Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, malifika skrev:

Ja, skulle tro det. Men, dette er det jo bare de rikeste som har råd til tydeligvis. Og når folk som i utgangspunktet ikke har råd til sparing får barn så klarer de jo på magisk vis å forsørge ungene sine likevel. Selv om de har samme utbetaling som før men, en munn mer og mette. Merkelige greier.

Alle klarer vel å spare litt. Men ikke tilsvarende 35 000 i måneden.

Anonymkode: f83d8...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og min mann er voksne mennesker som helt fint selv klarer å bestemme hva som er best for oss og vår familie og våre barn og vår økonomi. Det siste er det minst viktige, men det er likevel en del av problemstillingen. 

Joda, det er fint at far får permisjon også, men hvor positivt er det når han ikke ønsker det da? Når far ikke ønsker permisjon, og ikke ønsker å være hjemmeværende i tre måneder, men han MÅ for ellers blir barnet sendt i barnehagen. Jeg ser ikke på det som noe positivt hverken for far, barn eller familien som helhet. 

Og ammefri? Hvor mange fungerer det for i praksis? Skal far liksom dra t/r mors jobb og bruke et par timer av dagen sin på det? Skikkelig koselig bruk av permisjonen. 

Anonymkode: e6dc7...6a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskeheten er artig. Skal alltid finne noe å klage på, uansett hvor godt man har det.

Anonymkode: f723e...f53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefales aldeles ikke å gi flaske fra starten av for dem som får til å amme. Tvert imot.

Anonymkode: f83d8...2d2

Neida. Sier ikke at man skal gjøre det en time etter fødselen. Men etter 1-2 mnd så kan man starte å introdusere det litt og litt innimellom. Vi gjorde det her og barnet tok begge deler som baby. Om jeg gav pupp eller om far ga flaske var samme så lenge det kom mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle klarer vel å spare litt. Men ikke tilsvarende 35 000 i måneden.

Anonymkode: f83d8...2d2

Nei. Men hadde jeg hatt 35 000 utbetalt i mnd så skulle jeg jaggu klart å satt opp et budsjett så jeg kunne spart 15000-20000. Så hadde jeg og mannen heller fått leve trangt en stund.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yukon

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann er voksne mennesker som helt fint selv klarer å bestemme hva som er best for oss og vår familie og våre barn og vår økonomi. Det siste er det minst viktige, men det er likevel en del av problemstillingen. 

Joda, det er fint at far får permisjon også, men hvor positivt er det når han ikke ønsker det da? Når far ikke ønsker permisjon, og ikke ønsker å være hjemmeværende i tre måneder, men han MÅ for ellers blir barnet sendt i barnehagen. Jeg ser ikke på det som noe positivt hverken for far, barn eller familien som helhet. 

Og ammefri? Hvor mange fungerer det for i praksis? Skal far liksom dra t/r mors jobb og bruke et par timer av dagen sin på det? Skikkelig koselig bruk av permisjonen. 

Anonymkode: e6dc7...6a2

Unnskyld å måtte si det. Men, en far som ikke ønsker å være hjemme i 3 mnd og ta vare på sitt eget barn burde vel egentlig ikke få unger. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er synd at staten skal bestemme hvor lenge jeg skal kunne amme. Jeg kan ikke amme eller pumpe morsmelk som barnet kan få i flaske når jeg begynner å jobbe igjen, da jeg jobber med farlige stoffer som går over i morsmelk. Så når jeg må tilbake i jobb, er det null morsmelk å gi barnet lengre.

Ulønnet permisjon har vi ikke mulighet til. Så for oss, inkl for barnet,hadde det vært fint å fordele tiden selv.

Anonymkode: ed587...a27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at ikke folk har dødd ut for lenge siden, både her og i andre land. Ut fra det man leser her skulle man tro det var umulig å få barn uten 12 måneders betalt fravær etter fødsel, og i de fleste land i verden får man 0 - 1 måned. Dette er et likestillingsgrep, og det virker, men det er tydeligvis ikke spesielt populært med det når ikke det er til fordel for kvinner.

