Gå til innhold

Jehovas vitenr hjernevasket - tror ikke det nei...


Rottenikken1

Anbefalte innlegg

Mange sier at Jehovas vitner er hjernevasket og hjernevasker barna pda visse høytider vi ikke feirer. Men tenk over dette

Jeg lever et godt og lykkelig liv og syntes det er deilig å slippe å feire jul og bursdag. Betyr det at jeg er hjenevasket? Nei. Jeg forstår grunnene til at jeg ikke feirer de høytidene og helt fra jeg var barn ble jeg lært de bibelske grunnene for at jeg ikke feirer dette. Men jeg vet meget godt at det ikke er noe galt i å ha selskaper og å gi gaver. Det gjør jeg ellers om året uten at det behøver å være knyttet til en anledning. Jeg syntes det er mye triveligere å få gaver gitt av giverglede og ofte overraskende, enn av plikt. Blir de gitt av plikt ville jeg ikke engang vite og gaven kom fra hjertet. Jeg treffer venner og familie mange ganger i året utenom jul og fødselsdager. Når jeg som barn ble lært HVORFOR vi ikke feirer dette så oppsto det heller aldri noe ønske i meg om å feire det. Barn av Jehovas vitner som ønsker å feire disse høytiden er så og si ikke-exsisterende fordi de får erstattninger ellers om året og blir lært årsakene til HVORFOR vi ikke feirer det. Dere taler på barnas vegne når dere sier at det er synd på dem pga dette. Sannheten er at ingen av de barna jeg er onkel til eller noen andre barn av Jehovas vitner jeg har kjent har hatt noe ønske om å være med på disse høytidene. 

La meg si det sånn. Jeg trenger ingen anledning får å ha en fest, jeg trenger ikke vente til bursdag/jul med å få/gi gaver. 

Mange av dere tror at man ikke kan leve uten disse høytidene. Mange forstår ikke at det går an med et selskap uten at det er knyttet til noe. 

Så jeg kan oppsumere med dette - hvem av oss der det da som EGENTLIG er hjernevasket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare hjernevaska personer tror at Jehovas Vitner ikke driver på med hjernevasking.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ER hjernevasket når man bryter med familiemedlemmer som ikke tror det samme som en selv.

Anonymkode: e50db...0a9

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i JV. Mye av det du sier stemmer dessverre ikke...

Anonymkode: 8528a...e11

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ER hjernevasket når man bryter med familiemedlemmer som ikke tror det samme som en selv.

Anonymkode: e50db...0a9

Vi bryter ikke med familien. Det er vanligvis familien som bryter med vitnene ofte pga fordommer mot Jehovas vitner. Vitene har ikke noe imoto kontakt med familien, men bare ikke på disse høytidene. Så de bryter med oss. Det er hos dem feilen ligger

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rottenikken1 skrev:

Vi bryter ikke med familien. Det er vanligvis familien som bryter med vitnene. Vitene har ikke noe imoto kontakt med familien, men bare ikke på disse høytidene. Så de bryter med oss. Det er hos dem feilen ligger

Dette er reinspikka tøv

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Mange sier at Jehovas vitner er hjernevasket og hjernevasker barna pda visse høytider vi ikke feirer. Men tenk over dette

Jeg lever et godt og lykkelig liv og syntes det er deilig å slippe å feire jul og bursdag. Betyr det at jeg er hjenevasket? Nei. Jeg forstår grunnene til at jeg ikke feirer de høytidene og helt fra jeg var barn ble jeg lært de bibelske grunnene for at jeg ikke feirer dette. Men jeg vet meget godt at det ikke er noe galt i å ha selskaper og å gi gaver. Det gjør jeg ellers om året uten at det behøver å være knyttet til en anledning. Jeg syntes det er mye triveligere å få gaver gitt av giverglede og ofte overraskende, enn av plikt. Blir de gitt av plikt ville jeg ikke engang vite og gaven kom fra hjertet. Jeg treffer venner og familie mange ganger i året utenom jul og fødselsdager. Når jeg som barn ble lært HVORFOR vi ikke feirer dette så oppsto det heller aldri noe ønske i meg om å feire det. Barn av Jehovas vitner som ønsker å feire disse høytiden er så og si ikke-exsisterende fordi de får erstattninger ellers om året og blir lært årsakene til HVORFOR vi ikke feirer det. Dere taler på barnas vegne når dere sier at det er synd på dem pga dette. Sannheten er at ingen av de barna jeg er onkel til eller noen andre barn av Jehovas vitner jeg har kjent har hatt noe ønske om å være med på disse høytidene. 

La meg si det sånn. Jeg trenger ingen anledning får å ha en fest, jeg trenger ikke vente til bursdag/jul med å få/gi gaver. 

Mange av dere tror at man ikke kan leve uten disse høytidene. Mange forstår ikke at det går an med et selskap uten at det er knyttet til noe. 

Så jeg kan oppsumere med dette - hvem av oss der det da som EGENTLIG er hjernevasket?

Du tar veldig veldig feil. Barna vil være som andre barn. Jeg har sett dette på nært hold. Det er ikke gøy at alle andre gleder seg til jul og bursdager og så får man ikke være med. Det blir å leve på siden av samfunnet og å distansere seg fra sine jevnaldrende. Hvorfor tror du man plikter å be alle elevene i en klasse/avdeling i bursdag? Fordi det er sårt å være den ene som blir holdt utenfor. 

Jeg syntes absolutt synd på deres barn. 

Anonymkode: d570c...1a4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far ble utstøtt av familien da han valgte å bli et vitne og kastet ut hjemmefra. Min farmor ble rasende.

Jeg vet om mange der voksne barn har stilt et ultimatum til foreldre som ville bli vitner - det er mange som sier "Jehova - eller oss. Velg selv". Blir du er vitne så ser du oss ikke mer. 

Dette er ganske utbredt. Jeg vet om mange tilfeller av dette.

 

 

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar veldig veldig feil. Barna vil være som andre barn. Jeg har sett dette på nært hold. Det er ikke gøy at alle andre gleder seg til jul og bursdager og så får man ikke være med. Det blir å leve på siden av samfunnet og å distansere seg fra sine jevnaldrende. Hvorfor tror du man plikter å be alle elevene i en klasse/avdeling i bursdag? Fordi det er sårt å være den ene som blir holdt utenfor.  

 

Jeg syntes absolutt synd på deres barn. 

Anonymkode: d570c...1a4

Det er helt riktig. De vil være som vennene sine. Og barn av vitner er mye mer sammen med andre barn av vitner som heller ikke feier dette. Derfor er det ikke synd på dem fordi vennene gjør det samme.Det betyr at ingen feirer dette og da er alle like. Venner på fritid som ikke er JW prøver man å minimalisere pga dårlig påvirkning fordi de ikke oppdras etter bibelens normer. 

Den ene niesen min ble RASENDE hvis man sa at hun hadde bursdag. Da var hun ca 5 år.

Og da er ikke dette et problem 

 

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å slippe jul og bursdagstyr ikke er så forferdelig negativt, men det er det mye annet som etter min oppfatning er. At noen mødre ikke klarer å være så tilstede som nybakt mor pga. av blodoverføring ikke er akseptabelt, for eksempel. Ikke uvanlig å trenge blodoverføring etter en fødsel, å uten blodoverføring vil du bruke bra lang tid for å komme deg, om du overlever. Det må jo gå ut over barnet og tilknytningen?

 

Anonymkode: 07e3c...63a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Det er helt riktig. De vil være som vennene sine. Og barn av vitner er mye mer sammen med andre barn av vitner som heller ikke feier dette. Derfor er det ikke synd på dem fordi vennene gjør det samme.Det betyr at ingen feirer dette og da er alle like. Venner på fritid som ikke er JW prøver man å minimalisere pga dårlig påvirkning fordi de ikke oppdras etter bibelens normer. 

Den ene niesen min ble RASENDE hvis man sa at hun hadde bursdag. Da var hun ca 5 år.

Og da er ikke dette et problem 

 

Er jo litt hjernevask-tendenser når man ikke lar barn leke med folk som ikke har samme religion som dem?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger heller ingen grunn til å holde en fest, eller for å gi gaver. 

Hilsen et ikke-vitne som feirer jul, påske og alt annet som jeg måtte ønske.

you do you. 

Anonymkode: 08d40...8ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Vi bryter ikke med familien. Det er vanligvis familien som bryter med vitnene ofte pga fordommer mot Jehovas vitner. Vitene har ikke noe imoto kontakt med familien, men bare ikke på disse høytidene. Så de bryter med oss. Det er hos dem feilen ligger

Det er løgn.

 

http://www.hjelpekilden.no/fakta-om-utstoslashtelse-hos-jehovas-vitner.html

Anonymkode: e50db...0a9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at du er hjernevasket, men du har et helt annet livssyn enn meg. Jeg feirer aldri bursdag, jul, pinse eller 17.mai. 

Feirer kun fastelavn, fordi jeg vil bli tynn til bikinisesongen. 

Også er det vel heller ikke slik at mennesker holder seg borte fra Jehovas vitner utelukkende på grunn av manglende juleglede. 

Det er vel heller det at JV virker som et strengt kjedelig opplegg hvor unger løper etter andre barn og skriker "gehenna". og så må de fly på dørene for å "redde" andre fra synd. 

Anonymkode: 973f7...af8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, deedee_ skrev:

Er jo litt hjernevask-tendenser når man ikke lar barn leke med folk som ikke har samme religion som dem?

"dårlig selskap ødelegger gode vaner" - jakob 4:4  Vi følger bibelens veiledning der. 

 

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma jobbet tidligere i en barnehage hvor de skulle ha et show der de skulle kle seg ut som engler. Et barn hadde foreldre som var jehovas vitner, men hadde godtatt at barnet fikk være med på juleforestillingen. Da forestillingen begynte og ungen stod linet opp i englekostyme helt super fornøyd skiftet foreldrene brått mening; de løp opp, røsket av ungen kostymet, dro et gråtende barn med seg hjem og ødela hele forestillingen. 

Er dette kjærlighet?

Anonymkode: 9f091...5ba

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rottenikken1 skrev:

"dårlig selskap ødelegger gode vaner" - jakob 4:4

 

Haha, så alle som ikke er Jehovas Vitner er dårlig selskap? Hyggelig. Er glad jeg ikke er religiøs og er oppvokst med å ha respekt for å kunne lære av og være sammen med hvem jeg vil. Så lenge de er gode personer så er jeg fornøyd. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter i hva dere gjør med jul og bursdager.

Det jeg ikke driter i er hvordan dere ser på oss ikke-troende. Dere sier dere har Jesus i hjertet. Dere har heller Jesus i rævva.

Jehovas Vitner er hyklere.

Anonymkode: 4f833...d0c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...