når man kommer seg opp, man trenger ikke aktivt gå inn for å skvise rumpa slik man i "gamle dager" anbefalte (~10 år siden). Når du først er på toppen får du ingenting mer ut av å aktivt skvise rumpa. 

Skrevet
issoras skrev (3 minutter siden):

Men dette skjer automatisk når man kommer seg opp, man trenger ikke aktivt gå inn for å skvise rumpa slik man i "gamle dager" anbefalte (~10 år siden). Når du først er på toppen får du ingenting mer ut av å aktivt skvise rumpa. 

Det er jeg enig i, selv om man må spenne langt mer i toppstilling på en hip thrust enn en RDL.

Mulig jeg har misforstått den diskusjonen med "skvis". Jeg har tenkt det var den naturlige spenningen som man får i siste del av øvelsen på vei helt opp, ikke at det folk har snakket om har vært en overdreven ekstraskvis, for det har jeg aldri forholdt meg til. Så jeg misforstod kanskje den diskusjonen fordi jeg antok det bare var litt ulike måter å uttrykke seg på. Men på en hip thrust vil man, om man tar den helt opp, få en større spenning (eller skvis) naturlig i den siste delen for å komme helt opp (enn man får i RDL).

Jeg har tatt for gitt at det har vært snakk om den naturlige spenningen man må ha i toppstilling (som CBE ikke får noe av siden hun ikke vil gjøre øvelsen riktig), ikke noen overdreven skvis utover det.

Jeg var mer opptatt i tidligere innlegg av det at CBE viser øvelsen feil, at hun ikke tar med hele bevegelsesbanen fordi hun ikke kommer helt opp, som man skal gjøre, uansett hvilken type markløft eller HT man velger.

I tillegg viser CBE RDL med svai i korsryggen (for å vise mer av setet, antar jeg...), som øker risikoen for skade betraktelig.

• Liker 9
Skrevet
Diosa skrev (1 minutt siden):

Kvinneguiden en lørdagskveld: diskuterer om man skal skvise rumpa på toppen av rdl.

Dere gir henne engasjement da, det skal dere ha. Jeg hadde glemt henne helt før jeg snublet over denne tråden. Nå har jeg blitt mer nysgjerrig og må inn og se på ting dere skriver om her inne. 

Det gir henne ikke større engasjement - følgertallene synker og synker og hun har mistet rundt 2300 følgere siden rett før jul.

Når influencere driver så uforsvarlig som det Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen gjør, hvor de nå skaper et narrativ om at de er eksperter på trening, kosthold og formidling av helsefremmende tiltak, så er det helt avgjørende at noen tar til orde for å dokumenter hvor komplett useriøse, uansvarlige og uprofesjonelle og kyniske disse influencerne er, slik de blander til dels helsefarlige råd med massiv barneeksponering med seksualisering av mor, ortoreksi og proana, et svært skadelig kropps- og utseendefokus m.m.

• Liker 19
  • Nyttig 14
Skrevet

Siste post på profilen hennes. Har dere lagt merke til at hun ofte er stivpyntet sammenlignet med andre? Hun kjører en sexy, kort kjole, mens venninner kommer i bukse og bluse. Folk får kle seg i det de vil, men vi er på Østlandet en kald vårdag og ikke i Hollywood.

Og dette med å leke seg seg foran speilet og smile til seg selv er så teit. Fjortiss-vibber. Ønsker hun ikke å bli voksen? Jeg trodde folk forandret seg etter at de fikk barn, men så feil kan man ta. 

Er do-selfier det man skal inspirere barna til? Hva får man ut av dette, uten om «se på meg»? 

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet
Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Uff, hun legger ut mer og mer "bedriftsinnhold" som dessverre gir mer og mer inntrykk av at det har bikket over til å bli et sykelig fokus på kropp og utseende.

Bloggerfot, tilting av bekken for å få thigh gap, manisk spenning av magemuskler OG filter for å fremstå som både tynnere og annen benbygning enn hun har. Dette blir tristere og tristere.

