Gå til innhold

Er det greit for deg å a studenter med på fødselen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Under min første fødsel hadde eg ei jordmor, som hadde siste dagen sin, i sin siste praksis under mesteparten av fødselen. (Ho hadde sjølvsagt ein vegleiar i bakhand, men ho såg eg lite av..) I tillegg var eg så heldig å få vere med på 5 fødslar under sjukepleiestudie, der den eine fødande var aleine, så eg fekk vere der heile tida. Eg fekk lov til å vere delaktig i fødselen også! Klippe navlesnor, sette injeksjon med blødningshemmande, holde beina under pressiene osv. Etterpå takka fødekvinna meg for god støtte under fødselen 😊 Min andre fødsel enda litt dramatisk, med en unge som ikkje pusta så godt. Så kven som kom inn på fødestova, då eg låg å skreva for å bli sydd, det spelte ingen rolle for meg då..så lenge det ikkje var nokon eg kjenner 🙈 No skal eg snart føde for 3. gong, og kjenner at eg gjerne kan ta med en student. Enten jordmor, lege eller sjukepleiarstudent! Det er utrulig lærerikt å få vere med på! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Sliter dessverre med store traumer og en fødsel er vanskelig nok å gjennomføre med en person tilstede. Takler ikke nakenhet eller berøring der nede.

Håper jeg blir litt friskere slik at jeg kan klare å bli gravid, føde og amme. Klarer ikke å ha sex heller foreløpig... 

Anonymkode: 51724...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg født, men jeg er innstilt på å si ja til studenter i alle situasjoner. Hvorfor skal man ikke? Denne fremtidige legen kan redde livet til barnet ditt eller søskenbarnet, eller hvilken som helst annen person du er nær. 

Anonymkode: 84038...d53

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jordmorstudent tok i mot mitt første barn og hadde bare gode opplevelser med det. Hun deltok aktivt hele veien. Hadde nok ikke hatt lyst til å ha sykepleier-eller medisinstudenter som stod i et hjørne å observerte. 

Anonymkode: e0c13...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, addict skrev:

Null problem. Kongen kunne kommet inn med Darth Vader på slep og jeg hadde ikke brydd meg. Jeg er opptatt med å føde.

Sånn hadde jeg det også. Var verst når fødselslegen skulle legge vakuum og jeg hører ham forklare med tysk aksent for legestudenten 'dette kan være litt ubehagelig for mor' idet han førte en finger rundt kanten på sugekoppen for å sjekke at den satt som den skulle. Det var millenniets underdrivelse. Mildt sagt. Studenten var flink å brodere, da. 

Jeg er vanligvis relativt bluferdig av meg, men når jeg føder er det tydeligvis åpent hus, bare å komme, kunne sikkert født på scenen i et fullsatt Spektrum uten å bry meg nevneverdig 🤣

Anonymkode: dc75b...4a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å glemme den dyktige medisinstudenten som hadde gått på jakt etter en fødsel å være med på de siste 18 timene, hun gråt nesten da jeg sa at det var bare å komme inn. Fikk være med fra start til slutt :) Hvordan skulle de ellers ha lært og fått erfaring dersom pasienter ikke slipper de til? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg født, men jeg er innstilt på å si ja til studenter i alle situasjoner. Hvorfor skal man ikke? Denne fremtidige legen kan redde livet til barnet ditt eller søskenbarnet, eller hvilken som helst annen person du er nær. 

Anonymkode: 84038...d53

Fordi man har selvbestemmelse. At noen takker nei, betyr ikke at de aldri får lære. Det er mer enn nok som takker ja til at de får kunnskapen og erfaringen de trenger.

Anonymkode: dc75b...4a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to legestudenter med under første fødsel, de var fantastiske! De hjalp og oppmuntret på linje med mannen min, holdt meg i hånden og sa at jeg var utrolig flink! De var helt super, begge to! ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man har selvbestemmelse. At noen takker nei, betyr ikke at de aldri får lære. Det er mer enn nok som takker ja til at de får kunnskapen og erfaringen de trenger.

Anonymkode: dc75b...4a4

Jeg fikk vite sist at noen studenter ikke får nok pasienter, faktisk. Så joda, det er visst et problem med for mange som suer nei. 

Anonymkode: fff72...768

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite sist at noen studenter ikke får nok pasienter, faktisk. Så joda, det er visst et problem med for mange som suer nei. 

Anonymkode: fff72...768

Det er forståelig at man sier nei om man har tungtveiende grunner for det. Ellers er det bra at de får lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde med både barnepleierstudent og medisinstudent på min fødsel. Som flere sier, det kunne vært 17.-maitog med full hornmusikk på fødestua, jeg ga fullstendig blanke i alt annet enn meg selv.

Anonymkode: 3db58...bd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det er forståelig at man sier nei om man har tungtveiende grunner for det. Ellers er det bra at de får lære. 

Selvfølgelig er det greit å si nei hvis man har tingtveiende grunner. Men nå var det ikke det som var greia her.. 

 

Anonymkode: fff72...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite sist at noen studenter ikke får nok pasienter, faktisk. Så joda, det er visst et problem med for mange som suer nei. 

Anonymkode: fff72...768

Synd jeg ikke skal føde flere ganger, ellers kunne vi kjørt opplæringsshow i operaen. 

Anonymkode: dc75b...4a4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synd jeg ikke skal føde flere ganger, ellers kunne vi kjørt opplæringsshow i operaen. 

Anonymkode: dc75b...4a4

😂

Anonymkode: 51724...088

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, som ble ferdig jordmor for bare et par år siden, var det jo selvsagt uvurderlig og nødvendig at jeg fikk være med. Men det var aldri snakk om å «stå og se på», annet enn den aller første fødselen. De fleste fødslene tok jeg hånd om selv. Jeg hadde selv jordmorstudent under begge mine fødsler.

Anonymkode: f0f9c...93f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det er forståelig at man sier nei om man har tungtveiende grunner for det. Ellers er det bra at de får lære. 

Hva i himmelens navn er tungtveiende grunner? Hvis man har så store psykiske vansker og traumer at en student er et problem bør man faktisk la vær å få barn. 

Anonymkode: dab4f...535

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

Anonymkode: 51724...088

Jeg mener det. Først da legen tok spenntak og dro, registrerte jeg at det sto et helt anestesi-team ved døra (rutine ved vakuumforløsning) i tillegg til jordmor som lå oppå meg og brølte 'press' (jeg fikk aldri pressrier), barnepleier som sto klar til å ta imot, legen som dro og studenten som glante. Med en smått bekymret mann klemt oppetter veggen var det fullt nok der. 

Kan godt føde mange ganger jeg, bare jeg slipper barseltiden 🙈

Anonymkode: dc75b...4a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i himmelens navn er tungtveiende grunner? Hvis man har så store psykiske vansker og traumer at en student er et problem bør man faktisk la vær å få barn. 

Anonymkode: dab4f...535

Ikke nødvendigvis. En person kan være en godt egnet mamma selv etter å ha opplevd f.eks overgrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er førstegangs og 26 uker på vei. 

Spør de om det er greit at studenter er med så kommer jeg til å si nei. Jeg er ikke interessert i at folk skal stå å observere uten å bidra med noe.. Spesielt kvinner og menn i 20 årene.

Hva med deg? 

Anonymkode: d1ff4...a61

Ingen spurte men jeg gav selv beskjed at det var ikke aktuelt

Anonymkode: fa663...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt greit for meg med studenter til stede under fødsel. De siste cm og under pressriene har jeg uansett ligget med lukkede øyne og hatt mer enn nok med mitt, så ville ikke ant hvem som var der uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...