Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Minnie Mus skrev (36 minutter siden):

Frua har vært på fest i gårkveld, og der lånte hun et speil sånn at hun fikk tatt bilde av seg selv og poste på instagram. I dag er det dagen derpå, der LK slipper inn en bie, og frua selv filmer vannet som renner fra dusjen for å fortelle at nå skal hun ha en etterlengtet dusj..... Blir lange dager i villaen i Særp, skjønner jeg. Men barna har fått fri i helgen da, og det er jo veldig positivt :) 

Ah tusen takk for oppdatering. Jeg har hatt abstinenser nå etter at de blokkerte meg på insta. Føler meg mye bedre nå. 🙈😃

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Slettet 

Endret av Ice-91
Skrevet
lille sangfugl skrev (10 timer siden):

Har lagt merke til at når C legger ut video av at de kjører, typisk til/fra Oslo, ligger de alltid i venstre fil. Uten at det er en forbikjøring, og de ligger der lenge. Tror hun hadde en vlog en gang der hun hadde speedet opp kjøreturen (da de henta Ozo?) og de lå der i mangfoldige km uten å kjøre forbi biler. 

Hva er poenget ditt? Hvor er dette kritikk av bedriften? Det er ikke ulovlig å ligge i venstre fil..

• Liker 13
Skrevet
1 hour ago, Monimoni said:

Ah tusen takk for oppdatering. Jeg har hatt abstinenser nå etter at de blokkerte meg på insta. Føler meg mye bedre nå. 🙈😃

Du har nok ikke gått glipp av så veldig mye 😂

Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
Ella_00 skrev (5 timer siden):

Ser absolutt poengene dine. Problemet er at når innlegg som kritiserer( berettiget eller ikke)  kalles forutinntatte, at man har antipati mot den man kritiserer og at man dehumaniserer de man kritiserer med bakgrunn i å være en bedrift. Da er det ikke plutselig ikke redselen for devaluering av en tråd på grunn av usaklig kritikk som er problemet, men et engasjement for en spesifikk influenser og sympati for denne. Det virker da som man opererer med en form for «dobbeltmoral». 

Nei. 

For å svare på det første, først. Når kritikken ikke funderes i et bedriftsperspektiv men bare går på personen bak, da er det vanskelig å se at det handler om noe annet enn antipati. Å kritisere en persons tanker og følelser eller privatliv på offentlig forum gjøres vel ikke når man sympatiserer med vedkommende? Spesielt ikke hvis man er kritisk til veldig mye av det personen foretar seg. 

Dersom kritikken derimot settes i en kontekst der det er influencerens påvirkning eller skadepotensiale som er utgangspunktet så er det ikke lenger personen bak som kritiseres. Kritikken er motivert ut fra å være opptatt av samfunnsmessig påvirkning i kraft av å utøve yrket, ikke personen bak. 

Så til dobbeltmoral. Det vil være å mene at en influencer kan gjøre noe, men ikke en annen. Feks hvis en influencer ikke kritiseres for skjult reklame og en annen ikke. Problemet er at influencerne ikke er like, derfor lar det seg ikke gjøre å alltid trekke paralleller. Hvis en overvektig influencer tar et post-partum bilde, har det ikke samme effekt eller skadepotensiale som en mager influencer. Det medfører ikke kroppspress. Hvis en overvektig influencer fokuserer på kragebein så ser jeg ikke problemet. Det blir først et problem som proana-markør dersom influenceren er mager. 

Denne retorikken om at fordi det gjøres i en tråd og om en influencer så kan man kopiere kritikken til alle andre tråder blir derfor feil. Nettopp fordi man ikke gjør det ut fra en kontekstuell argumentasjon eller har en bevissthet om hvorfor man kritiserer. Det er også store forskjell i nyanser. Et magebilde er ikke et magebilde. Eksponering er prinsippielt ikke greit, men likevel går det an å gradere det kritikkverdige i det feks ut fra i hvor stor grad privatlivet er krenket. Diskusjonen i Bloggerbarn-tråden drøfter det. 

Mange i denne tråden har forklart mange ganger at de er opptatt av de overordnede temaene. Reklamemerking, negativ påvirkning, sosiale medier, psykisk helse, eksponering av barn. Det er det de er opptatt av. Deltagelsen i tråden handler om hva CBE sin virksomhet bidrar med i forhold til disse temaene. Da er personens privatliv uinteressant. 

Endret av CecilieX
Språkvask
Gjest Ella_00
Skrevet
CecilieX skrev (17 minutter siden):

Nei. 

For å svare på det første, først. Når kritikken ikke funderes i et bedriftsperspektiv men bare går på personen bak, da er det vanskelig å se at det handler om noe annet enn antipati. Å kritisere en persons tanker og følelser eller privatliv på offentlig forum gjøres vel ikke når man sympatiserer med vedkommende? Spesielt ikke hvis man er kritisk til veldig mye av det personen foretar seg. 

Dersom kritikken derimot settes i en kontekst der det er influencerens påvirkning eller skadepotensiale som er utgangspunktet så er det ikke lenger personen bak som kritiseres. Kritikken er motivert ut fra å være opptatt av samfunnsmessig påvirkning i kraft av å utøve yrket, ikke personen bak. 

Så til dobbeltmoral. Det vil være å mene at en influencer kan gjøre noe, men ikke en annen. Feks hvis en influencer ikke kritiseres for skjult reklame og en annen ikke. Problemet er at influencerne ikke er like, derfor lar det seg ikke gjøre å alltid trekke paralleller. Hvis en overvektig influencer tar et post-partum bilde, har det ikke samme effekt eller skadepotensiale som en mager influencer. Det medfører ikke kroppspress. Hvis en overvektig influencer fokuserer på kragebein så ser jeg ikke problemet. Det blir først et problem som proana-markør dersom influenceren er mager. 

Denne retorikken om at fordi det gjøres i en tråd og om en influencer så kan man kopiere kritikken til alle andre tråder blir derfor feil. Nettopp fordi man ikke gjør det ut fra en kontekstuell argumentasjon eller har en bevissthet om hvorfor man kritiserer. Det er også store forskjell i nyanser. Et magebilde er ikke et magebilde. Eksponering er prinsippielt ikke greit, men likevel går det an å gradere det kritikkverdige i det feks ut fra i hvor stor grad privatlivet er krenket. Diskusjonen i Bloggerbarn-tråden drøfter det. 

Mange i denne tråden har forklart mange ganger at de er opptatt av de overordnede temaene. Reklamemerking, negativ påvirkning, sosiale medier, psykisk helse, eksponering av barn. Det er det de er opptatt av. Deltagelsen i tråden handler om hva CBE sin virksomhet bidrar med i forhold til disse temaene. Da er personens privatliv uinteressant. 

Ok.

Skrevet (endret)
CecilieX skrev (1 time siden):

Hvis en overvektig influencer tar et post-partum bilde, har det ikke samme effekt eller skadepotensiale som en mager influencer. Det medfører ikke kroppspress. Hvis en overvektig influencer fokuserer på kragebein så ser jeg ikke problemet. Det blir først et problem som proana-markør dersom influenceren er mager. 0

Som en som er nærmere vektklassen til en overvektig influenser enn en mager en, og som en som skal gjennom en fødsel selv med barselsperiode om noen måneder, så er jeg uansett DRITTLEI av fokuset. Særlig det at det skal vises minst mulig - evt. at det skal poseres og vises så lite som mulig - at man nettopp har født. Samme hvem og hvor det kommer fra!
Kombinert med uttalelser tidligere om at "det ikke vises at man er gravid", matlysten nå er borte og det spises lite (hvorfor i all verden skal vi vite det?), at man kan bruke vanlige klær igjen bare noen dager etter fødsel osv.
Det er i mine øyne også et "press" og et totalt unødvendig fokus på mammakroppen og hvordan den skal være, selv om det ikke er proana.

Endret av hufsaaaaa
  • Liker 47
Skrevet

Eller forresten, glem det med at barna har fått fri. hun postet nettopp et innlegge med ene barnet nå :( Er vel for godt til å være sant at barna slipper unna en hel helg :( 

• Liker 25
Skrevet
CecilieX skrev (1 time siden):

Nei. 

CBE og HD fronter akkurat det samme. Posering i graviditeten for å se minst mulig gravid ut, snakk om at man ikke ser magen, bruk av normale klær istedenfor gravidklær, fokuset på lite mat, bruk av samme klær rett etter fødsel osv. Den eneste forskjellen på de to er deres BMI, budskapet er det samme.

• Liker 22
Skrevet

Jeg er så utrolig misunnelig på CBE. Jeg vet jeg ikke burde lese bloggen hennes da den får meg til å føle meg dårlig.

Men fyttirakkeren for et vellykket liv. Bra mann, pene barn, godt forhold og masse penger. De har tjent så mye penger at de ikke behøver å jobbe lenger, men kan leve på avkastninger.

Jeg tror CBE er en veldig dyktig forretningskvinne, men for meg så er det noe som skurrer. Jeg kjøper de fleste produktene hun promoterer og der er bra, men veldig dyre.

Gjest CecilieX
Skrevet
hufsaaaaa skrev (35 minutter siden):

Som en som er nærmere vektklassen til en overvektig influenser enn en mager en, og som en som skal gjennom en fødsel selv med barselsperiode om noen måneder, så er jeg uansett DRITTLEI av fokuset. Særlig det at det skal vises minst mulig - evt. at det skal poseres og vises så lite som mulig - at man nettopp har født. Samme hvem og hvor det kommer fra!
Kombinert med uttalelser tidligere om at "det ikke vises at man er gravid", matlysten nå er borte og det spises lite (hvorfor i all verden skal vi vite det?), at man kan bruke vanlige klær igjen bare noen dager etter fødsel osv.
Det er i mine øyne også et "press" og et totalt unødvendig fokus på mammakroppen og hvordan den skal være, selv om det ikke er proana.

Jeg har satt kroppsfokus på agendaen i HD-tråden, så ta gjerne debatten der. 

Finner flere artikler der fagfolk sier at kroppsfokus er problematisk, så temaet er interessant ut fra et samfunnsmessig perspektiv. 

Skrevet
hufsaaaaa skrev (53 minutter siden):

Godt sagt!

• Liker 5
Skrevet
Andungene skrev (39 minutter siden):

Jeg er så utrolig misunnelig på CBE. Jeg vet jeg ikke burde lese bloggen hennes da den får meg til å føle meg dårlig.

Men fyttirakkeren for et vellykket liv. Bra mann, pene barn, godt forhold og masse penger. De har tjent så mye penger at de ikke behøver å jobbe lenger, men kan leve på avkastninger.

Jeg tror CBE er en veldig dyktig forretningskvinne, men for meg så er det noe som skurrer. Jeg kjøper de fleste produktene hun promoterer og der er bra, men veldig dyre.

Altså, vellykket liv? Er det å ha et vellykket liv det samme som å hele tiden være nødt til å poste mindre flatterende bilder av seg selv og sitt for å få likes, oppmerksomhet og ros? Og bra mann? Javel ja, så han er en bra mann, en mann som er arrogant, besserwisser og gir seg ut for å være en annen enn seg selv når han kommenterer på fruens blogg......i tillegg til at han redigerer fruen slik at hun ser ut slik han vil at hun skal se ut.......så, jodda, du får leve i trua

• Liker 38
Gjest Ella_00
Skrevet
hufsaaaaa skrev (1 time siden):

🏼

Skrevet
Andungene skrev (50 minutter siden):

Hvis det å lese bloggen hennes påvirker deg på den måten, anbefaler jeg deg å slutte. 

Har hun tjent såpass mye penger altså? 

Så lurer jeg på hva du føler som skurrer? Høres ut som du blir påvirket til å kjøpe produkter hun promoterer. 

• Liker 17
Skrevet (endret)
Andungene skrev (1 time siden):

Dette var leit å lese. Vi bør ikke måle vårt eget indre med andres ytre, og i dette tilfellet et meget striglet ytre, det fører lite godt med seg. Jeg tenker bra mann og pene barn sikkert er topp det, men er det dét som gjør en lykkelig? Husk at vi ser en brøkdel av deres ekte liv, om enn det, i SoMe-kanaler, og narrativet om «deres liv» er nøye regissert og filtrert. Hvis man nå skal lage en liste over andre gode ting i livet; en meningsfull jobb, indre ro, integritet, anonymitet- dette har kanskje du?! 😊

Endret av Blondinbolla
Skrivefeil
  • Liker 30
Skrevet

Tråden er ryddet for hets og svar til dette.

Måne, admin.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg finner dette innlegget troverdig… 

• Liker 43
Skrevet

Noen har iallefall slukt narrativet hennes. 

For at du vet er moren hennes kreftsyk, barna har utviklingsforstyrrelser som adhd eller asperger, mannen har asl og forholdet er i ferd med å ryke. De kan ha gjeld opp til ørene og går snart personlig konkurs. 

Sannheten er at du vet ikke en dritt om hennes egentlige liv. Du er misunnelig på en fantasifigur

• Liker 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...