Gå til innhold

Er det greit for deg å a studenter med på fødselen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Rucula skrev:

Du virker så sympatisk....

Du vil vekte alle med fødselsangst keisersnitt.

Og alle skal også tvinges til å ha masse stundert til stede.

Jeg kan bare si deg at hadde helsepersonell vært som deg så hadde jeg valgt bort barn! 

Det er faktisk MIN KROPP!

Jeg er antakelig langt mer sympatisk enn deg. Du tillegger meg holdninger jeg ikke har. Som jeg har skrevet i sen andre tråden du henviser til, mener jeg at de som ikke har medisinske grunner for keisersnitt ikke skal få det. Fødselsangst kan være medisinsk grunn dersom den er sterk nok. Jeg mener imidlertid at fødselsvekymring ikke skal kvalifisere til keisersnitt. 

Og de som har fødselsangst er faktisk avhengig av at de som skal behandle de har fått opplæring. Det får man bare ved trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.12.2018 den 11.14, Macro skrev:

Jeg fødte da jeg selv var sykpleiestudent, og i rommet var det jordmorstudent og sykepleiestudent. Epiduralen ble satt av en LIS. Hele fødsel ble gjennomført av ferskinger og det gikk veldig bra 😁

En LIS i anestesi på føden er på ingen måte en fersking, men en lege med flere års erfaring og kan på ingen måte sammenlignes med jordmor- eller sykepleierstudent. 

På 15.12.2018 den 11.48, AnonymBruker skrev:

For meg er det en selvfølge å la studenter bli med, uansett hva jeg skal.

Og det er forskjell på studenter og leger i spesialisering, virker som om flere her blander begrepene eller ikke vet at det er forskjell. Sistnevnte bidrar aktivt, særlig under operasjoner. Man får som regel ikke vite at det er lis heller, for de er ansatt av sykehuset og skal utføre undersøkelser og behandling. Det er ofte en lis man møter om man trilles inn på akuttmottaket, som bestemmer hva de skal gjøre for å gi deg livreddende behandling.

Anonymkode: 500df...89d

Enig, mye rot i begrepene her. En lege er LIS inntil vedkommende er ferdig spesialisert etter 5-10 år, og altså ikke å sammenligne med studenter innenfor andre helsefag. 

Anonymkode: e4c87...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En LIS i anestesi på føden er på ingen måte en fersking, men en lege med flere års erfaring og kan på ingen måte sammenlignes med jordmor- eller sykepleierstudent. 

Enig, mye rot i begrepene her. En lege er LIS inntil vedkommende er ferdig spesialisert etter 5-10 år, og altså ikke å sammenligne med studenter innenfor andre helsefag. 

Anonymkode: e4c87...d74

Han som satt epidural på meg hadde aldri satt epidural før, så jo, han var en fersking i det scenarioet. Uten at det er noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rucula skrev:

Du virker så sympatisk....

Du vil vekte alle med fødselsangst keisersnitt.

Og alle skal også tvinges til å ha masse stundert til stede.

Jeg kan bare si deg at hadde helsepersonell vært som deg så hadde jeg valgt bort barn! 

Det er faktisk MIN KROPP!

Helt enig ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Man blir ikke nødvendigvis noe mer komfortable bare fordi man har født før.  

Anonymkode: fff72...768

Da får de finne seg noen som har blitt det. Det er alltids noen som stiller opp. Imens kan de øve seg på dukker.

Studenter skal ikke drive å klippe og bøte fitta mi eller grave rundt inni der for å feste sugekopper og elektroder. Det er ikke som med badet, hvor du får noe nytt hvis rørleggerlærlingen fucker opp. Er vaginaen ødelagt så er den ødelagt. Blir ungen sjuk så blir han sjuk. 

 

Anonymkode: a709a...c90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Hadde nok vært mer positiv til jordmorstundenter enn andre typer innen helsefag. Vet de må lære, men jeg må sette meg først i en slik situasjon. Om jeg som fødende føler meg stresset og ukomfortabel, så vil det gjøre fødselen verre enn nødvendig, og det er ikke jeg villig til.

Syns det er stygt å ikke spørre først eller spørre mens studentene er inne i rommet. Alle bør kunne få si ja eller nei uten emosjonell utpressing eller bli behandlet som man ikke har rettigheter.

Anonymkode: b0a20...b60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.12.2018 den 23.41, Brunello skrev:

Dersom alle hadde tenkt sånn, hadde vi ikke fått kvalifisert helsepersonell. Så lenge man føder(eller på annen måte blir behandlet) på offentlig sykehus, bør man ikke ha valget. Da bør studenter ha adgang, såfremt det ikke er tungtveiende grunner for at en pasient ikke skal ha flere enn høyst nødvendig til stede.

Jeg tror jeg har nok av tungtveiende grunner til å ikke ha folk inne hos meg om jeg må være naken. 

Anonymkode: 51724...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2018 at 10:30 PM, AnonymBruker said:

Jeg er førstegangs og 26 uker på vei. 

Spør de om det er greit at studenter er med så kommer jeg til å si nei. Jeg er ikke interessert i at folk skal stå å observere uten å bidra med noe.. Spesielt kvinner og menn i 20 årene.

Hva med deg? 

Anonymkode: d1ff4...a61

Selvsagt må studenter få være med! Hvordan skal de ellers lære? 

Hadde m student da jeg fødte.er selv helsepersonell og har undervist studenter i klinisk setting, så vet hvordan det er.

Det ble hennes første fødsel, og vissheten om at denne studenten kommer til å huske dattra vår bli født hele sitt liv, og inspireres av det i sin videre karriere er noe som bare gjør meg gla. Da har jeg bidratt m noe fint i samfunnet.  Noe som kommer andre mennesker til gode.

studenter er ikke en pest og en plage! De er  kommende generasjon erfarne leger og jordmødre. Ett sted må man begynne.

 

 

Anonymkode: 3ea36...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver dere såjævlig nedverdigende om kvinner som.syns det er greit med studenter? Eier dere ikke takt og tone? 

Anonymkode: fff72...768

Jeg synes ikke det var nedverdigende. 

Hilsen hun som gjerne kunne født på scenen i et fullsatt Spektrum. 

Anonymkode: dc75b...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med studenter på begge mine fødsler.. De står ikke bare der, de får med seg god erfaring til senere. Kanskje skjer det noe som de ikke opplever så ofte, det kan hjelpe mye hvis de skulle opplever det igjen senere. Med første min ble det litt intenst, endte nesten med keisersnitt. Etterpå kom ene studenten å takket for at hun fikk være med å gratulerte meg med en fin gutt.. 

Anonymkode: c4a1f...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...