Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Minnie Mus skrev (21 timer siden):

Kun 720 likes på reklamen for posters. Er det begynnelsen på slutten vi ser for paret i Særp tro?  Det jeg synes er så rart, er at CBE&co ikke er villig til å fornye seg på noen som helst områder. Det går i det samme om og om igjen, hver eneste dag.  Hun kunne fått til så mye mer engasjement enn det hun gjør, feks det rundt dyrevelferd og at hun har kuttet ut kjøtt. Men neida, istedet kjører hun på med reklame for et merke som tester på dyr.... Hva er meningen og hvor er logikken? Samme med netfit og trening, der hun ikke greier å inspirere. Hvorfor ikke legge ut bilder og videoer der hun virkelig trener, uten full festsminke. uten rumpeputer og lettkledde poseringer? Er sikker på at hun/de hadde vunnet så mye mer på å være naturlige og vise at de er oppriktig glad i trening og at de virkelig har et ønske om å inspirere, istedet for dette iscenesatte showet de lager, gang på gang. Men det virker som de er så inn i sin egen boble at det å fornye seg ikke er aktuelt, på noen som helst måte. Det skal være rosa sukkerspinn, barn, thinspo og bilder av  mage og en ihjelredigert frue, ferdig snakka.

Jeg kunne ikke vært mer enig. For ikke lenge siden la jeg igjen en kommentar på bloggen der jeg bl.a forslo at de satte fokus på andre ting, at det kunne være en ide å fornye seg osv. Kommentaren var ikke skrevet på en ufin måte, men den ble i hennes øyne sikkert veldig kritisk. Den ble så klart ikke publisert. Oppfordrer flere til å gjøre det samme, kanskje det går opp et lys for dem en vakker dag. Eller ikke. 

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (31 minutter siden):

Du forstår ikke hva thinspo betyr. 

Ok. Det er ikke sikkert jeg gjør. Forstår det slik at man påvirker andre til å ville slanke seg/være like tynn som seg? 
Tror jeg tenker mer på det å utrykke at man er fornøyd med seg selv, men at de fleste vil ikke legge ut bilder som er tatt i uflatterende vinkler uansett kroppsfasong. At det er det samme om en tynn person bruker alle triksene i boka for å se tynnere ut og eventuelt redigerer seg selv på some som at en større person gjør det samme. Man viser at man er utrygg på seg selv og kroppen sin. 

Endret av Klink
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
Inocybe skrev (4 timer siden):

Kan vel ikke være tvil om at CBE akterutseiles nå. Trenden har vært der noen år men nå går det virkelig raskt nedover. Fra å være Norges største er det langt ned.
Når jeg sammenligner innholdet som presenteres opp mot trender og samfunnsutvikling er jeg ikke forundret. Men jeg er veldig overrasket over at det ikke virker til at bedriftseierne ønsker å snu den negative trenden. Jeg ser bare få tiltak og alle gjeninnføres bare halvhjertet eller regelrett droppes når det butter litt i mot. Hvorfor? Det er bare rart. 

Det er dette jeg også synes er rart. De må jo selv se hvor stort fall de har hatt i sin engasjementsrate, så hvorfor gjør de ikke endringer? Det er noe som heter at "idioti er å gjøre det samme om og om igjen, men forvente et annet resultat". De er jo et glimrende eksempel på dette ordtaket.

Det er mulig at de holder på som de gjør på ren trass, for å vise alle kritikere at de tar feil. De forstår rett og slett ikke at de sager av greina de sitter på. 

Og angående debatten om thinspo, så bør folk sette seg inn i hvem thinspo rammer hardest. Det er ikke de som aldri har hatt et trøblete forhold til mat, vekt og kropp, men det rammer de som er sårbare for den slags påvirkning. Her bør influencere ha et særskilt ansvar for hva de formidler. 

Skrevet
Kleenex skrev (37 minutter siden):

Dette med troverdighet veier også tungt. 

Enig! Troverdigheten er borte for lengst. 
Troverdighet og respekt er jo som kjent ikke noe man får, men noe man gjør seg fortjent til.

Der har firmaet selv via flaue avsløringer vist manglende troverdighet. Retusjering av bilder og  fabrikkerte bloggkommentarer i fra en velmenende, men akk så grenseløst overivrig ektemann er vel bare toppen av isfjellet av fusk, tenker vi om det som blir formidlet. 

En får ikke troverdigheten tilbake, den er tapt. Så det er rart at de i det hele tatt gidder å fortsette. For alltid vil det spekuleres i om svetten hun lar seg avbilde med er ekte, om den kurvede bakenden er puter og alt annet blir også vrengt og studert for å finne fem nye feil til. 
Leserne vil for evig og alltid tenke at vi er vitne til et fesjå, og at det meste er et spill for galleriet. 

• Liker 31
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Nei. Leser du andres innlegg om dette? Ser faktisk ikke slik ut. Hvis en svært slank/tynn/smal person legger ut bilder som fokuserer på tydelige og gjenkjennbare markører som feks synlige hoftebein, kragebein, ribbein, synlige sener, innovermage (ikke bare flat) kan bildene brukes av andre som inspirasjon til å endre/slanke/sulte seg inn i dette idealet av en kvinnekropp. For det er tynn som har vært rådende idealkropp for kvinner de siste tiårene (riktignok også muskuløs og med store pupper og rumpe i senere tid).

For noen kan thinspo-bilder føre til spiseforstyrrelser (ikke bare dårlig selvbilde og skam over egen kropp) der feks anoreksi utgjør en større risiko for tidlig død, men også ofte langvarig sykdom med store konsekvenser.

Proana-sider på nett legger ut thinspobilder, bilder som ligner mange av de bildene CBE.no viser av kvinnekroppen. Dette vet CBE  godt, hun har selv innrømmet å ha hatt en proana-blogg og er derfor kjent med begrepene og hvilke markører hun burde unngå, feks å suge inn magen slik at den fremstår konkav, ikke bare flat. Vi har sett bilder/film av henne der hun «glemmer seg», så dette er en villet fremstilling av kroppen som hun i denne tråden får kritikk for å fremme. 

At Treasures AS i tillegg skal gi råd om trening, kost og helse, synes jeg pålegger dem et enda større ansvar mht hvilke bilder de velger å publisere. De kan velge å ikke fokusere på det som gjenkjennes og kan bli brukt som thinspo. 

Ja dette er jeg enig i😊

Endret av Klink
  • Liker 3
Gjest CecilieX
Skrevet
Ella_00 skrev (3 timer siden):

Diskusjonen er at Caroline kan bli lei seg over påstander om at hun suger inn magen på bilder. Også kalt thinspo. Da det er en privatperson bak CBE.no. 

Nei. 

CBE titulerer seg influencer der det å påvirke er stillingsbeskrivelsen, altså jobben. Thinspo er kritikkverdig fordi det nettopp handler om hvordan du inspirerer andre. Altså midt i hva jobbbeskrivelsen handler om. Det er kritikk av påvirkningen hun bedriver i kraft av å være influencer. 

Påstanden min er at legitim kritikk er å kritisere yrkesutøvelsen. En påvirker kan helt utmerket kritiseres for negativ påvirkning. 

Det kan godt være at hun blir lei seg, det er aldri hyggelig å få kritikk på jobb. Det bør man ha i mente, men jeg veier skadepotensialet for henne opp mot skadepotensialet for den påvirkningen hun utøver. 

Skadepotensialet er et godt begrep å sile kritikken gjennom. 

Skrevet
Inocybe skrev (3 timer siden):

Jeg definerer kroppspress og kroppsfokus som to forskjellige ting. Man kan ha uheldig kroppsfokus uten at det er kroppspress/thinspo.

Det vestlige utseende-ideal har i mange år handlet om lav vekt og tynn bare med kortvarige "utskeielser" som store bryster, stor rumpe og muskler. Men i all hovedsak så er ideal-vekten i lavt normalområde til helseskadelig lav. Dette snevre idealet faller noen influencere innen for, andre ikke.

CBE og HD bruker mange av de samme virkemidler til å framstå tynnere. Poseringer og lys/skygge for eksempel. Begge har ekstremt kroppsfokus og eksponerer kropp og utseende i voldsomme mengder. 

Overdrevet kroppsfokus er i seg selv uheldig påvirkning. Å framstille kropp/utseende som en viktig del av en kvinnes verdigrunnlag er ikke bra. Her er både CBE og HD skyldige.

Men siden idealet har utgangspunkt i tynn kan bare en av disse influencerne drive kroppspress. Dette fordi den ene har en kropp nærme nok det vestlige idealet og da vil poseringer, redigeringer, filter og lys/skygge få det til å bikke over i skadelig påvirkning til det snevre vestlige idealet. Altså thinspo. Og thinspo er det som medvirker til at spesielt unge kvinner blir så syke de dør av det! Den andre er langt unna idealet så da er det ikke thinspo eller kroppspress. "Bare" kroppsfokus. 

Altså. Det må ses i kontekst av hva som er vår alles reklame-pådyttede "drøm". Nemlig tynn. Er influenceren ikke tynn vil påvirkningen ved å posere seg tynnere ikke ha samme skadepotensial som en i utgangspunkt tynn som poserer seg enda tynnere. 

Hvem er HD? 

Skrevet
Mrs Robinson skrev (4 timer siden):

Hva CBE mener eller tenker om egen kropp kan jeg ikke vite. 

Det er klinks argument at en overvektig kan vise seg fra sin beste side, men ikke en tynn person uten at det er thinspo. Vil gjerne få klarhet i om overvektige driver thinspo npr de viser kroppen fra sin beste side 

Men det er vel du som sier at å suge inn magen er å vise seg fra sin beste side.. 

• Liker 4
Skrevet
123Frustrert skrev (10 minutter siden):

Men det er vel du som sier at å suge inn magen er å vise seg fra sin beste side.. 

Nei?

• Liker 1
Gjest Ella_00
Skrevet (endret)
Inocybe skrev (7 timer siden):

Jeg definerer kroppspress og kroppsfokus som to forskjellige ting. Man kan ha uheldig kroppsfokus uten at det er kroppspress/thinspo.

Det vestlige utseende-ideal har i mange år handlet om lav vekt og tynn bare med kortvarige "utskeielser" som store bryster, stor rumpe og muskler. Men i all hovedsak så er ideal-vekten i lavt normalområde til helseskadelig lav. Dette snevre idealet faller noen influencere innen for, andre ikke.

CBE og HD bruker mange av de samme virkemidler til å framstå tynnere. Poseringer og lys/skygge for eksempel. Begge har ekstremt kroppsfokus og eksponerer kropp og utseende i voldsomme mengder. 

Overdrevet kroppsfokus er i seg selv uheldig påvirkning. Å framstille kropp/utseende som en viktig del av en kvinnes verdigrunnlag er ikke bra. Her er både CBE og HD skyldige.

Men siden idealet har utgangspunkt i tynn kan bare en av disse influencerne drive kroppspress. Dette fordi den ene har en kropp nærme nok det vestlige idealet og da vil poseringer, redigeringer, filter og lys/skygge få det til å bikke over i skadelig påvirkning til det snevre vestlige idealet. Altså thinspo. Og thinspo er det som medvirker til at spesielt unge kvinner blir så syke de dør av det! Den andre er langt unna idealet så da er det ikke thinspo eller kroppspress. "Bare" kroppsfokus. 

Altså. Det må ses i kontekst av hva som er vår alles reklame-pådyttede "drøm". Nemlig tynn. Er influenceren ikke tynn vil påvirkningen ved å posere seg tynnere ikke ha samme skadepotensial som en i utgangspunkt tynn som poserer seg enda tynnere. 

Jeg er enig. Men ingen påstår at HD driver med kroppspress. Hun  har et usunt kroppsfokus. Slik mange av influenserne  har, uavhengig av vekt. Det er kropp i monitor som betyr noe, ikke hvor viktig andre kvaliteter er. 

Endret av Ella_00
Skrevet
Ikkenoledig skrev (11 minutter siden):

Synes diskusjonen rundt kroppsfokus og kroppspress er veldig spennende. 
Både Funkygine og fitfocus blir ofte dratt inn i denne tråden som sammenligning til CBE. Jeg har vært på treningsevent med begge og kan si at begge er både bedre trent og mindre enn CBE, begge poster daglig bilder av seg selv og jevnlig treningsfilmer på Insta, men ingen av dem vil kunne beskyldes for å ha kroppsfokus! 
Fitfocus poster bilde av en hip thrust, så er det en del av et program og med fokus på riktig teknikk og info til mottager. CBE poster bilde av en hip thrust så er det for å skryte av at hun trener, null fokus på hip thrust, men fult fokus på en strekt mage med lav fettprosent.

Hvem skal ha glede av det, annet enn henne selv?!

Det slår meg at du skriver å ha vært på treningsevent med både Fitfocus og Funky.

Treningsevent.

Når har Carolinebergeriksen hatt/planlagt et treningsevent noensinne?

• Liker 41
Skrevet
Klink skrev (6 timer siden):

Hvorfor ikke? Alle ønsker å ha bilder av seg selv tatt i vinkler som gjør at man ser bra ut. 

Joda, men svært få drar det så langt. Man kan ha mere tekstiler på seg uten at dette går ut over kvaliteten på bildene. Det kan til og med være en fordel

• Liker 11
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (37 minutter siden):

Det slår meg at du skriver å ha vært på treningsevent med både Fitfocus og Funky.

Treningsevent.

Når har Carolinebergeriksen hatt/planlagt et treningsevent noensinne?

Ellers event hvor du kan møte henne i det hele tatt?🤷‍♀️

• Liker 18
Skrevet (endret)
Ikkenoledig skrev (27 minutter siden):

Ellers event hvor du kan møte henne i det hele tatt?🤷‍♀️

Jeg kan jo nevne Netfit. Det mangeårig selverklærte treningsuniverset bestående av henne selv, ektemaken, og han der PT'en med høy champagneføring, Adrian Paul.

"Adrian Paul - Optimal Trening" https://optimaltrening.com/vare_trenere/adrian-paul/

Det skorter på både lansering og treningsevent, der i gården.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 16
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (10 minutter siden):

Jeg kan jo nevne Netfit. Det mangeårig selverklærte treningsuniverset bestående av henne selv, ektemaken, og han der PT'en med høy champagneføring, Adrian Paul.

"Adrian Paul - Optimal Trening" https://optimaltrening.com/vare_trenere/adrian-paul/

Det skorter på både lansering og treningsevent, der i gården.

At han Adrian Paul fortsatt vil la seg forbindes med Netfit som aldri kommer ordentlig i gang skjønner jeg ikke, han burde da kunne skjønne at det luftslottet Netfit er ikke er noe å fortsatt kaste bort tid og penger på, i den grad han gjør det, mulig han får betalt for et eller annet uten å gjøre dette et eller annet.....who knows 😜

• Liker 14
Skrevet

Til og med når det skal tas hiptrusts så skal det poseres sexy 😯

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...