elvital Skrevet 3. april 2019 #381 Skrevet 3. april 2019 Hørte en podcast (av økonomer) at frem til man har betalt ned ca 75% av boligens verdi (og har bufferkonto på ca 2-3 månedslønninger), bør man fokusere på å betale den og ikke pensjon/aksjer/whatnot. Hva tenker dere?
Nuttery Skrevet 3. april 2019 Forfatter #382 Skrevet 3. april 2019 5 timer siden, elvital skrev: Hørte en podcast (av økonomer) at frem til man har betalt ned ca 75% av boligens verdi (og har bufferkonto på ca 2-3 månedslønninger), bør man fokusere på å betale den og ikke pensjon/aksjer/whatnot. Hva tenker dere? Det spørs vel litt på renta, hvor gammel man er, forutsetningene for arv (i mitt hode er dette faktisk en viktig faktor), om boligen stiger i verdi, trenger oppussing/renovering, forventet lønn osv. Det jeg er enig i er at jeg ikke ser vitsen i å spare til pensjon når man har dyr gjeld som man betaler grovt på her og nå. I og for seg stiger jo aksjer (som oftest) mer i verdi enn du har i renter på boliglånet, så sånn sett så lønner det seg og spare i aksjer antar jeg. Derimot er jo nedbetalt bolig mye mer sikkert som sådan. Så man kan vel se på det på forskjellige måter! Sånn jeg ser på det bør det være en sunn balanse 1
Nuttery Skrevet 3. april 2019 Forfatter #383 Skrevet 3. april 2019 Andre som er klar for skattemeldingen? Jeg håper å få igjen ca 10 000kr. Det har jeg fått igjen omtrent hvert år.
King in the North Skrevet 3. april 2019 #384 Skrevet 3. april 2019 15 timer siden, Nuttery skrev: Sparepengene mine for mars går nok til sparing, og litt til aksjer+fond. For 2019 hadde jeg som mål å spare 50 000 kr (bsu+bsu 2.0-innskuddet for neste år), og det blir jeg ferdig med nå. Så vi får se hvordan det blir neste måned! har nylig begynt å se litt på fond og aksjer, og sliter litt med å «lære meg» hvordan jeg handler osv (rent teknisk). Det høres kanskje teit ut, men kjenner meg litt lost. Tar det dog ikke tungt og satser på at jeg lærer i tide - er heldigvis tidlig i 20-åra enda Å bli ferdig med et slikt sparemål allerede i mars er jo fantastisk! Når jeg ser tilbake på meg selv som 20-åring, så hadde jeg NADA niks kontroll på verken fond- eller aksjesparing. Bare å ta tiden man trenger til å lese litt, og spørre litt rundt om det interesserer deg. Å forstå risikoen det innebærer, og bli enig med seg selv at det er en akseptabel risiko å ta, kan ta lang tid. Så ja, du har all verdens tid enda:) 2
Nuttery Skrevet 3. april 2019 Forfatter #385 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, King in the North skrev: Å bli ferdig med et slikt sparemål allerede i mars er jo fantastisk! Når jeg ser tilbake på meg selv som 20-åring, så hadde jeg NADA niks kontroll på verken fond- eller aksjesparing. Bare å ta tiden man trenger til å lese litt, og spørre litt rundt om det interesserer deg. Å forstå risikoen det innebærer, og bli enig med seg selv at det er en akseptabel risiko å ta, kan ta lang tid. Så ja, du har all verdens tid enda:) Ja, det er deilig! Regner de 50 000 som BSU + BSU 2.0-innskudd for neste år, så med andre ord ligger jeg godt an. Resten av pengene jeg har til overs frem mot sommeren går nok til ferie og kos. Jeg har begynt smått å spare litt i fond (500kr i måneden) noe jeg opplever som ganske greit. Oversiktlig i nettbanken, og jeg fikk en del informasjon om det da jeg byttet til nåværende bank. Det jeg fant ut angående aksjene er rett og slett og lage en slik fiktiv portefølje, så får jeg surre litt med det en stund før jeg gjør noe videre. Uansett så er jeg ikke i noen særposisjon til å ta noen stor økonomisk risk for øyeblikket, da jeg regner med det blir oppgradering til ny og større bolig i løpet av noen år, pluss familieforøkelse. Så jeg tviholder litt på midlene enn så lenge. Vi får se hva tiden bringer Hyggelig å kunne diskutere her på forumet i allefall.
