Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75781 Del Skrevet 22. januar 2023 Liver skrev (På 21.1.2023 den 9.15): Under meg over hvordan de skal selge dette som troverdig. En stor del av yoga er jo å lære å slappe av, også når man gjør øvelsene. Ergo man kan ikke holde magen inne samtidig som man slapper av i den. Det å slappe av er viktig i yoga, som du sier. Og noe av det viktigste er tilstedeværelse i øyeblikket, fullt og helt. Jeg tror CBE virkelig trenger å praktisere yoga, for hennes egen del. Men om hun planlegger å bruke det som nok et ustillingsvindu for egne poseringer, da er hun nok en gang på ville veier. Se bare på alle poseringene foran toalettspeil med en eller to unger rundt. Tilstedeværelsen er ikke-eksisterende, for fokuset ligger på posering, sminke, klær, lys, hvordan fremstille seg tynnest mulig, unaturlige muskelspenninger i tunge, kjeve, hals, mage, pustemuskler m.m. - hvilke vinkler som er mest flatterende etter CBEs mening og hvordan dette bildet som skal legges ut på bedriftens sosiale kanaler vil gå inn i konseptet og bli mottatt, hvor mange likes det vil få. Og nå skal CBE bli yoga-lærer? For å posere mer i håpløst overspente stillinger hvor hun selv skaper alle unødvendige spenningene? Flott om hun greier å formidle yogaens budskap og levesett. Men det er absolutt ingenting i hennes bedriftskanaler som viser at hun planlegger en slik endring, heller ikke i mannens kanaler. 21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75782 Del Skrevet 22. januar 2023 Mrs Bella skrev (På 21.1.2023 den 13.55): Hvordan i all verden klarer CBE å poste videoinnlegg på Netfit-kontoen OG svare på spørsmål under videoinnlegget SAMTIDIG som hun dokumenterer på CBE-kontoen at hun deltar på yoga-utdanningen som hun reklamerer for? Altså, hun reklamerer for og deltar på en ‘jobb’ der hun skal være til kl 18.00 i dag, men jobber samtidig med Netfit-kontoen? Tillegg 1: Nei, pokker. Der er jaggu kommentaren og svaret under Netfit-kontoen allerede slettet😂🤦♀️🤷♀️. Tillegg 2: Jeg tok screen-shot før jeg postet her❣️ Tillegg 3: Nå er spørsmål/svar plutselig synlig igjen🫢 Det var det der med å følge yogaens prinsipper og leveregler - være tilstede, bevisst og fokusert i øyeblikket, vet du... 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 22. januar 2023 #75783 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) ingo skrev (4 timer siden): Har selv jobbet med flere yogasenter/yogalærere og sporadisk gått på yogatimer og kan ikke tenke meg noen som assosieres mindre med yoga enn cbe. Aldri noen gang har jeg sett en yogalærer vært en slik posør med overfladisk kroppsfokus som cbe (utseendefokus, selfie på do, sensuelt blikk i kamera osv osv ) . Kan faktisk ikke tenke meg noen som er mindre troverdig for dette enn henne, for meg hvertfall. De dyktigste og beste formidlerene/yogalærerene som jeg ser opp til har supre kropper, er nydelige å se på, (ikke at det har noe å si) men fokuset deres; det er stikk motsatt av ALT cbe står for. Ikke en eneste gang klarer ekte yogafolk å la sine yogabilder handle om kropp, slørete blikk, rumper osv selv om de ser smashing ut. Ser bare for meg Cbe og bildene som kommer. Hyggelig og bra med yoga for henne, men det blir nok en grunn til å flashe selfies med forelsket blikk på seg selv og utseende/kropp. Og langt fra alt som har med yoga å gjøre. Jeg bare kjenner at det gjør meg kvalm at dette flåsete, navlebeskuende, hjernedøde konseptet skal begynne å framsnakke yoga for å tjene cash. Det er som at Tix plutselig skulle prøve seg på opera, fordi det er høykultur. Det blir bare falskt og feil. At hun som er stiv og ukomfortabel så sant ikke alt er on fleek kan bli en god yogalærer, er en gåte. Endret 22. januar 2023 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75784 Del Skrevet 22. januar 2023 kraftwerk skrev (På 21.1.2023 den 16.20): Dette er jo direkte feil. CBE burde ta en titt på mennesker som har "trent" ashtanga