Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gratulerer med å ødelegge debatten her med innlegg på innlegg om et tilsynelatende normalt alkoholforbruk. 

• Liker 20
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
cerruti skrev (10 minutter siden):

Gratulerer med å ødelegge debatten her med innlegg på innlegg om et tilsynelatende normalt alkoholforbruk. 

Nettopp. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Minnie Mus skrev (14 minutter siden):

Og hvor mange enheter har du konsumert i kveld? Uavhengig  hva "influensaer"  lenger gjør 🤣

Telefonen min har tatt seg en dram eller 10 kanskje 😅

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen her inne vet noe som helst om alkoholinntaket til cbe.no, det er forsåvidt irrelevant med hva INNTAK hun har, ettersom dette kun kan bekreftes av personen bak. Når dette diskuteres ødelegges debatten. Diskusjonen må heller gå mot CBE.no sitt fokus på vin ettersom hun er en påvirker og sender signaler...

• Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
MacBeth skrev (52 minutter siden):

Ingen her inne vet noe som helst om alkoholinntaket til cbe.no, det er forsåvidt irrelevant med hva INNTAK hun har, ettersom dette kun kan bekreftes av personen bak. Når dette diskuteres ødelegges debatten. Diskusjonen må heller gå mot CBE.no sitt fokus på vin ettersom hun er en påvirker og sender signaler...

Nettopp. Noen tusen følgere vil være i faresonen eller over i en farlig vane, det er derfor kritikkverdig å påvirke til alkoholbruk i situasjoner som folk i fare for misbruk kan definere som «innafor for CBE, innafor for meg». Hvor mye influenceren drikker er uinteressant, det skjer uansett en påvirkning som enkelte vil oppleve sterkere enn andre. Når det i tillegg er veldig enkelt å unngå denne typen påvirkning, særlig siden influenceren oppgir å være opptatt av familie, kosthold og trening, er det merkelig at det så hyppig vises frem alkohol (eller skrives om det). 

Endret av Kollontaj
  • Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Håper folk klarte å se at det står yin og ikke vin på det bildet 😅

• Liker 2
Skrevet

Uavhengig av hvor mye eller lite hun drikker syns jeg det er rart å fronte det som hun gjør, når hun samtidig reklamerer for lifesum for å spise optimalt ift hennes mål på trening. Det forlenger restitusjonstiden betraktelig, så for meg kræsjer dette totalt. Selvfølgelig skal man ikke måtte være avholds bare fordi man trener, men her er jo påvirker-yrket hennes litt i veien igjen. 
Når jeg tenker etter viser hun jo på mange områder at restitusjonstid er noe hun ikke bryr seg om, ref søvn, mat, hyppige treningsøkter, så å legge til enda et hinder har vel ikke så mye å si likevel. 

Men så er det dette elementet med PÅVIRKER. Det kræsjer. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
Klink skrev (4 timer siden):

Det var selvfølgelig ikke ment slik.

Vi må nesten forholde oss til hva du faktisk skriver. Hvis du mener noe annet må du ta ansvar for å formilde det bedre. Men poenget ditt er visst stort sett å si i mot flest mulig her inne. 

• Liker 30
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan går det med fruen? Får ikke sett sirkuset fordi jeg nekter å følge henne😅

• Liker 4
Skrevet (endret)
Danseskjørt skrev (1 time siden):

Hvordan går det med fruen? Får ikke sett sirkuset fordi jeg nekter å følge henne😅

Det går nok helt fint all den tid hun lever i illusjonen om at promp, fnis, knis, tiss, plastikkpupp, filter, setningssskader, rumpeputer, piratkopier, vin (eller var det yin), stalkermann, mølle-speed, mølle-død, trass, kaffe, sletting, blokking, stenge-åpne-stenge-åpne-stenge og kjøpe følgere representerer high class og ikke satire-inspirasjon.

Må tilføye at stalker-makkeren (både irl og på nettet) ble litt feilplassert der, da det på ingen måte representerer noe annet enn skremmende atferd. Ja, det kan man vel i grunn si om hele virksomheten. Noe er hakkende gale sånn som de holder på.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 26
  • Nyttig 9
Gjest Snøsøta
Skrevet

Synes det er rart hvor ofte det er nødvendig å påpeke at det er en stor forskjell hva CBE gjør privat og hva hun poster som content på bedriftskontoen. Det er tydeligvis nødvendig å repetere igjen og igjen for enkelte brukere er at hvor mye vin CBE drikker og hva hun poster i sosiale media - det har ikke sammenheng engang. Se for deg bildet av et strøkent influencerhjem, og om kameraet sveiper bare litt til høyre ser du oppvasken, rotet og alt som ble ryddet ut av bildet. DET er måten å tolke CBE sine alkoposter på. Kanskje hun ikke drikker vinglasset men tømmer det ut, som med isen som ser kul ut på bilder men som de kaster etterpå. Eller kanskje hun har vin i kaffekoppen hver dag, og spiser is i bøttevis og kaster opp etterpå. Vi har ingen aning. Det jeg tenker er relevant er at de kommersielle produktene hennes inkluderer alkohol, hva hun vil med det og hvilken påvirkning det har på omverdenen. Det synes jeg er en viktig diskusjon. Det jeg personlig  synes er superinteressant er hvordan influenceren utnytter disse kontroversene til sin egen fordel.

Influencerne har full kontroll på kamera- og storyfokus. CBE selv tjener stort på at hennes private vinkonsum blir tema, fordi det igjen flytter fokus fra hennes forretningsdrift over på henne som privatperson. Det kan hun kapitalisere, unndra seg kritikk og høste sympati. Og lage podcastepisode hvor hun utbroderer hvor moralistiske folk er og at det må gå an å ta seg et glass vin i helgen. I helgen lissom, alkohol er jo lovlig!

Hun vil ikke svare på henvendelse fra media om alkoholkritikken, men bruker podcasten istedet på å nok en gang flytte fokuset dit hun vil ha det, denne gangen i form av storyen hun presenterer - at hun som lever så sunt ønsker å formidle at hun har en balanse i livet, og at hun synes det er dritdigg å kunne ta seg et glass vin eller to i sofaen i helga etter barna har lagt seg, og at det er den følelsen billedteksten viser til. Selv om det står god morgen, hun ser nyoppstått ut i undertøyet og sier hun helst vil bytte ut morgenkaffen med vin. Alle de gode, sunne tingene hun legger ut kan påvirke noen negativt, så det kan ikke styre hva hun legger ut. Følgerne hennes vet jo hva hun mener, så kritikeren bruker bare CBE for å få oppmerksomhet. Veldig urettferdig, noe sidekicken hennes kan bekrefte. Selv tenker jeg det er en veldig kald og kynisk forretningsstrategi.

Dette er alle influencertriksene i boka som er i spill, og en konsekvens av at sosiale media har gitt alle en mikrofon rett ut til offentligheten uten noe mellomledd eller forstyrrende kritiske kommentarer. Konstruktive kritiske kommentarer blir redigert bort. Kritiske kommentarer som underbygger influencerens story får stå mens tilhengerne får gå til angrep på de utvalgte. Internett og sosiale media kan brukes både godt og dårlig, og jeg tenker det er en styrke for demokratiet at flere stemmer får plass i offentligheten. Også influencere. Men det er fortsatt nytt nok til at det trengs kunnskap om hvordan det misbrukes. Selv følger jeg med for å kunne lære barna mine å bevege seg trygt på nett, og å få en god kritisk sans til å vurdere informasjon. Sorry CBE, jeg følger ikke med fordi jeg synes din person er interessant, men fordi forretningsstrategiene er såpass kritikkverdige at jeg stadig har noe å lære ungene mine om. Et morgenbilde med pupper og vin er ikke nødvendigvis hva det gir seg ut for å være.

Skrevet
Sursøtsaus skrev (16 minutter siden):

Ut ifra det inntrykket jeg får av bedriften CBE via hennes plattformer så tror jeg hun liker å fronte mye vin i monitor fordi det får henne til å virke "sofistikert". Hadde man bytta ut vinen hun hyppig viser i diverse settinger (kveldskos, helgekos, lunsjdate, feriemiddag, ettermiddagskos, etc) med øl så hadde nok pipa fått en litt annen vri, for øl blir ikke ansett som like høyverdig som vin i Norge. Hvis du er interessert i vin så har du liksom klasse og er dannet innenfor kultur, og vin til mat er nærmest aldri "feil" valg. Man kjøper jo ofte vin til hverandre i gaver, om det er husvertsgave eller andre anledninger så vin har en høyere status enn f.eks pils. Det er jo også betraktet som mer feminint, og vi vet jo også at frua er veldig glad i å spille både cheesy fransk og italiensk musikk når hun skal vise frem vinglasset sitt, så det er vel en romantisering av den sør-europeiske stereotypien om at Pariserdamer drikker vin til alle døgnets tider og forblir sofistikerte og spennende. Jeg tror ikke bedriftseierne har et alkoholproblem, og deres drikkevaner kan jeg ikke mene noe om da jeg ikke kjenner dem, men det er snodig å legge så mye fokus på vin som noe positivt i en bedriftskanal. 

Snøsøta skrev (6 minutter siden):

Synes det er rart hvor ofte det er nødvendig å påpeke at det er en stor forskjell hva CBE gjør privat og hva hun poster som content på bedriftskontoen. Det er tydeligvis nødvendig å repetere igjen og igjen for enkelte brukere er at hvor mye vin CBE drikker og hva hun poster i sosiale media - det har ikke sammenheng engang. Se for deg bildet av et strøkent influencerhjem, og om kameraet sveiper bare litt til høyre ser du oppvasken, rotet og alt som ble ryddet ut av bildet. DET er måten å tolke CBE sine alkoposter på. Kanskje hun ikke drikker vinglasset men tømmer det ut, som med isen som ser kul ut på bilder men som de kaster etterpå. Eller kanskje hun har vin i kaffekoppen hver dag, og spiser is i bøttevis og kaster opp etterpå. Vi har ingen aning. Det jeg tenker er relevant er at de kommersielle produktene hennes inkluderer alkohol, hva hun vil med det og hvilken påvirkning det har på omverdenen. Det synes jeg er en viktig diskusjon. Det jeg personlig  synes er superinteressant er hvordan influenceren utnytter disse kontroversene til sin egen fordel.

Influencerne har full kontroll på kamera- og storyfokus. CBE selv tjener stort på at hennes private vinkonsum blir tema, fordi det igjen flytter fokus fra hennes forretningsdrift over på henne som privatperson. Det kan hun kapitalisere, unndra seg kritikk og høste sympati. Og lage podcastepisode hvor hun utbroderer hvor moralistiske folk er og at det må gå an å ta seg et glass vin i helgen. I helgen lissom, alkohol er jo lovlig!

Hun vil ikke svare på henvendelse fra media om alkoholkritikken, men bruker podcasten istedet på å nok en gang flytte fokuset dit hun vil ha det, denne gangen i form av storyen hun presenterer - at hun som lever så sunt ønsker å formidle at hun har en balanse i livet, og at hun synes det er dritdigg å kunne ta seg et glass vin eller to i sofaen i helga etter barna har lagt seg, og at det er den følelsen billedteksten viser til. Selv om det står god morgen, hun ser nyoppstått ut i undertøyet og sier hun helst vil bytte ut morgenkaffen med vin. Alle de gode, sunne tingene hun legger ut kan påvirke noen negativt, så det kan ikke styre hva hun legger ut. Følgerne hennes vet jo hva hun mener, så kritikeren bruker bare CBE for å få oppmerksomhet. Veldig urettferdig, noe sidekicken hennes kan bekrefte. Selv tenker jeg det er en veldig kald og kynisk forretningsstrategi.

Dette er alle influencertriksene i boka som er i spill, og en konsekvens av at sosiale media har gitt alle en mikrofon rett ut til offentligheten uten noe mellomledd eller forstyrrende kritiske kommentarer. Konstruktive kritiske kommentarer blir redigert bort. Kritiske kommentarer som underbygger influencerens story får stå mens tilhengerne får gå til angrep på de utvalgte. Internett og sosiale media kan brukes både godt og dårlig, og jeg tenker det er en styrke for demokratiet at flere stemmer får plass i offentligheten. Også influencere. Men det er fortsatt nytt nok til at det trengs kunnskap om hvordan det misbrukes. Selv følger jeg med for å kunne lære barna mine å bevege seg trygt på nett, og å få en god kritisk sans til å vurdere informasjon. Sorry CBE, jeg følger ikke med fordi jeg synes din person er interessant, men fordi forretningsstrategiene er såpass kritikkverdige at jeg stadig har noe å lære ungene mine om. Et morgenbilde med pupper og vin er ikke nødvendigvis hva det gir seg ut for å være.

Disse to innleggene altså🙌🏼Skulle ønske det gikk an å like hundre ganger! 

Hadde vært fint om for eksempel @Nudeldama @Klink eller @Lin10kunne kommentert på disse?

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet
Hallepalle2 skrev (18 minutter siden):

Disse to innleggene altså🙌🏼Skulle ønske det gikk an å like hundre ganger! 

Hadde vært fint om for eksempel @Nudeldama @Klink eller @Lin10kunne kommentert på disse?

Du mener samlet slik;

Dere er noen moralister som ikke forstår at kaffe og vin er det samme og dessuten har CBE begynt med yoga og er kjærlig. 

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Du mener samlet slik;

Dere er noen moralister som ikke forstår at kaffe og vin er det samme og dessuten har CBE begynt med yoga og er kjærlig. 

Jeg mener at bedriften kan legge ut alkohol uten å få på seg å påvirke andre til å bli alkoholikere eller forverre et alkoholproblem. Det er det jeg mener. Det finnes folk som ikke burde påvirkes til å drikke kaffe også. Eller spise pizza. For noen kan det være mer skadelig å spise pizza som å drikke et glass vin. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Kattedama
Skrevet
Klink skrev (8 minutter siden):

Jeg mener at bedriften kan legge ut alkohol uten å få på seg å påvirke andre til å bli alkoholikere eller forverre et alkoholproblem. Det er det jeg mener. Det finnes folk som ikke burde påvirkes til å drikke kaffe også. Eller spise pizza. For noen kan det være mer skadelig å spise pizza som å drikke et glass vin. 

Jeg tenker at på et generelt grunnlag bør ikke noen av influenserne legge ut innlegg som omhandler alkohol, kropp, eksponering av mindreårige og reklamere for produkter som ikke holder det de lover. Det gjelder også CBE. Man blir ubevisst påvirket av det de legger ut, og da bør innholdet gjenspeile sunne og gode verdier. 

Skrevet
Klink skrev (21 minutter siden):

Her skurret det for meg i første setning.. bedrift og alkohol 😏

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Klink skrev (29 minutter siden):

Er du seriøs? Hvor mange barn får barndommen ødelagt av foreldre som drikker for mye kaffe eller spiser pizza? 

Unnskyld meg, men dette blir for dumt. Jeg håper at du ikke er så kort som du gir inntrykk av. 

Endret av Hallepalle2
  • Liker 35
  • Nyttig 12
Skrevet

Traumatisert av mor som drikker.. kaffe!? :hoho:

Nå kan det ikke bli dummere! 

• Liker 30
  • Nyttig 5
Gjest Snøsøta
Skrevet
Klink skrev (1 time siden):

Bra sammenligning - pizza er jo kjent for å skape store følger for andre enn blodårene dine::ironi:

Helseskader knyttet til alkohol: https://www.helsenorge.no/alkohol/alkohol-og-helse/

Alkohol og vold: https://www.aftenposten.no/norge/i/KnnmG/alkohol-gjoer-deg-13-ganger-mer-voldelig https://www.fhi.no/nettpub/alkoholinorge/konsekvenser-av-alkoholbruk/alkohol-og-vold/

Alkohol og vold mot barn: https://tidsskriftet.no/2003/01/tema-alkohol/alkoholmisbruk-hvilke-konsekvenser-har-det-familiemedlemmene

Fyllekjøring og fatale konsekvenser: https://www.ungitrafikken.no/fakta-og-statistikk/fyllekjoring

Alkohol og arbeidsevne: https://www.uis.no/nb/helse/ansatte-som-drikker-mye-alkohol-kan-ha-redusert-arbeidsevne-pa-jobb

Det er ikke mange som slår barn og kone etter å ha spist pizza. Heller ikke som mister jobben, kjører ihjel uskyldige eller begår kriminalitet og havner bak lås og slå. SNL skriver at "Innflytelse er en aktørs evne til å få en annen, eller flere andre aktører, til å tenke eller handle på en annen måte enn vedkommende ellers ville ha gjort. Det er slik sett en form for maktutøvelse". Å promotere alkohol i en hverdagslig setting slik CBE gjør gjennom de kommersielle kanalene sine, kan normalisere et alkoholkonsum som er større enn man ellers ville hatt.

Til sammenligning: alle vet at for mye pizza ikke er sunt. Slå opp ordet sunt i ordboka om du ikke helt får med deg meningen med kommentaren. Forøvrig er det rikelig med promotering av både pizza og pasta i feeden til CBE.no også om du ønsker å slå deg løs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...