Gjest Ella_00 Skrevet 2. juli 2021 #45781 Del Skrevet 2. juli 2021 CecilieX skrev (32 minutter siden): Det er like urimelig å påstå at man skal ha frikort til å kritisere alt fordi man tror de er rollefigurer. Det er ikke mulig å være kategorisk verken i den ene eller andre retningen. Jeg takker av nå. Vi går bare i ring. De er ikke rollefigurer, de tjener penger på å være det man trenger å være for å selge noe. Aktører i et marked. Det er konteksten. Det er klart noen som skiller seg ut, som Ida Gran Jensen. Men nå selger hun ikke en illusjon om at hun baker eller lager mat. Det er jo faktisk reelle kunnskaper hun innehar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MacBeth Skrevet 3. juli 2021 #45782 Del Skrevet 3. juli 2021 CecilieX skrev (6 timer siden): @allie og @MacBeth Dette er et ledd i en diskusjon som foregikk i tråden om Helene Drage (jeg husker ikke om dere deltar der, derfor avklaringen. Der ble det påstått at alt er legitimt å kritisere fordi person og bedrift ikke kan skilles. Personen er bedriften var påstanden som ble fremsatt. Jeg er dypt uenig i dette, fordi det er viktig å skille mellom når man kritiserer personen og når man kritiserer yrkesutøvelsen. Å sette likhetstegn mellom person og bedrift vil jo i realiteten være å dehumanisere influenceren. Som du skriver @MacBeth, vi vet jo at det er mennesker bak firmaet. Da er det greit å skille mellom når man kritiserer mennesket og når man diskuterer yrkesutøvelsen til den ansatte i firmaet. Viser ellers til argumentasjon i innlegg fra tidligere i kveld. Følger ikke den tråden så takk for avklaring. Hvordan får du CBE som følgere ser til å bli en person i utgangspunktet? ALT lesere ser er et produkt! Treasures AS selger jo i bunn og grunn et menneske sitt liv og har "dehumanisert" henne selv. Den CBE følgere ser, er ikke nødvendigvis den hun er det er helt riktig, det finnes et menneske, skal vi si en hjerne bak produktet, men der har bedriften seg selv å takke, for å faktisk være så dyktige til å selge produktet sitt så bra at det føles for følgere som et ekte menneske. Det kan derimot skilles mellom usaklig/saklig kritikk. At noen sier hun er stygg, eller dum, eller umoden som handler på bikbok, bør jo bare rapporteres og deretter ignoreres, da det bidrar lite til diskusjonen. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 3. juli 2021 #45783 Del Skrevet 3. juli 2021 Ella_00 skrev (6 timer siden): Uenig. Fint med mangfold, men ikke press inn kropp i monitor og tro at det skal endre noe. Det vil alltid være noen som ikke kjenner seg igjen i den neste kroppen som dukker opp. Eller som kan føle på kroppspress. I følge Senneset er det fortsatt et smalt vindu. Man ser aldri veldig tynne kropper, ikke som i tynne men i beinete. Hun ønsker nyanser. Man må gjerne mene at CBE driver med thinspo, men man kan faktisk være uenig i det. Og da tolke det som et angrep på henne som person, basert på at hun kritiseres fordi hun er tynn. Bare nevner det. Jeg har aldri sett at hun kritiseres for å være tynn, men for å ha et enormt fokus på å fremstå så tynn som mulig ved bruk av posering og «lys og skygge». Kritikk av ting som publiseres på en nøye redigert blogg og Instagram er ikke på noen måte kritikk av privatpersonen - fordi den finnes ikke på de plattformene. 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 3. juli 2021 #45784 Del Skrevet 3. juli 2021 MacBeth skrev (58 minutter siden): Følger ikke den tråden så takk for avklaring. Hvordan får du CBE som følgere ser til å bli en person i utgangspunktet? ALT lesere ser er et produkt! Treasures AS selger jo i bunn og grunn et menneske sitt liv og har "dehumanisert" henne selv. Den CBE følgere ser, er ikke nødvendigvis den hun er det er helt riktig, det finnes et menneske, skal vi si en hjerne bak produktet, men der har bedriften seg selv å takke, for å faktisk være så dyktige til å selge produktet sitt så bra at det føles for følgere som et ekte menneske. Det kan derimot skilles mellom usaklig/saklig kritikk. At noen sier hun er stygg, eller dum, eller umoden som handler på bikbok, bør jo bare rapporteres og deretter ignoreres, da det bidrar lite til diskusjonen. Jeg beklager at jeg ble med på @Ella_00 sitt premiss om at dere kunne tas til inntekt for at alt er legitimt å kritisere. Det er det som er poenget mitt. Det må skilles mellom hva som er saklig kritikk og hva som bare er sladder og baksnakking. Så til spørsmålet ditt: Hvordan får jeg henne til å bli en person. Jeg vet at hun eksisterer. Det finnes en person med dette navnet. Hun har et personnummer. Det jeg ikke vet er hvor mye av det som presenteres som er henne på ekte. I seg selv foregår det jo en diskusjon om hvor mye som er iscenesatt. Siden vi bare får se glansbildet, en villet strategi som forøvrig bidrar til et perfeksjonpress, er det jo nesten enklere å glemme at hun er en person av kjøtt og blod. Men hun finnes, og selv om hun lever av å presentere et påstått ekte privatliv, så er det ikke innafor å kritisere det som fremstår som hennes person. Som sagt, hensikten med å trekke frem det å dehumanisere noen, var å trekke en skillelinje mellom hva som er legitim kritikk og ikke. Og som du sier: det er ikke alt som er legitimt. Det glapp for meg i går at du og @allie ble tatt til inntekt for en annen brukers mening. En står kun til ansvar for egne innlegg og egne meninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Frk.Fjas Skrevet 3. juli 2021 Populært innlegg #45785 Del Skrevet 3. juli 2021 Hun er heller ikke sykelig tynn (i alle fall de gangene jeg har sett henne, ser hun vanlig slank og sunn ut i kroppen). Problemet er jo bruk av filter, skygger, innsug av magen, rare vinkler for å fremstå tynnere enn hun er, fremstå undervektig. 55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Powerball Skrevet 3. juli 2021 #45786 Del Skrevet 3. juli 2021 (endret) Relameinnleggene til CBE på Instagram får stort sett mellom 750 og 1900 likes. Funkygine sine to siste reklameinnlegg på IG fikk hhv 24 000 og 19 000 likes, mens siste reklamevideo for Funkygine sin bok snart er oppe i 300 000 visninger.. Total utklassing. Jeg har jo pleid å sammenligne Funky og CBE da begge er influensere med trening som en stor del av profilen sin, men jeg ser jo nå at det blir som å sammenligne gull med gråstein. Tenk at hos CBE så er de to fulltidsansatte (!!!), mens Funkygine gjør dette alene. Fitfocus er også i storform; hun produserer masse positivt innhold for kosthold og trening og nærmer seg CBE med stormskritt. CBE og LKE må jo ha lagt unna enorme pengesummer fra storhetstiden. Det er eneste fornuftige grunn til at de i løpet av de siste par årene ser ut til å ha entret førtidspensjonistlivet med hobbyer og kleine selfies dagen lang. På den ene siden så klarer jeg ikke å forstå at de ikke får hetta av å sitte på rumpa og se følgermasse og engasjement synke for sjette året på rad mens andre haler i land masse lukrative avtaler. På den annen side så vet jeg jo ikke noe om den økonomiske situasjonen deres. Hvem vet, kanskje de tar en Pilotfrue og kjøper funkisvilla til 23 mill og yacht til 7 mill neste sommer 🤷♀️ Endret 3. juli 2021 av Powerball Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 3. juli 2021 #45787 Del Skrevet 3. juli 2021 Powerball skrev (30 minutter siden): Relameinnleggene til CBE på Instagram får stort sett mellom 750 og 1900 likes. Funkygine sine to siste reklameinnlegg på IG fikk hhv 24 000 og 19 000 likes, mens siste reklamevideo for Funkygine sin bok snart er oppe i 300 000 visninger.. Total utklassing. Jeg har jo pleid å sammenligne Funky og CBE da begge er influensere med trening som en stor del av profilen sin, men jeg ser jo nå at det blir som å sammenligne gull med gråstein. Tenk at hos CBE så er de to fulltidsansatte (!!!), mens Funkygine gjør dette alene. Fitfocus er også i storform; hun produserer masse positivt innhold for kosthold og trening og nærmer seg CBE med stormskritt. CBE og LKE må jo ha lagt unna enorme pengesummer fra storhetstiden. Det er eneste fornuftige grunn til at de i løpet av de siste par årene ser ut til å ha entret førtidspensjonistlivet med hobbyer og kleine selfies dagen lang. På den ene siden så klarer jeg ikke å forstå at de ikke får hetta av å sitte på rumpa og se følgermasse og engasjement synke for sjette året på rad mens andre haler i land masse lukrative avtaler. På den annen side så vet jeg jo ikke noe om den økonomiske situasjonen deres. Hvem vet, kanskje de tar en Pilotfrue og kjøper funkisvilla til 23 mill og yacht til 7 mill neste sommer 🤷♀️ Funkygine og cbe kan ikke sammenlignes. Funkygine er supertrent så trent at utrente meg blir litt svett av å skulle følge noe treningsprogram fra henne, selv om hun sikkert har noe for alle. Cbe virker heller ikke spesielt motiverende. Da hun liksom ikke har noe budskap annet enn at hun har løpt/trent selv. Fitfocuse derimot, er motiverende og har holdninger og innlegg jeg klarer relatere til og treningsøkter som ikke virker helt avskrekkende. Har dog noe dårlig erfaring med mange av matoppskriftene hennes. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 3. juli 2021 #45788 Del Skrevet 3. juli 2021 Powerball skrev (27 minutter siden): Relameinnleggene til CBE på Instagram får stort sett mellom 750 og 1900 likes. Funkygine sine to siste reklameinnlegg på IG fikk hhv 24 000 og 19 000 likes, mens siste reklamevideo for Funkygine sin bok snart er oppe i 300 000 visninger.. Total utklassing. Jeg har jo pleid å sammenligne Funky og CBE da begge er influensere med trening som en stor del av profilen sin, men jeg ser jo nå at det blir som å sammenligne gull med gråstein. Tenk at hos CBE så er de to fulltidsansatte (!!!), mens Funkygine gjør dette alene. Fitfocus er også i storform; hun produserer masse positivt innhold for kosthold og trening og nærmer seg CBE med stormskritt. CBE og LKE må jo ha lagt unna enorme pengesummer fra storhetstiden. Det er eneste fornuftige grunn til at de i løpet av de siste par årene ser ut til å ha entret førtidspensjonistlivet med hobbyer og kleine selfies dagen lang. På den ene siden så klarer jeg ikke å forstå at de ikke får hetta av å sitte på rumpa og se følgermasse og engasjement synke for sjette året på rad mens andre haler i land masse lukrative avtaler. På den annen side så vet jeg jo ikke noe om den økonomiske situasjonen deres. Hvem vet, kanskje de tar en Pilotfrue og kjøper funkisvilla til 23 mill og yacht til 7 mill neste sommer 🤷♀️ Kan vel ikke være tvil om at CBE akterutseiles nå. Trenden har vært der noen år men nå går det virkelig raskt nedover. Fra å være Norges største er det langt ned. Når jeg sammenligner innholdet som presenteres opp mot trender og samfunnsutvikling er jeg ikke forundret. Men jeg er veldig overrasket over at det ikke virker til at bedriftseierne ønsker å snu den negative trenden. Jeg ser bare få tiltak og alle gjeninnføres bare halvhjertet eller regelrett droppes når det butter litt i mot. Hvorfor? Det er bare rart. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ella_00 Skrevet 3. juli 2021 #45789 Del Skrevet 3. juli 2021 Hallepalle2 skrev (3 timer siden): Jeg har aldri sett at hun kritiseres for å være tynn, men for å ha et enormt fokus på å fremstå så tynn som mulig ved bruk av posering og «lys og skygge». Kritikk av ting som publiseres på en nøye redigert blogg og Instagram er ikke på noen måte kritikk av privatpersonen - fordi den finnes ikke på de plattformene. Problemet er at når det påpekes at andre influensere med høyere BMI gjør det samme, nei da er det visstnok kroppspositivisme. Det man får til svar da, er at alle vil vel se bra ut på bilder? Når det er sagt, så ser man jo lett at det CBE fronter i sine kanaler er perfeksjonisme. Der kroppen skal være en del av dette. Jeg er enig i at kritikk av ting som publiseres på redigerte IG eller andre sosiale medier plattformer kan kritiseres, og at privatpersonene bak disse kanalene vet vi ingenting om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 3. juli 2021 #45790 Del Skrevet 3. juli 2021 Ella_00 skrev (14 minutter siden): Problemet er at når det påpekes at andre influensere med høyere BMI gjør det samme, nei da er det visstnok kroppspositivisme. Det man får til svar da, er at alle vil vel se bra ut på bilder? Når det er sagt, så ser man jo lett at det CBE fronter i sine kanaler er perfeksjonisme. Der kroppen skal være en del av dette. Jeg er enig i at kritikk av ting som publiseres på redigerte IG eller andre sosiale medier plattformer kan kritiseres, og at privatpersonene bak disse kanalene vet vi ingenting om. Jeg kan da ikke stå til rette for hva andre skriver i andre tråder. Og det er vel heller ingen som diskuterer privatperson i denne tråden? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 3. juli 2021 #45791 Del Skrevet 3. juli 2021 Det er virkelig stor forskjell på å gå inn for å få en allerede veldig slank og lett kropp til å fremstå minst mulig med bruk av filter og poseringer, suge inn til konkav mage (ikke flat som er «normalidealet»), for å oppnå et bilde av en kropp der hodet kanskje fremstår som større enn overkroppen din, pluss enda flere markører, og det å ha en kropp med noen kilo ekstra der du prøver å fremstille den best mulig - også ved hjelp av posering og lys/skygge. Det siste kan man ikke kalle kroppspositivisme, heller, det er å vise personen fra en heldig side og vil som oftest ikke være thinspo. Se feks her https://www.mychicobsession.com/posing-tips-to-make-you-look-thinner-in-pictures/ Vi kjenner igjen poseringene fra influencerne, men CBEs fremstilling er dominert av fokus på mageområdet som er innsuget (bortsett fra i små glipper). 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 3. juli 2021 #45792 Del Skrevet 3. juli 2021 Kollontaj skrev (3 minutter siden): Det er virkelig stor forskjell på å gå inn for å få en allerede veldig slank og lett kropp til å fremstå minst mulig med bruk av filter og poseringer, suge inn til konkav mage (ikke flat som er «normalidealet»), for å oppnå et bilde av en kropp der hodet kanskje fremstår som større enn overkroppen din, pluss enda flere markører, og det å ha en kropp med noen kilo ekstra der du prøver å fremstille den best mulig - også ved hjelp av posering og lys/skygge. Det siste kan man ikke kalle kroppspositivisme, heller, det er å vise personen fra en heldig side og vil som oftest ikke være thinspo. Se feks her https://www.mychicobsession.com/posing-tips-to-make-you-look-thinner-in-pictures/ Vi kjenner igjen poseringene fra influencerne, men CBEs fremstilling er dominert av fokus på mageområdet som er innsuget (bortsett fra i små glipper). Så at en større person poserer på den måten vil kun være å vise kroppen fra sin beste side, mens en tynn person kan ikke gjøre det for da er det thinspo? Det er jeg ikke enig i. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 3. juli 2021 #45793 Del Skrevet 3. juli 2021 Klink skrev (12 minutter siden): Så at en større person poserer på den måten vil kun være å vise kroppen fra sin beste side, mens en tynn person kan ikke gjøre det for da er det thinspo? Det er jeg ikke enig i. Les hva jeg skrev. Sett deg inn i hva thinspo er, du kan ikke lage en egen definisjon av et begrep. 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tivi20 Skrevet 3. juli 2021 #45794 Del Skrevet 3. juli 2021 Ella_00 skrev (52 minutter siden): Problemet er at når det påpekes at andre influensere med høyere BMI gjør det samme, nei da er det visstnok kroppspositivisme. Det man får til svar da, er at alle vil vel se bra ut på bilder? Når det er sagt, så ser man jo lett at det CBE fronter i sine kanaler er perfeksjonisme. Der kroppen skal være en del av dette. Jeg er enig i at kritikk av ting som publiseres på redigerte IG eller andre sosiale medier plattformer kan kritiseres, og at privatpersonene bak disse kanalene vet vi ingenting om. Hvis du tror det så foreslår jeg at du tar en titt i tråden om Helene Drage. Det samme kritiseres der. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 3. juli 2021 #45795 Del Skrevet 3. juli 2021 Klink skrev (17 minutter siden): Så at en større person poserer på den måten vil kun være å vise kroppen fra sin beste side, mens en tynn person kan ikke gjøre det for da er det thinspo? Det er jeg ikke enig i. Er det thinspo når en stor person viser kroppen sin fra heldige vinkler, mener du? 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
allie Skrevet 3. juli 2021 #45796 Del Skrevet 3. juli 2021 Klink skrev (21 minutter siden): Så at en større person poserer på den måten vil kun være å vise kroppen fra sin beste side, mens en tynn person kan ikke gjøre det for da er det thinspo? Det er jeg ikke enig i. En overvektig person som poserer for å vise kroppen i best mulig lys, kan jo ikke være thinspo? Uansett størrelse på person så har jeg forståelse for at man vil fremstå best mulig på et bilde, men om man står en posisjon der man ser mye mindre enn det man er, så vil jo det virke merkelig for alle rundt deg.De vet jo hvordan du egentlig ser ut. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 3. juli 2021 #45797 Del Skrevet 3. juli 2021 Mrs Robinson skrev (9 minutter siden): Er det thinspo når en stor person viser kroppen sin fra heldige vinkler, mener du? Nei men da er det ikke thinspo om en slankere person viser kroppen sin fra heldige vinkler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 3. juli 2021 #45798 Del Skrevet 3. juli 2021 allie skrev (3 minutter siden): En overvektig person som poserer for å vise kroppen i best mulig lys, kan jo ikke være thinspo? Uansett størrelse på person så har jeg forståelse for at man vil fremstå best mulig på et bilde, men om man står en posisjon der man ser mye mindre enn det man er, så vil jo det virke merkelig for alle rundt deg.De vet jo hvordan du egentlig ser ut. Nei, men det bør en tynnere person kunne gjøre også uten at det er thinspo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 3. juli 2021 #45799 Del Skrevet 3. juli 2021 Klink skrev (Akkurat nå): Nei men da er det ikke thinspo om en slankere person viser kroppen sin fra heldige vinkler. Fordi det må være rettferdig og likt for alle mener du? 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 3. juli 2021 #45800 Del Skrevet 3. juli 2021 @Klink, her er definisjonen på thinspo: Thinspo is a abbrievation for Thinspiration. Thinspiration is two words put together to create a simular but different meaning. Thin and inspiration. Thinspo is used by people suffering from eating disorders to help keep them inspired. Merk deg den siste setningen. Det er det kritikken går på. Ikke at hun, eller andre influencere, ønsker å «fremstå i best mulig lys».Det er en helt annen diskusjon. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå