AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1561 Del Skrevet 8. november 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Nei, har ikke feiga ut. Har hatt en hendelse i nærmeste familie som har gjort at det har vært andre ting å tenke på. Ikke alle har mulighet til å sitte konstant på nett. Utover det, så synes jeg det er rimelig spesielt å blande seg inn i en diskusjon som jeg hadde med en annen bruker, å si at du ikke synes det er interessant, for deretter snu det over til noe annet, forvente svar med en gang og mistenke at andre feiger ut. Spurte ikke etter din mening. Jeg er opptatt av linjer, for det er det sikreste beviset, måneformørkelser eller ei. Vi kommer aldri personlig opp i den høyden, men videokameraer fra private personer gjør det. Og som jeg tidligere har skrevet, hvis jorda krummer og er rund, så må man mye høyere opp en stratosfæren for å se det, og påstanden om at vi er istand til å se båter forsvinne bak noen horisont her nede på jorda er derfor feil. Anonymkode: ca6fd...973 På en flat jord, hva gjør at vinden blåser mot klokken rundt et lavtrykk nord for ekvator, og med klokken sør for ekvator? Anonymkode: c9964...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1562 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På en flat jord, hva gjør at vinden blåser mot klokken rundt et lavtrykk nord for ekvator, og med klokken sør for ekvator? Anonymkode: c9964...710 Det tror jeg kanskje er vanskelig å svare på, i og med at jorda ikke har verken ekvator eller sydpol hvis den er flat. I flat jord-teorien er jorda flat, hvis du skjønner. Det som på en globus er vist som Sydpolen, er en avgrensende ring av is på ei flat jord, slik flat jord-kartet presenteres på logoen til FN. Flat jord-teorien har også en beskrivelse av det som befinner seg utenfor ringen av is, som omringer området vi kaller jorda. Anonymkode: 17c57...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1563 Del Skrevet 8. november 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Det tror jeg kanskje er vanskelig å svare på, i og med at jorda ikke har verken ekvator eller sydpol hvis den er flat. I flat jord-teorien er jorda flat, hvis du skjønner. Det som på en globus er vist som Sydpolen, er en avgrensende ring av is på ei flat jord, slik flat jord-kartet presenteres på logoen til FN. Flat jord-teorien har også en beskrivelse av det som befinner seg utenfor ringen av is, som omringer området vi kaller jorda. Anonymkode: 17c57...8f7 Men forklar hvorfor vinden blåser ulik retning rundt lavtrykk i sør-amerika, sørlige afrika og australia vs her i norge da. Anonymkode: c9964...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1564 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men forklar hvorfor vinden blåser ulik retning rundt lavtrykk i sør-amerika, sørlige afrika og australia vs her i norge da. Anonymkode: c9964...710 Og grunnen til at lavtrykk ikke skal blåse motsatt vei på ei flat jord er...? Anonymkode: 17c57...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1565 Del Skrevet 8. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og grunnen til at lavtrykk ikke skal blåse motsatt vei på ei flat jord er...? Anonymkode: 17c57...8f7 Har man Coriolis-kraft på en flat jord? Anonymkode: c9964...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menelaos Skrevet 8. november 2023 #1566 Del Skrevet 8. november 2023 Du kan bevise at jorden er rundt med å bruke pinner, så enkelt er det å bevise at jorden er rundt. Det at det finnes folk, som ikke er intelligente nok til å forstå at jorden er rundt er helt utrolig. Jeg er ekstremt dum og har nesten ingen intelligens, men heldigvis er jeg ikke så dum at jeg tror jorden er flat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1567 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har man Coriolis-kraft på en flat jord? Anonymkode: c9964...710 "Likevel sier vi at effekten er sterkest på polene og avtar mot ekvator, siden retningen på Coriolis-kraften for de fleste praktiske formål må ha en vannrett komponent for at den skal være merkbar." Sier engelsk Wikipedia om Coriolis-effekten. Hvordan virker Coriolis-effekten på gyrokompass, btw? Anonymkode: 17c57...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1568 Del Skrevet 9. november 2023 Menelaos skrev (7 timer siden): Du kan bevise at jorden er rundt med å bruke pinner, så enkelt er det å bevise at jorden er rundt. Det at det finnes folk, som ikke er intelligente nok til å forstå at jorden er rundt er helt utrolig. Jeg er ekstremt dum og har nesten ingen intelligens, men heldigvis er jeg ikke så dum at jeg tror jorden er flat. Så de som tror jorden er flat er dumme? Anonymkode: c8e04...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1569 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så de som tror jorden er flat er dumme? Anonymkode: c8e04...aa1 Selvsagt. Det er derfor jorden er rund. Anonymkode: 17c57...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1570 Del Skrevet 9. november 2023 Pawn Hearts skrev (19 timer siden): Først må jeg si at jeg håper denne hendelsen ikke var noe alvorlig og at det går bra med deg og familien din. Når jeg spurte om du hadde feiga ut, var det ikke bare fordi du ikke hadde svart på det siste innlegget mitt, men fordi jeg stilte deg et spørsmål allerede 28. oktober. Du har vært aktiv her siden uten at du har gjort noe forsøk på å svare. Det er forståelig hvis du vil holde på illusjonen om at jorda er flat, men ikke hvis du virkelig lurer på hvilken form jorda har. Hvis ikke sol- og måneformørkelser kan forklares på en flat jord, må det bety at flatjordgjengen tar feil. Jeg har all mulig rett til å blande meg inn i en diskusjon på et åpent diskusjonsforum. Flatjordfolka vrir og vender på alle bilder og opptak for å få dem til å passe med sitt verdensbilde, og de godtar aldri bilder som taler mot deres overbevisning. Derfor finner jeg ikke den diskusjonen særlig interessant eller fruktbar. Antagelsen din om at vi ikke kan se skip forsvinne bak horisonten, stemmer ikke. Horisonten er faktisk ikke så vanvittig langt unna: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Horisont Står vi på stranda og ser ut over havet, er det mindre enn fem kilometer til horisonten. Hvis du mener utregningen er feil, må du nesten forklare hvorfor. Hvis du ser etter, så ser du at jeg har vært pålogget og svart her inne kun én dag etter den 28. Valgte da å prioritere og svare på det som opptar meg mest. Du har din fulle rett til å blande deg inn i diskusjoner, men du behøver ikke å komme med oppfølgingsspørsmål om feighet osv, kun fordi du ikke får svar på noen dager. Har som sagt vært veldig opptatt den siste uka. Vrir og vender på bilder og videoer? Det er noe av det sikreste beviset vi har, og hvis man stoler på det som er tillært i mye større grad enn det man ser, så er det på tide å gå inn i seg selv. Du ser en rett horisont fra stratosfæren, og det ser helt likt ut som når du titter utover havet og horisonten her nede på jorda. Så nei, hvis jorda krummer og er rund, så er det ikke så lite som 5 km til noen horisont. Det er min forklaring. Når det gjelder måneformørkelser, så har ikke jeg noe sikkert svar på hva årsaken er ved en flat jord. Bare husk at hvis jorda evt skulle vært flat, så er alt annerledes og kan ikke sammenlignes med en rund jord teori i det hele tatt. Men våre tillærte teorier sitter så hardt at det er vanskelig, Derfor forholder jeg meg til det jeg faktisk kan se, og det er ikke en jord som krummer sett fra stratosfæren. Det er akkurat som å se utover havet her nede på jorda. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1571 Del Skrevet 9. november 2023 Menelaos skrev (10 timer siden): Du kan bevise at jorden er rundt med å bruke pinner, så enkelt er det å bevise at jorden er rundt. Det at det finnes folk, som ikke er intelligente nok til å forstå at jorden er rundt er helt utrolig. Jeg er ekstremt dum og har nesten ingen intelligens, men heldigvis er jeg ikke så dum at jeg tror jorden er flat. Du kaster fortsatt bort tiden din ser jeg? Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1572 Del Skrevet 9. november 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Så de som tror jorden er flat er dumme? Anonymkode: c8e04...aa1 Ha, da har man en feilkobling i hjernen ja. Anonymkode: c9964...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 9. november 2023 #1573 Del Skrevet 9. november 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du ser etter, så ser du at jeg har vært pålogget og svart her inne kun én dag etter den 28. Valgte da å prioritere og svare på det som opptar meg mest. Du har din fulle rett til å blande deg inn i diskusjoner, men du behøver ikke å komme med oppfølgingsspørsmål om feighet osv, kun fordi du ikke får svar på noen dager. Har som sagt vært veldig opptatt den siste uka. Vrir og vender på bilder og videoer? Det er noe av det sikreste beviset vi har, og hvis man stoler på det som er tillært i mye større grad enn det man ser, så er det på tide å gå inn i seg selv. Du ser en rett horisont fra stratosfæren, og det ser helt likt ut som når du titter utover havet og horisonten her nede på jorda. Så nei, hvis jorda krummer og er rund, så er det ikke så lite som 5 km til noen horisont. Det er min forklaring. Når det gjelder måneformørkelser, så har ikke jeg noe sikkert svar på hva årsaken er ved en flat jord. Bare husk at hvis jorda evt skulle vært flat, så er alt annerledes og kan ikke sammenlignes med en rund jord teori i det hele tatt. Men våre tillærte teorier sitter så hardt at det er vanskelig, Derfor forholder jeg meg til det jeg faktisk kan se, og det er ikke en jord som krummer sett fra stratosfæren. Det er akkurat som å se utover havet her nede på jorda. Anonymkode: ca6fd...973 Hvordan skal jeg kunne sjekke når du har vært innlogget og hva du har postet når jeg ikke vet brukernavnet ditt? For alt jeg vet, har du postet hundrevis av innlegg i andre tråder de siste ti dagene. Jeg har mer på hjertet, men det får vente til jeg har bedre tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1574 Del Skrevet 9. november 2023 Pawn Hearts skrev (57 minutter siden): Hvordan skal jeg kunne sjekke når du har vært innlogget og hva du har postet når jeg ikke vet brukernavnet ditt? For alt jeg vet, har du postet hundrevis av innlegg i andre tråder de siste ti dagene. Jeg har mer på hjertet, men det får vente til jeg har bedre tid. Har anonymkode, så du ser godt når jeg har svart her. Det er uansett irrelevant. Men der ser du, du har et liv utenom du også. Fint at du informerer, så jeg ikke tror at du har feiget ut. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 11. november 2023 #1575 Del Skrevet 11. november 2023 On 11/9/2023 at 10:08 AM, AnonymBruker said: Så nei, hvis jorda krummer og er rund, så er det ikke så lite som 5 km til noen horisont. Det er min forklaring. Anonymkode: ca6fd...973 Du bestrider altså geometrien. Du har kanskje en bedre utregning? I så fall vil det vekke internasjonal oppsikt. Hvem vet, kanskje du har en nobelpris i vente? Men helt alvorlig, det du serverer her er en klassisk tankefeil som på engelsk kalles argument from incredulity (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Argument_from_incredulity). Det at du ikke er i stand til å tenke deg en ting, kan ikke brukes som argument.. On 11/9/2023 at 10:08 AM, AnonymBruker said: Når det gjelder måneformørkelser, så har ikke jeg noe sikkert svar på hva årsaken er ved en flat jord. Bare husk at hvis jorda evt skulle vært flat, så er alt annerledes og kan ikke sammenlignes med en rund jord teori i det hele tatt. Men våre tillærte teorier sitter så hardt at det er vanskelig, Derfor forholder jeg meg til det jeg faktisk kan se, og det er ikke en jord som krummer sett fra stratosfæren. Det er akkurat som å se utover havet her nede på jorda. Anonymkode: ca6fd...973 Du har ikke noe sikkert svar, nei. Faktisk har du ikke noe svar i det hele tatt, unntatt noe ullent visvas om at alt ville vært annerledes om jorda skulle vise seg å være flat. Jeg er enig i at det ville få enorme konsekvenser for vitenskapen, og særlig disipliner som fysikk og astronomi, men hva ville det ha å si for hvordan den fysiske virkeligheten rundt oss opptrer? Svaret er veldig enkelt: null og niks. Fremdeles ville kaffekoppen din falt og knust hvis du mistet den på et steingulv, lyden ville hatt samme hastighet som før, lyset ville ikke begynt å bøye seg på hittil uante måter. Fremdeles ville vi sett etter de samme årsakene til måneformørkelsen, bortsett fra at vi ikke lenger kunne brukt jordskyggen som forklaring. Hva kunne det vært da? Noe med sola? Det har vi allerede eliminert. Et annet himmellegeme? I så fall ville vi visst det for lengst. Er hele greia menneskeskapt? Selv ikke de mest ihuga konspihuene påstår noe slikt, så det kan vi bare glemme. Da gjenstår, så vidt jeg kan se, bare den muligheten at månen produserer sitt eget lys. Da må vi skrote en forholdsvis enkel, elegant og hundre prosent velfungerende modell og nærmest begynne på bar bakke. Du kan alltids forsøke å snekre sammen en modell selv, men vit at alle som har prøvd før deg, har feilet. Jeg må innrømme at jeg synes det er snodig at du velger å diskutere et tema du har satt deg så dårlig inn i, men det er selvfølgelig opp til deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 13. november 2023 #1576 Del Skrevet 13. november 2023 On 10/10/2023 at 1:38 PM, AnonymBruker said: Det er ingen krumning på den avstanden, og årsaken til at vi ser båter forsvinne ut av synsfeltet her på jorda kan derfor ikke være pga noen krumning. Driver du bare og kverulerer, eller klarer du ikke å lese? Nå er snart tålmodigheten min slutt merker jeg. Anonymkode: ca6fd...973 Ahm... Krumningen man vil se i stor høyde er den høyre/venstre. På en kule går krumningen i alle retninger. Den båter forsvinner bak blir da den som går i retningen du ser. Bort fra deg / mot deg. Ikke høyre/venstre. Du ser jo ikke krumningen bort fra deg / mot deg noen gang, da horisonten er det som markerer det. Båter kan like fordømt blir borte bak horisonten uansett hva du ser høyre/venstre. En merkelig problemstilling du setter opp mellom to ting som ikke vil se likt ut noen gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1577 Del Skrevet 13. november 2023 Hvis man identifiserer seg med at jorda er flat så er den vel det. Akkurat som at man kan selv identifisere seg med hvilket kjønn eller rase man vil ha. Anonymkode: 29333...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 13. november 2023 #1578 Del Skrevet 13. november 2023 On 10/11/2023 at 4:14 PM, AnonymBruker said: Jo det har det skjønner du. Om du ser en rett horisont over en så stor høyde, så betyr det at det ikke er noen krumning, som igjen betyr at vi ikke er istand til å oppfatte båter som synker i horisonten på så kort avstand som vist i videoene. Det er enkel barneskole pensum. Anonymkode: ca6fd...973 ...dersom det er høyt nok til at man skulle sett en krumning. Er man det? I så fall, hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 13. november 2023 #1579 Del Skrevet 13. november 2023 On 10/15/2023 at 1:12 PM, AnonymBruker said: Hva er egentlig problemet med at noen mener at jorda er flat da? Det ser ut til å fyre av et enormt behov hos enkelte for å forsvare ideen om at jorda er rund. Det er nesten som om noen ser på ideen om flat jord som farlig. Det synes jeg er merkeligere enn at noen få går rundt og tror på ideen om at jorda er flat. Anonymkode: 17c57...8f7 For det er jo ingen på internet som liker å si imot ting de syntes er tullete. Det må nok være en annen grunn for folk å engasjere seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 13. november 2023 #1580 Del Skrevet 13. november 2023 On 10/15/2023 at 5:16 PM, AnonymBruker said: Du er med andre ord redd for at "feil" kunnskap skal spre seg. Folk skal mene det samme som deg, hvis ikke blir det "oss" mot "dem" og det kan være farlig. Det er nok sikrest at alle mener det samme, ja. Og selvsagt det samme som deg. Er ikke det egentlig en ganske primitiv holdning? Anonymkode: 17c57...8f7 Jo, så det burde du slutte med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå