Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo men vi har ikke barnehageplass så tidlig.. I juni (etter far sin permisjon) har vi løst det fordi mamma har fri da og skal være "dagmamma" fram til jeg tar ferie. Den muligheten har vi ikke på vinteren dessverre.

Anonymkode: 5f9ee...fd6

Men da er det vel barnehage som er problemet og ikke permisjon?

Anonymkode: b4910...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det vel barnehage som er problemet og ikke permisjon?

Anonymkode: b4910...b4b

Er ikke barnehage ofte et problem når man får barn tidlig på året? 😅 permisjonen er jo ikke lang nok uansett.. men som problemet mitt skulle illustrere.. hadde vi bestemt selv over ukene så hadde jeg tatt permisjon fram til han hadde krav på full lønn.. deretter hadde han tatt 10 uker, så hadde mamma tatt "dagmamma" vakt i juni når hun har fri og så kunne vi tatt 5 uker sammen som familie hele juli fram til barnet begynner i barnehage. Ingen penger tapt, full feriepengeopptjening på begge, ingen ulønna perm og familieferie. Nå må vi som sagt trikse det til.. og jeg sier det igjen - det klarer vi fint å få til, men det går på bekostning av familieferien eller økonomi :) surt.. men sånn er det nå bare. Var bare ment for å illustrere et poeng om at for noen familier hadde det vært kjekt å kunne fordele ukene slik det passet best. 

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Det er flere grunner til dette, men av egen erfaring handler det om dette:

Nattamming og nattevåk er dårlig kombinasjon med full jobb 

Langt fra alle babyer spiser tilstrekkelig med fast føde ved 7 måneder 

Langt fra alle mødre har reell mulighet for ammefri uansett hvor mye den er lovfestet 

Langt fra alle mødre kan bare pumpe melk og få det til samtidig som jobb, tid med baby og søvn

Mange mødre har fysisk og psykisk krevende jobber innenfor helse- og omsorg som gjør det veldig tungt å komme tilbake etter kun 7 måneder 

Alt slitet og jobben for å få en nogenlunde harmonisk, rolig og fornøyd baby tar ca 6 måneder. Den hyggelige delen med litt mer ro begynner rundt 6-7 måneder, da skal mor som har gjort all jobben presses tilbake i jobb og far skal få gleden av å tilbringe den beste tiden med babyen. 

Mange mødre har flere barn å ta seg av og får dermed enda mindre tid. 

 

Jeg har vært hjemme med mine lenge. Den beste tiden er fra ca 6 måneder. Ikke har jeg fått til pumping, ammefri eller å kombinere min svært psykisk krevende jobb med nattevåk. Har prøvd, ble sykemeldt i lang tid. Det handler om fysisk og psykisk helse for mor og barn etter et langt svangerskap og en lang prosess med tilknytning før det plutselig bare skal rives fra hverandre etter 7 måneder. 

Anonymkode: b5ab3...653

Tenk at de aller fleste land har svangerskapspermisjon som er kortere enn det den norske er fratrukket pappa-delen. Hvordan klarer de seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunello skrev:

Tenk at de aller fleste land har svangerskapspermisjon som er kortere enn det den norske er fratrukket pappa-delen. Hvordan klarer de seg?

Det er vel ingen som påstår at man ikke klarer seg. 

I mange andre land er det heller ikke vanlig å amme så bredt og lenge som vi gjør i Norge. 

Anonymkode: 07741...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ingen som påstår at man ikke klarer seg. 

I mange andre land er det heller ikke vanlig å amme så bredt og lenge som vi gjør i Norge. 

Anonymkode: 07741...31f

Og det er vel bare i Norge babyene NEKTER å ta flaske eller fast føde etter 6 mnd.... 🙄

Anonymkode: 6be4d...3e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er vel bare i Norge babyene NEKTER å ta flaske eller fast føde etter 6 mnd.... 🙄

Anonymkode: 6be4d...3e2

Nei det går selvfølgelig knirkefritt for alle. Babyer er jo like. 

Anonymkode: 07741...31f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Brunello said:

Tenk at de aller fleste land har svangerskapspermisjon som er kortere enn det den norske er fratrukket pappa-delen. Hvordan klarer de seg?

Mange av de landene klarer seg ganske dårlig skal jeg si deg, sammenlignet med Norge. For eksempel er andelen yrkesaktive kvinner altfor lav, og fødselstallene blant yrkesaktive ekstremt lave. Se for eksempel på Japan. Eksempel til etterfølgelse? Neppe... USA? 

Anonymkode: 6202f...c75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Brunello said:

Tenk at de aller fleste land har svangerskapspermisjon som er kortere enn det den norske er fratrukket pappa-delen. Hvordan klarer de seg?

Og kvinnene klarer seg jo ved at de slutter å jobbe, noe som for landet er en økonomisk katastrofe. 

Anonymkode: 6202f...c75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og kvinnene klarer seg jo ved at de slutter å jobbe, noe som for landet er en økonomisk katastrofe. 

Anonymkode: 6202f...c75

I mange land starter de tidligere i barnehage eller hos dagmamma. Noe som for øvrig skaper fler arbeidsplasser. Jeg mener ikke at det nødvendigvis er best med kort permisjon, men det funker det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brunello skrev:

Tenk at de aller fleste land har svangerskapspermisjon som er kortere enn det den norske er fratrukket pappa-delen. Hvordan klarer de seg?

Vel, i pappas amerikanske samboers tilfelle "ordnet" det seg ved at hun tok et år hjemme uten lønn.. faren forsørget familien med sin inntekt. Pga dårligere rettigheter som ansatt der borte måtte hun si opp jobben for å ta dette året hjemme. Så når hun var klar for arbeidslivet igjen så var det vanskelig å få jobb. Det ble så slutt mellom henne og mannen som forsørget familien. Til slutt endte det endte med 50% stilling som servitør og det jobber hun fortsatt som :) generøs permisjonsordning tror jeg gagner alle positivt.. både mor, familien og i det store bildet også samfunnet. Veldig spent på å se statistikken på hvor stor/liten økning det blir i ulønnet permisjon og hvor stort inntekts og pensjonstap endringen i kvotene til føre til for kvinner på sikt :) time will show! 

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Brunello said:

I mange land starter de tidligere i barnehage eller hos dagmamma. Noe som for øvrig skaper fler arbeidsplasser. Jeg mener ikke at det nødvendigvis er best med kort permisjon, men det funker det også. 

Men det er ikke det vanlige i disse landene, at ungene blir sendt tidlig i barnehage. De sterkt karrierebevisste og vel bemidlede gjør det, men ikke de fleste. De fleste havner utenfor arbeidslivet, enten permanent eller i mange, mange år. 

At det funker syns jeg du skal få begrunne bedre. Norge er et stort forbilde mtp hvordan vi har klart å få så høy kvinnelig yrkesdeltakelse uten at fødselsraten har stupt, og permisjonsordningene er en viktig årsak. Nå som fødselsratene i Norge sakte men sikkert er på vei ned skal vi være uhyre forsiktige med å kødde med permisjonen, hvis vi ikke vil forsterke trenden. Og det vil vi ikke, for det er faktisk et gedigent problem i mange land. 

"Se på andre land" - ja gjør det, og IKKE GJØR DET SAMME SOM DEM! 

Anonymkode: 6202f...c75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Brunello skrev:

Tenk at de aller fleste land har svangerskapspermisjon som er kortere enn det den norske er fratrukket pappa-delen. Hvordan klarer de seg?

Jeg har venner i flere land og de ammer ikke og barna er hos nanny eller hos besteforeldre. I USA er stay-at-home-mom en greie og mens man i Norge blir pisket for å være hjemmeværende, er det mer akseptabelt for kvinner å være det i USA. 

Anonymkode: d74a6...eaf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke det vanlige i disse landene, at ungene blir sendt tidlig i barnehage. De sterkt karrierebevisste og vel bemidlede gjør det, men ikke de fleste. De fleste havner utenfor arbeidslivet, enten permanent eller i mange, mange år. 

At det funker syns jeg du skal få begrunne bedre. Norge er et stort forbilde mtp hvordan vi har klart å få så høy kvinnelig yrkesdeltakelse uten at fødselsraten har stupt, og permisjonsordningene er en viktig årsak. Nå som fødselsratene i Norge sakte men sikkert er på vei ned skal vi være uhyre forsiktige med å kødde med permisjonen, hvis vi ikke vil forsterke trenden. Og det vil vi ikke, for det er faktisk et gedigent problem i mange land. 

"Se på andre land" - ja gjør det, og IKKE GJØR DET SAMME SOM DEM! 

Anonymkode: 6202f...c75

Jeg har ikke skrevet at jeg synes de landene har en bedre ordning enn oss. Jeg skrev at det fungerte i de landene også. Jeg tenkte da spesielt på at barna får i seg mat, at mor kommer seg på jobb m.m., noe det for enkelte virker som nærmest er en umulighet. Det interessante er at i vestlige land men kort permisjon, så klarer mødre med høy utdannelse og / eller spennende jobber å komme raskt ut i arbeidslivet. Jeg vil anta at barna deres ikke skiller seg fra andre barn i særlig grad. Dette beviser at det går greit at mor jobber, såfremt det er noen andre som passer barna. I Norge er far der, så dette problemet er løst. Jeg ser problemstillingen med amming, det kan bli problematisk for noen. Men erfaringen fra andre land er vel også her at de aller fleste barn tar flaske til slutt. Og vi har verdens (i alle fall en av verdens) beste ordning for ammefri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare meg  hvordan permisjonsperioden skal fordeles mellom foreldrene? 15 uker til mor, 15 uker til får og 15 uker felles. Betyr det at de første 7.5 månedene kan mor være i permisjon dersom hun vil mens de  siste 4.5 månedene kan far ta ut permisjon? Vær så snill å forklare meg greien.

Anonymkode: 7ae2f...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg har ikke skrevet at jeg synes de landene har en bedre ordning enn oss. Jeg skrev at det fungerte i de landene også. Jeg tenkte da spesielt på at barna får i seg mat, at mor kommer seg på jobb m.m., noe det for enkelte virker som nærmest er en umulighet. Det interessante er at i vestlige land men kort permisjon, så klarer mødre med høy utdannelse og / eller spennende jobber å komme raskt ut i arbeidslivet. Jeg vil anta at barna deres ikke skiller seg fra andre barn i særlig grad. Dette beviser at det går greit at mor jobber, såfremt det er noen andre som passer barna. I Norge er far der, så dette problemet er løst. Jeg ser problemstillingen med amming, det kan bli problematisk for noen. Men erfaringen fra andre land er vel også her at de aller fleste barn tar flaske til slutt. Og vi har verdens (i alle fall en av verdens) beste ordning for ammefri.

Det naturlige for barn er å få morsmelk. Du mener vi skal trosse naturen for at mor ikke skal være hjemme noen få måneder til med barnet? Seriøst?

Det vanlige er at mødre slutter i jobben sin i andre land. Mødre kan også slite med å finne seg arbeid HVIS hun går ut i arbeidslivet igjen.

Selvfølgelig funker det, men er det bra nok? For mor og barn? Du kan slå barnet til blods hver dag og det vil fortsatt vokse opp. Men er det en bra start på livet?

Anonymkode: 22288...740

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan noen forklare meg  hvordan permisjonsperioden skal fordeles mellom foreldrene? 15 uker til mor, 15 uker til får og 15 uker felles. Betyr det at de første 7.5 månedene kan mor være i permisjon dersom hun vil mens de  siste 4.5 månedene kan far ta ut permisjon? Vær så snill å forklare meg greien.

Anonymkode: 7ae2f...9a4

15 til far, 15 til mor og 16 til fri fordeling etter fødselen. Man fordeler som man vil, mor kan ta 23 uker og far 23 uker, eller mor kan ta alt som er felles,altså 31 uker. Hvis ikkefar bruker sine 15 uker faller de bort. Man kan også ta ut ferien sin på slutten av permisjonen for å forlenge den. 

Anonymkode: 666c1...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg har ikke skrevet at jeg synes de landene har en bedre ordning enn oss. Jeg skrev at det fungerte i de landene også. Jeg tenkte da spesielt på at barna får i seg mat, at mor kommer seg på jobb m.m., noe det for enkelte virker som nærmest er en umulighet. Det interessante er at i vestlige land men kort permisjon, så klarer mødre med høy utdannelse og / eller spennende jobber å komme raskt ut i arbeidslivet. Jeg vil anta at barna deres ikke skiller seg fra andre barn i særlig grad. Dette beviser at det går greit at mor jobber, såfremt det er noen andre som passer barna. I Norge er far der, så dette problemet er løst. Jeg ser problemstillingen med amming, det kan bli problematisk for noen. Men erfaringen fra andre land er vel også her at de aller fleste barn tar flaske til slutt. Og vi har verdens (i alle fall en av verdens) beste ordning for ammefri.

Angående flaske. I følge vår barnelege er det noen barn som sliter med å lære seg teknikken å suge fra flaske fremfor bryst. Det har vi fått erfare med vår yngste nå. Tro meg, vi har forsøkt. Har prøvd mange forskjellige tuter til flaske, som skal etterligne brystvorten and what not. Så kan man argumente med at alle barn tar flaske til slutt. Og ja, det gjør de kanskje. Men hvordan er veien dit? 

Jeg har en god venninne som ble innlagt på sykehus med alvorlig sykdom. Hjemme var et barn som ikke tok flaske. Her var med andre ord et barn som ble nødt til å ta til seg morsmelkerstatning da brystet var helt fraværende. Det ble svært tøffe tak for både far og barn hvor far nesten gikk i kjelleren. Barnet endte faktisk ikke med å ta flaske her heller, men ble matet med medisinsprøyte og koppmating, vekten raste ned og de ble fulgt tett av helsevesenet. 

Vi har øvd på flaske fra amming var vel etablert. Daglig, og med forskjellige flasker. Det har hovedsakelig vært far som har forsøkt så ikke brystet skulle være "i veien" for at hun tok flaske. Vi ser tydelig at hun ikke forstår hvordan hun skal die fra flaske. Når far har hatt henne alene og hun når et nivå av sult som skulle tilsi at hun burde tatt flaske, har hun likevel ikke tatt den. Utover det har vi faktisk ikke gått, da tilpasser jeg meg heller som mor og er tilgjengelig med brystet. Jeg kommer ikke til å være totalt fraværende over lang tid for å se om hun da blir såpass utsultet at hun tar flaske. Selvfølgelig gjør jeg ikke det når det ikke er tvingende nødvendig, som i min venninne tilfelle. 

Anonymkode: 07741...31f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunello said:

Jeg har ikke skrevet at jeg synes de landene har en bedre ordning enn oss. Jeg skrev at det fungerte i de landene også. Jeg tenkte da spesielt på at barna får i seg mat, at mor kommer seg på jobb m.m., noe det for enkelte virker som nærmest er en umulighet. Det interessante er at i vestlige land men kort permisjon, så klarer mødre med høy utdannelse og / eller spennende jobber å komme raskt ut i arbeidslivet. Jeg vil anta at barna deres ikke skiller seg fra andre barn i særlig grad. Dette beviser at det går greit at mor jobber, såfremt det er noen andre som passer barna. I Norge er far der, så dette problemet er løst. Jeg ser problemstillingen med amming, det kan bli problematisk for noen. Men erfaringen fra andre land er vel også her at de aller fleste barn tar flaske til slutt. Og vi har verdens (i alle fall en av verdens) beste ordning for ammefri.

Men det funker jo ikke! Det nytter jo ikke å peke på enkelttilfeller og si "se, hun fikk tre barn og er likevel i arbeid" når det ikke er normalen i slike land! Da kan du like gjerne peke på barnløse i Norge og si "se, det funker å være barnløs!". Det er et dårlig argument for hvordan få opp fødselstall og samtidig bevare kvinneandelen i arbeid. 

Anonymkode: 6202f...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de enda latt 80%-uttaket gitt samme antall uker for far som ved 100%, framfor å øke den også, så hadde det iallfall vært bittelitt åpent for en viss grad av å kunne bestemme selv. 

Sist hadde vi 100%-uttak, og jeg tok hele fellesperioden + 5 uker ferie, og så tok pappaen 10 uker perm + 4 uker ferie. Jeg syns det var tidlig å begynne å jobbe når baby var ca 9mnd, og bestemte allerede da at neste gang skulle vi velge 80%-uttak, slik at jeg fikk litt lenger tid hjemme.. Men nå må vi nok ta 80% for å forhindre at jeg må ut i jobb noe tidligere enn sist 😕 Pappaen syns 14 uker hjemme fvar fryktelig lenge, og ønsker seg gradert uttak denne gangen. Vi må nok løse en del med ulønnet perm og gradert uttak.. 

Anonymkode: d1a05...c45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange i denne tråden blander "misfornøyd med permisjonsordningen i Norge" og "misfornøyd med den nye endringen i permisjonsordningen". Det er mulig å synes vi har en veldig generøs og bra ordning, og samtidig synes at endringene som ble gjort i fjor var problematisk. Vi har krav på 4 uker og 1 dag ferie i Norge.. om noen plutselig kom å tok fra oss en ferieuke så hadde jo flertallet syntes at dette var ganske kjipt. Da hjelper det ikke å rope "men i USA har de bare 2 uker!". I Norge har vi de ordningene vi har, og blir det endringer som får store konsekvenser for folk så vil det naturlig bli protester og sure miner. 5 uker til eller fra på permisjonslengden har faktisk noe å si for mange.

Hvorfor skape mer problemer for folk enn nødvendig? Er det et kjempeproblem at barn ikke har tilknytning til fedrene sine i dagens samfunn? Jeg får ikke inntrykk av at fedre ikke danner seg gode bånd med barna sine i dag. Jeg er sterkt knyttet til pappa og har alltid vært det.. han var hjemme 2 uker med meg. Jeg tror heller ikke det at jeg kommer tilbake i jobb 5 uker tidligere har ENORME konsekvenser for karrieren min på sikt heller... Får jeg 3 barn så får jeg jobbet 15 uker mer i løpet av et helt liv med den nye ordningen. Og er det virkelig enorm forskjell for arbeidsgiver om man er borte 5 uker lenger? Og da tar jeg ikke hensyn til alle som ender opp med å ta ulønnet perm (som man har krav på etter loven) og som dermed blir borte like lenge uansett. Jeg har ikke svaret på alt dette, jeg bare lurer. 

Jeg synes det er gode argumenter på begge sider her. Men jeg må helt ærlig si at listen over argumenter mot endringen er vesentlig lenger enn for. Også med tanke på at fagfolk har gått hardt ut mot endringen.

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...