Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som altfor mange i dette landet mener permisjon er forbeholdt mor? Mange som raser nå fordi flere uker gis til far.

Er det ikke bra at

- far får mulighet til å knytte seg til barnet?

- at vi kan ha ammefri 

- at vi må tilbake på jobb for ikke å falle helt ut av arbeidsliv og mulig karriere 

- at far blir en fullverdig del av barnets livs og ikke minst forstår hvor mye husarbeid det er

Jeg har tre barn, har fulgt utviklingen med permisjon de siste årene. Vet hva jeg prater om sånn sett. Bare lurer på hvorfor så mange mener permisjon bare er mor sin. 

Registrerer også at de fleste uansett velger ulønnet perm i tillegg, men dette er jo en annen diskusjon. Her må politikerne utvide hele ordningen slik at vi kan være hjemme med full lønn til august, eller få bhg-plass når babyen blir 1 år 

Anonymkode: cad1b...ffe

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke vært noe problem med min første. Men min minste nå tar enda ikke flaske og minimalt med fast føde. Jeg skal etter planen begynne å jobbe om 19 dager. Jeg er ikke ansatt, men innleid, og har ikke amme fri. Ingen kan dekke mitt fravær med mindre jeg leier inn noen selv og det er ikke noen reell mulighet. 

Så forskjellige barn, forskjellige yrker, forskjellige behov = behov for fleksibilitet. 

Far er en fullverdig del av barnets liv fra start, han. Men pupper har han dessverre ikke. 

Anonymkode: 07741...31f

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som altfor mange i dette landet mener permisjon er forbeholdt mor? Mange som raser nå fordi flere uker gis til far.

Er det ikke bra at

- far får mulighet til å knytte seg til barnet?

- at vi kan ha ammefri 

- at vi må tilbake på jobb for ikke å falle helt ut av arbeidsliv og mulig karriere 

- at far blir en fullverdig del av barnets livs og ikke minst forstår hvor mye husarbeid det er

Jeg har tre barn, har fulgt utviklingen med permisjon de siste årene. Vet hva jeg prater om sånn sett. Bare lurer på hvorfor så mange mener permisjon bare er mor sin. 

Registrerer også at de fleste uansett velger ulønnet perm i tillegg, men dette er jo en annen diskusjon. Her må politikerne utvide hele ordningen slik at vi kan være hjemme med full lønn til august, eller få bhg-plass når babyen blir 1 år 

Anonymkode: cad1b...ffe

Jeg er også der du er. Skjønner ikke helt at det er så ille at far har 15/19 uker. Min yngste kommer nok ikke til å klare fast føde når får tar permisjon, men det løser vi/han.

Anonymkode: b4910...b4b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vil ha valgfrihet rett og slett. 

Anonymkode: 0fc99...e03

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk vil ha valgfrihet rett og slett. 

Anonymkode: 0fc99...e03

De har jo valgfrihet. Det heter ulønnet permisjon.

Anonymkode: b4910...b4b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo valgfrihet. Det heter ulønnet permisjon.

Anonymkode: b4910...b4b

Folk har ikke økonomisk valgfrihet, nei.

Om jeg eller far skal ta ulønnet permisjon så må vi bo på gata.

Anonymkode: efed4...de4

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen familier er like? Alle babyer er ikke avvent amming når mor må tilbake i jobb. Og i mitt tilfelle er ammefri rett og slett ikke praktisk mulig da jeg har for lang vei til jobb. Da må far reise 2 timer hver dag for at ungen skal ammes. Tid han kunne brukt på å knytte bånd med baby og ikke sittende foran i en bil. Og mor må kanskje fortsatt amme på natt? Kanskje barnet ikke tar flaske? Far kan godt ha 15 uker.. eller 20.. eller gjerne 25! Så lenge de ikke TAS fra mor slik som nå. For de biologiske forskjellene kan ikke overstyres uachengig av hvor mye vi roper likestilling....

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammefri fungerer ikke godt over alt...

Anonymkode: ceb3a...ac3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri fungerer ikke godt over alt...

Anonymkode: ceb3a...ac3

Og det skal staten løse, fremfor bedriften/de andatte som lager problemet? 

Anonymkode: c6301...74a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det skal staten løse, fremfor bedriften/de andatte som lager problemet? 

Anonymkode: c6301...74a

Det handler ikke om at bedriften eller de ansatte lager problemet.

Men bor man langt borte fra jobb kan man ikke kjøre frem om tilbake for å amme. På mitt arbeidssted er det også ordnet med at man begynner en time senere da det ikke fungerer at man kan gå midt i dagen 

Jeg ammet fremdeles hver 3 time ved 7 mnd og fikk ikke til å pumpe. Baby tok aldri flaske. Det sier seg selv at det hadde blitt vanskelig... 

Anonymkode: ceb3a...ac3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at valget tas for familiene! Vi ønsker å bestemme selv hva som er best for vår familie. 

Anonymkode: 2c0c4...4c0

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at far får 15 uker, men fellesperioden burde bli lengre, slik at mor kan ta mer av den dersom det fungerer best for familien. For de fleste fungerer det best med at mor er hjemme lengst. Sånn er det bare. 

Mor burde fått nok til å kunne velge å vært hjemme med barnet i 12 mnd. Brystmelk bør være hovednæring til baby er 1år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo valgfrihet. Det heter ulønnet permisjon.

Anonymkode: b4910...b4b

Herregud. Ja for det har alle økonomisk frihet til å gjøre.

Anonymkode: 57c77...3a7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk har ikke økonomisk valgfrihet, nei.

Om jeg eller far skal ta ulønnet permisjon så må vi bo på gata.

Anonymkode: efed4...de4

Vi har heller ikke råd til det. Men jeg mener fortsatt det er valgfrihet. Vi kunne valgt å bo billigere. Jeg mener at det ikke er statens oppgave og betale for at jeg er hjemme, betaler de kan de også legge føringer.

Anonymkode: b4910...b4b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Malone said:

Kjempefint at far får 15 uker, men fellesperioden burde bli lengre, slik at mor kan ta mer av den dersom det fungerer best for familien. For de fleste fungerer det best med at mor er hjemme lengst. Sånn er det bare. 

Mor burde fått nok til å kunne velge å vært hjemme med barnet i 12 mnd. Brystmelk bør være hovednæring til baby er 1år. 

Det kan hun jo, men staten skal heldigvis ikke betale for det.

Anonymkode: b4910...b4b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mor som har gått gravid og født, det er mor som har behov for å hente seg inn igjen. For meg tok det minst ti mnd begge gangene. 

Jeg tror den nye ordningen kommer til å føre til flere sykemeldinger. 

Hele ordningen er kvinnefiendtlig. Få unge, fullamme natt og dag i et halvt år, gå tilbake på jobb. Mannen får koseperioden. Dama skal pumpe på jobb, ev også amme om natten. 

Det er et stort tilbakeskritt, og den fører ikke til at det fødes flere barn, det er jeg helt sikker på. 

Anonymkode: 3aef7...f0c

Jeg du om det ble født flere barn den perioden det gikk fra 14 til 10 uker pappaperm? Det hadde vært interessant. Om det ble det skal jeg vurdere å endre mening.

Anonymkode: b4910...b4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hun jo, men staten skal heldigvis ikke betale for det.

Anonymkode: b4910...b4b

Er det heldigvis? At staten ikke betaler for det? Men alt annet staten betaler for er mer ‘okei’ da? 

Det beste for barnet er absolutt ikke seperasjon fra mor etter 7 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi valgfriheten, sammenlignet med før, er innskrenket. 

Jeg syns ikke det er krise at det blir slik, men jeg liker det ikke. Jeg liker ikke at jeg denne gang må ta ulønnet perm, i motsetning til da jeg fikk mitt første barn. Og jeg liker hvertfall ikke argumentet om likestilling. Langt flere kvinner kommer til å ta ulønnet perm, og det kan ingen påstå er bra for likestillingen. 

Jeg syns også det sammenfaller latterlig dårlig med oppfordringene om å få flere barn. Budskapene kvinner får kolliderer helt og jeg føler vi blir påpresset dårlig samvittighet for å ønske å være hjemme mer enn et halv år med de barna vi faktisk har fått. For meg handler det ikke om disse fem ukene fra eller til, men alle forventingene samfunnet i dag har til moderne familier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...