blåtimen Skrevet 3. april 2019 #386 Skrevet 3. april 2019 10 timer siden, Nuttery skrev: Andre som er klar for skattemeldingen? Jeg håper å få igjen ca 10 000kr. Det har jeg fått igjen omtrent hvert år. Jeg får rundt 8000kr og er fornøyd med det! Hadde regnet meg til noe rundt der, men jeg stoler ikke helt på meg selv når det er snakk om matte, så var fint å få det bekreftet. Da vet jeg allerede nå at juni blir en god sparemåned! 2
Nuttery Skrevet 3. april 2019 Forfatter #387 Skrevet 3. april 2019 1 minutt siden, blåtimen skrev: Jeg får rundt 8000kr og er fornøyd med det! Hadde regnet meg til noe rundt der, men jeg stoler ikke helt på meg selv når det er snakk om matte, så var fint å få det bekreftet. Da vet jeg allerede nå at juni blir en god sparemåned! Hurra, så bra! Det er alltid godt med skattepenger i juni Jeg fikk igjen 6153kr, hvorav 5000 av dem er pga BSU. Litt kjedelig, men det var også det jeg kom frem til når jeg finregnet på det tidligere i dag. Så nå har jeg skrudd opp skattetrekket litt, bare for morroskyld. Liker å få igjen litt ekstra i juni. 2
Superblomst Skrevet 4. april 2019 #388 Skrevet 4. april 2019 (endret) 15 hours ago, Nuttery said: Ja, det er deilig! Regner de 50 000 som BSU + BSU 2.0-innskudd for neste år, så med andre ord ligger jeg godt an. Resten av pengene jeg har til overs frem mot sommeren går nok til ferie og kos. Jeg har begynt smått å spare litt i fond (500kr i måneden) noe jeg opplever som ganske greit. Oversiktlig i nettbanken, og jeg fikk en del informasjon om det da jeg byttet til nåværende bank. Det jeg fant ut angående aksjene er rett og slett og lage en slik fiktiv portefølje, så får jeg surre litt med det en stund før jeg gjør noe videre. Uansett så er jeg ikke i noen særposisjon til å ta noen stor økonomisk risk for øyeblikket, da jeg regner med det blir oppgradering til ny og større bolig i løpet av noen år, pluss familieforøkelse. Så jeg tviholder litt på midlene enn så lenge. Vi får se hva tiden bringer Hyggelig å kunne diskutere her på forumet i allefall. Indeksfond kan nok være et bedre sted å starte enn aksjemarkedet, skal være mye sikrere og er mindre å sette seg inn i Jeg har avkastning på mellom 6-9% på indeksfondene jeg sparer i, er så deilig å se beløpet vokse! Forresten! Nordea har boligsparkonto med 3,35% rente, og man kan ha den kontoen i tillegg til BSU og BSU 2 hos annen bank 😄 Endret 4. april 2019 av Superblomst
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #389 Skrevet 5. april 2019 På 2.4.2019 den 16.10, HerKommerMummi skrev: Dere som bruker 129.- i måneden på mob, hva slags abonnement har dere da? Har 1 GB, youteam. Liker at man støtter en god sak itilegg 😊 Anonymkode: 327e7...345 2
blåtimen Skrevet 5. april 2019 #390 Skrevet 5. april 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har 1 GB, youteam. Liker at man støtter en god sak itilegg 😊 Anonymkode: 327e7...345 Oi, det hadde jeg ikke hørt om. Skal lese meg opp på det, takk som delte
elvital Skrevet 5. april 2019 #391 Skrevet 5. april 2019 (endret) Første uken i april er nesten ferdig. På tide med en liten oppsummering før helgen. Mat: 823,23/2500 Annet: 385,26/1000 Helseutgifter: 199/500 Jeg bestilte meg en halvspontan tannlegetime på let's deal, bare for å få renset osv. Ellers har jeg meldt meg på språkkurs, så har kjøpt meg en bok (også kommer det regning på 3195,- senere i måneden...). Matmessig så har jeg så vidt begynt med prepping og ukesplanlegging, det går greit hittil. Har kjøleskapet fullt av mat 😄 Men skal kjøpe litt mer grønnsaker da jeg får middagsbesøk på søndag. Må også planlegge neste ukes mat. Endret 5. april 2019 av elvital 1
blåtimen Skrevet 10. april 2019 #392 Skrevet 10. april 2019 På 31.3.2019 den 17.44, blåtimen skrev: April: Mat og drikke: 500 / 700Klær og sko: - / 400Tekstil og hjem: 166 / 300Helse og personlig pleie: 933 / 1000Fornøyelser og mediebruk: 385 / 1000Gaver og veldedighet: 244 / 600Totalt: 2228 / 4000 Sparing: - / 14 500 Tiden flyr, allerede 10. april! Jeg håper dere nyter fine vårdager Så langt denne måneden har jeg brukt penger på følgende: 166kr på et kart til veggen, 603kr på linser, 330kr på en vaksine, 287kr på streaming og filmleie, 242kr på bursdagsrekvisitter(ja, jeg har kjøpt ballonger til meg sjæl) og en gave og 600kr på faste utgifter. Syns det går greit så langt! Har bursdag straks og får sannsynligvis noen kroner der, men det kommer jeg nok til å holde ute av regnskapet og kjøpe meg noe moro for, kanskje et spill eller to.
Nuttery Skrevet 10. april 2019 Forfatter #393 Skrevet 10. april 2019 8 timer siden, blåtimen skrev: Tiden flyr, allerede 10. april! Jeg håper dere nyter fine vårdager Så langt denne måneden har jeg brukt penger på følgende: 166kr på et kart til veggen, 603kr på linser, 330kr på en vaksine, 287kr på streaming og filmleie, 242kr på bursdagsrekvisitter(ja, jeg har kjøpt ballonger til meg sjæl) og en gave og 600kr på faste utgifter. Syns det går greit så langt! Har bursdag straks og får sannsynligvis noen kroner der, men det kommer jeg nok til å holde ute av regnskapet og kjøpe meg noe moro for, kanskje et spill eller to. Bursdagsrekvisitter til seg selv syntes jeg absolutt er innenfor! Gratulerer med dagen som kommer! 2
Nuttery Skrevet 10. april 2019 Forfatter #394 Skrevet 10. april 2019 På 29.3.2019 den 18.52, Nuttery skrev: April: Husholdning: 1494,43/2000 Klær: -/0 Fornøyelser: 285,90/2000 Diverse: 1995,00/3000 Faste kostnader: 4198,00/4200 Transport: 589,00/800 Helse: 3600/3600Totalt: 12 162,33/ 15 600 Sparing April: 0/10 000Totalspar 2019: 40 562 kr. Sist oppdatert: 10/4 Jaa... Her går det generelt dårlig Samboer og jeg hadde en samtale om det her forleden, om hvordan uplanlagte utgifter kommer på de dårligste tidspunktene! Er det ikke typisk at man ikke kan få en måneds fred - hvor ting går på skinner? Jeg har valgt å oppjustere budsjettet mitt med 1600 kroner. Jeg var svært usikker på om jeg skulle la det bli røde tall eller oppjustere, og jeg valgte å gjøre sistnevnte. Helseposten har jeg økt med 600kr, da jeg dessverre uforutsett ble helt ødelagt i ryggen og smertepreget, og måtte en tur til fysioterapaut. Diverseposten har jeg økt med 1000 kr. Den innebar allerede 1350 kroner i kontaktlinser, og jeg hadde brukt 200 kroner. Plutselig fikk vi en uforutsett utgift på 450 kr (noe nødvendig som gikk i stykker) - og der satt jeg da med diversebudsjettet spist opp 7. April. Det gir lite rom til noe annet. Jeg tok og solgte noe greier og tjente 1000 kroner på det - og der kommer de 1000 kronene jeg økte på diverse-budsjettet fra. Jeg tror jeg skal klare å spare 10 000 i April likevel, men jeg begynner å tro det kommer til å bli knapt. Vi får se. Husholdningsposten er også skutt i taket, men jeg har betalt all mat så langt denne måneden. Regner med at utover de resterende 500 kronene (ca) betaler samboer resten denne mnd. 2
blåtimen Skrevet 11. april 2019 #395 Skrevet 11. april 2019 11 timer siden, Nuttery skrev: Bursdagsrekvisitter til seg selv syntes jeg absolutt er innenfor! Gratulerer med dagen som kommer! Tusen takk Og ja, gjenkjennelig at man aldri skal få en måneds fred Så leit med ryggen din, håper det går bedre nå! Så flink du har vært som har solgt for en tusenlapp. Hørtes lurt ut å oppjustere budsjettet akkurat denne måneden Jeg la ut et par annonser på finn selv, men det er sånne greier som ikke er så lett å få solgt, så vi får se. Tviler på at jeg får solgt begge deler, men syns det er fint å ha prøvd før jeg evt. donerer til bruktbutikker. 1
Ny Bruker Skrevet 12. april 2019 #396 Skrevet 12. april 2019 På 10.4.2019 den 22.10, Nuttery skrev: Jeg tror jeg skal klare å spare 10 000 i April likevel, men jeg begynner å tro det kommer til å bli knapt. Sparer du til buffer, til noe spesielt eller generelt? 20 timer siden, blåtimen skrev: Jeg la ut et par annonser på finn selv, men det er sånne greier som ikke er så lett å få solgt, så vi får se. Tviler på at jeg får solgt begge deler, men syns det er fint å ha prøvd før jeg evt. donerer til bruktbutikker. Jeg foretrekker i alle fall å legge ut ting til veldig lav pris enn å kaste/donere. Vil si 25% av nyprisen. Og det blir faktisk 200-400 kr i mnd.
blåtimen Skrevet 12. april 2019 #397 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, Ny Bruker skrev: Jeg foretrekker i alle fall å legge ut ting til veldig lav pris enn å kaste/donere. Vil si 25% av nyprisen. Og det blir faktisk 200-400 kr i mnd Lurt! Jeg gikk inn å skrudde ned prisen nå. På ting som er lett å selge setter jeg gjerne prisen litt høyt fordi det er så mange som pruter, men innser jo at det fungerer dårlig på andre ting.
Nuttery Skrevet 12. april 2019 Forfatter #398 Skrevet 12. april 2019 6 timer siden, Ny Bruker skrev: Sparer du til buffer, til noe spesielt eller generelt? Jeg foretrekker i alle fall å legge ut ting til veldig lav pris enn å kaste/donere. Vil si 25% av nyprisen. Og det blir faktisk 200-400 kr i mnd. Sparer til livet 🤷🏼♀️ Er egentlig litt usikker. Det eneste konkrete jeg sparer til hvert år er å fylle kvota på BSU og BSU 2.0. Deretter sparer jeg bare til livet (bolig, uforutsette utgifter, fremtidig barn, ferie, om jeg plutselig får lyst på noe). Har egentlig veldig greit med sparepenger, men fortsetter å spare så lenge jeg kan. Tipper det kommer en dag hvor jeg ikke har mulighet til å sette av såpass mye av lønna, for å si det sånn. Til sommeren skal jeg ha 2 mnd ubetalt ferie, og det er jo også noe jeg sparer til nå :) 2
leenaa89 Skrevet 12. april 2019 #399 Skrevet 12. april 2019 Planen var å ta en oppdatering den 10april, men hadde ikke tid så da tar jeg det nå😊 Foreløpig ser budsjettet mitt for april slik ut: Lønn: 21050 Lånekassen: 4059/4000 25050 Faste utgifter: 0/10520 Matvarer: 1755/3000 Husholdning: 154/500 Spotify: 0/109 Dyr: 0/500 Mobil: 0/800 Trening: 0/499 Diverse: 0/1000 Helse&velvære: 667/500 Sminke, klær & sko: 0/500 Sparing: 3000/6000 Synes i alt at dette har gått helt fint. Helt utrolig hvor god oversikt man får når man fører budsjett😊 jeg og kjæresten handler matvarer hver for oss, å med tanke på at jeg er liten og lett synes jeg at jeg har handlet MYE mat hittil i mnd, men har kjøpt kjøtterstatning osv på tilbud, og handlet inn litt stort i dag så maten varer nokk en liten stund fremover. Husholdning er overaskende liten til tross for at jeg kjøper det dyreste toalettpapiret og tørkepapir osv:D jeg betaler alt av husholdning, men vi er altså to som bruker diverse. Spotify skal straks betales igjen, prøver å få skolen min godkjent så jeg får studentpris, men må nokk betale fullpris før evt den tid. Trening trekkes 20.april. helse&velvære ble høyt pga kjøp av vegansk omega 3 til både meg og kjæresten + menskopp til meg, og noe smertestillende. Fikk igjen noen penger fra familie i dag å de gikk rett til sparing. Planen er å hive inn 5000kr til i sparing i slutten av mnd når jeg får lønn. 2
elvital Skrevet 16. april 2019 #400 Skrevet 16. april 2019 (endret) Unnskyld språkbruket, men fy faen for en måned! Datan har kortsluttet (likte ikke kaffe...) så regner med det blir ny maskin snart. sikringen ble ødelagt (pga panelovnene jeg fikk til jul, så de ble levert og har kjøpt nye, bedre og dyrere panelovner) Kjøpt meg et par litt dyre tskjorter matposten har flydd til himmels. En bursdagsgave jeg hadde glemt litt. Også trenger jeg i hvert fall et par nye sko og gensere har jeg trengt i flere måneder. Gruer meg til å ta regnskapet. håper ikke det kommer mer uforutsett nå! Har lagt ut flere jakker/kår/headsett/sko på Finn. Håper det blir solgt snart Endret 16. april 2019 av elvital 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå