Gå til innhold

Biff + tilbehør


HalldirV2

Anbefalte innlegg

Kokte eller fløtegratinerte poteter, bearnaisesaus. Steker mais og cherrytomater i sjyen fra biffen i panna, smæsjer tomatene litt så det blir en litt syrlig saus. Mmm, nå fikk jeg lyst på biff.

Anonymkode: d3878...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kokte eller fløtegratinerte poteter, bearnaisesaus. Steker mais og cherrytomater i sjyen fra biffen i panna, smæsjer tomatene litt så det blir en litt syrlig saus. Mmm, nå fikk jeg lyst på biff.

Anonymkode: d3878...b72

Maiskolber du steker hele, eller bare maiskorn i panna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Maiskolber du steker hele, eller bare maiskorn i panna?  

Maiskorn og halve cherrytomater. Litt salt og pepper på.

Anonymkode: d3878...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rumle skrev:

Jeg klarer bare ikke å like det :ler: 

Peppersaus, ja takk! :jepp:

 

Du er ikke alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Rå hvitløk? Det er sprekt 😊

Beregn et par (store) fedd pr biff, så begynner det å likne på noe. 

Synes hvitløken mister mye smak ved varmebehandling. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rumle skrev:

Jeg kutter toppen av et par fine hvitløk og heller litt olje og havsalt på snittflaten og steker de sånn i ovnen til de er møre og litt brune og ser ca. sånn ut;

RoastedGarlic-TextWEB1.jpg?x21978

 

 

Sånn gjør jeg også noen ganger.

Ellers så pleier det å variere med hva jeg har til. Noen ganger potetbåter i ovn, bakt potet er ikke så ofte siden det er bare jeg som spiser det her i huset, pommes frites eller pommes noisettes. Jeg varierer også med saus, men liker faktisk best bearnaise til biffen. Men en god rødvinsaus er heller ikke å forakte. Noen ganger slenger jeg også tomater i stekeovnen, deler de i to og krydrer lett. 

Asparges bruker vi ofte når det er i sesong. Aller helst på grillen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er godt med en god salat med skikkelig vinegraitte til. Gjerne også bakte poteter med rømme m roquefortsaus (rømme m blåmuggost)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Dr. A. Kula said:

Og så er det jo alltids et spørsmål hva som serveres til biffen 14/3. 

Til dessert blir det i hvert fall pai :spise:

Endret av SVK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ovnsstekte mandelpotetbåter (gjerne stekt i ande- eller gåsefett om jeg har), kokte aspargesbønner med ramsløkpuré, semitørkede tomater, og enten rødvinssaus eller urtesmør med persille, estragon, sjalottløk, dijonsennep og armagnac - i begge tilfeller hjemmelaget.

Anonymkode: d2d72...7d5

Ja, det MÅ jo være litt innviklet! Stek poteter i gåsefett! Hvem har det sånn til hverdags?? Og ramsløkpure og SEMItørkede tomater! Jaja, her vil man ikke ha det på seg at man er enkel i matveien! Er du kresen når du er på besøk også?

 

Anonymkode: 25eff...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsstekt Pastinakk, potet og gulrøtter i biter vendt i olje, salt, og pepper😍😋❤️ soppstuing, godt stekt løk. Sausen får vi fra soppstuingen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium/rå biff.

Hjemmelaget potetstappe med hvitløk

Stekte asparges

sjampinjong

maisstuing

peppersaus

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det MÅ jo være litt innviklet! Stek poteter i gåsefett! Hvem har det sånn til hverdags?? Og ramsløkpure og SEMItørkede tomater! Jaja, her vil man ikke ha det på seg at man er enkel i matveien! Er du kresen når du er på besøk også?

 

Anonymkode: 25eff...191

Ikke meg du siterer, men veldig enkelt og få til. Har du ikke gåsefett, så bruker du det ikke. Men det hender ju at folk har rester, spesielt etter jul. Resten av det du siterer er virkelig ikke noe pes og lage. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det MÅ jo være litt innviklet! Stek poteter i gåsefett! Hvem har det sånn til hverdags?? Og ramsløkpure og SEMItørkede tomater! Jaja, her vil man ikke ha det på seg at man er enkel i matveien! Er du kresen når du er på besøk også?

 

Anonymkode: 25eff...191

Herregud det hørtes jo nydelig ut. Ikke alle spiser ihelstekt biff med pomfri og bernaise🤣🤣🖕🏻

Anonymkode: 4c747...4ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Skjæra på tunet skrev:

Jeg synes egentlig det meste som er nevnt her er godt tilbehør, men av en eller annen grunn har jeg fått helt dilla på ruccola til biff. Bare et digert lass ruccola til biffen og ikke noe mer. 

I tillegg har vi parmesan til. I stedet for saus har vi (i alle fall når biffen er grillet) presset sitron eller balsamico (lagret, litt tyktflytende).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det MÅ jo være litt innviklet! Stek poteter i gåsefett! Hvem har det sånn til hverdags?? Og ramsløkpure og SEMItørkede tomater! Jaja, her vil man ikke ha det på seg at man er enkel i matveien! Er du kresen når du er på besøk også?

 

Anonymkode: 25eff...191

Det er ikke veldig avansert dette. Andefett selges på meny og mega + andre bedre matbutikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det MÅ jo være litt innviklet! Stek poteter i gåsefett! Hvem har det sånn til hverdags?? Og ramsløkpure og SEMItørkede tomater! Jaja, her vil man ikke ha det på seg at man er enkel i matveien! Er du kresen når du er på besøk også?

 

Anonymkode: 25eff...191

:) 

Gåsefett får man på glass, like lett å bruke som olje eller smør: https://www.google.com/search?q=goose+fat&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwij_47s5-jfAhWJCywKHdi7BdUQ_AUIDigB&biw=1351&bih=609

Ramsløkpuré kjøper man på glass. Man åpner glasset, og blander en god skje av herligheten med ferdigkokte bønner. Done.

Semitørkede tomater lager jeg selv så lett som ingenting. Akkurat deg forteller jeg aldri hvordan. :nigo: 

Ja, jeg er nøye på det - ikke på besøk, men på restaurant, og hjemme hos meg selv.. Men denne middagen kunne jeg fint laget til hverdags (visste ikke det var biff til hverdags det var snakk om her i tråden, da ;) ).

Anonymkode: d2d72...7d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...