Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest IreneV
Skrevet (endret)
NettoppJa skrev (4 timer siden):

Hun opptrer som helsepersonell, og er dermed underlagt lovverk ift forsvarlighet. Samme med Kaveh Rashidi. Helsesista har meg bekjent ingen annen jobb enn sosiale medier, boksalg og andre honorar. Ellers ville jo en arbeidsgiver vært begrensende for annen virksomhet innen samme bransje. Men dette er jo en avsporing....

Det er i gråsonen med avsporing synes jeg, hvis man diskuterer Netfit AS, som vel er en bedrift innen trening, helse og kosthold. Med tanke på at de da bør ha faglig kompetanse, og vil henvende seg til en gruppe som kan være ekstra sårbare for kroppspress. Reglene vil kunne ramme hardere, nettopp fordi de beveger seg inn i "helse". Man kan i alle fall håpe.
Jeg mener at man kan sammenligne med andre, men det er kanskje å strekke det langt med de som jobber innen psykisk helse. Det er bare det at influencere har så negativ kraft også der..alt henger sammen. Og ekstra tydelig blir det med CBE og mannen.
Med andre ord, så synes jeg det har en viss relevans.

Endret av IreneV
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pippilang skrev (2 timer siden):

Tenk å utlevere seg selv og hele familien sin for en helt normal lønn! Helt ubegripelig. Nå kan ikke jeg skjønne de som leser hennes blogg heller,for makan til overfladisk svada. Hun har jo en helt udugelige mann som ikke gjør et arbeidslag. Utrolig at han synes det er greit å bli forsørget av kona,som flasher puppene for å generere likes. Herregud.....

Hun er akkurat like ille som det han er. Du ser det på måten hun stadig ser halvforelsket inn i egen mobil, enhver skinnende overflate, alt fra offentlige dospeil, til komfyrfronten, til andres bilvinduer og butikkvinduer - alt kan brukes til å posere seg frem til et bilde som kan publiseres... vel og merke etter at hun også har redigert og/eller brukt filter på bildene først, slik at de kan vise frem et falsk bilde av seg selv som hun liker. Helt blottet for refleksjon over hva hun gjør med seg selv, sine barn og alle sårbare som følger henne eller kommer over bedriftskontoen hennes.

Du ser det på måten hun avfeier all kritikk som hat og hets. Du ser det på måten hun både gjennom blogg og i media stadig har forsvart mannen og seg selv, hvordan hun i media har valgt å skape falske narrativ, narrativ som hun selv kan tjene penger på.

I januar 2016 hadde hun et tilsynelatende reflektert forhold til det å endre på eget utseende, i et innlegg på egen blogg (gjengitt og linket til flere ganger i tråden), at hun ikke ønsket at hennes barn skulle vokse opp med å se sin mor ha behov for å endre på eget utseende, og at hun derfor ikke ville endre på utseende og kropp lenger.

Men det var tydeligvis også et narrativ, på lik linje som det var et narrativ da de påstod at de ikke ville eksponere egne barn pga. alle de negative følgene det kunne få for barna.

CBE er like ille som LKE, hun jobber iherdig for å opprettholde egne falske narrativ. Utstuderte seksualiserte "treningsbilder", flashing av pupper, nakenhet, ekstreminntrukket og -spent mage for å fronte proana. Alt er bevisste valg CBE tar i like stor grad som LKE - og alt for at de skal kunne fortsette å opprettholde dette luftslottet sitt, slippe å gjøre ærlig arbeid.

Ja, LKE burde få seg en ordentlig jobb, gjøre noe fornufig med dagene. Men det burde jammen hun også. Å skryte av at hun er blitt yogalærer, når hun må vite at kurset hun tok ikke oppfyller kravene (tross alt vet vi jo at de, eller folk nær dem, leser her, og derfor har lest dokumentasjonen på akkurat dette, så da antar jeg at CBE også er blitt informert om at yogalærerpapirene hennes ikke er verdt papiret det er skrevet på) - alt er bevisst fra CBE sin side. Lettvint og overfladisk løsning som alltid, noe som kan skaffe penger i kassa med å bake inn seksualiserte poseringer i slangeskinnsklær, kamuflert som "yoga".

Tidligere i dag hørte jeg et intervju med Ingebrigt Steen Jensen på Nrk P2. Han sa:

"Reklame er ikke løgn. Reklame er sannhet, presentert på en god måte."

CBE og LKE bygger forretningsvirksomheten sin og annonsesamarbeid i stor grad på løgn. De er tatt i løgner, juks og bedrag, gang på gang i hvor mange år? 10? 14? De presenterer de fleste av sine reklamer med lovbrudd og kroppspress og bildejuks. Siden det ble lovpålagt å merke reklame med retusjert person har CBE ikke én gang merket noen av sine egenreklamer eller annonsesamarbeid med andre med retusjert person, tross at så godt som alle skulle vært det (med mulig få unntak). Tidvis horribel filterbruk - men CBE later som at dette er henne. Helt bevisst forretningsstrategi fra bedriftseierne av Treasures AS, CBE og LKE.

De må hoppe av denne karusellen før de ødelegger fullstendig for seg selv, for de er like ille begge to, og de gjør hverandre verre.

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Hennes sanne jeg skinte godt igjennom på podcasten for oss hørte på den. Det er meg, meg, meg. Hun er fullstendig uten evne til å se utenfor sin egen boble. De er like ille begge to. 

Men det jeg lurer på etter at disse tallene nå er presentert er hvordan de evner å lønne Susan. Vil dette samarbeide sakte, men sikkert fades ut slik det fremsto i avslutningen av poden? De er jo tre stykker på lønningslisten, ikke bare to.

• Liker 29
Gjest IreneV
Skrevet
Kaisa10 skrev (19 timer siden):

Av og til spør jeg meg selv hva er det som trigger meg så sykt med disse folkene?!? Og om jeg ikke bare kan la være å bry meg!

Men- og det er et stort Men- jeg provoseres noe så inni H at det er mulig å ha en bedrift som ikke bare er lite samfunnsnyttig men er direkte skadelig for samfunnet, og allikevel ha rett på pensjon og sykepenger!! 
Uten at det stilles krav til bedriftens virke. 
Jeg antar at de fleste kjenner seg igjen at man må forholde seg retningslinjer, gdpr, holde seg oppdatert, autorisasjoner osv , for å kunne forsette i jobben sin.

For meg så er dette influenser yrket bare patetisk og jeg provoseres ordentlig av at noen kan leve av det!

Jeg stopper også opp og spør meg selv, hvorfor jeg blir så engasjert. Svaret er barna. Mine barn. Alles barn. De er vårt ansvar. Barn som i skrivende stund er  med på et helt vilt eksperiment, der skjermbruk har blitt en del av hverdagen, både hjemme og på skolen! 
På denne skjermen har de tilgang til veldig mye, som det er vanskelig å ta kontroll over. Det har skjedd så raskt, og uten at ordentlig forskning har kommet å plass. Det haster med å få regelverk på plass, slik at overfladiske og kyniske influencere ikke kan få ture frem som de vil. Barn og ungdom melder fra om økt stress og angst. Mange  er avhengige av skjermen, klikk, likes, shares. Hele designet må endres. 

Skrevet
IreneV skrev (25 minutter siden):

Jeg stopper også opp og spør meg selv, hvorfor jeg blir så engasjert. Svaret er barna. Mine barn. Alles barn. De er vårt ansvar. Barn som i skrivende stund er  med på et helt vilt eksperiment, der skjermbruk har blitt en del av hverdagen, både hjemme og på skolen! 
På denne skjermen har de tilgang til veldig mye, som det er vanskelig å ta kontroll over. Det har skjedd så raskt, og uten at ordentlig forskning har kommet å plass. Det haster med å få regelverk på plass, slik at overfladiske og kyniske influencere ikke kan få ture frem som de vil. Barn og ungdom melder fra om økt stress og angst. Mange  er avhengige av skjermen, klikk, likes, shares. Hele designet må endres. 

Barn er ikke i målgruppen til CBE.no.

• Liker 4
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Aricia skrev (17 minutter siden):

Ungdom er, fra 18 år står det om Netfit AS, men yngre får medlemskap hvis foreldre godkjenner.  Og de utleverer egne barn, noe som engasjerer meg sterkt.

Endret av IreneV
Skrevet
Stargaze skrev (9 timer siden):

«Eldre enn yrket influencer» hva mener du med det?

Klarer ikke helt å se hvem med høy utdannelse som har gått over til å være influncere? De fleste vil ødelegge yrkestittelen sin på det. At influencer yrket er en fantastisk ting er jeg også helt uenig i.

Det er blitt en innholdsløs, overfladisk reklamekanal for…-dem selv.

De aller fleste av oss hadde ikke merket noe om de kuttet ut og la ned.

Og når man ser det siste bildet av cbe her. Uttryksløst, ingen glede så må man jo lure. 
Reklame for vippeløft? Ser ikke vippeløft, bare en trist, lei dame. 

Hun bør virkelig komme seg i jobb, få noe å gjøre, treffe kollegaer som hun kan sosialisere med. Få et liv.

Ikke bare henge rundt med en manisk trenende mann.

Det er et hurtig synkende skip

Egentlig veldig godt å se at inntektene stuper. Det er ikke bar vi her som synes dette er triste saker.

Eldre enn yrket, dårlig formulert men influensere og bloggere kom ikke før en 10-15 år siden, folk som er 40+ har tatt en utdannelse og jobbet og deretter begynt med kommunikasjon gjennom instagram, likt som en influencer. 

I Norge vet jeg ikke så mange, men Usman Chaudhry (psykolog), Tine Sundfør(klinisk ernæringsfysiolog) og Helsesista (sykepleier) er noen ihvertfall. Disse er påvirkere(influencere) med faglig, god kompetanse. 

Du sier det selv, "det har blitt en innholdsløs og overfladisk reklamekanal". Men tenk hvor mye potensiale som ligger her! Tenk hva det kunne ha vært om det hadde vært et regel/lovverk og et kontrollorgan litt mer enn forbrukertilsynet🤷‍♀️

• Liker 9
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
MacBeth skrev (9 minutter siden):

Eldre enn yrket, dårlig formulert men influensere og bloggere kom ikke før en 10-15 år siden, folk som er 40+ har tatt en utdannelse og jobbet og deretter begynt med kommunikasjon gjennom instagram, likt som en influencer. 

I Norge vet jeg ikke så mange, men Usman Chaudhry (psykolog), Tine Sundfør(klinisk ernæringsfysiolog) og Helsesista (sykepleier) er noen ihvertfall. Disse er påvirkere(influencere) med faglig, god kompetanse. 

Du sier det selv, "det har blitt en innholdsløs og overfladisk reklamekanal". Men tenk hvor mye potensiale som ligger her! Tenk hva det kunne ha vært om det hadde vært et regel/lovverk og et kontrollorgan litt mer enn forbrukertilsynet🤷‍♀️

Sosiale medier har mye positivt å by på, men mangler regelverk, og har blitt utnyttet av de mest penge-og maktgriske, fordi de har hatt kompetansen. Utviklerne sier selv at det bør endres. De holder sine egne barn langt unna. Jeg tror på en endring, men da må folk rapportere og si fra. Nå har det nettopp vært en stor høring om Tik-tok, både når det gjelder sikkerhets- og helsemessige spørsmål. Nyere forskning og hendelser har vakt stor bekymring hos folk med politisk makt. Heldigvis. Så får vi se. 
Men enig med deg, det kan bli bra!

https://www.aftenposten.no/verden/i/gErvA5/tiktoks-toppsjef-grillet-i-kongressen

Endret av IreneV
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Men det er definitivt i Netfit.nos målgruppe...

"ALDERSGRENSE
Det er ingen aldersgrense for bruk av Tjenesten."

https://netfit.no/vilkaar-og-betingelser/

Dessuten, CBE bruker bevisst barn som en del av innholdet sitt. Og har reklamert for barneleker o.l. Etter at barna begynte på skolen er det også langt større risiko for at jevnaldrende til barna finner veien til bedriftskontoene (barn synes jo ofte det er stas å kjenne en "kjendis" også). Så IreneVs innlegg som også rettet seg til barn, det tenker jeg er helt på sin plass.

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Hvorfor er det blitt så stas med trutmunnbilder? I siste innlegg er det flere varianter av trutmunn, og ærlig talt, det ser litt teit ut. Nærmer hun seg 40 eller 14? 

Endret av Snødronninga
  • Liker 23
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det var heller ikke målgruppen til Andrew Tate. Alle har et ansvar for hva som legges ut på det åpne nettet. 

• Liker 15
  • Nyttig 11
Skrevet
Klementine skrev (2 timer siden):

Hennes sanne jeg skinte godt igjennom på podcasten for oss hørte på den. Det er meg, meg, meg. Hun er fullstendig uten evne til å se utenfor sin egen boble. De er like ille begge to. 

Men det jeg lurer på etter at disse tallene nå er presentert er hvordan de evner å lønne Susan. Vil dette samarbeide sakte, men sikkert fades ut slik det fremsto i avslutningen av poden? De er jo tre stykker på lønningslisten, ikke bare to.