Og mens mor, CBE, holder på med dette, bruker far, LKE, tid på å eksponere flere barn på egen bedriftskonto og å vise at han fremdeles ikke har nok stabilitet til den belastningen han velger på vektene sine. Ikke mindre trist.

Ja, det er en absurd verden full av skitne triks og utnyttelse av andre, inkl mindreårige. Det er sykt å tenke på bloggerfot, tight gap, innsugd mage etc.når du trener.  Vi ser hva som er fokuset.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg får vondt i øynene av knebøyen til coachen 🤯

Knær som faller innover?!? Erre mulig av en coach?! Så inkompetent.…. 
.. og du Lars-Kristian! Hold deg til 70kg, du! 82 1/2 kg er aaaaltfor tungt for deg!

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
LilleSnupp skrev (6 minutter siden):

Jeg får vondt i øynene av knebøyen til coachen 🤯

Knær som faller innover?!? Erre mulig av en coach?! Så inkompetent.…. 
.. og du Lars-Kristian! Hold deg til 70kg, du! 82 1/2 kg er aaaaltfor tungt for deg!

Instabiliteten hans ble tydelig avslørt også på 70 kg, dessverre. Han burde seriøst terpet øvelser uten vekter, så gradvis økt belastning (fremdeles uten vekter!) inntil han har trent opp stabiliteten nok til at han kan håndtere vekter uten å risikere å pådra seg skade/overbelastning eller kompensasjoner som vil gi problemer på sikt.

Om ikke annet dokumenterer han godt hvorfor han pådrar seg problemer med kroppen... Så kanalen hans kan brukes for å vise folk hvordan det ikke skal gjøres. Det farlige er at han fremstiller det som om han er ekspert som andre bør lytte til. Ja, hvis de ønsker å bli skadet, da bør de lytte til LKE...

• Liker 20
Skrevet

Innlegg med 7 bilder merket forrige uke og 3 av dem er do-selfies 😳 Tydelig at frua ikke kan få nok av seg selv, der hun poserer i den lille sorte, løfter lekent på benet, lager trutmunn og ler til seg selv. Har nesten ikke ord, hva får en voksen dame til å poste slike fordummende bilder 😆

• Liker 34
  • Nyttig 9
Skrevet
issoras skrev (2 timer siden):

Men hun kommer seg jo ikke helt opp, hun stopper før hun fullfører øvelsen..🤔 

• Liker 11
Skrevet

Lurer på om det er lurt å kritisere alt det positive (om det finnes noe?) disse to smar...bedriftseierne bedriver, i og med at logikken i Særp tilsier at det som kritiseres gjøres det mer av på trass?

Skaviseee, jeg kommer bare ikke på noe positivt og samfunnsnyttig som kommer til syne fra den kanten.

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (15 minutter siden):

Lurer på om det er lurt å kritisere alt det positive (om det finnes noe?) disse to smar...bedriftseierne bedriver, i og med at logikken i Særp tilsier at det som kritiseres gjøres det mer av på trass?

Skaviseee, jeg kommer bare ikke på noe positivt og samfunnsnyttig som kommer til syne fra den kanten.

Nei, den er verre. :sukk:

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest NordreSving
Skrevet
issoras skrev (12 timer siden):

Her er to innlegg om hip thrust som heller ikke krever rumpeskvis 

https://www.instagram.com/reel/C2vQ7EhNOWi/?igsh=OWVuMXNtMDZmZGtw

Altså, det må bare påpekes det ironiske i å bruke Instagram som kilde. Det er jo nettopp dette som diskuteres i tråden her, hvordan folk på Instagram ikke nødvendigvis har formell kompetanse og man derfor ikke blindt burde stole på dem. Instagram er ikke kuratert. 

Gjest issoras
Skrevet (endret)
1 hour ago, NordreSving said:

Altså, det må bare påpekes det ironiske i å bruke Instagram som kilde. Det er jo nettopp dette som diskuteres i tråden her, hvordan folk på Instagram ikke nødvendigvis har formell kompetanse og man derfor ikke blindt burde stole på dem. Instagram er ikke kuratert. 

Men flere av de jeg lenker til har formell kompetanse, og for eksempel maks prestasjon og flere andre er svært dyktige til å lenke til forskningen de legger til grunn. Men siden denne type kunnskap i dag stort sett formidles på Instagram er det mye mer tidkrevende å lete frem informasjonen man vet man har sett, enn når man tidligere kunne google og finne tilbake til blogginnlegg med kilder. 

Instagram er jo bare en plattform, det hadde jo ikke vært noe annerledes om disse uttalte seg på en nettside i stedet. Dette er kompetente mennesker. Men ja, man må være svært nøye med hvem man velger å ta imot råd fra. Jeg har etterhvert opparbeidet meg en ganske god gruppe mennesker jeg følger og stoler på, fordi de i stor grad linker til forskning og forklarer teorien bak rådene sine på en folkelig måte. 

Så anonym, udokumentert teknikkpirk på KG er seriøst, men å vise til dyktige, kjente instruktører som du kan sjekke opp kompetansen til, det er useriøst og ironisk? 🧐

Endret av issoras
Gjest Doktorgraden
Skrevet (endret)

Hva har skjedd med håret? Ekstremt flisete? Er det slutt på hårsponsen?

IMG_6856.jpegBilde fra CBE Instagram 

Endret av Doktorgraden
Bildeinfo
Gjest Xstrella
Skrevet
Doktorgraden skrev (15 minutter siden):

Hva har skjedd med håret? Ekstremt flisete? Er det slutt på hårsponsen?

IMG_6856.jpegBilde fra CBE Instagram 

Jeg undres over det behovet av å legge ut slike bilder. Er bekreftelse på utseende så stort?

Gjest NordreSving
Skrevet
issoras skrev (1 time siden):

Men flere av de jeg lenker til har formell kompetanse, og for eksempel maks prestasjon og flere andre er svært dyktige til å lenke til forskningen de legger til grunn. Men siden denne type kunnskap i dag stort sett formidles på Instagram er det mye mer tidkrevende å lete frem informasjonen man vet man har sett, enn når man tidligere kunne google og finne tilbake til blogginnlegg med kilder. 

Instagram er jo bare en plattform, det hadde jo ikke vært noe annerledes om disse uttalte seg på en nettside i stedet. Dette er kompetente mennesker. Men ja, man må være svært nøye med hvem man velger å ta imot råd fra. Jeg har etterhvert opparbeidet meg en ganske god gruppe mennesker jeg følger og stoler på, fordi de i stor grad linker til forskning og forklarer teorien bak rådene sine på en folkelig måte. 

Så anonym, udokumentert teknikkpirk på KG er seriøst, men å vise til dyktige, kjente instruktører som du kan sjekke opp kompetansen til, det er useriøst og ironisk? 🧐

Personlig har jeg ikke vurdert KG og Instagram opp mot hverandre og konkludert med at «teknikkpirk på KG er seriøst», det tror jeg de færreste gjør. I større eller mindre grad legger jo folk ved kilder på påstandene sine og det er det som er poenget. Dersom folk linker til forskning så vurderes innleggene deres som mer tungtveiende argumentasjon, selvfølgelig. 

Du brukte utelukkende Instagram som dokumentasjon og det fant jeg ironisk, all den tid mye av tråden her diskuterer to mennesker som har en heller tvilsom kunnskapsformidling på nettopp Instagram. Du gjorde et poeng av at du nettopp ikke kunne gjenfinne kunnskapen din andre steder. 

Skrevet
Xstrella skrev (1 time siden):

Jeg undres over det behovet av å legge ut slike bilder. Er bekreftelse på utseende så stort?

Ja. Åpenbart.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...