Anonymkode: 05719...0e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det anbefales aldeles ikke å gi flaske fra starten av for dem som får til å amme. Tvert imot.

Anonymkode: f83d8...2d2

Nja, ikke i min erfaring, faktisk. Både fastlegen, helsesøster på helsestasjonen, jordmor og diverse andre ansatte på barsel anbefalte å prøve å pumpe og gi flaske/kopp, etter at amming var etablert, at det bare var positivt at baby også kunne drikke av flaske og kopp. Jeg var egentlig veldig mot og ville bare amme. Jeg ga litt kopp de første ukene, men var redd for å gi flaske. Men  pga flate brystvorter fikk  jeg sår selv om baby var veldig god på å koble på og die. Også la baby litt lite på seg en uke og det bekymret meg. Begge disse tingene gjorde at jeg ga etter og prøvde å pumpe og gi flaske som jeg ble rådet til når baby var ca 3-4 uker. Det gikk kjempefint og ammingen har vært null problem. I tillegg til at jeg ammer kan pappaen gi flaske noen ganger i uka når jeg er ute på trening eller gjør ærend. Også vet vi at baby tar flaske og kan slippe å stresse med å lære henne det når det nærmer seg pappaens tur til å ha permisjon. Så jeg er glad jeg fulgte råd om å pumpe og gi flaske/kopp selv i jeg var skeptisk.

Det er positivt å til kopp eller flaskemating tidlig - for at mor kan avlastes litt, far tar større del og forhindre at baby nekter å ta flaske senere. 

Les om langsom flaskemating og koppmating :)

Anonymkode: 666c1...c16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, malifika skrev:

Yukon

Unnskyld å måtte si det. Men, en far som ikke ønsker å være hjemme i 3 mnd og ta vare på sitt eget barn burde vel egentlig ikke få unger. 

Du har selvfølgelig rett til å ha dine egne meninger. Folk er forskjellige og ikke alle ønsker å være hjemmeværende, selv ikke "bare" for tre måneder.

Anonymkode: e6dc7...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er synd at staten skal bestemme hvor lenge jeg skal kunne amme. Jeg kan ikke amme eller pumpe morsmelk som barnet kan få i flaske når jeg begynner å jobbe igjen, da jeg jobber med farlige stoffer som går over i morsmelk. Så når jeg må tilbake i jobb, er det null morsmelk å gi barnet lengre.

Ulønnet permisjon har vi ikke mulighet til. Så for oss, inkl for barnet,hadde det vært fint å fordele tiden selv.

Anonymkode: ed587...a27

Dette er jo et ganske spesielt tilfelle og her ville jeg heller bedt om at jobben din kan tilrettelegge.

Ellers er det vel du som har valgt et yrke og du var vel klar over dette da du valgte å få barn. 

Man kan ikke gi "staten" skylda for alt. Må ta litt ansvar selv også! :)

Anonymkode: 666c1...c16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Vi som bor i et av verdens rikeste land, med velferdsordninger i verdensklasse - vi skal ikke trenge å tilberede mat til babyen vår på do!

Har du pumpet selv, forresten? Ikke alle som får helt dreisen på det, nemlig. Jeg fikk aldri det. Kunne bruke førti minutter på å få ut en liten flaske. Og jeg hadde godt med melk.

Anonymkode: f83d8...2d2

Ja, jeg pumper en flaske hver dag for å ha litt å kjøle ned og fryse. Jeg tenker å fortsette å pumpe når jeg begynner på jobb. Vi har heldigvis andre steder enn do jeg kan sitte å pumpe på jobb da, det er jo jobben pliktig å tilrettelegge for :)Vi har det ganske bra her i landet! 

Det er trist du har dårlig erfaring med pumping. Jeg skjønner frustrasjonen - jeg har en pupp som er veldig lite samarbeidsvillig og jeg ikke får ut noe særlig fra - men den andre får jeg til. Jeg måtte prøve litt forskjellige pumper og trakter, men nå går pumpingen veldig fint  

 

 

Anonymkode: 666c1...c16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig at ikke folk har dødd ut for lenge siden, både her og i andre land. Ut fra det man leser her skulle man tro det var umulig å få barn uten 12 måneders betalt fravær etter fødsel, og i de fleste land i verden får man 0 - 1 måned. Dette er et likestillingsgrep, og det virker, men det er tydeligvis ikke spesielt populært med det når ikke det er til fordel for kvinner.

Anonymkode: 05719...0e1

Og hvilken stein bor du under? En av hovedhensikten med å gi perm til pappaene er at unge kvinner ikke skal diskrimineres på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: f83d8...2d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle klarer vel å spare litt. Men ikke tilsvarende 35 000 i måneden.

Anonymkode: f83d8...2d2

Permisjonen er bare blitt 1-3 uker kortere da (avhengig av når du sammenligner med), så du trenger ikke spare mye for å ta de ukene ulønna.

Anonymkode: 594c6...dc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo et ganske spesielt tilfelle og her ville jeg heller bedt om at jobben din kan tilrettelegge.

Ellers er det vel du som har valgt et yrke og du var vel klar over dette da du valgte å få barn. 

Man kan ikke gi "staten" skylda for alt. Må ta litt ansvar selv også! :)

Anonymkode: 666c1...c16

Jobben får jo ikke tilrettelagt noe her. Enten er jeg på jobb, eller så er jeg ikke det.

Vil ikke si jeg ikke tar ansvar? Planen er jo å være ferdig og amme og være tilbake i jobb når jeg skal! Bare hadde ønsket å kunne valgt selv 🙂

 

Anonymkode: ed587...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, malifika skrev:

Spare så mye???? Sett at man sparer 4000 kr i mnd før man blir gravid og det tar 3 mnd. Så sparer man 4000 i mnd i 9 mnd mens man går gravid, og 4000  kr i mnd i et år mens man har permisjon. Regn ut hvor mye det blir??? Hvis man  ikke klarer å ta et halvt år ekstra ulønnet permisjon for de pengene så  har man et overforbruk problem.

Og vel hvis 2 voksne mennesker i full jobb ikke klarer å spare opp 4000 pr mnd så har man ikke råd til å forsørge et barn når det kommer heller.  Det koster jo over 3000 kr pr mnd for en barnehageplss, så kommer mat, klær, leker og annet utstyr.

Det koster vel godt over 5000 kr pr mnd å ha et barn i utgangspunktet inkludert barnehageplass. Så fortell meg igjen hvilken drømmeverden jeg lever i og hvor dum jeg er, som nå spør deg om du tar høyde for å forsørge ungen din på den skarve tusenlappen du får i barnetrygd hver mnd????

Spare 4000,- i måneden ?! Når man både må ha større bil for å få plass til vogn pluss at pappaen skal få plass i forsetet foran et digert barnesete? Og man må tenke på å oppgradere boligen som kanskje bare har et soverom? Pluss kjøpe inn alt av babyklær og utstyr? 😂

Å spare 4000,- i måneden har vi i alle fall ikke hatt mulighet til før vårt første barn ble påtenkt. Og da nr. 2 var på trappene så måtte vi jaggu ha ny bil igjen for da vi ventet førstemann hadde vi ikke råd til en stor nok bil så løsningen ble at barnesetet ble plassert bak passasjersetet og far ikke hadde sjans i havet til å få plass foran. Med to barneseter kunne ikke mannen ha kjørt bilen i det hele tatt. Sikkert greit for dere som har bittesmå menn, da 😂

Og selv for de som ikke har utfordringer med plass i verken bil eller bolig (noe vi så absolutt hadde! Vi har fortsatt ikke plass til seng til begge barna, så per nå sover babyen i vår seng) er det ikke bare-bare å skulle spare store summer samtidig som man må kjøpe inn alt av utstyr og en full garderobe i alle størrelser. 

Det er ikke alle som bor og jobber på bygda, hvor man får en enebolig for under 5 mill, og har massevis av penger å sette av hver måned samtidig som man er i etableringsfasen. Å få råd til barnehage for 2 barn samtidig som vi har behov for større bolig er faktisk en kabal som vi ikke helt vet hvordan vi skal få til å gå opp. Og ikke kunne vi ventet lenger med å få barn heller da jeg alt er godt over 35, så det var nå eller aldri. 

Men veldig fint for dere som har løsningen på alt. 

Anonymkode: ddc94...2bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det er nok en grunn til de har gjort dette, og det handler lite om tilknyting eller likestilling. Det handler om å spare penger. For la oss være ærlig, en god del menn blir ikke å gidde å gå hjemme i 5 måneder, og hva skjer da, mor tar ulønnet permisjon og da er det penger spart. 

Anonymkode: 8fc5a...935

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spare 4000,- i måneden ?! Når man både må ha større bil for å få plass til vogn pluss at pappaen skal få plass i forsetet foran et digert barnesete? Og man må tenke på å oppgradere boligen som kanskje bare har et soverom? Pluss kjøpe inn alt av babyklær og utstyr? 😂

Å spare 4000,- i måneden har vi i alle fall ikke hatt mulighet til før vårt første barn ble påtenkt. Og da nr. 2 var på trappene så måtte vi jaggu ha ny bil igjen for da vi ventet førstemann hadde vi ikke råd til en stor nok bil så løsningen ble at barnesetet ble plassert bak passasjersetet og far ikke hadde sjans i havet til å få plass foran. Med to barneseter kunne ikke mannen ha kjørt bilen i det hele tatt. Sikkert greit for dere som har bittesmå menn, da 😂

Og selv for de som ikke har utfordringer med plass i verken bil eller bolig (noe vi så absolutt hadde! Vi har fortsatt ikke plass til seng til begge barna, så per nå sover babyen i vår seng) er det ikke bare-bare å skulle spare store summer samtidig som man må kjøpe inn alt av utstyr og en full garderobe i alle størrelser. 

Det er ikke alle som bor og jobber på bygda, hvor man får en enebolig for under 5 mill, og har massevis av penger å sette av hver måned samtidig som man er i etableringsfasen. Å få råd til barnehage for 2 barn samtidig som vi har behov for større bolig er faktisk en kabal som vi ikke helt vet hvordan vi skal få til å gå opp. Og ikke kunne vi ventet lenger med å få barn heller da jeg alt er godt over 35, så det var nå eller aldri. 

Men veldig fint for dere som har løsningen på alt. 

Anonymkode: ddc94...2bd

Vi har ikke nødvendigvis løsninger på alt men, vi har kanskje etablert oss litt bedre og planlagt litt grundigere enn andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har ikke pupper og unger flest spiser ikke nok fast føde så tidlig.

Men det som irriterer meg mest med det sett bort i fra det åpenbare er det forbanna overformynderiet!

Babyer er forskjellige, familier er forskjellige og jobber er forskjellige. Slutt å stapp oss alle ned i like bokser å la hver familie få bestemme selv hvordan de vil fordele permisjonen seg i mellom. Vi er voksne mennesker!

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, malifika skrev:

Vi har ikke nødvendigvis løsninger på alt men, vi har kanskje etablert oss litt bedre og planlagt litt grundigere enn andre.

Og en annen ting. De er ikke sånn at alle som evner å planlegge og spare bor på bygda. Selv bor vi midt i Oslo og har alltid gjort det. Det går ann å tilrettelegge livet sitt i storbyen også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...