Dersom Susan er en slags annonseformidler tar hun nok sitt honorar før Caroline får sine penger, i alle fall dersom formidlingen går via Susan. Det vanlige er at formidleren tar ca 50% av det beløpet som annonsøren må ut med for å bli markedsført via en influenser. Hvis CBE forlanger 50K for en annonse, skal altså formidleren ha sin 25K før restbeløpet havner hos influenseren. Hobbelin AS hadde en omsetning på knapt 500K i 2022, med et driftsresultat på drøyt 100K.  https://www.proff.no/regnskap/hobbelin-as/oslo/bedriftsrådgivning/IFBAAYV043Z/

• Liker 16
  • Nyttig 1
Gjest IreneV
Skrevet
Frisk Frosk skrev (16 minutter siden):

Men det er definitivt i Netfit.nos målgruppe...

"ALDERSGRENSE
Det er ingen aldersgrense for bruk av Tjenesten."

https://netfit.no/vilkaar-og-betingelser/

Dessuten, CBE bruker bevisst barn som en del av innholdet sitt. Og har reklamert for barneleker o.l. Etter at barna begynte på skolen er det også langt større risiko for at jevnaldrende til barna finner veien til bedriftskontoene (barn synes jo ofte det er stas å kjenne en "kjendis" også). Så IreneVs innlegg som også rettet seg til barn, det tenker jeg er helt på sin plass.

Takker for info! Kunne tenke meg at de kjører en såpass aggressiv utlevering og markedsføring av barna. Nitrist.

Skrevet
IreneV skrev (2 timer siden):

Ja, jeg er helt enig med deg! 
Lover og regler rundt bedriften er en «bagatell» ifhht hva de gjør med barna. 
Jeg provoseres på så mange punkter med denne bedriften! Og på influenser yrket generelt..

Tenkt å ha en jobb der du bestemmer hva som er rett og galt og kan avfeie alt av tilbakemeldinger. Tenkt å hevde at du kan alt best og alltid har rett. Tenkt å hele tiden lyve bare fordi du kan. 
At barna mine/våre vokser opp i dette her skremmer meg!

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Snødronninga skrev (47 minutter siden):

Hvorfor er det blitt så stas med trutmunnbilder? I siste innlegg er det flere varianter av trutmunn, og ærlig talt, det ser litt teit ut. Nærmer hun seg 40 eller 14? 

"Trutmunn er så gammalt, tante" sitat niese 12 år når vi tulla med selfies...🤦‍♀️

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest IreneV
Skrevet
MacBeth skrev (3 minutter siden):

"Trutmunn er så gammalt, tante" sitat niese 12 år når vi tulla med selfies...🤦‍♀️

Hva er in nå? Litt sånn halvåpen gullfiskmunn? 🧜‍♀️

Skrevet

Kontrastene er store når det gjelder reklame for hoteller ser jeg. Et eksempel fra Emilie Nereng sin story på insta hvor hun hopper av glede når hun kommer inn på hotellrommet og ser på utsikten fra rommet. Ekte smil, ekte glede. Hadde valgt det hotellet 10 av 10 ganger kontra det på GranCa som CBE reklamerte for! (Selv om Geiranger og Gran Canaria ikke kan sammenlignes sånn sett, men heller ekthet i Geiranger enn overfladiskhet på GranCa) 

• Liker 24
  • Nyttig 11
Skrevet
Minombre skrev (4 minutter siden):

Kontrastene er store når det gjelder reklame for hoteller ser jeg. Et eksempel fra Emilie Nereng sin story på insta hvor hun hopper av glede når hun kommer inn på hotellrommet og ser på utsikten fra rommet. Ekte smil, ekte glede. Hadde valgt det hotellet 10 av 10 ganger kontra det på GranCa som CBE reklamerte for! (Selv om Geiranger og Gran Canaria ikke kan sammenlignes sånn sett, men heller ekthet i Geiranger enn overfladiskhet på GranCa) 

Nettopp vært i geiranger, var helt magisk der! Så skjønner gleden hennes. Men mye mer liv i henne enn i caroline 

• Liker 11
Skrevet
Minombre skrev (10 minutter siden):

Ikke mye å lure på der nei. 

• Liker 3
Skrevet
EmilieH skrev (5 minutter siden):

Nettopp vært i geiranger, var helt magisk der! Så skjønner gleden hennes. Men mye mer liv i henne enn i caroline 

Mye som trekker i Geiranger i tillegg til en mye mer inspirerende presentasjon av hotellet. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...