Gå til innhold

Erfaringer med provera og letrozol

jordbarn

Anbefalte innlegg

indigob skrev (9 timer siden):

Hei alle sammen ! Jeg har tatt første pille med clomifen i dag. Hva er forskjellen mellom clomifen og alle disse andre dere snakker om ? håper på svar ! 

Er clomifen det samme som pergotime? Sistnevnte forsøkte jeg noen runder for mange år siden, da min pcos ble oppdaget. Fikk ikke noe virkning av dem. Letrozol har fungert bedre for meg nå (men skal sies at metformin var det som virkelig gjorde ting stabilt). Husker at når jeg gikk på pergo så skulle man bare ta annnehver måned, fordi måned 1 genererte effekt til måned 2.

Dette kan kanskje være interessant å lese: https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-9009?source=relisdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For å være helt ærlig, så aner jeg ikke. Men jeg fikk på letrozol EL på enkel, en uten EL, så en dobbel jeg fikk det på, uten å bli gravid. Så fikk jeg anbefalt clomifen av gynekologen min, som sa det passet meg bedre. Fikk EL på første runde clomifen, og fikk konstanteret god virkning på det.

Anonymkode: e1f7d...f69

Åh. Jeg gleder meg ! Men jeg har hørt at el tester kan bli positiv selv uten el av clomifen. Gyn sa til meg at el skulle komme ca 5 dager etter siste pille, men hvordan vet man dette sikkert ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (2 timer siden):

Åh. Jeg gleder meg ! Men jeg har hørt at el tester kan bli positiv selv uten el av clomifen. Gyn sa til meg at el skulle komme ca 5 dager etter siste pille, men hvordan vet man dette sikkert ? 

Det er kanskje det som er gjennomsnittet. En gjennomsnittlig kvinne får vel EL på CD14. Men her inne er vel fåtallet gjennomsnittlig :lol: Så ville ikke tatt det for god fisk, men daglig tatt en EL-test for å se hvordan den oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (3 timer siden):

Mine ble ikke positive utenom EL. Jeg tok  fra 5-9, fikk EL på syklusdag 18. Letrozol tok jeg 3-7 og fikk EL syklusdag 17 og 15. :)

Anonymkode: e1f7d...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, indigob said:

Fant dette: https://www.babyhopes.com/blogs/fertility/what-are-the-chances-of-a-false-positive-ovulation-predictor-test-if-i-am-taking-clomid

Ser ut som det er mulig. Ca 5 dager etter siste pillen er bare gjennomsnittet. Jeg ville bedt om ultralyd, ihvertfall i første måneden. Hadde oppfølging med ultralyd da jeg gikk på letrozol, angrer ikke. Da slapp jeg å stresse meg med EL-tester, liker ikke de :)

Anonymkode: 7fcf0...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fant dette: https://www.babyhopes.com/blogs/fertility/what-are-the-chances-of-a-false-positive-ovulation-predictor-test-if-i-am-taking-clomid

Ser ut som det er mulig. Ca 5 dager etter siste pillen er bare gjennomsnittet. Jeg ville bedt om ultralyd, ihvertfall i første måneden. Hadde oppfølging med ultralyd da jeg gikk på letrozol, angrer ikke. Da slapp jeg å stresse meg med EL-tester, liker ikke de :)

Når burde man ta UL da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, indigob said:

Når burde man ta UL da ?

Tror at det er legen som bør vite det... Jeg gikk bare på letrozol, og fikk info ang. ultralydkontroller fra klinikken. Etterpå avtalte jeg dette direkte med gynekologen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror at det er legen som bør vite det... Jeg gikk bare på letrozol, og fikk info ang. ultralydkontroller fra klinikken. Etterpå avtalte jeg dette direkte med gynekologen.

