Gå til innhold

Er det greit for deg å a studenter med på fødselen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Hadde jordmorstudent (nesten ferdig) som fulgte meg gjennom hele fødselen, i tillegg var en medisinstudent med de to siste timene. Helt uproblematisk, og viktig tenkte jeg.

Anonymkode: a88a3...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

 

Både og, en sykepleier er lovpålagt å trå til dersom det trengs helsepersonell på kjøpesenteret eller andre steder. Derfor skal sykepleiere ha vært borti ulike deler relatert til helse gjennom utdannelsen.


Noen måneder senere havnet jeg faktisk i en situasjon med styrtfødsel på en butikk, heldigvis hadde jeg lest på teorien så visste akkurat hva som skulle gjøres. Ambulansen kom heldigvis fort, likevel fikk jeg brukt den teoretiske kunnskapen. Underveis følte jeg meg litt usikker da jeg ikke visste helt hvordan "fødselsting" så ut i praksis. 

Anonymkode: 2fff7...f2a

Sykepleier skal bidra ja, men det er absolutt ikke krav om at sykepleier som tilfeldigvis er tilstede ved en styrtfødsel f.eks skal kunne noe særlig om fødsel foruten om den lille teoridelen man har fra skolegangen. 

På sykehuset får man velge observasjonspraksis, der noen velger føden, andre velger akutten eller legevakt o.l. De som velger legevakt vil jo aldri kunne ha praktisk erfaring fra fødsel og derfor kan man heller ikke forvente at alle som er sykepleier bør kunne det ene og det andre ved uforutsette hendelser. På føden finnes det ingen sykepleiere, kun jordmødre, lege og barnepleiere er ansatt, altså de som har spesialisert seg på fødsel. 

Jeg skal snart føde. Har et klart ønske om at jeg IKKE skal ha sykepleierstudent tilstede (mest pga jeg ikke vil ha en mulig fremtidig kollega på sykehuset som ser meg på mitt mest sårbare og intime). Heller ikke legestudent skal få være med, fordi jeg har dårlig erfaring med å samarbeide med fler av de (de fleste virker å være mer opptatt av det tekniske og prosedyrer enn mennesket som ligger der). Men jordmorstudenter eller barnepleier-studenter skal få lov hos meg :)

Ps. det var en som sa at det bør være gode grunner eller "tungtveiende grunner" til å si nei... Jeg tenker, hva faen? Det finnes vel kanskje ikke noe mer sårbart eller intimt enn fødsel, det er din kropp og kan for mange være en engangshendelse. At man skal måtte begrunne et avslag er for meg hårreisende. Både som fødekvinne og som sykepleier. Hvis noen sier nei eller virker ukomfortabel med det (men ikke helt tør å si ifra) så bør man respektere det avslaget umiddelbart, og som helsepersonell bør man kunne oppfatte kroppsspråket. 

Forøvrig synes jeg det er veldig generøst at så mange ønsker å invitere med studenter av alle slag, og det er kjempeflott. Var selv en heldig sykepleierstudent en gang som fikk være med på fødsel, og det var rørende. Kanskje en sykepleierstudent får være med på en ev.t andregangsfødsel hos meg :)

Anonymkode: a8f0c...806

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg fødte var det en jordmorstudent som sydde meg. Det brydde jeg meg ikke noe om, det var helt ok. 

Men om det er snakk om en drøss med studenter, flere enn 1, så vil jeg ikke. Gidder ikke være laboratorierotte.

Hovedmålet mitt med fødselen er å få ut den ungen, og det er enkelt og greit ikke mitt ansvar at studentene får praksisen sin. Det kommer også bare til å være veldig forstyrrende om jeg skal ha en haug av fremmede nysgjerrige folk stirrende rett inn i det aller helligste mens jeg skal prøve å fokusere... mulig jeg er prippen der, men der går grensen min. 

 

 

Endret av Sizz-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, Wonders skrev:

Ja det var greit begge gangene. Jeg er selv utdannet innen helse, og vet betydningen av valget mitt.

Er du psykolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, selv er jeg anestesisykepleier og er veldig klar over hvor viktig det er at studenter får være med på ting for å bli flinke, derfor føler jeg på å la studenter gjøre mest mulig! Likevel, fødsel er en så utrolig spesiell opplevelse og egoisten meg ville ha inne færrest mulig personer og og bare de som hadde oppgaver inne hos meg. Dette slapp jeg heldigvis (Jeg skammer meg litt over å tenke det) da jeg fødte i juli 😅

Anonymkode: 9bb58...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ung sykepleierstudent tilstede da jeg tok keisersnitt. Under selve operasjonen besvimte hun og måtte hjelpes ut av rommet,i følge min samboer. Stakkars jente.

Har i prinsippet ikke så mye i mot studenter om vi har en bra kjemi,men ønsker å bli spurt først. Var ingen som spurte da jeg fødte sist gang. Jobber selv innen helsesektoren og vet at de egentlig er pålagt å spørre pasientene om det er greit å ha student(er) tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Er du psykolog?

Jeg er ikke utdannet psykolog. Hvordan resonnerte du deg frem til det? 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Macro said:

En LIS kan til en viss grad sammenlignes med jordmorstudent. Begge er ferdig utdannet men de skal spesialisere seg i dette feltet. Ingen sykepleiere er gode i alt, og det samme gjelder leger. 

En jordmorstudent er vel ikke alene på jobb? En Lis kan være eneste lege på vakt 

Anonymkode: b150e...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jordmorstudent er vel ikke alene på jobb? En Lis kan være eneste lege på vakt 

Anonymkode: b150e...aac

Tja. LIS'ene nøler ikke med å ringe en overordnet lege om de er usikre. Om du snakker om akuttmottak er det ofte turnusleger og de må jobbe veldig selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En jordmorstudent er vel ikke alene på jobb? En Lis kan være eneste lege på vakt 

Anonymkode: b150e...aac

Nei en jordmorstudent er ikke ferdig utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Macro skrev:

Tja. LIS'ene nøler ikke med å ringe en overordnet lege om de er usikre. Om du snakker om akuttmottak er det ofte turnusleger og de må jobbe veldig selvstendig.

Du kan ikke sanmenligne lis lege og turnuslege med student i praksis

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Du kan ikke sanmenligne lis lege og turnuslege med student i praksis

Nei de er ulike. Gjennom det her har jeg vel snakket om jordmorstudent og leger. Jordmødre spiller som regel den viktigste rollen i en fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Macro skrev:

Nei de er ulike. Gjennom det her har jeg vel snakket om jordmorstudent og leger. Jordmødre spiller som regel den viktigste rollen i en fødsel.

Ja men jordmorstudenter skal ikke være alene med å ta imot barnet under fldsel. En jordmor må også være til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Ja men jordmorstudenter skal ikke være alene med å ta imot barnet under fldsel. En jordmor må også være til stede.

Hvor har du det fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde i utgangspunktet syntes det var greit med student med. 

MEN: Ble aldri spurt om det. Jeg hadde jordmorstudent og jordmor med frem til fødselen - det var helt greit. Da pressriene begynte, så stormet plutselig to andre i uniform inn: en barnepleier og enda en student fikk jeg vite etter fødselen. Da de kom løpende inn da jeg hadde pressrier og var helt utenfor, så ble jeg redd og trodde det var noe galt. De kunne informert meg på forhånd. 

Dette var kvinneklinikken, Haukeland sykehus 2012. 

Anonymkode: 77cd3...6d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Og ikke 17-år gamle helsefaglærlinger.....

Anonymkode: 1cc10...067

Lærlinger er 18 år når de begynner i lære :) 

Anonymkode: e209a...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig fikk jordmorstudenter være med på mine fødsler. Hvordan skal man ellers bli en god jordmor, tenker jeg. Jordmorstudenter må vel ha vært med på et visst antall fødsler også før de er ferdig utdannet jordmor.

Her var det jordmorstudenten som gjorde det meste ved første fødsel. Hun tok også i mot babyen og sydde etterpå. Fødsel nr 2 var studenten litt mer tilbakeholden etter pressriene startet, men hun gjorde det meste før den tid. Veldig gode opplevelser med studentene under begge fødslene. 

Eneste jeg har tenkt over i ettertid, er at jeg ikke fikk spørsmål om de kunne være med, de ble bare presentert da jordmor kom for å hilse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GørilB skrev:

Selvfølgelig fikk jordmorstudenter være med på mine fødsler. Hvordan skal man ellers bli en god jordmor, tenker jeg. Jordmorstudenter må vel ha vært med på et visst antall fødsler også før de er ferdig utdannet jordmor.

Her var det jordmorstudenten som gjorde det meste ved første fødsel. Hun tok også i mot babyen og sydde etterpå. Fødsel nr 2 var studenten litt mer tilbakeholden etter pressriene startet, men hun gjorde det meste før den tid. Veldig gode opplevelser med studentene under begge fødslene. 

Eneste jeg har tenkt over i ettertid, er at jeg ikke fikk spørsmål om de kunne være med, de ble bare presentert da jordmor kom for å hilse. 

Det er vel egentlig ulovlig at folk stormer inn uten å spørre om tillatelse. Snakk om krenking av privatliv. Ikke greit en plass!

Anonymkode: 51724...088

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...