Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Lill :) skrev (1 time siden):

Ganske sikker på at problemet til  Treasures AS er at de er gørr kjedelige og innbyr hverken til engasjement eller indignasjon. Eneste som «engasjerer» er deres stadige overtramp av barnas rett til å danne sin egen digitale identitet. Ellers er innholdet kjedelig, tanketomt og overfladisk. Tviler på at det holder i en tøff influenser verden.

Nå ja, det er vel neppe det eneste som engasjerer. Personen bak bedriften derimot virker å vekke like stor, om ikke større engasjement. Du behøver ikke å bla mer enn 4-5 sider tilbake i tråden før du ser personrettede (og etter min mening usaklige) kommentarer og diskusjoner om ting hun har publisert som at håret hennes har vokst, ektemannens resultat fra Blefjelles Beste med tilhørende devaluering av plasseringen, fargevalg på de nye møblene og bisarre avsporinger om at hun hadde klart seg dårlig på Farmen. Alt dette samtidig som det gjentas hvor kjedelige og lite inspirerende hun er.
 

Jeg tenker at brukerne av denne tråden ikke er alene i sine meninger om CBE og hennes bedrift og at det nok er representabelt med det flere av hennes følgere på SoMe også tenker. Uansett hvor «kjedelig, tanketom og overfladisk» hun er så klarer man fortsatt ikke la være å følge henne og la seg irritere over alt fra barneeksponering og usunt kroppsfokus til kaffekoppene og måten hun ler på. Det er egentlig ganske fascinerende at hun fortsatt klarer å vekke så mye interesse når det hun gjør hverken er nytt eller revolusjonerende i influencerverdenen samtidig som hun på langt nær er den drøyeste.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollontaj skrev (2 timer siden):

Sykkelturen de hadde på fjellet kunne vært oppstarten til nytt content om de hadde droppet rumpefokus og litt shady historiefortelling, en natt i telt ble til en ukes telttur med barn (ett eksempel). Der hadde de muligheten til å fremme friluftsliv og få store sponsorer, men gikk fort tilbake til kaffekopp og mølleløping. 

Jeg ser hva du mener, men jeg tenker de ikke har troverdighet nok til å få med seriøse sponsorer innen friluftsliv. Tviler ikke på at de liker å være ute, men måten de utfører friluftsliv på tilsier at de ikke har peiling, de vil bare lage et narrativ som passer deres perfekte utstillingsvindu merket "friluftsliv". F.eks når de drar på topptur i klær som ikke er egnet til formålet, når de løper langtur i Rondane uten tilstrekkelig utstyr og blåser i sikkerheten, når de åpenlyst driter i bålforbudet, nå de ikke bruker redningsvest på små barn i nærheten av sjø, og sånne ting som at de gjentatte ganger klager over at det var vindfullt på toppen når de skulle spise lunsj. Folk flest spiser altså ikke lunsj PÅ toppen nettopp fordi det er værtutsatt, de fleste går opp og ser på utsikten, og setter seg så i le lenger ned. Når man ser hvem store merker som Bergans og Norrøna sponser så er det i hovedsak folk som er god på friluftsliv/idrett og presterer på et høyt nivå (f.eks Cecilie Skog, Anneli Pompe, Astrid Uhrenholt Jacobsen, Gjermund Nordskar, Børge Ousland). Skulle ekteparet vårt klare å komme inn i det segmentet må de først vise at de klarer å etterlever fjellvettreglene og har grunnleggende respekt for naturen, og deretter må de prestere noe folk blir positivt imponert over. Slik ting er nå så tviler jeg de seriøse merkene vil assosieres med dem. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (35 minutter siden):

Nå ja, det er vel neppe det eneste som engasjerer. Personen bak bedriften derimot virker å vekke like stor, om ikke større engasjement. Du behøver ikke å bla mer enn 4-5 sider tilbake i tråden før du ser personrettede (og etter min mening usaklige) kommentarer og diskusjoner om ting hun har publisert som at håret hennes har vokst, ektemannens resultat fra Blefjelles Beste med tilhørende devaluering av plasseringen, fargevalg på de nye møblene og bisarre avsporinger om at hun hadde klart seg dårlig på Farmen. Alt dette samtidig som det gjentas hvor kjedelige og lite inspirerende hun er.
 

Jeg tenker at brukerne av denne tråden ikke er alene i sine meninger om CBE og hennes bedrift og at det nok er representabelt med det flere av hennes følgere på SoMe også tenker. Uansett hvor «kjedelig, tanketom og overfladisk» hun er så klarer man fortsatt ikke la være å følge henne og la seg irritere over alt fra barneeksponering og usunt kroppsfokus til kaffekoppene og måten hun ler på. Det er egentlig ganske fascinerende at hun fortsatt klarer å vekke så mye interesse når det hun gjør hverken er nytt eller revolusjonerende i influencerverdenen samtidig som hun på langt nær er den drøyeste.

Engasjementet på KG gir ikke bedriften penger i kassa. Tenker engasjement i redaksjonelle medier. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som reagerte på løpeturen i går som var så hinsides varm men uten den vanlige svettefesten? Vanligvis renner det i strie strømmer,  men ikke i går da det var 28 grader og «sitat» heeeelt umenneskelig å løpe pga varmen 🙄🙄. Var det vinden som tørket henne? Usedvanlig tørr i forhold til hun pleier. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (11 timer siden):

Sykkelturen de hadde på fjellet kunne vært oppstarten til nytt content om de hadde droppet rumpefokus og litt shady historiefortelling, en natt i telt ble til en ukes telttur med barn (ett eksempel). Der hadde de muligheten til å fremme friluftsliv og få store sponsorer, men gikk fort tilbake til kaffekopp og mølleløping. 

De er late og bedagelige. De gidder rett og slett ikke. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Powerball
Aquarius04 skrev (58 minutter siden):

De er late og bedagelige. De gidder rett og slett ikke. 

Jeg vil ikke si at de er bedagelige, men at CBE bare ikke har interesse for friluftsliv. De er posører som later som om de er noe de ikke er, fordi de søker bekreftelse. Sånn er det nok mange som holder på, men det blir veldig synlig hos CBE. "Jeg elsker å løpe ute", sier hun, på tross av at hun filmer at hun heller løper på mølla i kjelleren hver dag selv om sola skinner ute. Hun kan jo bare si at hun ikke liker å løpe ute, da hadde hun fått mye mindre pes. Folk liker faktisk ikke å bli lurt og løyet for. LKE løper mye ute og med 5. plass i ultraløp så syns jeg det er et soleklart bevis på at han ikke er bedagelig. Fyren har en lite tiltalende personlighet, men lat er han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, pøbelsara said:

(....)

En ting jeg definitivt synes er innafor, er å kommentere/bemerke at det er pakket ut og vist frem møbler fra en navngitt og tagget leverandør uten antydning til reklamemerking. Skal vi tro at CBE.no faktisk gir bort gratis reklame til Sixbondstreet når de har handlet for anslagsvis minst 50 000 i nye møbler (spisestuestoler , lenestoler og en daybed)?

 

Forbehold: at det finnes et samarbeid som det fortsatt ikke er gjort oppmerksom på mellom Treasures og Sixbondstreet.

Og det jeg lurer på hver gang jeg ser slike innlegg er hvem som initierte samtalen og hvor mye ekstra penger det ligger i å markedsføre under falskt flagg først. Altså hva hadde Sixbondstreet vært villig til å betale om alt var merket kontra slik det er nå? 

Og hvor mye disse tingene har endret seg de siste årene. Mengden "mikro-influensere" synes jo stadig økende, det er ikke lenger en 10-15 store som kan håve inn penger. Det er jo flere tusen bare i Norge virker det som, men alle de har et lite segment, de prøver ikke å være litt av alt, slik den originale livsstilsinfluenceren var. De har en veldig spesifikk livsstil som frontes om noe (type: hjemmekokken, friluftspersonen,hundeeieren osv). Er det slik at de gode gamle ikke har så mange forhandlingskort igjen? Hvis ikke du vil reklamere for oss umerket tar vi bare kronene våre til noen andre som er villig til å gjøre det? 

Der spant jeg avgårde beklager det. Jeg syns bare det at ingen av bedriftene bak influencerene (type managementene) vil slippe noen inn på bakrommet "speaks volumes", og jeg skulle virkelig ønske det kunne komme noen på banen og rydde opp. Dette har ingenting med Treasures alene å gjøre, dette har med alle influencerene å gjøre altså.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansjosen skrev (7 minutter siden):

Forbehold: at det finnes et samarbeid som det fortsatt ikke er gjort oppmerksom på mellom Treasures og Sixbondstreet.

Og det jeg lurer på hver gang jeg ser slike innlegg er hvem som initierte samtalen og hvor mye ekstra penger det ligger i å markedsføre under falskt flagg først. Altså hva hadde Sixbondstreet vært villig til å betale om alt var merket kontra slik det er nå? 

Og hvor mye disse tingene har endret seg de siste årene. Mengden "mikro-influensere" synes jo stadig økende, det er ikke lenger en 10-15 store som kan håve inn penger. Det er jo flere tusen bare i Norge virker det som, men alle de har et lite segment, de prøver ikke å være litt av alt, slik den originale livsstilsinfluenceren var. De har en veldig spesifikk livsstil som frontes om noe (type: hjemmekokken, friluftspersonen,hundeeieren osv). Er det slik at de gode gamle ikke har så mange forhandlingskort igjen? Hvis ikke du vil reklamere for oss umerket tar vi bare kronene våre til noen andre som er villig til å gjøre det? 

Der spant jeg avgårde beklager det. Jeg syns bare det at ingen av bedriftene bak influencerene (type managementene) vil slippe noen inn på bakrommet "speaks volumes", og jeg skulle virkelig ønske det kunne komme noen på banen og rydde opp. Dette har ingenting med Treasures alene å gjøre, dette har med alle influencerene å gjøre altså.

Ja, enig med deg i at dette er et universelt problem. jeg tenker at hvis FT hadde kjørt aktivt på for å stoppe dette, så hadde det bit orden på det for lenge siden. 

Det provoserer meg at hele bransjen kan holde på slik, på bekostning av forbrukerne. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansjosen skrev (1 minutt siden):

Forbehold: at det finnes et samarbeid som det fortsatt ikke er gjort oppmerksom på mellom Treasures og Sixbondstreet.

Og det jeg lurer på hver gang jeg ser slike innlegg er hvem som initierte samtalen og hvor mye ekstra penger det ligger i å markedsføre under falskt flagg først. Altså hva hadde Sixbondstreet vært villig til å betale om alt var merket kontra slik det er nå? 

Akkurat det du påpeker her har jeg også lurt på veldig lenge, og jeg mener det er forhold omkring dette som må avdekkes for at debatten om innholdsmarkedsføring skal komme videre.

At det skjer, mener jeg er helt maktpåliggende for at vi skal redde siste rest av uavhengige, redaksjonelle medier der ute. Uten dem er vi ille ute, for da er faktisk det sunne demokratiet i fare.

Bare i løpet av de siste ukene har jeg observert en forverring i store regionaviser mht bruk av clickbait-overskrifter og robot-genererte "nyhetsartikler". Jeg har som prinsipp å aldri klikke inn på saker med clickbait-overskrift, og jeg får snart ikke lest en eneste nyhetssak lenger i avisen jeg abonnerer på. 

Jeg prøver ikke å gi influencere generelt, eller CBE.no spesielt skylden eller ansvaret for noe av dette, men de er selvsagt en del av utviklingen i retning en utviskning mellom betalt og uavhengig stoff, og mot en fullstendig algoritmestyrt offentlighet. Dit vil jeg ikke komme. Jeg synes det er svært alvorlig at måten feks influencere og annonsører opererer på mht å unnlate å reklamemerke i praksis er fullstendig lukket for offentlig ettersyn, kritikk og debatt. Jeg fatter ikke at gravende journalistikk ikke tar mer fatt i dette. Hvis de ikke kjapper seg litt er alle jobbene deres borte før de får avdekket mekanismene som forårsaket det.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (8 timer siden):

Engasjementet på KG gir ikke bedriften penger i kassa. Tenker engasjement i redaksjonelle medier. 

Ok, men jeg er fortsatt ikke enig i at det er temaet som får størst plass når det gjelder henne og jeg tør å påstå at eksponering av barn ikke er det første folk flest tenker når de hører navnet hennes. 
 

Når det er sagt så er jeg inneforstått med diskusjoner her inne ikke gir inntekter til CBE.no. Imidlertid tror jeg fortsatt at meningene her inne gjenspeiler det mange andre utenfor KG også tenker. Dette er meninger som gjør at folk klikker seg inn på IG profilen, noen velger kanskje å følge, men mange ser på stories og legger igjen views. Alt dette skaper et førsteinntrykk til annonsører om at dette er en interessant person som når ut til mange. Om hun beholder samarbeidsavtalene avhenger vel om hun klarer å skape salg for produktene som reklameres, men såfremt man ikke har erfart noe annet med bedriften CBE så kan jeg godt forstå at 309k følgere, x antall story views og et veletablert navn i influencerverdenen virker forlokkende. Om det holder i lengden? Neppe. Iallefall ikke uten en ny forretningsmodell.
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (10 timer siden):

Akkurat det du påpeker her har jeg også lurt på veldig lenge, og jeg mener det er forhold omkring dette som må avdekkes for at debatten om innholdsmarkedsføring skal komme videre.

At det skjer, mener jeg er helt maktpåliggende for at vi skal redde siste rest av uavhengige, redaksjonelle medier der ute. Uten dem er vi ille ute, for da er faktisk det sunne demokratiet i fare.

Bare i løpet av de siste ukene har jeg observert en forverring i store regionaviser mht bruk av clickbait-overskrifter og robot-genererte "nyhetsartikler". Jeg har som prinsipp å aldri klikke inn på saker med clickbait-overskrift, og jeg får snart ikke lest en eneste nyhetssak lenger i avisen jeg abonnerer på. 

Jeg prøver ikke å gi influencere generelt, eller CBE.no spesielt skylden eller ansvaret for noe av dette, men de er selvsagt en del av utviklingen i retning en utviskning mellom betalt og uavhengig stoff, og mot en fullstendig algoritmestyrt offentlighet. Dit vil jeg ikke komme. Jeg synes det er svært alvorlig at måten feks influencere og annonsører opererer på mht å unnlate å reklamemerke i praksis er fullstendig lukket for offentlig ettersyn, kritikk og debatt. Jeg fatter ikke at gravende journalistikk ikke tar mer fatt i dette. Hvis de ikke kjapper seg litt er alle jobbene deres borte før de får avdekket mekanismene som forårsaket det.

Signerer @Aricia. Tradisjonelle medier ligner dessverre bare mer og mer på sosiale medier og sladreblader. Massive clickbait og overfladiske saker uten kildekritikk eller dybde. De fremstår også som ukritiske mikrofonstativ for diverse kjendiser, inkludert influenserne som stjeler annonsekronene deres. Forstå det den som kan. 

Samfunnet fordummes, og SoMe generelt består stadig mer av høyglansede fasader inspirert av SoMe-profiler som CBE. Jeg har selv venner med profilbilder og instastories hvor jeg knapt nok gjenkjenner personene da de bruker samme skjønnhetsfiltere som f eks CBE. Jeg syns det er trist! 

Annonsører tjener langt mer på umerket reklame enn merket, fordi vi forbrukere er mye mer disponert for reklame når vi ikke vet at vi utsettes for det. På samme måte som at SoMe-personligheter som CBE bevarer mer troverdighet ved å presentere ukens produkter som "venninnetips" fremfor å reklamemerke. Dette er selve kjernen i content marketing; å få forbrukeren til å glemme at de konsumerer reklame. Så selv om et oppsiktsvekkende svakt Forbrukertilsyn visstnok har lagt hovedansvaret for merking på annonsørene, så kommer dette til å fortsette med å være en pillråtten bransje. Helt frem til noen med skikkelig pondus våger å nærme seg SoMe-bransjen, å dykke ned i materiet og å ansvarliggjøre bransjen i form av bøter som svir. Skikkelig.

Endret av Ultiva
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fizzypo skrev (1 time siden):

Ok, men jeg er fortsatt ikke enig i at det er temaet som får størst plass når det gjelder henne og jeg tør å påstå at eksponering av barn ikke er det første folk flest tenker når de hører navnet hennes. 
 

Når det er sagt så er jeg inneforstått med diskusjoner her inne ikke gir inntekter til CBE.no. Imidlertid tror jeg fortsatt at meningene her inne gjenspeiler det mange andre utenfor KG også tenker. Dette er meninger som gjør at folk klikker seg inn på IG profilen, noen velger kanskje å følge, men mange ser på stories og legger igjen views. Alt dette skaper et førsteinntrykk til annonsører om at dette er en interessant person som når ut til mange. Om hun beholder samarbeidsavtalene avhenger vel om hun klarer å skape salg for produktene som reklameres, men såfremt man ikke har erfart noe annet med bedriften CBE så kan jeg godt forstå at 309k følgere, x antall story views og et veletablert navn i influencerverdenen virker forlokkende. Om det holder i lengden? Neppe. Iallefall ikke uten en ny forretningsmodell.
 

 

CBE har mange følgere. Endel av de er her inne og kritiserer  henne daglig , men må allikevel følge henne i sosiale medier. Hun engasjerer og det gir interesse og interesse gir penger i kassa. Nå tror jeg ikke CBE bruker tid på å lese her inne, men noe av det som skrives her inne, kommer jo i kommentarfeltet hennes. Det er jo bare å lese der. Hva folk mener om hennes eksponering av barn, kroppsfokus eller alt det andre hun blir kritisert for, tror jeg hun fint lever med. Det angår ikke henne, fordi hun tar sine valg og kan stå for det. Det er jo det som betyr noe og hun virker trygg i rollen som influencer og mor. Så får folk mene hva de vil.

Jeg tenker at alt av det usaklige som står om henne, slår bare tilbake til de som skriver. Voksne som er smålige, moraliserende og ufine er vel ikke akkurat så sympatiske trekk å ha ved seg. Det  fyller nok et behov for ett eller annet. CBE kommer nok til å være influencerer i åresvis, fordi folk er interessert i henne og så lenge hun trives i jobben, så hvorfor slutte..Hun jobber hardt og legger ut mye i sosiale medier. Selv i ferier så ta hun ikke helt pause. Nå som verden etterhvert blir mer normal og folk begynner å reise igjen, så gleder jeg meg til bilder hun kommer til å dele når hun er på ferie. Ekteparet er enestående der. Det er det som har gitt henne suksess. Hun deler innlegg om trening, mat, reiser, familieliv, klær, interiør m.m på en veldig delikat måte. Når Kristin Gjelsvik legger ut oppstilte rotebilder fra heimen, så er det nok noen som digger det, og det er de folkene som kjenner seg igjen. Når CBE legger ut bilder og sine bilder, så er det som å lese et magasin og folk vil « drømme» seg litt bort og bli inspirert.
 

Poenget mitt er at CBE klarer t.o.m å få folk som alltid vil kritisere alt hun gjør, til  å klikke seg inn på hennes sosiale medier. Hun skaper engasjement og klarer å provosere enkelte bare ved å være henne. Provosere/ engasjere/ inspirere er influencerens mål og der lykkes hun veldig godt. Hun er dyktig! 

Endret av Lin10
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Powerball
Lin10 skrev (1 time siden):

CBE har mange følgere. Endel av de er her inne og kritiserer  henne daglig , men må allikevel følge henne i sosiale medier. Hun engasjerer og det gir interesse og interesse gir penger i kassa. Nå tror jeg ikke CBE bruker tid på å lese her inne, men noe av det som skrives her inne, kommer jo i kommentarfeltet hennes. Det er jo bare å lese der. Hva folk mener om hennes eksponering av barn, kroppsfokus eller alt det andre hun blir kritisert for, tror jeg hun fint lever med. Det angår ikke henne, fordi hun tar sine valg og kan stå for det. Det er jo det som betyr noe og hun virker trygg i rollen som influencer og mor. Så får folk mene hva de vil.

Jeg tenker at alt av det usaklige som står om henne, slår bare tilbake til de som skriver. Voksne som er smålige, moraliserende og ufine er vel ikke akkurat så sympatiske trekk å ha ved seg. Det  fyller nok et behov for ett eller annet. CBE kommer nok til å være influencerer i åresvis, fordi folk er interessert i henne og så lenge hun trives i jobben, så hvorfor slutte..Hun jobber hardt og legger ut mye i sosiale medier. Selv i ferier så ta hun ikke helt pause. Nå som verden etterhvert blir mer normal og folk begynner å reise igjen, så gleder jeg meg til bilder hun kommer til å dele når hun er på ferie. Ekteparet er enestående der. Det er det som har gitt henne suksess. Hun deler innlegg om trening, mat, reiser, familieliv, klær, interiør m.m på en veldig delikat måte. Når Kristin Gjelsvik legger ut oppstilte rotebilder fra heimen, så er det nok noen som digger det, og det er de folkene som kjenner seg igjen. Når CBE legger ut bilder og sine bilder, så er det som å lese et magasin og folk vil « drømme» seg litt bort og bli inspirert.
 

Poenget mitt er at CBE klarer t.o.m å få folk som alltid vil kritisere alt hun gjør, til  å klikke seg inn på hennes sosiale medier. Hun skaper engasjement og klarer å provosere enkelte bare ved å være henne. Provosere/ engasjere/ inspirere er influencerens mål og der lykkes hun veldig godt. Hun er dyktig! 

Synkende følgertall og synkende inntekter viser at stadig færre følger CBE aktivt. Det er f eks flere år siden jeg fulgte noen av kanalene hennes. Man kan fint scrolle gjennom en åpen IG-feed et par ganger i måneden. Om man tar en titt på CBEs IG-følgere, så ser man at det er en overvekt av inaktive og falske brukere som f eks kdidkdbdkfi som har 0 innlegg, 0 følgere og som følger 2000 stk. Eller hippihappi som har 3 urgamle innlegg og 16 følgere. Noe som gjenspeiler seg i engasjementraten til CBE som er på under 1 %. Falske brukere er forresten et enormt problem på instagram generelt.

Om alle falske og inaktive IG-brukere ble slettet, så er jeg bombesikker på at store IG-profiler som f eks CBE hadde mistet halvparten av følgermassen sin. Om man så tok vekk alle IG-brukere som bare har glemt å avfølge, så hadde de naturligvis mistet enda en brorpart. Dette sier mye om hvordan falskt det aller meste av sosiale medier virkelig er.

Men jeg syns det er bra at du kommer med en motvekt her inne, ekkokammer er kjedelig. Og det er jo spennende å lese om folk som sveiper over glansede SoMe-magasiner som CBE og tolker absolutt alt de ser som sannhet og realitet. Det er jo nettopp slike ukritiske forbrukere som annonsørene ønsker å nå.

Endret av Powerball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin10 skrev (49 minutter siden):

CBE har mange følgere. Endel av de er her inne og kritiserer  henne daglig , men må allikevel følge henne i sosiale medier. Hun engasjerer og det gir interesse og interesse gir penger i kassa. Nå tror jeg ikke CBE bruker tid på å lese her inne, men noe av det som skrives her inne, kommer jo i kommentarfeltet hennes. Det er jo bare å lese der. Hva folk mener om hennes eksponering av barn, kroppsfokus eller alt det andre hun blir kritisert for, tror jeg hun fint lever med. Det angår ikke henne, fordi hun tar sine valg og kan stå for det. Det er jo det som betyr noe og hun virker trygg i rollen som influencer og mor. Så får folk mene hva de vil.

Jeg tenker at alt av det usaklige som står om henne, slår bare tilbake til de som skriver. Voksne som er smålige, moraliserende og ufine er vel ikke akkurat så sympatiske trekk å ha ved seg. Det  fyller nok et behov for ett eller annet. CBE kommer nok til å være influencerer i åresvis, fordi folk er interessert i henne og så lenge hun trives i jobben, så hvorfor slutte..Hun jobber hardt og legger ut mye i sosiale medier. Selv i ferier så ta hun ikke helt pause. Nå som verden etterhvert blir mer normal og folk begynner å reise igjen, så gleder jeg meg til bilder hun kommer til å dele når hun er på ferie. Ekteparet er enestående der. Det er det som har gitt henne suksess. Hun deler innlegg om trening, mat, reiser, familieliv, klær, interiør m.m på en veldig delikat måte. Når Kristin Gjelsvik legger ut oppstilte rotebilder fra heimen, så er det nok noen som digger det, og det er de folkene som kjenner seg igjen. Når CBE legger ut bilder og sine bilder, så er det som å lese et magasin og folk vil « drømme» seg litt bort og bli inspirert.
 

Poenget mitt er at CBE klarer t.o.m å få folk som alltid vil kritisere alt hun gjør, til  å klikke seg inn på hennes sosiale medier. Hun skaper engasjement og klarer å provosere enkelte bare ved å være henne. Provosere/ engasjere/ inspirere er influencerens mål og der lykkes hun veldig godt. Hun er dyktig! 

At CBE ikke bryr seg om hva andre mener, og at hun står for sine valg, er helt sikkert, noe som er grunnen til hun har overlevd så pass lenge, der er jeg enig med deg. Jeg er og enig i at det er en del usaklig kritikk her inne, hvem bryr seg om stolene hun har kjøpt er upraktiske og ikke ser ut til å være gode stoler å sitte i, når fokuset skulle vært at hun er en miljøversting, til tross for hun påstår at hun bryr seg om miljøet. Nei, hun bryr seg om miljøet når det passer henne, som også er et valg hun tar og står for, men jeg skulle ønske hun sluttet med dobbelmoralen når det gjelder dette temaet.

Jeg syns ingenting om oppstilte rotebilder, men jeg syns heller ikke at hun presenterer hverken trening eller klær feks på en delikat måte. Det går i samme tralten, på repeat med alt hun gjør, så jeg syns heller ikke hun er særlig inspirerende. Tidligere innlegg, 2019 og eldre, var inspirerende, delikate og engasjerende, men siste to årene føler jeg det er brukt liten tid både på blogg innlegg og IG innlegg. Selv om hun er pålogget i ferier, er det ikke mer jobb bak bildene hennes enn hva hvermannsen klarer å få til. Så jeg syns ikke det virker som hun jobber hardt lengre. En story av kaffekopp og utsikt? En story av barna som sitter på brygga? En reklamesnutt av et produkt som såvidt synes, syns du oppriktig at dette gjenspeiler hard jobbing?

Jeg er enig i at hun skaper engasjement, jeg mener 2355 sider med innlegg skrevet av diverse brukere her inne viser jo et engasjement, men det er ikke et positivt engasjement. Er det ikke litt oppbrukt å måtte provosere for å få klikk? Hun sa en gang at hun elsker å skrive, nå er det ikke mye skriving lengre. til og med oppskriftene hun legger ut er preget av hastverksarbeid. Syns du virkelig hun er dyktig? isåfall sammenliknet med hvem?  

 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lin10 skrev (1 time siden):

CBE har mange følgere. Endel av de er her inne og kritiserer  henne daglig , men må allikevel følge henne i sosiale medier. Hun engasjerer og det gir interesse og interesse gir penger i kassa. Nå tror jeg ikke CBE bruker tid på å lese her inne, men noe av det som skrives her inne, kommer jo i kommentarfeltet hennes. Det er jo bare å lese der. Hva folk mener om hennes eksponering av barn, kroppsfokus eller alt det andre hun blir kritisert for, tror jeg hun fint lever med. Det angår ikke henne, fordi hun tar sine valg og kan stå for det. Det er jo det som betyr noe og hun virker trygg i rollen som influencer og mor. Så får folk mene hva de vil.

Jeg tenker at alt av det usaklige som står om henne, slår bare tilbake til de som skriver. Voksne som er smålige, moraliserende og ufine er vel ikke akkurat så sympatiske trekk å ha ved seg. Det  fyller nok et behov for ett eller annet. CBE kommer nok til å være influencerer i åresvis, fordi folk er interessert i henne og så lenge hun trives i jobben, så hvorfor slutte..Hun jobber hardt og legger ut mye i sosiale medier. Selv i ferier så ta hun ikke helt pause. Nå som verden etterhvert blir mer normal og folk begynner å reise igjen, så gleder jeg meg til bilder hun kommer til å dele når hun er på ferie. Ekteparet er enestående der. Det er det som har gitt henne suksess. Hun deler innlegg om trening, mat, reiser, familieliv, klær, interiør m.m på en veldig delikat måte. Når Kristin Gjelsvik legger ut oppstilte rotebilder fra heimen, så er det nok noen som digger det, og det er de folkene som kjenner seg igjen. Når CBE legger ut bilder og sine bilder, så er det som å lese et magasin og folk vil « drømme» seg litt bort og bli inspirert.
 

Poenget mitt er at CBE klarer t.o.m å få folk som alltid vil kritisere alt hun gjør, til  å klikke seg inn på hennes sosiale medier. Hun skaper engasjement og klarer å provosere enkelte bare ved å være henne. Provosere/ engasjere/ inspirere er influencerens mål og der lykkes hun veldig godt. Hun er dyktig! 

Jeg er enig med deg i mye av det du skriver når det gjelder interesse og engasjement og at summen av det indirekte genererer inntekter. Som man kan se av antall kommentarer jeg har lagt igjen i KG så er jeg en relativt nyregistrert bruker, men har vært leser her sporadisk i lang tid. Det er klart at når man leser noe inne som vekker interesse så får man lyst til å klikke seg inn på CBE sin profil og se om det virkelig stemmer det som skrives her. Jeg er langt ifra unik der og jeg tror mange underestimerer det stille publikum her inne - de som ikke er registrert, men kun leser eller de som er inaktive brukere. Det er vanskelig å vite hvor stor andel av det publikummet som klikker seg inn på CBE sine kanaler og bidrar til å vise den interessen en influencer trenger for å kunne inngå avtaler. Dette er tall som er vanskelig å spore når de ikke kan knyttes til en link. 
 

Uansett hva man måtte mene om metoder som brukes for å skape blest og engasjement, så er det ikke tilfeldig at hun har den lengste tråden på Rampelyset. Dette til tross for synkende følgertall og inntekter som er et faktum. Om hun virkelig produserer så kjedelig innhold så hvorfor i all verden har hun ikke gått dukken for lengst? Hvem er det som holder den skuta over vann? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Det er merkelig at influencerøkonomien får være så lukket for innsyn som den er. De første årene var det tydelig at Forbrukertilsynet ikke var forberedte på utfordringen, og at mediene ikke ville ta tak i det. Enten fordi de ville bli oppfattet som partiske fordi influencerne tok en del av deres marked, eller fordi journalistene lot seg påvirke av personifiseringen i bloggerbransjen - de ville ikke gå løs på uerfarne ungjenter som ikke hadde noen i ryggen. Det er lenge siden nå. Bransjen er profesjonalisert og utvidet med støtteapparat som management, regnskap, revisorer, jurister og hva man ellers måtte trenge.

Nå er det Forbrukertilsynet man forventer skal ta tak og rydde opp. Men som flere skriver, FT er svake med få ressurser og  få reelle sanksjonsmuligheter.

Den kreative bokføringen vi ser jevne drypp av er derimot skattemyndighetenes bord. Alt fra at is og bursdagskaker føres på bedriften til kreative avtaler om å kjøpe produkter for å slippe å merke dem kan påvirke om man betaler den skatten man skal. Jeg forventer at en så etablert bedrift har regnskapsfører og revisor som kan regnskapsreglene tilstrekkelig til å holde seg innafor regelverket, men det kan godt hende at regelverket ikke er utviklet for denne situasjonen og bør endres. Å skrive av bursdagskake på regnskapet er uansett uttafor alle regnskapsregler jeg har vært borti i alle fall, og burde ledet opp i et bokettersyn.

Så er det media da. Det er en unnlatelse at det er så lite fokus på influencerøkonomien, og behovet for gravende journalistikk er stort. Ikke bare for å felle useriøse aktører, men også for å informere forbrukerne om økonomien i bransjen og hvordan vi blir forledet og mange ganger rett og slett lurt til å tro på luftslott som bare har som formål å få oss til å kjøpe... ræl. I de få tilfellene enkelte sider av bransjen har blitt avkledt er disse rystende og får oss til å kjenne på hvor lurte vi egentlig blir av den totale iscenesettelsen influencervirksomhetene er. Man sier at ingen vil vite hvordan pølser og politikk blir laget. Influencerbransjen er som Chicken nuggets til sammenligning.

Politikerne har så vidt begynt å røre på seg. Men det er først og fremst barneeksponering og regelverk for reklame de kan gjøre noe med. Med mindre et ordentlig innsyn i influencerøkonomien viser at det er behov for endringer i skatteloven for å tilpasse regelverket for også den typen økonomi. Men det krever at noen starter med å forsøke å få innsyn i hvordan det egentlig foregår. Hvordan avtalene gjøres. Om umerkede innlegg og omtale inngår i avtalene. Om de bevisst omgår lovverket for å slippe å merke og betale mindre skatt. Gravende journalistikk, ja. Og varslere. Det er det vi skulle hatt nå.

Edit: Siterte egentlig @Aricia og @Ultiva men det falt visst ut..

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Powerball
Fizzypo skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig med deg i mye av det du skriver når det gjelder interesse og engasjement og at summen av det indirekte genererer inntekter. Som man kan se av antall kommentarer jeg har lagt igjen i KG så er jeg en relativt nyregistrert bruker, men har vært leser her sporadisk i lang tid. Det er klart at når man leser noe inne som vekker interesse så får man lyst til å klikke seg inn på CBE sin profil og se om det virkelig stemmer det som skrives her. Jeg er langt ifra unik der og jeg tror mange underestimerer det stille publikum her inne - de som ikke er registrert, men kun leser eller de som er inaktive brukere. Det er vanskelig å vite hvor stor andel av det publikummet som klikker seg inn på CBE sine kanaler og bidrar til å vise den interessen en influencer trenger for å kunne inngå avtaler. Dette er tall som er vanskelig å spore når de ikke kan knyttes til en link. 
 

Uansett hva man måtte mene om metoder som brukes for å skape blest og engasjement, så er det ikke tilfeldig at hun har den lengste tråden på Rampelyset. Dette til tross for synkende følgertall og inntekter som er et faktum. Om hun virkelig produserer så kjedelig innhold så hvorfor i all verden har hun ikke gått dukken for lengst? Hvem er det som holder den skuta over vann? 

Som noen skrev lenger opp her så ble det lagt frem statistikk i denne tråden for noen uker siden som viste at det var forsvinnende liten trafikk fra KG og inn til CBE. Det var snakk om max 3 eller 4 % av bloggens besøkstall. Noen som husker hvem som la det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin10 skrev (1 time siden):

CBE har mange følgere. Endel av de er her inne og kritiserer  henne daglig , men må allikevel følge henne i sosiale medier. Hun engasjerer og det gir interesse og interesse gir penger i kassa. Nå tror jeg ikke CBE bruker tid på å lese her inne, men noe av det som skrives her inne, kommer jo i kommentarfeltet hennes. Det er jo bare å lese der. Hva folk mener om hennes eksponering av barn, kroppsfokus eller alt det andre hun blir kritisert for, tror jeg hun fint lever med. Det angår ikke henne, fordi hun tar sine valg og kan stå for det. Det er jo det som betyr noe og hun virker trygg i rollen som influencer og mor. Så får folk mene hva de vil.

Jeg tenker at alt av det usaklige som står om henne, slår bare tilbake til de som skriver. Voksne som er smålige, moraliserende og ufine er vel ikke akkurat så sympatiske trekk å ha ved seg. Det  fyller nok et behov for ett eller annet. CBE kommer nok til å være influencerer i åresvis, fordi folk er interessert i henne og så lenge hun trives i jobben, så hvorfor slutte..Hun jobber hardt og legger ut mye i sosiale medier. Selv i ferier så ta hun ikke helt pause. Nå som verden etterhvert blir mer normal og folk begynner å reise igjen, så gleder jeg meg til bilder hun kommer til å dele når hun er på ferie. Ekteparet er enestående der. Det er det som har gitt henne suksess. Hun deler innlegg om trening, mat, reiser, familieliv, klær, interiør m.m på en veldig delikat måte. Når Kristin Gjelsvik legger ut oppstilte rotebilder fra heimen, så er det nok noen som digger det, og det er de folkene som kjenner seg igjen. Når CBE legger ut bilder og sine bilder, så er det som å lese et magasin og folk vil « drømme» seg litt bort og bli inspirert.
 

Poenget mitt er at CBE klarer t.o.m å få folk som alltid vil kritisere alt hun gjør, til  å klikke seg inn på hennes sosiale medier. Hun skaper engasjement og klarer å provosere enkelte bare ved å være henne. Provosere/ engasjere/ inspirere er influencerens mål og der lykkes hun veldig godt. Hun er dyktig! 

Syns du at det fremstår som hun jobber hardt? Med hva da, egentlig? Det er langt mellom de store oppdragene, fotoshootene og aktivitetene. Hun er på små familieutflukter, og selv treningsferien ble sterkt amputert pga at de hadde valpen med seg. Hvorfor ikke skaffe pass til den også når planen var treningsferie for to? De småturene de hadde på Geilo var vel neppe til inspirasjon for noen. 
 

Blogginnleggene var vel ned i 2-3 pr uke før ferien, nå er det på tredje uken uten bevegelse på bloggen.  Det pøses på med bilder på IG story, og der kommer vel stort sett filteret på automatisk så bildene ikke trenger etterbehandling. Så @Lin10, hva er det du mener viser at hun jobber så hardt? Altså mer enn åtte timer, fem dager i uken?

Endret av Hallepalle2
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...