Aha , jeg blir fulgt opp av gyn, men han sa bare at jeg skulle aktiv 5 dager etter siste pille 😅 får Håpe det funker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklus 2 med letrozol her nå. Virkelig vond eggløsning. Har sjeldent vært slik før. Er vond i hele hofta liksom. Flere med lik erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (1 time siden):

Syklus 2 med letrozol her nå. Virkelig vond eggløsning. Har sjeldent vært slik før. Er vond i hele hofta liksom. Flere med lik erfaring? 

Jeg har hatt noen runder hvor eggløsningssmertene har vært veldig vonde.  Fryktelig øm innvendig og hele nedre del av magen/underlivet. Gjorde vondt å bevege seg, vondt når jeg gikk, fryktelig øm ved sex osv. Varte en halv dag ca, så var det borte.

Anonymkode: 313c4...7be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men kan noen svare meg på dette : er det ok med et par glass vin til middag i kveld ? Jeg lever som normalt til positiv test, men lurer på om kombinasjonen klomifen og alkohol kan være farlig. Finner ikke noe i felleskatalogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå trenger jeg litt hjelp fra dere som har mer erfaring vedr. letrozol.

Jeg har brukt dette i to sykluser nå, begge enkle doser.
Jeg fikk resept hos gynekologen min fordi jeg syns jeg hadde så sen EL (oppmot CD30 flere ganger). Første pp med letrozol gjorde at jeg fikk EL på CD16. Dèt er sånt jeg ønsker!! Men neste pp kom ikke EL før CD23. Det var jeg mindre fornøyd med...

Jeg er på CD1 i dag, og lurer på om en dobbel dose kan være lurt denne gangen. Men jeg får ikke svar fra gynekologen. Har sendt e-poster og snakket med kontoret pr. tlf der i går. De har snakket med legen sier dem, men han vil ikke rådgi ang. medisineringen uten time og oppfølging. Men time får jeg ikke før 10. februar! Så de sa at evntuelle endringer i dosen blir på "eget ansvar".

Jeg har bare fire doser igjen i skapet her, så hvis jeg tar en dobbel nå så har jeg en færre dose til evnt. senere, om dere forstår... Så vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at jeg fikk beskjed om å bruke Letrozol annen hver måned av gynekolog. Brukte det forrige måned så skulle ikke bruke det denne måneden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (36 minutter siden):

Jeg fikk resept hos gynekologen min fordi jeg syns jeg hadde så sen EL (oppmot CD30 flere ganger). Første pp med letrozol gjorde at jeg fikk EL på CD16. Dèt er sånt jeg ønsker!! Men neste pp kom ikke EL før CD23. Det var jeg mindre fornøyd med...

Jeg er på CD1 i dag, og lurer på om en dobbel dose kan være lurt denne gangen. Men jeg får ikke svar fra gynekologen. Har sendt e-poster og snakket med kontoret pr. tlf der i går. De har snakket med legen sier dem, men han vil ikke rådgi ang. medisineringen uten time og oppfølging. Men time får jeg ikke før 10. februar! Så de sa at evntuelle endringer i dosen blir på "eget ansvar".

Jeg har bare fire doser igjen i skapet her, så hvis jeg tar en dobbel nå så har jeg en færre dose til evnt. senere, om dere forstår... Så vet ikke hva jeg skal gjøre.

Da jeg hadde dårlig effekt av enkel (Fikk el, men sent), ble jeg satt på dobbel. Etter noen runder med dobbel, uten å ha oppnådd graviditet, ble jeg satt på trippel. Det jeg fikk beskjed om, var at så lenge jeg selv syntes at det gikk bra på dobbel, og ikke hadde bivirkninger som jeg ikke orket, så var det bare til å øke til trippel. Så akkurat med det så kunne jeg velge selv. Resept på videre behandling, hvis nødvendig, kan du evt ordne på time i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (11 timer siden):

Jeg har fått eggløsning på cd 20 på enkel dose flere mnd. Jeg prøvde også dobbel dose uten å snakke med gynekologen. Men jeg fikk eggløsning på akkurat samme syklus dag som på enkel,merket ingen forskjell. Men leser jo om mange her som får tidligere EL på dobbel,men for meg funket det ikke noe annerledes.  Har ikke prøvd trippel da,er jo noen det å funker best for😊

Anonymkode: 5c209...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Amatariel said:

Jeg hadde overhode ingen virkning av enkel dose, altså jeg fikk ikke EL. 
Dobbel dose ga en god eggløsning CD18 hvor jeg også ble gravid.

Tror jeg har lest her at du før har gått på Pergo, og dermed kanskje vet at faren for overstimulering ikke er høy (?) - i såfall hadde jeg prøvd meg på dobbel dose neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for input dere! :hug:

Stemmer at jeg har forsøkt pergo, men det er over 10 år siden, så var et helt annet hormonliv siden :lol: Jeg glemte å si at en stor grunn til at jeg nøler med avgjørelsen er risikoen for flerlinger. Dette sa damen på telefonen også, at er en risiko - en som de som klinikk ikke kan ta over telefon og at det derfor var mitt eget ansvar. Årsaken til at jeg er redd for flere barn enn ett i magen er at jeg er konisert to ganger og et slikt svangerskap vil være ekstra risikofullt for meg.

Men når jeg hører om så mange som ikke merker forskjell på enkel og dobbel dose, så tenker jeg at jeg kanskje bør ta sjansen. Forhåpentligvis er de to alternativene at jeg får EL tidlig/normal eller bare litt sen. Håper på det første, men skulle den bli litt sen så er det ingen krise. Så krysser fingrene for at det ikke skulle blitt flerlinger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Amatariel said:

Takk for input dere! :hug:

Stemmer at jeg har forsøkt pergo, men det er over 10 år siden, så var et helt annet hormonliv siden :lol: Jeg glemte å si at en stor grunn til at jeg nøler med avgjørelsen er risikoen for flerlinger. Dette sa damen på telefonen også, at er en risiko - en som de som klinikk ikke kan ta over telefon og at det derfor var mitt eget ansvar. Årsaken til at jeg er redd for flere barn enn ett i magen er at jeg er konisert to ganger og et slikt svangerskap vil være ekstra risikofullt for meg.

Men når jeg hører om så mange som ikke merker forskjell på enkel og dobbel dose, så tenker jeg at jeg kanskje bør ta sjansen. Forhåpentligvis er de to alternativene at jeg får EL tidlig/normal eller bare litt sen. Håper på det første, men skulle den bli litt sen så er det ingen krise. Så krysser fingrene for at det ikke skulle blitt flerlinger da.

Skjønner du tenker på det med flerlinger, det gjorde jeg og. Gynekologen min kunne derimot si at Letrozol ikke kunne sammenlignes med feks Pergo mtp økt fare for flerlinger 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GBAA skrev (På 24.12.2020 den 13.52):

Skjønner du tenker på det med flerlinger, det gjorde jeg og. Gynekologen min kunne derimot si at Letrozol ikke kunne sammenlignes med feks Pergo mtp økt fare for flerlinger 😊

Ja det er jo det jeg leser her på nettet også. Damene i resepsjonen er kanskje opplært til at de må si det på telefonen da..? Uansett så valgte jeg å få for dobbel dose! Begynte i går, så da er det bare å begynne å vente på at jakten på EL kan starte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (19 minutter siden):

Ja det er jo det jeg leser her på nettet også. Damene i resepsjonen er kanskje opplært til at de må si det på telefonen da..? Uansett så valgte jeg å få for dobbel dose! Begynte i går, så da er det bare å begynne å vente på at jakten på EL kan starte...

Jeg fikk beskjed den første gangen, at de starter på enkel. Men, at de så og si alltid øker til dobbel hvis graviditet ikke er oppnådd i løpet av et par sykluser.

Jeg hadde min 5 trippel kur nå, og endelig har jeg fått 2 streker igjen. Mistet i MA i sommer, etter x antall kurer før det å. Krysser fingrene for at du får max utbytte av dobbel🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...