Gå til innhold

Er det greit for deg å a studenter med på fødselen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var førstegangs, og hadde jordmorstudent som jordmor. Utrolig flink, og jeg satt igjen med en veldig god opplevelse. Kjentes veldig trygt å ha både henne og vanlig jordmor der, i tillegg til barnepleiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper jeg hadde studenter på fødestua siste biten når de oppdaga at det var setefødsel. Var mye folk i alle fall. Aner ikke hvem dem var. Kunne ikke brydd meg mindre om det tror jeg - alt jeg var opptatt av var at det skulle gå bra med både barnet og meg. Og det gjorde det jo! 🙂

Anonymkode: 929cc...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde i utgangspunktet syntes det var greit med student med. 

MEN: Ble aldri spurt om det. Jeg hadde jordmorstudent og jordmor med frem til fødselen - det var helt greit. Da pressriene begynte, så stormet plutselig to andre i uniform inn: en barnepleier og enda en student fikk jeg vite etter fødselen. Da de kom løpende inn da jeg hadde pressrier og var helt utenfor, så ble jeg redd og trodde det var noe galt. De kunne informert meg på forhånd. 

Dette var kvinneklinikken, Haukeland sykehus 2012. 

Anonymkode: 77cd3...6d5

Ble du ikke på noe tidspunkt under forløpet informert om at det er vanlig å ha barnepleier tilstede når barnet kommer? 

Studenten skulle du blitt spurt om.

Anonymkode: dc75b...4a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel egentlig ulovlig at folk stormer inn uten å spørre om tillatelse. Snakk om krenking av privatliv. Ikke greit en plass!

Anonymkode: 51724...088

For meg gjorde det ingenting, men forstår at andre ikke synes det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har jeg alltid vært positivt innstilt til å la studenter være med på alt av legerelaterte ting, men det var helt til jeg opplevde noe helt forferdelig i møte med et kobbel psykologistudenter. Uten å gå inn på detaljer, så fikk jeg er formell beklagelse fra sykehuset og hovedpsykiarer etter det som skjedde. Etter den hendelsen står det i journalen min at jeg ikke en gang skal bli stilt spørsmål om jeg vil ha med studenter under noen form for behandling, så jeg slipper heldigvis å ta stilling til det under fødselen.

Selvfølgelig skal medisinstudenter, sykepleierstudenter og psykologistudenter få oppleve reelle problemstillinger og situasjoner, men jeg har nå gitt mer enn nok av meg selv for å fremme andres læring. 

Anonymkode: 22dd9...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet har jeg alltid vært positivt innstilt til å la studenter være med på alt av legerelaterte ting, men det var helt til jeg opplevde noe helt forferdelig i møte med et kobbel psykologistudenter. Uten å gå inn på detaljer, så fikk jeg er formell beklagelse fra sykehuset og hovedpsykiarer etter det som skjedde. Etter den hendelsen står det i journalen min at jeg ikke en gang skal bli stilt spørsmål om jeg vil ha med studenter under noen form for behandling, så jeg slipper heldigvis å ta stilling til det under fødselen.

Selvfølgelig skal medisinstudenter, sykepleierstudenter og psykologistudenter få oppleve reelle problemstillinger og situasjoner, men jeg har nå gitt mer enn nok av meg selv for å fremme andres læring. 

Anonymkode: 22dd9...6d7

❤️ Det må ha vært veldig tøft og vanskelig. Glad du fikk en ordentlig beklagelse, og bra at de tar hensyn slik at det ikke skjer igjen. 

Jeg er også for at de skal lære. Jeg har hatt med studenter i forbindelse med oppfølging av psykisk helse, men akkurat når det kommer til fødsel og gynekologisk undersøkelse, så hadde jeg sagt nei. Jeg vil ikke vise meg naken til noen flere en høyest nødvendig. 

Anonymkode: 51724...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Lærlinger er 18 år når de begynner i lære :) 

Anonymkode: e209a...6a5

Nei. Ikke alle. De fyller 18 det året, men nå  godt være 17.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Macro said:

Tja. LIS'ene nøler ikke med å ringe en overordnet lege om de er usikre. Om du snakker om akuttmottak er det ofte turnusleger og de må jobbe veldig selvstendig.

Det er ikke forskjell på lis1 og turnuslege. 

Svogeren min har helgevakter som Lis lege nå. Han er eneste på jobb på medisinsk avdeling. Har selvsagt en i bakvakt,  men den kommer jo tidligst etter 30 min.

Anonymkode: b150e...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Da jeg skulle bli satt i gang var det to studenter med når de prøvde å sette inn ballong. Var vist ikke så lett siden livmoren min tydeligvis er skakk på en eller annen måte. Uansett sto den ene å strøyk med på foten for å trøste meg mens og hun andre skjærte grimaser i sympati mens jeg hadde flombelysning og alle tre nistirret på underlivet mitt. Ble ikke satt inn noen ballong etter 30 minutters prøving, men jeg tenker at studentene hadde godt av å se hvordan det kan være med blødninger og ballonger som nekter å plassere seg,  hvordan skal de ellers lære? 😅

Anonymkode: ee31d...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 22.30, AnonymBruker skrev:

Jeg er førstegangs og 26 uker på vei. 

Spør de om det er greit at studenter er med så kommer jeg til å si nei. Jeg er ikke interessert i at folk skal stå å observere uten å bidra med noe.. Spesielt kvinner og menn i 20 årene.

Hva med deg? 

Anonymkode: d1ff4...a61

Jeg takket ja til å ha legestudent med. Ville helst ha helsepersonell inne hos meg hele tiden, så for meg var det en fordel med en ekstra som kunne følge med og støtte meg gjennom de uutholdelige riene! Han tok i tillegg noen veldig fine bilder av oss og babyen rett etter fødsel 

Anonymkode: ab303...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 23.09, Theano skrev:

Kommer aldri til å glemme den dyktige medisinstudenten som hadde gått på jakt etter en fødsel å være med på de siste 18 timene, hun gråt nesten da jeg sa at det var bare å komme inn. Fikk være med fra start til slutt :) Hvordan skulle de ellers ha lært og fått erfaring dersom pasienter ikke slipper de til? 

Dette! De må nesten få erfaring for å kunne utdanne seg. Om det er studenter eller andre som jobber der, inne hos meg, spiller ingen rolle.

Anonymkode: e9ff9...279

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

❤️ Det må ha vært veldig tøft og vanskelig. Glad du fikk en ordentlig beklagelse, og bra at de tar hensyn slik at det ikke skjer igjen. 

Jeg er også for at de skal lære. Jeg har hatt med studenter i forbindelse med oppfølging av psykisk helse, men akkurat når det kommer til fødsel og gynekologisk undersøkelse, så hadde jeg sagt nei. Jeg vil ikke vise meg naken til noen flere en høyest nødvendig. 

Anonymkode: 51724...088

Dersom alle hadde tenkt sånn, hadde vi ikke fått kvalifisert helsepersonell. Så lenge man føder(eller på annen måte blir behandlet) på offentlig sykehus, bør man ikke ha valget. Da bør studenter ha adgang, såfremt det ikke er tungtveiende grunner for at en pasient ikke skal ha flere enn høyst nødvendig til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke forskjell på lis1 og turnuslege. 

Svogeren min har helgevakter som Lis lege nå. Han er eneste på jobb på medisinsk avdeling. Har selvsagt en i bakvakt,  men den kommer jo tidligst etter 30 min.

Anonymkode: b150e...aac

Jo, det er det vel? Lis1 er ferdig med turnus, turnuslege ikke. 

Anonymkode: 58ae5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, det er det vel? Lis1 er ferdig med turnus, turnuslege ikke. 

Anonymkode: 58ae5...e10

Nei. Fra 2017 er det ikke tilfelle.

Anonymkode: b150e...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brunello skrev:

Dersom alle hadde tenkt sånn, hadde vi ikke fått kvalifisert helsepersonell. Så lenge man føder(eller på annen måte blir behandlet) på offentlig sykehus, bør man ikke ha valget. Da bør studenter ha adgang, såfremt det ikke er tungtveiende grunner for at en pasient ikke skal ha flere enn høyst nødvendig til stede.

Da jeg fødte, var vi tre-fire fødekvinner og én student på avdelingen. Dvs at om jeg hadde takket nei, hadde hun vært hos de andre. Og omvendt. Jeg nekter å tro at så mange takker nei at studenter ender med å sitte fullstendig uvirksomme vakt etter vakt hele praksisen igjennom. 

Anonymkode: dc75b...4a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg fødte, var vi tre-fire fødekvinner og én student på avdelingen. Dvs at om jeg hadde takket nei, hadde hun vært hos de andre. Og omvendt. Jeg nekter å tro at så mange takker nei at studenter ender med å sitte fullstendig uvirksomme vakt etter vakt hele praksisen igjennom. 

Anonymkode: dc75b...4a4

Var visst en sak om.dey nå, at studenter sleit med å få nok praksis. 

Anonymkode: b150e...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var visst en sak om.dey nå, at studenter sleit med å få nok praksis. 

Anonymkode: b150e...aac

Jordmorstudenter, som er mest aktuelt her, eller andre grener innen helse?

Anonymkode: dc75b...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg fødte, var vi tre-fire fødekvinner og én student på avdelingen. Dvs at om jeg hadde takket nei, hadde hun vært hos de andre. Og omvendt. Jeg nekter å tro at så mange takker nei at studenter ender med å sitte fullstendig uvirksomme vakt etter vakt hele praksisen igjennom. 

Anonymkode: dc75b...4a4

«Alle» fødsler er ulike og har ulik gang. Det bør være opp til helsepersonellet å vurdere hvilke fødsler de mener studentene skal følge. I og med at det er fritt sykehusvalg, får heller de som ikke ønsker studenter velge sykehus som ikke har så mye opplæring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Brunello skrev:

«Alle» fødsler er ulike og har ulik gang. Det bør være opp til helsepersonellet å vurdere hvilke fødsler de mener studentene skal følge. I og med at det er fritt sykehusvalg, får heller de som ikke ønsker studenter velge sykehus som ikke har så mye opplæring.

Slik kommer det aldri til å bli og hvorfor pasienten skal få gi sitt samtykke er det gjort noen vurderinger bak. 

Anonymkode: c52e0...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...