Gjest Albbas Skrevet 2. februar 2019 #101 Del Skrevet 2. februar 2019 Jeg blir også litt provosert over uttalelser over at vi kvinner skal være så takknemlige overfor at vi har mer permisjon enn i andre land. Dette er rettigheter som bevisst er kjempet frem i samfunnet, og det er ikke noe vi skal være takknemlige for, som om det er et gode bare gitt til oss av den snille staten. Vi skal ta den som en SELVFØLGE, for permisjonsordningene i dette landet er en stor grunn til at vi har så høy andel kvinner i arbeidslivet. Og det nyter ALLE godt av. Det er ikke vi som er heldige, det er USA, Japan, Sør-Korea som sliter som f fordi kvinner enten ramler ut av arbeidslivet eller ikke får barn - det er disse landene som ikke har greid å få på plass denne selvfølgen. Det er VIKTIG for hele samfunnet at det tilrettelegges for at foreldre kan være både foreldre og arbeidsfolk. Når noen da prøver å gjøre denne ordningen dårligere så finner du ikke et gram av takknemlighet i meg, nei. Vi trenger at foreldre føler at de kan kombinere jobb og barn. Alternativet er faktisk ikke at folk betaler alt selv og sparer stakkars Staten for penger - alternativet er at vi får færre barn, og flere kvinner jobber mindre. Økte kostnader, færre ressurser, tap for alle. Dette er altså ment mot påstanden om hvor heldige vi i Norge er, som om gode permisjonsordninger bare ramla i hodet på oss sammen med olja. Jeg mener ikke nødvendigvis at disse fem ukene fra eller til ødelegger så veldig, men jeg syns vi skal være veldig forsiktige med hvilken retning debatten tar, og hvor vi ønsker oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #102 Del Skrevet 2. februar 2019 10 minutter siden, Albbas skrev: Jeg blir også litt provosert over uttalelser over at vi kvinner skal være så takknemlige overfor at vi har mer permisjon enn i andre land. Dette er rettigheter som bevisst er kjempet frem i samfunnet, og det er ikke noe vi skal være takknemlige for, som om det er et gode bare gitt til oss av den snille staten. Vi skal ta den som en SELVFØLGE, for permisjonsordningene i dette landet er en stor grunn til at vi har så høy andel kvinner i arbeidslivet. Og det nyter ALLE godt av. Det er ikke vi som er heldige, det er USA, Japan, Sør-Korea som sliter som f fordi kvinner enten ramler ut av arbeidslivet eller ikke får barn - det er disse landene som ikke har greid å få på plass denne selvfølgen. Det er VIKTIG for hele samfunnet at det tilrettelegges for at foreldre kan være både foreldre og arbeidsfolk. Når noen da prøver å gjøre denne ordningen dårligere så finner du ikke et gram av takknemlighet i meg, nei. Vi trenger at foreldre føler at de kan kombinere jobb og barn. Alternativet er faktisk ikke at folk betaler alt selv og sparer stakkars Staten for penger - alternativet er at vi får færre barn, og flere kvinner jobber mindre. Økte kostnader, færre ressurser, tap for alle. Dette er altså ment mot påstanden om hvor heldige vi i Norge er, som om gode permisjonsordninger bare ramla i hodet på oss sammen med olja. Jeg mener ikke nødvendigvis at disse fem ukene fra eller til ødelegger så veldig, men jeg syns vi skal være veldig forsiktige med hvilken retning debatten tar, og hvor vi ønsker oss. Enig. Tenker også: skal vi kjøpe mindre mat til oss selv fordi andre mennesker i andre land er fattig? Og la mødrene være hjemme med barna sine er for meg ikke noen gode, men en selvfølge. Kvinner i Norge jobber hardt året rundt, i hvor mange andre land gjør man egentlig det? Anonymkode: 70814...751 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #103 Del Skrevet 2. februar 2019 14 minutter siden, Albbas skrev: Jeg blir også litt provosert over uttalelser over at vi kvinner skal være så takknemlige overfor at vi har mer permisjon enn i andre land. Dette er rettigheter som bevisst er kjempet frem i samfunnet, og det er ikke noe vi skal være takknemlige for, som om det er et gode bare gitt til oss av den snille staten. Vi skal ta den som en SELVFØLGE, for permisjonsordningene i dette landet er en stor grunn til at vi har så høy andel kvinner i arbeidslivet. Og det nyter ALLE godt av. Det er ikke vi som er heldige, det er USA, Japan, Sør-Korea som sliter som f fordi kvinner enten ramler ut av arbeidslivet eller ikke får barn - det er disse landene som ikke har greid å få på plass denne selvfølgen. Det er VIKTIG for hele samfunnet at det tilrettelegges for at foreldre kan være både foreldre og arbeidsfolk. Når noen da prøver å gjøre denne ordningen dårligere så finner du ikke et gram av takknemlighet i meg, nei. Vi trenger at foreldre føler at de kan kombinere jobb og barn. Alternativet er faktisk ikke at folk betaler alt selv og sparer stakkars Staten for penger - alternativet er at vi får færre barn, og flere kvinner jobber mindre. Økte kostnader, færre ressurser, tap for alle. Dette er altså ment mot påstanden om hvor heldige vi i Norge er, som om gode permisjonsordninger bare ramla i hodet på oss sammen med olja. Jeg mener ikke nødvendigvis at disse fem ukene fra eller til ødelegger så veldig, men jeg syns vi skal være veldig forsiktige med hvilken retning debatten tar, og hvor vi ønsker oss. Helt enig i dette, men at far får mer permisjon er ingen trussel mot velferdsstaten. Det er derimot bra for likestillingen. Anonymkode: 594c6...dc5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #104 Del Skrevet 2. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Hensikten med foreldrepermisjon er at foreldre skal få være hjemme med barnet i starten av livet. Hensikten med kvoter er at mor og far skal ha samme ulempe i arbeidslivet. Tidligere da kun kvinner hadde permisjon hadde kvinner en stor ulempe i arbeidslivet, de ble mye borte i forbindelse med familieforøkelsen. Nå som.også fedre blir borte fra jobben i minst 4 mnd er ikke ulempen med kvinner på arbeidsplassen like stor. Altså mer likestilling. Anonymkode: 666c1...c16 Mange kvinner har jo en større ulempe i arbeidslivet med den nye tredelingen. Tror ikke min arbeidsgiver satte pris på en arbeidstaker som sov så lite på natta at hun var helt ubrukelig på jobb i tre måneder. Hadde vært bedre om jeg ikke var der så de slapp å betale for ingenting. Anonymkode: 5f083...49e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #105 Del Skrevet 2. februar 2019 Selv begynte jeg akkurat i jobb igjen og det er helt for jævlig. Jeg er så trøtt at jeg ikke vet hvilket bein jeg skal stå på pga. nattamming og klarer så absolutt ikke levere på jobb. I tillegg har jeg 1 times reisevei til og fra jobb så ammingen må avsluttes nå, men babyen tar jo ikke flaske på tross av iherdige forsøk over flere måneder. Hadde det ikke vært helg nå hadde jeg faktisk måttet gå til legen og trygle om sykmelding for jeg føler meg rett og slett full (på tross av at jeg ikke har rørt en dråpe alkohol siden før jeg ble gravid) Hurra... Det blir ikke noen flere barn på oss med mindre permisjonsreglene blir endret tilbake. Dessverre, for jeg ønsker meg flere barn. Og det å spare opp for å ta ulønnet permisjon er utopi for de av oss som har svært lite å legge av fra før av. Anonymkode: ddc94...2bd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 2. februar 2019 #106 Del Skrevet 2. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke alle som har økonomi til å spare så mye som du snakker om. Du må jo leve i den egen boble hvis du tror det. Vil du at vi skal ha det slik som i USA kanskje? Eller Thailand? Skal vi få samme helsesystem som dem og? og hva vet du om at de ikke klager? en annen ting. Det er ikke vanlig indetbhele tatt med barnehager for så små barn i USA. De har barnevakt eller dagmammaer. Anonymkode: 93fd3...be4 Spare så mye???? Sett at man sparer 4000 kr i mnd før man blir gravid og det tar 3 mnd. Så sparer man 4000 i mnd i 9 mnd mens man går gravid, og 4000 kr i mnd i et år mens man har permisjon. Regn ut hvor mye det blir??? Hvis man ikke klarer å ta et halvt år ekstra ulønnet permisjon for de pengene så har man et overforbruk problem. Og vel hvis 2 voksne mennesker i full jobb ikke klarer å spare opp 4000 pr mnd så har man ikke råd til å forsørge et barn når det kommer heller. Det koster jo over 3000 kr pr mnd for en barnehageplss, så kommer mat, klær, leker og annet utstyr. Det koster vel godt over 5000 kr pr mnd å ha et barn i utgangspunktet inkludert barnehageplass. Så fortell meg igjen hvilken drømmeverden jeg lever i og hvor dum jeg er, som nå spør deg om du tar høyde for å forsørge ungen din på den skarve tusenlappen du får i barnetrygd hver mnd???? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #107 Del Skrevet 2. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Men med god inntekt må dere vel klare å planlegge slik at dette går opp? Gradert permisjon, bruke ferie, litt ulønnet osv? Anonymkode: 594c6...dc5 Det største problemet er at politikerne brunker argumentet at den nye tredelingen fremmer likestilling, når det som skjer er at dette kommer til å svekke likestillingen for de fleste kvinner som ikke jobber på et kontor, har fleksitid og 2 t betalt ammefri. Anonymkode: 5f083...49e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 2. februar 2019 #108 Del Skrevet 2. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er heller ikke vanlig å amme i det hele tatt i USA. Det er vel en av grunnene til hvorfor de ikke gjør det der. Synes du vi skal slutte helt å amme og kanskje? Hvor dum går det an å bli. Anonymkode: 93fd3...be4 Nei, jeg syntes ikke man skal slutte å amme og nei jeg syntes ikke vi skal ha det som i USA. Men, pga at enkelte skal klage, kreve, klage og kreve om hverandre på alt hele j.... tiden så blir det vel snart som i USA her også. Og hva så om man guuuud forby ikke kan amme lenger etter 6-7 mnd?? Hva da??? Dør unger av morsmelkerstatning??? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #109 Del Skrevet 2. februar 2019 3 minutter siden, malifika said: Nei, jeg syntes ikke man skal slutte å amme og nei jeg syntes ikke vi skal ha det som i USA. Men, pga at enkelte skal klage, kreve, klage og kreve om hverandre på alt hele j.... tiden så blir det vel snart som i USA her også. Og hva så om man guuuud forby ikke kan amme lenger etter 6-7 mnd?? Hva da??? Dør unger av morsmelkerstatning??? Nei, og de som nekter flaske dør heller ikke får de får matesonde eller knapp. Er det sånn vi vil ha det? Anonymkode: 5f083...49e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #110 Del Skrevet 2. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: De har jo valgfrihet. Det heter ulønnet permisjon. Anonymkode: b4910...b4b Veldig mange kvinner protesterer mot endringene i permisjonsregler. Dette bør politikerne merke seg når de lurer på hvorfor norske kvinner får stadig færre barn. Det er ikke sikkert løsningen er å gjøre det enda tøffere for kvinner. Enkelte mener forresten at den store fedrekvoten er med på å få ned fødselstallene. At det er menn - ikke kvinner - som setter foten ned for barn nummer tre. Jeg har to barn, og er for gammel til å få flere uansett. Men hadde jeg ikke vært for gammel, ville den forkortede permisjonen vært et argument MOT å få flere barn. Erfaringsmessig behøver kroppen min en god del mer tid på å komme til hektene etter en graviditet, enn far sin gjør. Anonymkode: f83d8...2d2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 2. februar 2019 #111 Del Skrevet 2. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I USA er det ekstremt mange som velger bort arbeidslivet når de får barn. "Stay-at-home-mom" er mye mer normalt i USA enn her. Så selv om de bare har 6 uker blir de fortsatt hjemme, men på én inntekt. Noe som blir vanskeligere og vanskeligere selv der borte siden middelklassen ikke har like mye å rutte med lenger. I Thailand er det samme greia. Mødre en hjemme med barna (tanten og onkelen min bor i Thailand). Tror se fleste er sjeleglade for at vi har så lang permisjon som vi har. Dette er ikke poenget. Poenget er at noen skal sitte å bestemme hvordan denne ordningen skal fordeles utelukkende pga likestilling. Det er tydeligvis nok penger i kassa til å betale folk et år.. hvorfor da ikke la folk få bestemme selv ut fra SIN situasjon?? Anonymkode: 5f9ee...fd6 Jeg er enig i at folk skulle fått velge selv. Men, her i landet får man ikke velge noe selv. Staten bestemmer alt for oss. Når vi skal handle, når vi skal drikke alkohol, om vi skal handle tingene våre fra nettet og hvor mye vi får ha med oss fra utlandet. En skulle tro at denne mentaliteten var kjent hos de fleste norske borgere nå. Det er en annen diskusjon. Men, poenget er at sånn er det å være en del av AS Norge, staten vet alltid hva som er best for deg. Du kommer ingen vei med klaging og jo før man skjønner det jo bedre. Da må man planlegge, planlegge og atter planlegge. Men som en god bortskjemt nordmann man er så er det klagesang, klagesang og atter klagesang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 2. februar 2019 #112 Del Skrevet 2. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ha, både Thailand og USA er jo to foregangsland hva angår offentlig velferd. Anonymkode: f648f...a9e Absolutt ikke. Men, hvis folk skal fortsette å kreve alt mulig hele tiden så blir det slutt på offentlig velferd her også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #113 Del Skrevet 2. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske vanlig å amme i USA jo. Mange ammer eller pumper på jobb. Anonymkode: 666c1...c16 Du synes det høres fint ut å sitte på fellestoalettet på jobben og pumpe ut melk til babyen? Sette flaska i kjøleskapet i kjøkkenkroken til det er på tide å dra hjem? Deg om det. Anonymkode: f83d8...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #114 Del Skrevet 2. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Mange kvinner har jo en større ulempe i arbeidslivet med den nye tredelingen. Tror ikke min arbeidsgiver satte pris på en arbeidstaker som sov så lite på natta at hun var helt ubrukelig på jobb i tre måneder. Hadde vært bedre om jeg ikke var der så de slapp å betale for ingenting. Anonymkode: 5f083...49e Hvilke tre måneder tenker du på nå? Fellesperioden er redusert med 5 uker i ny tredeling (eller 1 uke for de som fikk barn sist når pappapermisjon var på 14 uker), hvordan ville det hjulpet deg i tre måneder om den ikke hadde blitt redusert? 🤔 18 minutter siden, malifika said: Spare så mye???? Sett at man sparer 4000 kr i mnd før man blir gravid og det tar 3 mnd. Så sparer man 4000 i mnd i 9 mnd mens man går gravid, og 4000 kr i mnd i et år mens man har permisjon. Regn ut hvor mye det blir??? Hvis man ikke klarer å ta et halvt år ekstra ulønnet permisjon for de pengene så har man et overforbruk problem. Og vel hvis 2 voksne mennesker i full jobb ikke klarer å spare opp 4000 pr mnd så har man ikke råd til å forsørge et barn når det kommer heller. Det koster jo over 3000 kr pr mnd for en barnehageplss, så kommer mat, klær, leker og annet utstyr. Det koster vel godt over 5000 kr pr mnd å ha et barn i utgangspunktet inkludert barnehageplass. Så fortell meg igjen hvilken drømmeverden jeg lever i og hvor dum jeg er, som nå spør deg om du tar høyde for å forsørge ungen din på den skarve tusenlappen du får i barnetrygd hver mnd???? Enig, jeg skjønner ikke hvordan det skal være så vanskelig å spare. Hvis man later som man har et barn i barnehagen mens man prøver, går gravid og er i permisjon og legger til sides de pengene som skulle vært brukt til barnehage så har man spart mye. Og i tillegg er man da vant til at de pengene forsvinner så når de faktisk skal gå til barnehage når barnet er gammelt nok så er i økonomien vant til at de utgiften er der. Win win. Anonymkode: 666c1...c16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #115 Del Skrevet 2. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du synes det høres fint ut å sitte på fellestoalettet på jobben og pumpe ut melk til babyen? Sette flaska i kjøleskapet i kjøkkenkroken til det er på tide å dra hjem? Deg om det. Anonymkode: f83d8...2d2 Nei, jeg syntes USA er et skikkelig middelaldersk drittland som behandler kvinner elendig. Men til tross for hvor ubrukelig det landet er klarer kvinner å amme og pumpe. Og da burde vi som har allverdens rettigheter og lenger permisjon også klare det 💪💪 Anonymkode: 666c1...c16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #116 Del Skrevet 2. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det morsomme er at jeg registrerer at de samme som vanligvis kaller seg feminist og lar håret under armene gro, er dem som er i mot mer permisjon til far. Forstå det den som kan. Anonymkode: 3ae93...351 Jaha? Kan du nevne ett eneste eksempel på en slik dame, som ikke ønsker mer perm til far? Anonymkode: f83d8...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #117 Del Skrevet 2. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg syntes USA er et skikkelig middelaldersk drittland som behandler kvinner elendig. Men til tross for hvor ubrukelig det landet er klarer kvinner å amme og pumpe. Og da burde vi som har allverdens rettigheter og lenger permisjon også klare det 💪💪 Anonymkode: 666c1...c16 Nei. Vi som bor i et av verdens rikeste land, med velferdsordninger i verdensklasse - vi skal ikke trenge å tilberede mat til babyen vår på do! Har du pumpet selv, forresten? Ikke alle som får helt dreisen på det, nemlig. Jeg fikk aldri det. Kunne bruke førti minutter på å få ut en liten flaske. Og jeg hadde godt med melk. Anonymkode: f83d8...2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 2. februar 2019 #118 Del Skrevet 2. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, og de som nekter flaske dør heller ikke får de får matesonde eller knapp. Er det sånn vi vil ha det? Anonymkode: 5f083...49e Hvis man har gitt pupp konsekvent i 6 mnd så blir det vanskelig for en baby å ta flaske ja. Men, hvis man venner dem til det litt og litt fra starten av så lærer de seg til det. Det går ann å venne småbarn til å ta både flaske og pupp. Mange har aldri kunnet amme fra fødselen av og babyer har blitt gitt flaske fra de så dagens lys. Null problem. De færreste av oss liker øl/vin første gang vi smaker det. Det blir en vanesak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 2. februar 2019 #119 Del Skrevet 2. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke tre måneder tenker du på nå? Fellesperioden er redusert med 5 uker i ny tredeling (eller 1 uke for de som fikk barn sist når pappapermisjon var på 14 uker), hvordan ville det hjulpet deg i tre måneder om den ikke hadde blitt redusert? 🤔 Enig, jeg skjønner ikke hvordan det skal være så vanskelig å spare. Hvis man later som man har et barn i barnehagen mens man prøver, går gravid og er i permisjon og legger til sides de pengene som skulle vært brukt til barnehage så har man spart mye. Og i tillegg er man da vant til at de pengene forsvinner så når de faktisk skal gå til barnehage når barnet er gammelt nok så er i økonomien vant til at de utgiften er der. Win win. Anonymkode: 666c1...c16 Ja, skulle tro det. Men, dette er det jo bare de rikeste som har råd til tydeligvis. Og når folk som i utgangspunktet ikke har råd til sparing får barn så klarer de jo på magisk vis å forsørge ungene sine likevel. Selv om de har samme utbetaling som før men, en munn mer og mette. Merkelige greier. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #120 Del Skrevet 2. februar 2019 3 minutter siden, malifika skrev: Hvis man har gitt pupp konsekvent i 6 mnd så blir det vanskelig for en baby å ta flaske ja. Men, hvis man venner dem til det litt og litt fra starten av så lærer de seg til det. Det går ann å venne småbarn til å ta både flaske og pupp. Mange har aldri kunnet amme fra fødselen av og babyer har blitt gitt flaske fra de så dagens lys. Null problem. De færreste av oss liker øl/vin første gang vi smaker det. Det blir en vanesak. Det anbefales aldeles ikke å gi flaske fra starten av for dem som får til å amme. Tvert imot. Anonymkode: f83d8...2d2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå