Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par uker hadde @FruJohansen en story om det egentlig er greit å publisere bilder av barn, dersom bildene er delikate.

Hun viste til facebookprofilen til en norsk mann. Mannen var dømt for seksuelle overgrep mot barn. Dommen var publisert på siden hans. Flere spurte om han ikke skammet seg, men han skrev at han syntes det var helt innafor å ha seksuell omgang med mindreårige, så lenge man betalte for det.

På facebooksiden hadde mannen også flere bilder av mindreårige. Jeg vil gjette at alderen deres var 8-12 år. Bildene hadde han funnet i diverse klesreklamer. Han kommenterte bildene med «deilig», «perfeksjon» og slike ting. Han uttrykte at han var svært betatt eller forelsket.

Nå var dette heldigvis helt anonyme barn i en reklame, men han kunne like gjerne bli betatt av et navngitt influencerbarn. Ett han vet hvor bor, hvor går på skole, hvilke fritidssysler hun driver med osv. Mannen er tidligere dømt for å forgripe seg på barn og uttrykker ingen anger, så han har ingen sperrer. Og han er altså norsk. 

Kanskje på tide at FruJohansen kjører en reprise på den storyen…?

• Liker 37
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge det ut her også, jeg.

Pussig nok kom jeg over butikken som brukte disse jentene som modeller på Instagram en stund senere. Det er mange tilsvarende bilder der, søte, aktive, påkledd jenter mellom 8 og 13 år. Flere av bildene derfra ligger på den norske mannens profil, med kommentarer som ikke legger skjul på hva han tenker. 

Screenshot_20230318_090215_Instagram.jpg

Screenshot_20230318_090209_Instagram.jpg

• Liker 15
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Minnie Mus skrev (13 timer siden):

Å det å ta et glass eller flere før man henter ungen i barnehagen er greit? Nå vet vi jo ikke om hun tok et glass eller ei hel flaske....... Som vanlig så har ikke du skjønt bæra av hva vi snakker om her inne 😅 Jeg pleier å unngå å svare deg eller gi deg noen som helst form for oppmerksomhet da jeg skjønner agendaen din, men denne gangen måtte jeg bare svare for meg.

Å ta et glass vin og hente i barnehagen går greit for de fleste. Igjen så må man gå ut fra det hun legger ut og det er ett glass ikke hel flaske! 

Endret av Klink
  • Liker 2
Skrevet
Klink skrev (30 minutter siden):

Å ta et glass vin og hente i barnehagen går greit for de fleste. Igjen så må man gå ut fra det hun legger ut og det er ett glass ikke hel flaske! 

Poenget er ikke om et glass vin her og der går greit for de fleste, men at en påvirker med så mange følgere normaliserer og romantiserer det. Det er mange som har et problematisk forhold til alkohol, og desto flere som gjør det glamorøst å hverdagsdrikke, desto flere vil bagatellisere det. Det kan sammenliknes med pro ana-bilder. Folk leter etter noen å sammenlikne seg med, og når spreke CBE drikker midt på dagen, så ufarliggjør hun det overfor utsatte grupper. 
Men som vanlig er det viktigere å forsvare alt det uetiske ved denne bedriften. Det får meg til å tenke at en del i denne tråden har dårlige verdier, og jeg tar dem ikke seriøst. 

• Liker 26
  • Nyttig 8
Skrevet

Hvis du lukter alkohol og henter i barnehage/SFO vil noen iallfall lure litt på deg, det kan jeg love. Såpass mye «mammassnakk» har jeg hørt, men også fra familie/venner som jobber i barnehage. Det et ikke akkurat regnet som innafor. (De som jobber der nevner ikke navn og bor heller ikke på mitt hjemsted. #taushetsplikt)

• Liker 29
Skrevet
Impulse skrev (2 timer siden):

Det som skjer nå. Provosere, vite at en provoserer, plutselig la kommentarer som ellers ville blitt slettet, stå. Lukke konto..  

Så får hun noe å snakke om i podcasten som gjør folk nysgjerrig. Drar togkrasjet til en annen platform. Vipps fler lyttere. Er det noen som vet om podcasten har økt antall lyttere?

Aner ikke. Men det er vel ingen med vettet i behold som tror på økningen i følgere, i alle fall, etter puppe-stuntet. Eller som tror på noe annet ved dette virket.

• Liker 16
Skrevet
skruf skrev (21 timer siden):

Personlig så har jeg også vært på telttur med barna der vi foreldre har tatt oss et glass vin ved bålet etter at barna hadde sovnet i teltet. På tur i skog og mark, eller i fjæra/svaberg med barn i våken tilstand så har vi vært edru. Opplevde skrekkscenario da yngste fikk være med venninna og hennes familie på påsketur flere timer unna, datteren vår skadet seg og måtte på sykehus og ingen av de voksne var kjørbare,

En ting jeg/vi derimot aldri har gjort er å spise lunsj ute med vin/øl til, for så å gå i barnehagen å hente ungen. Greit nok at man ikke blir full på ett glass, men man lukter alkohol. Og man har faktisk promille. Det tar seg ikke ut rett og slett. Dette er noe CBE og mannen har vist frem at de har gjort flere ganger. Både på story, feed og på blogg 

👍Det er nettopp dette. Alkohol etter at barna har lagt seg. Og alltid en som kan kjøre!

Jeg har jobbet 20 år innenfor Rusfeltet. Mye forskning tyder på at barn merker forskjell i oppførselen til de voksne etter ett til to glass vin. De voksne er tryggheten til barn og når denne tryggheten endrer seg blir verden utrygg. 

Hvis dere tviler på dette, Google. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 timer siden):

Poenget er ikke om et glass vin her og der går greit for de fleste, men at en påvirker med så mange følgere normaliserer og romantiserer det. Det er mange som har et problematisk forhold til alkohol, og desto flere som gjør det glamorøst å hverdagsdrikke, desto flere vil bagatellisere det. Det kan sammenliknes med pro ana-bilder. Folk leter etter noen å sammenlikne seg med, og når spreke CBE drikker midt på dagen, så ufarliggjør hun det overfor utsatte grupper. 
Men som vanlig er det viktigere å forsvare alt det uetiske ved denne bedriften. Det får meg til å tenke at en del i denne tråden har dårlige verdier, og jeg tar dem ikke seriøst. 

Skal man aldri utsettes for noe som potensielt kan være uheldig for noen? 
Ikke ha på parfyme hallo allergikere! Ikke spise nøtter! Ikke drikke et glass vin til lunsj. Ikke ta seg en røyk. ikke spise usunt, og hvertfall ikke spise for sunt! Ikke være naken med mindre man er fyldig og stolt av det. Og hvertfall ikke vise  pupp om man har silikon i dem. Det tar seg rett og slett ikke ut. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Argumentene for influenserens publiserte vindrikking til lunch/før henting i skole/barnehage, på tur med barna, på ferieturer, etc, er ganske lett å gjennomskue; man føler seg personlig angrepet og vil forsvare. Altså gjør man dette selv, drikker alkohol før man skal hente barn eller er sammen med barna. Da lurer jeg litt på om det ikke er et avhengighetsforhold som ligger bak? For hva er vel enklere enn å ta hensyn til barnas følelser og la være å drikke alkohol? Hva er argumentene for å konsumere alkohol i slike settinger? 

All forskning forteller oss at barn ikke takler de voksnes endringer i stemningsleie på grunn av alkohol, både hos den som drikker, men også hos den som ikke drikker - men reagerer på adferd hos den som drikker. https://avogtil.no/tips-og-rad/alkohol-foran-barna-dette-bor-du-tenke-pa/

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Klink skrev (2 minutter siden):

Skal man aldri utsettes for noe som potensielt kan være uheldig for noen? 
Ikke ha på parfyme hallo allergikere! Ikke spise nøtter! Ikke drikke et glass vin til lunsj. Ikke ta seg en røyk. ikke spise usunt, og hvertfall ikke spise for sunt! Ikke være naken med mindre man er fyldig og stolt av det. Og hvertfall ikke vise  pupp om man har silikon i dem. Det tar seg rett og slett ikke ut. 

Enig her, dette blir for dumt. Er det noe jeg tror CBE har godt av et det et glass vin,å slappe av og puste med magen:)

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Pust skrev (1 minutt siden):

Argumentene for influenserens publiserte vindrikking til lunch/før henting i skole/barnehage, på tur med barna, på ferieturer, etc, er ganske lett å gjennomskue; man føler seg personlig angrepet og vil forsvare. Altså gjør man dette selv, drikker alkohol før man skal hente barn eller er sammen med barna. Da lurer jeg litt på om det ikke er et avhengighetsforhold som ligger bak? For hva er vel enklere enn å ta hensyn til barnas følelser og la være å drikke alkohol? Hva er argumentene for å konsumere alkohol i slike settinger? 

All forskning forteller oss at barn ikke takler de voksnes endringer i stemningsleie på grunn av alkohol, både hos den som drikker, men også hos den som ikke drikker - men reagerer på adferd hos den som drikker. https://avogtil.no/tips-og-rad/alkohol-foran-barna-dette-bor-du-tenke-pa/

Ja, så klart må det være det som ligger bak. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Klink skrev (1 minutt siden):

Ja, så klart må det være det som ligger bak. 

Hva er argumentene for å drikke alkohol i slike settinger? Veier ikke hensynet til barn, tyngst?

• Liker 30
  • Nyttig 1
Skrevet

CBE blir kritisert for å vise barn, mage, pupper og vin på sos.medier. Hva iallverden skal hun legge ut uten å bli "kritisert"? Tar jo fra henne levebrødet.

Hunden da, kanskje.

• Liker 2
Skrevet
Trude.lutt.lutt skrev (32 minutter siden):

👍Det er nettopp dette. Alkohol etter at barna har lagt seg. Og alltid en som kan kjøre!

Jeg har jobbet 20 år innenfor Rusfeltet. Mye forskning tyder på at barn merker forskjell i oppførselen til de voksne etter ett til to glass vin. De voksne er tryggheten til barn og når denne tryggheten endrer seg blir verden utrygg. 

Hvis dere tviler på dette, Google. 

Så enig!

Jeg fatter ikke at det er noe å forsvare engang. Er egentlig alkohol så viktig at det går foran alt? Må man ha alkohol for å kose seg? Kan man ikke ta en lunsj-date med mannen sin på en tirsdag før man henter i barnehagen uten at man må drikke øl eller vin til maten? De siste årene har det vært mye fokus på alkoholfritt, og det har kommet utrolig mye god drikke på markedet uten alkohol som man kan komplimentere måltidet med. Det er ikke bare brus, farris eller vann å velge i lengre

Lever man ikke et godt liv uten det vinglasset?

Jeg synes det er dumt at offentlige personer normaliserer alkohol ved at det glasset med vin alltid er med når det er kos og avslapping. Selv om CBE nødvendigvis ikke går på grøftefylla i helgene så er det mange som fortsatt kjører på med den gamle drikkekulturen. Når de da også begynner å ta et glass eller to på hverdager, for man må jo kunne kose seg og slappe av, så har man et problem

Og ang det å slappe av; jeg tror ikke det er heldig at det å drikke alkohol for å slappe av normaliseres. Alkohol er faktisk et rusmiddel, og begynner man å ta et glass hver dag etter jobb for å slappe av så kan det fort balle på seg. Toleransen økes og det må mere alkohol til for å oppnå følelsen av ro i kroppen.

Jeg tror heller ikke det er gunstig for barn at de støtt og stadig ser foreldrene med et glass vin i hånda

Lurer på hvor mange i den bransjen hadde klart en hvit måned uten å føle savn etter alkohol. Eller en ferietur med barna helt uten alkohol 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Pust skrev (23 minutter siden):

Hva er argumentene for å drikke alkohol i slike settinger? Veier ikke hensynet til barn, tyngst?

Om du klarer å drikke et glass og vise barna at det går å kose seg med det så ser jeg ikke hvorfor man ikke skal? De aller fleste  barn i familier der ting er på stell vil ikke tenke over det. Blir det glasset 2 og tre (av og til skriver at barna ikke liker at foreldre tar flere enn 2 glass) så er saken en helt annen. Vin kan man kose seg ned akkurat som brus er min mening så lengd man ikke blir beruset. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
FruJohansen skrev (4 timer siden):

Kan legge det ut her også, jeg.

Pussig nok kom jeg over butikken som brukte disse jentene som modeller på Instagram en stund senere. Det er mange tilsvarende bilder der, søte, aktive, påkledd jenter mellom 8 og 13 år. Flere av bildene derfra ligger på den norske mannens profil, med kommentarer som ikke legger skjul på hva han tenker. 

Screenshot_20230318_090215_Instagram.jpg

Screenshot_20230318_090209_Instagram.jpg

Dette er villt skremmende!

Men dessverre ikke så overraskende om man følger med på hva politi, Kripos, Redd Barna Unicef og mange flere gang på gang går ut og advarer mot.

At Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen fortsetter å legge ut bilder av barna sine, det burde vært straffbart!

Da Caroline Berg Eriksen i fjor gikk ut i media og sa at bedriftsinnholdet ville blitt så "kaldt og upersonlig" uten barna, da viste hun at hun og LKE faktisk ikke bryr seg om den risikoen de stadig utsetter barna for, bare de selv kan tjene penger på å eksponere barna. Dette er ikke snakk om ulike meninger eller moral. Det er snakk om å forholde seg til den virkeligheten vi lever i og fakta om hvordan bilder blir misbrukt på det mørke nettet. At det hos dem i tillegg er snakk om barn man kjenner identiteten til og vet så mye om gjør det villt skremmende.

Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen - se nøye på hva mannen fruJohansen viser til skriver åpent på nett om barn:

"mus er mus"...

Og dette er det CBE og LKE bevisst utsetter sine barn for. De er fullstendig klar over risikoen, og likevel velger de å fortsette å gjøre det samme, selv etter år med advarsler.

Jeg håper at potensielle samarbeidspartnere av Caroline Berg Eriksen, Lars Kristian Eriksen, Treasure AS, coachEriksen, Netfit forstår at hvis de inngår et samarbeid med disse, så vil de potensielle samarbeidspartnerne også vise at de støtter utlevering av barn samt å utsette identifiserte barn for stor risiko.

Og at det kommer på toppen av at potensielle annonsører også vil bli asossiert med kriminell virksomhet som hærverk, forfølgelse av uskyldige kvinner. Og som om det ikke var nok kommer ulovlig markedsføring, brudd på alkoholloven, løgner, thinspo, proana, ukorrekte helseråd/treningsråd fra to som ikke har kompetansen de lyver om å ha og/eller later som om de har.

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...