yoga en god stund. Jeg har selv trent mye intens styrke, kickboksing og boksing - alt en egentlig skal få optimal helse og kropp av. Men jeg skal innrømme at nå etter ca 2 år med bare ashtanga, så har kroppen min aldri vært strammere eller mer muskuløs. Det finnes flere former for yoga, (myk, tantra etc etc) - ashtanga er den hardeste formen for trening. På ashtanga aktiverer man og styrker kjernen under hele praksisen, og her er det mange muskler man ikke aktiverer når man trenger f.eks styrke, og andre ting. Og i yoga trener man kun kjernemuskulaturen, og det er derfor skikkelige yogies som regel har en veldig bra og sterk kropp. Og dette er jo fordelene iht det estetiske og styrken av kroppen, yoga har jo en beviselig effekt på svært mye annet også. Kjenner dette provoserer meg noe voldsomt, det skulle fader ikke vært lov å snakke om ting man ikke har noe kunnskap om. Den feilinformasjonen hun proklamerer er til å bli forbannet over. Klarer ingen av dem å finne veien til kunnskap på internett, eller er de så fortapt i SoMe - og sitt eget speilbilde, at det er helt mørkt i topplokket? At hun nå tilsynelatende har snudd litt, har ingenting å si. Eneste grunnen til denne snuaksjonen, er selvfølgelig fordi hun er desperat etter samarbeid. Det er bare ett av utallige eksempler både fra CBE og LKEs side på at de kaster ut av seg påstander helt ukritisk og kunnskapsløst. Og det er denne selvforherligende holdningen og bedrevitenheten som jeg synes er så farlig at de har tenkt å vri firmavirksomhetene sine til. Nå har de grovt utnyttet barneeksponering i mange år. Når folks kunnskap om hva det har å si for barn er blitt så stor som nå, og motstanden mot det så tydelig, så har de ikke noe annet valg enn å endre retning. Og måten de endrer retning på er å glanse sine kommersielle kanaler for å gi inntrykk av at de har kompetanse og erfaring de faktisk ikke har. Og på den måten vil de utnytte og føre potensielle kunder bak lyset, fordi kundene tror de kommer til "fagpersoner" som vet hva de snakker om. Men ser vi på LKE og måten han har holdt på spesielt siste halvåret (før det også, men han har blitt markant verre og hyppigheten av aktivitet på bedriftens kanaler er økt voldsomt), så er det stort sett bare å slenge ut av seg kommentarer tatt fra luften, eller andres forskning. Det er ingenting i det han slenger ut som tilsier at han har dybdeforståelse for det han slenger ut. Han forstår kanskje isolert sett det som står, men han forstår helt tydelig ikke de faktiske og videre betydningene av det han gjengir av andres arbeid (men ikke legger ut link til...). Det ser man gang på gang når han misforstår helt elementære prinsipper i anatomi og bevegelseslære. Det hjelper lite å være opphengt i syremålinger når dette faktisk er av ganske liten eller ingen betydning for personer som vil legge om livsstil, hobbytrenerne, de som deltar i konkurranse for hobbyens del. Og det her minimal interesse for selv mange på høyere nivå. Verdenstoppen i noen idretter, ja, men selv ikke der er de så opphengt i syremålinger som det LKE er etter en vanlig treningstur. Og ja, jeg er frustrert, fordi han så overtydelig avslører sin mangel på grunnleggende utdanning og forståelse for det han later som om han forstår. Og samtidig har han en ovenfra- og ned-holdning til de som har slik kompetanse. Om han hadde vist normal ydmykhet for faget, om han hadde vist at han faktisk hadde fokus på den som er mottaker av budskapet hans, om han holdt seg til å gi treningsråd innenfor det han til nå har av kunnskap og erfaring - så hadde han sikkert kunnet blitt en bra nok pt. Men nå er han mer opptatt av å late som om han er ekspert og rakke ned på internasjonalt anerkjente spesialister i et forsøk på å hevde seg selv og slik kanskje selge seg inn hos et publikum her hjemme som han kan tjene penger på. Men de eneste som vil svelge de svulstige påstandene hans vil i så fall være personer som ikke har noen kunnskap til å avsløre ham. Det blir dermed en form for ulovlig reklame, etter min mening. Eller, han slipper gjerne unna med det mtp. det lovmessige, men det er hensynsløst og bevisst gjort for å føre potensielle kunder bak lyset. 36 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75785 Del Skrevet 22. januar 2023 blåbærpai skrev (22 timer siden): Jeg tok faktisk dette kurset i 2020.. 🙃🤭 På nett og via zoom, da det var lockdown. Og ja. Det er myyye egenstudie for å komme skikkelig igjennom pensum. Helt greit kurs for «videre innføring» i yoga. Da hadde jeg riktignok praktisert yoga i 2 år på egenhånd og i lokalt studio… det hadde nok vært i overkant overveldende hvis ikke jeg hadde drevet med det i det hele tatt. Som flere påpeker her. Lite sannsynlig at hun ender opp som yogalærer. Men håper likevell hun får utbytte av det, rent personlig - ikke bare økonomisk. Enig i dette, som en videre innføring for de som har drevet med yoga fra før, og som første steg til å ev. bli yoga-lærer senere, så tror jeg det kan være helt greit. Men å reklamere med at 100 % består og at alle blir yogalærere, det tenker jeg er useriøst av firmaet. Jeg håper også at CBE får utbytte av regelmessig yogatrening personlig. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 22. januar 2023 #75786 Del Skrevet 22. januar 2023 Frisk Frosk skrev (3 minutter siden): Det er bare ett av utallige eksempler både fra CBE og LKEs side på at de kaster ut av seg påstander helt ukritisk og kunnskapsløst. Og det er denne selvforherligende holdningen og bedrevitenheten som jeg synes er så farlig at de har tenkt å vri firmavirksomhetene sine til. Nå har de grovt utnyttet barneeksponering i mange år. Når folks kunnskap om hva det har å si for barn er blitt så stor som nå, og motstanden mot det så tydelig, så har de ikke noe annet valg enn å endre retning. Og måten de endrer retning på er å glanse sine kommersielle kanaler for å gi inntrykk av at de har kompetanse og erfaring de faktisk ikke har. Og på den måten vil de utnytte og føre potensielle kunder bak lyset, fordi kundene tror de kommer til "fagpersoner" som vet hva de snakker om. Men ser vi på LKE og måten han har holdt på spesielt siste halvåret (før det også, men han har blitt markant verre og hyppigheten av aktivitet på bedriftens kanaler er økt voldsomt), så er det stort sett bare å slenge ut av seg kommentarer tatt fra luften, eller andres forskning. Det er ingenting i det han slenger ut som tilsier at han har dybdeforståelse for det han slenger ut. Han forstår kanskje isolert sett det som står, men han forstår helt tydelig ikke de faktiske og videre betydningene av det han gjengir av andres arbeid (men ikke legger ut link til...). Det ser man gang på gang når han misforstår helt elementære prinsipper i anatomi og bevegelseslære. Det hjelper lite å være opphengt i syremålinger når dette faktisk er av ganske liten eller ingen betydning for personer som vil legge om livsstil, hobbytrenerne, de som deltar i konkurranse for hobbyens del. Og det her minimal interesse for selv mange på høyere nivå. Verdenstoppen i noen idretter, ja, men selv ikke der er de så opphengt i syremålinger som det LKE er etter en vanlig treningstur. Og ja, jeg er frustrert, fordi han så overtydelig avslører sin mangel på grunnleggende utdanning og forståelse for det han later som om han forstår. Og samtidig har han en ovenfra- og ned-holdning til de som har slik kompetanse. Om han hadde vist normal ydmykhet for faget, om han hadde vist at han faktisk hadde fokus på den som er mottaker av budskapet hans, om han holdt seg til å gi treningsråd innenfor det han til nå har av kunnskap og erfaring - så hadde han sikkert kunnet blitt en bra nok pt. Men nå er han mer opptatt av å late som om han er ekspert og rakke ned på internasjonalt anerkjente spesialister i et forsøk på å hevde seg selv og slik kanskje selge seg inn hos et publikum her hjemme som han kan tjene penger på. Men de eneste som vil svelge de svulstige påstandene hans vil i så fall være personer som ikke har noen kunnskap til å avsløre ham. Det blir dermed en form for ulovlig reklame, etter min mening. Eller, han slipper gjerne unna med det mtp. det lovmessige, men det er hensynsløst og bevisst gjort for å føre potensielle kunder bak lyset. Veldig godt skrevet, og jeg er selvfølgelig helt enig i alt dette. For meg virker det som at LKE blir verre jo eldre han blir, mtp adferden hans. Og ikke for å spekulere, men det er ganske vanlig innenfor en god del forstyrrelser. Jeg har ingen kunnskap om syremålinger, men syntes det høres litt gammeldags ut faktisk - kanskje noe de drev med tidligere når han spilte fotball? Vil ikke tro det er noe som har stort fokus i idretten i dag, men jeg kan ta feil. Jeg bli bare svært skamfull på LKE sine vegne, når jeg ser kommentaren hans på Twitter, og er ganske forbauset over at han faktisk tør å vise seg offentlig. Kan se for meg at foreldrene på skolen til barna, godt vrt hva han driver med og hvem han er. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 22. januar 2023 #75787 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Frisk Frosk skrev (11 minutter siden): Enig i dette, som en videre innføring for de som har drevet med yoga fra før, og som første steg til å ev. bli yoga-lærer senere, så tror jeg det kan være helt greit. Men å reklamere med at 100 % består og at alle blir yogalærere, det tenker jeg er useriøst av firmaet. Jeg håper også at CBE får utbytte av regelmessig yogatrening personlig. Det er nettopp dette de diskuterer mye i USA. Yoga Alliance skal ha penger for innmelding, og når du har betalt så kan du sette «yoga alliance» ved navnet ditt, med eller uten erfaring eller kurs. Så mitt inntrykk er at det er humbug. De har sikkert noen ålreite kurs, men jeg ville personlig ikke valg Yoga Alliance. Står også på nettet at flere ledere innad i Alliance har blitt siktet for voldtekt o.l - leste ikke dypt om det, men la ut link her i går kveld fra en side. Endret 22. januar 2023 av kraftwerk 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 22. januar 2023 #75788 Del Skrevet 22. januar 2023 Kollontaj skrev (1 time siden): Men, altså, det var ikke aktiviteten til hunden som var utgangspunktet for det jeg skrev, det var turer ute med familien som de viste mye av den gangen de hadde reklame for yttertøy. Det ble skrevet noe om stakkars hund , den får nok aktivitet, mer enn nok påstås det. Så spiller ingen rolle for den om de er på tur. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75789 Del Skrevet 22. januar 2023 Snøsøta skrev (På 21.1.2023 den 18.00): Sjekket kurset, og det er et Yoga Alliance RYS200-type instruktørutdanning, som er en anerkjent internasjonal standard for yogainstruktørutdanning. 200 indikerer at det skal være et 200 timers kurs, omtrent 7,5 vekttall. 200timersutanningen er forøvrig den minste utdanningen, man kan også tilby RYS300 og 500 Yoga Alliance godkjente utdanninger. Målet for Yoga Alliance er å standardisere et løp slik at yogainstruktørtittelen blir sammenlignbar mellom yogastudio, og har en gitt verdi. Et RYS-kurs skal inneholde minimum 100t teknikk, trening og praksis, (asanas, pusteøvelser, meditasjon, chanting, og andre teknikker) og skal bestå av en blanding mellom hvordan lære bort og praktisere disse på den ene siden, og guida praksis av disse teknikkene. 25t læringsmetodologi I tillegg skal det inneholde: 20t fysiologi og anatomi, 30t yogafilosofi, livsstil og etikk, 10t praksis https://www.yogaalliance.org/Credentialing/Standards/200-HourStandards Det er imidlertid standard å ha et krav at du har hatt en etablert yogapraksis over tid for å kunne delta på utdanningen. Det kan man jo se, det er langt mer fokus på instruksjon enn egenpraksis. Det er her det skurrer og virker noe useriøst. CBE var på et par yogatimer da hun var gravid, siden har det vært tyst om den saken. Dette betyr også at utdanningener mer omfattende enn slik jeg oppfattet først, med mye krav til egeninnsats, og det har ikke gått så bra før, jfr hun droppa PT-utdanningen fordi det tok for mye tid. https://www.carolinebergeriksen.no/2015/11/04/ukens-lesersporsmal-13/ 7,5 vekttall er heller ikke så lite når det er lagt opp til mye egenstudium og man ikke har noe erfaring fra før. Hvis man har "mange tanker i hodet på en gang og trenger mer fokus på indre ro" så er vel konsentrasjonen ikke helt tilstede sånn med det første heller. Så vi får se hva hun får til.. Så er det også det paradokset at yoga har en viss etisk standard som det kan bli vanskelig å forplikte seg til: Ikkevold Ærlighet Rettskaffenhet Visdom Enkelhet Spirituell søken Uselviskhet Selvdisiplin Selvrefleksjon Tilfredshet (med det man har) https://en.wikibooks.org/wiki/Yoga/The_Ten_Principles_of_Yoga Scorer høyt på selvdisiplin da. Det er noe å bygge på i alle fall Basert på de bildene hun viser fra dag 1 kan det like gjerne være at hun har spurt om å få kurset sponset som at de har betalt for det. Det skulle vel være noen krav til at de skulle formidlet litt mer seriøs informasjon om opplegget om de fikk betalt for det. Shala har forøvrig en kampanje med 40% på utdanningen som er ganske dyr, så det lukter litt kampanje over CBE sin nye reise. Takk for god presisering av hva dette kurset skal inneholde. Ut fra beskrivelsen på kurset CBE skal ta så har jeg vanskelig for å forstå at de greier å pakke inn alt på den korte tiden. Det er tross alt bare tre av helgesamlingenen som er undervisning rettet mot yoga direkte - den siste er kun eksamen og bedriftsutvikling. På The Shalas sider står det informasjon om timevarighet på samlingene: https://www.theshala.no/hatha-yin-yoga-utdanning-samlingsbasert Fredager 5 timer, lørdager 9 timer, søndager 7 timer. Dette blir 21 timer på en helgesamling. Så må man trekke fra minst en time lørdag og søndag til lunsj og pauser, men av god vilje trekker jeg bare fra to timer. Da har kursdeltakerne på tre helgesamlinger mindre enn 60 timer "contact hours", så kan vi plusse på bedriftsdelen de har etter at alle uansett resultat har bestått eksamen, så er de oppe i 65 timer undervisning. Skolen skriver selv: "Ca. halvparten av undervisningen foregår online. Dette er undervisning + yoga klasser som du kan være med på live, eller når det passer for deg." Tar vi 65 + 70 (igjen for å legge på litt i godvilje), så er vi oppe i 135 timer tilsammen i undervisning. Det er langt unna de kravene du @Snøsøta dokumenterte er et krav for å få godkjent et RYS200 kurs. https://www.yogaalliance.org/Credentialing/Standards/200-HourStandards "All 300 hour teacher trainings must include 300 hours of training hours. Of the 200 total required hours, 180 hours must be Contact hours. (Information on Contact hours and Non-Contact hours are found in section 7.) Of the 180 Contact hours, 125 hours are assigned to specific Educational categories. 55 required Contact hours are distributed amongst the Educational Categories as Electives. The last remaining 20 hours may be allocated as Contact Hours or Non-Contact Hours." Videre defineres det fra Yoga Alliance hva "contact hours" er: " A Contact Hour must take place in the physical presence of a faculty member. " Mens kursdeltakerne har maks 65 timer fordelt på tre helger med fysisk undervisning. Og Yoga Alliance krever altså at minst 180 timer må være "contact hours". Og online undervisning defineres som "non contact hours". Så selv med rundt 135 timer tilsammen fysisk og online, som The Shala iflg. dem selv tilbyr, så er de ikke i nærheten av å oppfylle de obligatoriske "300 hour teacher training" som kreves av et RYS200 kurs. Så hva er det egentlig CBE nå enten betaler dyrt for å gjennomføre, eller får betalt for å promotere? Ingenting tilsier at The Shala oppfyller kravene for RYS200, såvid jeg kan se. 26 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75790 Del Skrevet 22. januar 2023 ~ Ada ~ skrev (23 timer siden): Er vel ikke så utbredt å ha tillit til en kjeltring som plutselig vil bli prest. Hun forfekter motsatte verdier av yoga. Tja, jeg vet ikke jeg... om den tjuven gjennomførte fem års teologistudium og i praksis de årene viste at den hadde endret seg, da ville jeg trolig hatt langt mer tillit til ham eller hun enn jeg har til enkelte influencere 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75791 Del Skrevet 22. januar 2023 Sultan skrev (17 timer siden): Tja. Jeg vil ikke si det var så mye kvalitet over alle innleggene da hun postet tre ganger daglig. Men frekvensen gjorde jo at folk klikket seg inn ofte i håp om et nytt innlegg. Men det er jo umenneskelig å skulle poste så ofte uten et egnet produksjonsteam. Bare henne og LK, det blir for mye. Spesielt etter at barna kom. Jeg er forsåvidt helt enig med deg i det du skriver. MEN, jeg tror det er viktig å se starten av hennes bloggerkarriere relativt til hvordan "bransjen" fungerte på den tiden. For hun satte en standard som var bedre enn mye annet, det var vel mye derfor hun lyktes. Og selv om både tekst og innhold og fremstilling ellers kan diskuteres mener jeg det var enormt mye bedre "kvalitet" i bloggen hennes etterhvert, enn det hun de siste årene har presentert både i blogg og nå på IG og Netfit. I det minste virket hun engasjert. Poenget var egentlig at hun den gang hadde en forståelse for at skulle man lykkes, så måtte man virkelig jobbe for det, ha et bevisst budskap og et klart forhold til hva man ønsket å formidle på sine kanaler, og at kvalitet burde gå foran kvantitet. Selv om det kan diskuteres hvor god kvaliteten og gjennomføringen var, sett i ettertid, så mener jeg den var langt bedre enn det hun har levert i senere år (om vi ser bort fra løgner, bilderedigering, lege-Åge og andre tydelige tegn på kvalitetsmangel ). Hun hadde i det minste den gangen at man virkelig måtte yte og jobbe og burde dele noe kun om man hadde noe som var verdt å dele. Toalettselfies med og uten unger, epigastrieinndragninger (innsugd mage), thinspo, manisk trening uten restistuering osv. osv. er ikke akkurat kvalitet eller et budskap å formidle til målgruppen. I hvert fall ikke om det er helse og god livsstil man ønsker å formidle. 20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Ellevill Skrevet 22. januar 2023 Populært innlegg #75792 Del Skrevet 22. januar 2023 Jeg bruker ikke å skrive i denne tråden, og er bare innom i blant, så beklager - jeg henger litt etter! Men jeg må bare si at kommentaren som ble vist her på et bilde om «de utsultede i den 3. verden»… Jeg tror jeg aldri kan glemme det! Det var så IDIOTISK! Jeg forstååååår ikkke at det er mulig av et voksent menneske. Utover det skjønner jeg meg null og nada niks av influenserbransjen generelt, for meg hadde det vært tortur å leve slik! 😅 En hverdag med posering, overforbruk og snakke inn i kamera som en annen reporter om stort og (særlig) smått. Jeg rødmer ved tanken. 59 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 22. januar 2023 #75793 Del Skrevet 22. januar 2023 Klink skrev (49 minutter siden): Det ble skrevet noe om stakkars hund , den får nok aktivitet, mer enn nok påstås det. Så spiller ingen rolle for den om de er på tur. Hva er poenget ditt? Vet du hvor mye aktivitet den får/ikke får? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 22. januar 2023 #75794 Del Skrevet 22. januar 2023 Hallepalle2 skrev (5 minutter siden): Hva er poenget ditt? Vet du hvor mye aktivitet den får/ikke får? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 22. januar 2023 #75795 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Hallepalle2 skrev (14 minutter siden): Hva er poenget ditt? Vet du hvor mye aktivitet den får/ikke får? Det ho dokumenterer selv- er utfra det andre i tråden her bedømmer at hunden får for mye aktivitet. Men nå er det altså synd på den fordi den ikke er på tur. Jeg er uenig, jeg tror den har det bra og får nok aktivitet selv om de ikke går sakte skogstur, men jogger med den. Endret 22. januar 2023 av Klink 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 22. januar 2023 #75796 Del Skrevet 22. januar 2023 Det er ikke mengden aktivitet som er poenget, men TYPEN aktivitet. Eller, rettere sagt, mangelen på en type aktivitet (rolige snuseturer) utifra det som vises på SoMe. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 22. januar 2023 #75797 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Frisk Frosk skrev (59 minutter siden): Tja, jeg vet ikke jeg... om den tjuven gjennomførte fem års teologistudium og i praksis de årene viste at den hadde endret seg, da ville jeg trolig hatt langt mer tillit til ham eller hun enn jeg har til enkelte influencere Du tok den nok litt mer bokstavelig enn tilsiktet, men sikkert dårlig metafor på CBE anyway. Jeg også ville nok hatt større tillit til ekte forandring hos noen som velger et så markant skifte i livssyn at den går fra kriminell til å bli prest. Dog hadde jeg applaudert 5 årig utdanning hos CBE, men neppe forventet et verdiskifte. Endret 22. januar 2023 av ~ Ada ~ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75798 Del Skrevet 22. januar 2023 Isild skrev (11 timer siden): Det er der skoen trykker hos de. De er besserwissere og posørkontoer, og klarer ikke å engang late som om de ønsker å gi/hjelpe. Skal man ha kunder innen helse/kosthold/trening, så må man være en tillitsvekkende, kompetent og hyggelig person. Det er ofte sårbare temaer for folk (komme igang med trening, ha ulike vondter, vekt, skader og annet ) Man må være motiverende, inspirerende og iallefall ikke dømmende. Man ha ha evnen til å få alle typer mennesker til å føle mestring, og å føle seg vel og sett. Jeg har aldri opplevd at CBE eller LKE har vist at de "har" noe av dette. Jeg fant det jeg mener er et godt eksempel på hvordan de fremstår som om de har mye kompetanse, men egentlig først og fremst poserer, fordi bildene viser at pt-eriksens kunnskap nok ikke går så dypt som han liker å fremstille, eller at han bryr seg mer om posering enn treningsresultat og sikkerhet for den han instruerer. Blogginnlegget nærmer seg tre år, er skrevet rett før LKE skulle ta sine eksamener for å bli pt (iflg. denne https://www.carolinebergeriksen.no/2020/04/02/netfit-news/ ). https://www.carolinebergeriksen.no/2020/03/03/butt-real-favorittovelser/ Fint om noen kan få tatt bilder av dette, jeg får det ikke til på maskinen jeg sitter av en eller annen grunn. Se på det tredje bildet. Der har hun løftet vekten. Hun står uten overstrekk i knærne (bra). Men, hun har skjøvet bekkenet fremover i rommet og lener ryggen bakover slik at hun svaier for mye i korsryggen (enten fordi hun ikke greier å stabilisere nok, er ikke sterk nok til antall kilo på vekten, eller utfører øvelsen med dårlig teknikk) og får derfor også en fremskutt nakke og hode. Og sammenligne det tredje bildet med hvordan hun står på det sjette bildet, hvor hun står med bedre teknikk, uten å lene seg bakover, uten fremskutt nakke og hode. Se så lenger nede på siden, der hun skal utføre "Hip bridge". En ting er at hun i utgangsstillingen ligger med selvpåført svai i korsrygg, trekker inn magen og skyver brystkassen av den grunn opp og frem. Men viktigere er det som står under bildet: "Ikke gå høyere opp med hoften enn at det er en rett linje mellom skuldre, hofte og knær." Og så ser dere neste bildet, hvor hun har løftet bekkenet opp... Der har hun løftet hoften tydelig for høyt, slik at det IKKE er en rett linje mellom skuldre, hofte og knær. Hun viser med andre ord det stikk motsatte av hva de skriver er viktig (og som er riktig). I tillegg lager hun en ekstremt overdreven svai/knekk i korsryggen, som mer enn noe annet viser at hun enten ikke er sterk nok i stabilitetsmuskulaturen - eller at de driter i disse detaljene og heller bruker øvelsen for å vise frem hennes kropp i div. poseringer. Vise frem kropp kan de gjøre på andre måter, men ikke ved bevisst eller kunnskapsløs formidling av det de fremstiller som riktig teknikk. Ser vi på bildet under der igjen, der hun ligger i samme stilling, men har løftet strakt høyre ben så viser det tydelig igjen, enten at hun er for svak for øvelsen eller at de ikke kan riktig utførelse av øvelsen. Se på det forrige bildet, der hvor hun har begge føtter i gulvet. Der ser dere også hennes høyre hoftekam, for da holder hun (selv om hun svaier altfor mye) i det minste bekkenet stabilt om dere tenker en vannrett linje mellom begge hoftekammer. Så ser dere på bildet under, hvor hun har strekt og løftet høyre ben for å gjøre øvelsen tyngre. Når den øvelsen utføres korrekt skal hoftekammene fremdeles være i vater. På bildet ser man tydelig at hun har falt ned på høyre side, og hun i realiteten tilter bekkenet sideveis. Slurv? Manglende kunnskap? For tung øvelse for henne? Skulle ikke coachEriksen korrigert dette? Om han har problem med å blande rollen som fotograf og coach, da burde han i det minste ha sett disse detaljene i ettertid slik at de kunne laget nye bilder. Og slik mangel på fokus på riktig treningsteknikk, og det fra en coach som tydeligvis håper på en jobb som "styrketrener med kompetanse" i eliteserien i norsk fotball... Dette er klassiske feil man overser når man ikke har nok grunnleggende kompetanse og ikke har øvd opp evnen til å samhandle med den man skal instruere og legge merke til detaljene. The devil is in the details. Det gjelder spesielt på toppnivå innen idrett - for det er ved slik grunnleggende forståelse man unngår helt unødvendig skadeproblematikk. Men min mening er at fokus på detaljene er like viktig når man skal trene "hvermansen", fordi hvermansen også ofte tåler mindre før de får problemer med trening. Når trener ikke legger merke til og ikke korrigerer feil, så kan man lett trene på seg problemer eller skader, eller man blir demotivert fordi man ikke får riktig fremgang. Nå blir dette veldig direkte mot LKE (og CBE), fordi det tas opp i denne tråden som omhandler deres bedrifter og virke, og ikke minst det aktuelle i at de begge nå synes å ville rette det meste av fokuset fremover på å bli "treningseksperter". Men det samme kan sies om andre influencere som "motiverer" til trening uten å ha kunnskap om kropp, bevegelse, belastning og trening. Og til LKE - det hjelper lite å ev. være god på å måle laktatnivåer. Mitt råd til dem er igjen - at de skaffer seg grunnleggende utdanning, ikke bare noen kurs, og at de kommer seg deltid ut i vanlige jobber mens de studerer. Slik kan de få mer bakkekontakt og bli bedre i hva de enn da velger å fokusere yrkeslivet sitt på, enten det blir med eller uten såkalt influencervirksomhet og med eller uten treningsråd. 30 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75799 Del Skrevet 22. januar 2023 Igjen - om noen hadde tatt seg tid til å dokumentere bildene fra øvelsen jeg skriver om i innlegget over, så hadde det vært flott. Hvis ikke antar jeg paret velger å slette dem rimelig raskt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75800 Del Skrevet 22. januar 2023 ~ Ada ~ skrev (38 minutter siden): Du tok den nok litt mer bokstavelig enn tilsiktet, men sikkert dårlig metafor på CBE anyway. Jeg også ville nok hatt større tillit til ekte forandring hos noen som velger et så markant skifte i livssyn at den går fra kriminell til å bli prest. Dog hadde jeg applaudert 5 årig utdanning hos CBE, men neppe forventet et verdiskifte. Neida, jeg tok poenget ditt og smilte godt av det! Fikk nok ikke det helt frem i kommentaren til deg, min feil. Ang. utdanning og verdiskifte, det er nok veldig individuelt, for mange kan utvikle seg mye i løpet av et studium. Om ikke annet tror jeg utdanning av mer varighet ville gjort dem mer reflektert og fått et mer realistisk forhold til egen kunnskap. Men enig i at det ikke er noe som viser at disse to har planer om noe verdiskifte. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå