Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik er mitt tilfelle:

Min samboer og jeg har godt betalte jobber. Vi har stabil inntekt, og har tatt opp en god porsjon bolig- og billån (av typen 3-4 ganger inntekten som er ganske normalt i dag). Så den totale summen vi sitter igjen med etter faste utgifter er ganske lik de med mindre inntekt enn oss. Det er mer enn nok for oss å leve av selvfølgelig, men vi har ikke flust med penger fordi vi har valgt å investere i bolig. Nå har det seg slik at vi venter barn, og begge har ordning på jobb der vi får dekket full lønn (altså mer enn NAVs grense på 6G). Supert! Men så finner vi ut når jeg har blitt gravid, at mannen min sin jobb kun betaler dette mellomlegget etter 2,5 års ansettelse. Hurra.. viser seg nå at min permisjon, med de nye reglene, er over 5 uker før han har vært ansatt i 2,5 år (og det er inkludert at jeg tar ferien min også). Går han ut i permisjon da så får vi vesentlig mindre utbetalt da det begrenses til 6G. Ja 6G er fortsatt mye penger, men for oss som har lån ut fra en inntekt som er vesentlig høyere vil 15 uker med redusert utbetaling ha enormt utslag på økonomien. Vi klarer selvfølgelig å få til dette med å spare over tid.. og ja, vi har på en måte selv satt oss i denne situasjonen, men poenget er at hadde vi kunne bestemt fordelingen selv så hadde ikke dette vært et problem i det hele tatt. Da kunne jeg tatt permisjon frem til han hadde krav på full lønn.. så kunne han tatt 10 uker.. Dette blir fillerier sammenlignet med hva mange andre får av problemer, men tenkte bare å vise at i enkelte situasjoner er det mye enklere om man kunne bestemt selv.. Nå er reglene som de er, og vi klarer oss.. vi finner alltids en løsning.. men det må være lov å synes det er surt likevel...

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Det var jo ikke det. De gikk ikke ned til 10 uker uten grunn.

De gikk ned til 10 uker fordi den blå regjeringen mente at likestillingen hadde kommet langt nok, slik at far uansett ville ta mer av fellesperioden. Samtidig så anerkjente de at det var noen familier hvor det var behov for noe mer valgfrihet, hvor far bare kunne ta 10 uker. De trodde dog at dette var mindretallet, og at de fleste ville fortsette å la far være hjemme lenger enn 10 uker.

Her har jo faktisk høyre innrømmet at de tok feil.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/jPPRoq/Linda-Helleland-innrommer-at-hun-feilvurderte-fedres-onske-om-a-vare-mer-hjemme-med-egne-barn

Det ble ikke endret til 10 uker fordi mødre ikke klarte å få ammekabalen til å gå opp...

Anonymkode: 7ea39...c5e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad vi nå er ferdige med barn. Hadde ikke orket tanken på å være mindre hjemme med barna enn jeg var. Jeg elsket å være hjemme, mannen hatet det. I tillegg hadde vi barn som ikke sov første året. Det hjalp ikke om mannen tok dem om natta, jeg klarte ikke sove uansett. Mannen klarte fint å sove... Jeg hadde ikke fungert i jobb. 

Anonymkode: 3315b...d71

Er det mulig, f.eks pga dette med søvn, å gå rett ut i sykemelding etter permisjonen?

Folk er hjemme fordi de er forkjølet og har litt feber, jeg vil si at minimalt med søvn gjør meg minst like satt ut som sterk forkjølelse.

Men må man jobbe i 26 uker for å ha opparbeidet seg sykepenge-rettigheter?

Anonymkode: 22288...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig, f.eks pga dette med søvn, å gå rett ut i sykemelding etter permisjonen?

Folk er hjemme fordi de er forkjølet og har litt feber, jeg vil si at minimalt med søvn gjør meg minst like satt ut som sterk forkjølelse.

Men må man jobbe i 26 uker for å ha opparbeidet seg sykepenge-rettigheter?

Anonymkode: 22288...740

Vil tro at perm gjelder som opparbeidet 26 uker i såfall 

Anonymkode: 8ff6f...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig, f.eks pga dette med søvn, å gå rett ut i sykemelding etter permisjonen?

Folk er hjemme fordi de er forkjølet og har litt feber, jeg vil si at minimalt med søvn gjør meg minst like satt ut som sterk forkjølelse.

Men må man jobbe i 26 uker for å ha opparbeidet seg sykepenge-rettigheter?

Anonymkode: 22288...740

Du har rett på sykepenger fra dag 1 hvis du går rett fra foreldrepermisjon til arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig, f.eks pga dette med søvn, å gå rett ut i sykemelding etter permisjonen?

Folk er hjemme fordi de er forkjølet og har litt feber, jeg vil si at minimalt med søvn gjør meg minst like satt ut som sterk forkjølelse.

Men må man jobbe i 26 uker for å ha opparbeidet seg sykepenge-rettigheter?

Anonymkode: 22288...740

Så her skal du grine til deg en sykemelding pga for lite SØVN?! Hvilke diagnose tenkte du i såfall på? Er du syk, må jo far ta seg av barnet...? Om du ikke er i stand til å jobbe, liksom..

Det er bl.a. pga av en slik utnyttelse av våre velferdsgoder at velferdssystemet vårt er truet. Sjerpings!!

Anonymkode: 6be4d...3e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så her skal du grine til deg en sykemelding pga for lite SØVN?! Hvilke diagnose tenkte du i såfall på? Er du syk, må jo far ta seg av barnet...? Om du ikke er i stand til å jobbe, liksom..

Det er bl.a. pga av en slik utnyttelse av våre velferdsgoder at velferdssystemet vårt er truet. Sjerpings!!

Anonymkode: 6be4d...3e2

Ikke alle har en jobb det er mulig å utføre med veldig nedsatt funksjonsevne.

Vil du at din pilot skal gå på en 12-timersvakt i ditt fly etter å ha vært våken 10 ganger om natta og sovet max 4 timer i døgnet i 3 måneder?

Anonymkode: 22288...740

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så her skal du grine til deg en sykemelding pga for lite SØVN?! Hvilke diagnose tenkte du i såfall på? Er du syk, må jo far ta seg av barnet...? Om du ikke er i stand til å jobbe, liksom..

Det er bl.a. pga av en slik utnyttelse av våre velferdsgoder at velferdssystemet vårt er truet. Sjerpings!!

Anonymkode: 6be4d...3e2

For lite søvn kan være livsfarlig i rette yrker som krever fullt fokus, uavhengig av om det er kvinner eller menn som får det. 

Anonymkode: 911a4...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, alle du kjenner som jobber og har barn får like lite søvn som deg. Lite søvn pga barn er ikke god nok grunn til å ikke dra på jobb. 

Skal du ha sykemelding pga søvn må du ha en diagnose ihvertfall. Jeg har hatt søvnproblemer hele livet, sover sjelden mer enn 4 timer i døgnet og har bare hatt sykemelding en gang i to uker, da var diagnosen depresjon og jeg ble utredet av DPS. 

Anonymkode: 666c1...c16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 0.16, malifika skrev:

Man forlater ikke barnet sitt når det er hos far. 

Jeg tror du forsto utmerket godt hva jeg mente, sånn egentlig. 

Anonymkode: c729e...3a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig, f.eks pga dette med søvn, å gå rett ut i sykemelding etter permisjonen?

Folk er hjemme fordi de er forkjølet og har litt feber, jeg vil si at minimalt med søvn gjør meg minst like satt ut som sterk forkjølelse.

Men må man jobbe i 26 uker for å ha opparbeidet seg sykepenge-rettigheter?

Anonymkode: 22288...740

Du kan få sykepenger fra dag 1. Men da håper jeg du har en jobb som gjør at mangel på søvn er en stor risiko for arbeidet ditt? Av typen sjåfør, pilot, osv? For jeg tror de fleste sliter med søvn den første tida etter de har kommet tilbake i full jobb.. man sykemelder seg ikke av den grunn.

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke alle har en jobb det er mulig å utføre med veldig nedsatt funksjonsevne.

Vil du at din pilot skal gå på en 12-timersvakt i ditt fly etter å ha vært våken 10 ganger om natta og sovet max 4 timer i døgnet i 3 måneder?

Anonymkode: 22288...740

Tja. Pilot på 12 timersvakt høres skummelt ut i utgangspunktet. En pilot jobber rotasjon, og har fine muligheter til å hente seg inn. Og hva mener du egentlig, skal søvnmangel bli en diagnose? "Jeg er sliten, gi meg 14 dagers sykemelding".

Og om en har "veldig nedsatt funksjonsevne" bør en holde litt avstand til babyer også... høres risikabelt ut!

Anonymkode: 6be4d...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg må reise fra babyen min når hun er 7-8 mnd og være borte i minimum 14 dager... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at far får permisjon, flott at mor får permisjon, men hvorfor kan kan ikke vi som familie løse dette selv? Jeg elsker å gå hjemme med barna, og far vil gjerne være hjemme han og, men har absolutt ikke samme behovet som meg. Vi fikk siste barnet i mai 2018, heldigvis kan man si, så slipper jeg å begynne i jobb når babyen min er 7 mnd. Jeg er ikke klar for det, pappaen er ikke klar for det. Det hadde gått bra, jeg ammer ikke.. men hvorfor skal jeg måtte det når både jeg og pappen syns det er greit at jeg er hjemme?

Ja til valgfrihet sier nå jeg! Ikke alle passer inn i A4 formatet som staten mener vi skal passe inn i. 

Anonymkode: 11e3f...3d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/3/2019 at 7:06 PM, AnonymBruker said:

Har ikke ammet mine og liker godt den nye ordningen. Jeg ønsket at min mann skulle ta flere uker, men arbeidsgiver sa nei. Ser ikke problemet med at far tar over. 

Anonymkode: 5e866...997

Arbeidsgiver hadde ikke lov til å si nei før heller.

Anonymkode: 5f083...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det som irriterer meg litt er at det virker som om folk tror at dette er en helt ny ordning. Da min eldste ble født i 2014 var pappapermisjonen 14 uker, det er visst gått helt i glemmeboka. Men jeg er enig i at pappapermen kunne blitt holdt til 10 uker, jeg fullammer første til han var 7 mnd så hadde ikke gått bra om jeg gikk tilbake i jobb da han var 8 mnd. Hadde heldigvis mulighet til å ta fire mnd ulønnet så var hjemme til han fylte et år. 

Anonymkode: ad33c...f14

Ved 80% dekning er fedrekvoten 5 uker lenger nå enn i 2013.

Anonymkode: 5f083...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik er mitt tilfelle:

Min samboer og jeg har godt betalte jobber. Vi har stabil inntekt, og har tatt opp en god porsjon bolig- og billån (av typen 3-4 ganger inntekten som er ganske normalt i dag). Så den totale summen vi sitter igjen med etter faste utgifter er ganske lik de med mindre inntekt enn oss. Det er mer enn nok for oss å leve av selvfølgelig, men vi har ikke flust med penger fordi vi har valgt å investere i bolig. Nå har det seg slik at vi venter barn, og begge har ordning på jobb der vi får dekket full lønn (altså mer enn NAVs grense på 6G). Supert! Men så finner vi ut når jeg har blitt gravid, at mannen min sin jobb kun betaler dette mellomlegget etter 2,5 års ansettelse. Hurra.. viser seg nå at min permisjon, med de nye reglene, er over 5 uker før han har vært ansatt i 2,5 år (og det er inkludert at jeg tar ferien min også). Går han ut i permisjon da så får vi vesentlig mindre utbetalt da det begrenses til 6G. Ja 6G er fortsatt mye penger, men for oss som har lån ut fra en inntekt som er vesentlig høyere vil 15 uker med redusert utbetaling ha enormt utslag på økonomien. Vi klarer selvfølgelig å få til dette med å spare over tid.. og ja, vi har på en måte selv satt oss i denne situasjonen, men poenget er at hadde vi kunne bestemt fordelingen selv så hadde ikke dette vært et problem i det hele tatt. Da kunne jeg tatt permisjon frem til han hadde krav på full lønn.. så kunne han tatt 10 uker.. Dette blir fillerier sammenlignet med hva mange andre får av problemer, men tenkte bare å vise at i enkelte situasjoner er det mye enklere om man kunne bestemt selv.. Nå er reglene som de er, og vi klarer oss.. vi finner alltids en løsning.. men det må være lov å synes det er surt likevel...

Anonymkode: 5f9ee...fd6

:overrasket: Hva skal dere gjøre, dette var jo skikkelig uheldig?

Anonymkode: 50c48...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rabalder da fedrekvota økte til 14 uker første gang også, men det er to grunner til at det ikke var like mye bråk som nå:

- Endringen gikk fra 12 til 14, samtidig som permisjonen økte med 2 uker, så i praksis led ikke fellesperioden av dette. Denne gang har man derimot mistet 5 uker av fellesperioden, noe som er mer åpenbart nå fordi endringen ikke har vært gradvis, selv om man historisk kan se tilbake på kortere permisjoner. Ingen liker en reduksjon, selv om man for x år siden hadde det verre. 

- Sosiale medier virker faktisk ganske annerledes i dag kontra 2013, det har blitt mye mer vanlig med aktive grupper som roper opp mot slike endringer. Protestene er derfor mer synlige enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg er imot de nye permisjonsreglene:

- Barn er biologisk innstilt til å knytte seg til en primær omsorgsgiver først. Dette er et samlet fagfelt enige om. Det er naturlig innstilt på å tilbringe første leveår tett på en person, først og fremst, og parallellt utvide med flere personer - deriblant far/medmor. Barnet skaper tilknytning til ulike omsorgspersoner uavhengig av hverandre. En god tilknytning til primær omsorgsperson er ikke noe annet enn positivt for barnets evne til å skape trygge relasjoner til andre mennesker, ikke noe hinder for pappas tilknytning til barnet. Det å tvinge mor vekk i verste fall når barnet ikke enda er fylt syv måneder gir ikke et bedre grunnlag for pappa (eller selvsagt medmor) sin relasjon til barnet.

- Det er anbefalt å fullamme til seks mnd, samt at mm skal være hovednæring til ett år. Dersom man har reisevei til/fra jobb, eller en jobb som man ikke kan utføre på forsvarlig vis, går ikke det opp.

- De bygger på en «stakkars far» retorikk som jeg synes er fryktelig umyndiggjørende; stakkars far trenger å få være hjemme med barnet slik at han får mulighet til å knytte bånd med det, og stakkars far klarer ikke selv å stå opp mot arbeidsgiver og si at han vil ta mer av fellesperioden, derfor må staten gjøre det for han. Eventuelt kan man se på det slik - far har all verdens mulighet til å bygge en sterk relasjon til barnet, både i perioden mor er hjemme med det og resten av livet. Det er ikke permisjonen som legger til rette for et godt far/barn forhold!

- De tar ikke hensyn til at mor fremdeles er den som går gravid og føder. Kjønn ER ikke bare en sosial konstruksjon når det kommer til det å få barn.

- Regjeringen ønsker seg flere gründere. En selvstendig næringsdrivende vil ofte ha vansker med å legge ned driften i 15 uker i strekk, enten det er mor eller far, og vil være avhengig av fleksible permisjonsordninger for å kunne kombinere det å være selvstendig næringsdrivende med å få barn. I vår familie er det far som driver for seg selv. Han tar selvsagt ut pappaperm, men kan kun ta den ut gradert, noe som betyr mye ulønnet permisjon for meg. Med mindre barna skal starte i bhg syv mnd gamle.

- De er lite distriktsvennlige. Bor man sentralt, med kort vei til 8-4 jobb der det er uproblematisk å ta ammefri - vel, flott. For min del ville jeg måtte ta ammefri på begynnelsen/slutten av dagen, på grunn av reisevei ville det fremdeles i praksis bety minst 8,5 timer borte fra barnet hver dag. Og jeg har en dagjobb som ville latt seg kombinere med ammefri. Hadde jeg jobbet som sykepleier på en travel og konstant underbemannet akuttavdeling, som miljøarbeider i medleverturnus, på båt ekker plattform eller som flyvertinne ville det vært mye vanskeligere.

- For arbeidsgivere blir kabalen bare vanskeligere. I mange yrker er det veldig veldig vanskelig å finne kvalifiserte kandidater til å ta et ni måneder/års vikariat, når det blir enda kortere vil det bli enda vanskeligere. I yrker der etterspørsel etter god arbeidskraft er høy, vil ikke gode kandidater ta til takke med et seks måneders vikariat.

- Det påstås det er et likestillingstiltak. Da ville jeg heller begynt med å gi far selvstendig opptjeningsrett til permisjon først! 

Anonymkode: d70da...9a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor jeg er imot de nye permisjonsreglene:

- Barn er biologisk innstilt til å knytte seg til en primær omsorgsgiver først. Dette er et samlet fagfelt enige om. Det er naturlig innstilt på å tilbringe første leveår tett på en person, først og fremst, og parallellt utvide med flere personer - deriblant far/medmor. Barnet skaper tilknytning til ulike omsorgspersoner uavhengig av hverandre. En god tilknytning til primær omsorgsperson er ikke noe annet enn positivt for barnets evne til å skape trygge relasjoner til andre mennesker, ikke noe hinder for pappas tilknytning til barnet. Det å tvinge mor vekk i verste fall når barnet ikke enda er fylt syv måneder gir ikke et bedre grunnlag for pappa (eller selvsagt medmor) sin relasjon til barnet.

- Det er anbefalt å fullamme til seks mnd, samt at mm skal være hovednæring til ett år. Dersom man har reisevei til/fra jobb, eller en jobb som man ikke kan utføre på forsvarlig vis, går ikke det opp.

- De bygger på en «stakkars far» retorikk som jeg synes er fryktelig umyndiggjørende; stakkars far trenger å få være hjemme med barnet slik at han får mulighet til å knytte bånd med det, og stakkars far klarer ikke selv å stå opp mot arbeidsgiver og si at han vil ta mer av fellesperioden, derfor må staten gjøre det for han. Eventuelt kan man se på det slik - far har all verdens mulighet til å bygge en sterk relasjon til barnet, både i perioden mor er hjemme med det og resten av livet. Det er ikke permisjonen som legger til rette for et godt far/barn forhold!

- De tar ikke hensyn til at mor fremdeles er den som går gravid og føder. Kjønn ER ikke bare en sosial konstruksjon når det kommer til det å få barn.

- Regjeringen ønsker seg flere gründere. En selvstendig næringsdrivende vil ofte ha vansker med å legge ned driften i 15 uker i strekk, enten det er mor eller far, og vil være avhengig av fleksible permisjonsordninger for å kunne kombinere det å være selvstendig næringsdrivende med å få barn. I vår familie er det far som driver for seg selv. Han tar selvsagt ut pappaperm, men kan kun ta den ut gradert, noe som betyr mye ulønnet permisjon for meg. Med mindre barna skal starte i bhg syv mnd gamle.

- De er lite distriktsvennlige. Bor man sentralt, med kort vei til 8-4 jobb der det er uproblematisk å ta ammefri - vel, flott. For min del ville jeg måtte ta ammefri på begynnelsen/slutten av dagen, på grunn av reisevei ville det fremdeles i praksis bety minst 8,5 timer borte fra barnet hver dag. Og jeg har en dagjobb som ville latt seg kombinere med ammefri. Hadde jeg jobbet som sykepleier på en travel og konstant underbemannet akuttavdeling, som miljøarbeider i medleverturnus, på båt ekker plattform eller som flyvertinne ville det vært mye vanskeligere.

- For arbeidsgivere blir kabalen bare vanskeligere. I mange yrker er det veldig veldig vanskelig å finne kvalifiserte kandidater til å ta et ni måneder/års vikariat, når det blir enda kortere vil det bli enda vanskeligere. I yrker der etterspørsel etter god arbeidskraft er høy, vil ikke gode kandidater ta til takke med et seks måneders vikariat.

- Det påstås det er et likestillingstiltak. Da ville jeg heller begynt med å gi far selvstendig opptjeningsrett til permisjon først! 

Anonymkode: d70da...9a0

Helt enig og så blr de gjøre søknaden lettere. Om far skal ha av fellesperioden er det et sabla styr å fylle ut permisjonssøknaden. Lag mindre oll tenker jeg, så blir det lettere å dele fellesperioden. Og det at fedre ikke har rett på permisjon dersom mor ikke er i jobb er helt tullete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...