Gå til innhold

Hvordan få stesønn til å forstå att han ikke bare kan forsyne seg fra kjøleskapet???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.11.2018 den 9.40, AnonymBruker skrev:

Det er drøyt å kaste ut en 18-åring. Hvis dere gjør dette kan det skade relasjonen mellom far/sønn ganske kraftig. Det er veldig uvanlig at foreldre krever matpenger og leie av barna sine idet de fyller 18, uansett om de jobber eller ei. Skal han straffes for at han har klart å få seg en godt betalt jobb? Og er han ferdig med VGS allerede?

Det at han tar mat som er tiltenkt andre ting er ikke så greit, han må lære seg å ta hensyn. Men dere (egentlig faren hans) bør også sørge for at det er nok mat til han hjemme, kjøpe et ekstra brød og andre basic varer som er sønnens, og så kan dere ha dine ting separat hvis han ikke klarer å skille mellom dem. Jeg tror det går an å kjøpe låsbare skap hvis det skulle være nødvendig.

Hvis ingen av disse løsningnene funker så kan du flytte ut et par år til han er ute av huset.

Anonymkode: 98e93...f2f

Stor forskjell på å ha eit ekstra brød som alle forsyner aeg av, og å ta eit brød ut av frysen for å skulle ha det (og anna mat) med seg. Det er ikkje middagen han et TS klager på, men at han tek mat som er tiltenkt ein anna middag. 

Anonymkode: a9ec2...e12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å si på en høflig måte at siden han tjener mer enn deg og er i stødig jobb, kan han bidra mer økonomisk hjemme, enten ved å bidra i matbudsjett eller kjøpe maten selv.

Anonymkode: d35cb...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr

Det forsvarerne av denne latsabben ikke skjønner er at denne gutten blir tema i en KG tråd i fremtiden:

"Sambo handler ikke mat og spiser opp alt, hva skal jeg gjøre?" 

Jeg ville ikke blitt overrasket hvis de som forsvarer han nå er de som sier dump han da. Det morsomme er jo at de ikke ser sammenhengen mellom late samboere og late sønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vanlig fyr skrev:

Det forsvarerne av denne latsabben ikke skjønner er at denne gutten blir tema i en KG tråd i fremtiden:

"Sambo handler ikke mat og spiser opp alt, hva skal jeg gjøre?" 

Jeg ville ikke blitt overrasket hvis de som forsvarer han nå er de som sier dump han da. Det morsomme er jo at de ikke ser sammenhengen mellom late samboere og late sønner. 

Hahah, true 😂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 11.23, 282_NaughtySpark skrev:

Man burde for så vidt tenke grundig gjennom egen livssituasjon om man faktisk er AVHENGIG av andres, f.eks barns, inntekt, for å kunne bo og leve slik man gjør, og ikke har noe å spare.

Hvordan klarte man seg før barna fikk inntekt, og skal man da liksom basere seg på at barna skal bidra med inntekt i all overskuelig fremtid..?

Jeg har ikke alltid vært alenemor. Men når barnetrygd og barnepensjon forsvinner etterhvert som barna når aldersgrensen, og de fortsatt bor hjemme selvfølgelig, merkes det godt på økonomien.

Det siste du skriver, er så stygt at det gidder jeg ikke kommentere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mystic woman said:

Det siste du skriver, er så stygt at det gidder jeg ikke kommentere.

Det var et helt oppriktig spørsmål, men du forklarer det jo med at barnetrygd/barnepensjon som forsvinner utgjør så mye av økonomien at det blir et problem når den slutter å komme, så spørsmålet ble besvart for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Carrot skrev:

Hvis du jobber hvorfor skal du ikke betale for deg? Det er ikke riktig at du (som voksen) skal tjene penger men få gratis bolig, strøm, mat, klesvask, husvask osv osv - hvordan i all verden kan du forsvare en så egoistisk tankegang som voksen?

Ja jeg er voksen. En 18 åring som bor hemme er fortsatt ikke voksen selv om han bikker 18.

dere som er egoistiske , men typisk svar fra sånne som tenker at når barberer 18 år så er det ikke ditt ansvar og forsørge og nå skal du kreve penger 

Anonymkode: 65725...5c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg er voksen. En 18 åring som bor hemme er fortsatt ikke voksen selv om han bikker 18.

dere som er egoistiske , men typisk svar fra sånne som tenker at når barberer 18 år så er det ikke ditt ansvar og forsørge og nå skal du kreve penger 

Anonymkode: 65725...5c1

Du er klar over at man er myndig som 18 åring, man kan stemme og inneha førerkort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Det var et helt oppriktig spørsmål, men du forklarer det jo med at barnetrygd/barnepensjon som forsvinner utgjør så mye av økonomien at det blir et problem når den slutter å komme, så spørsmålet ble besvart for min del.

Jeg må tilføye at jeg ikke hadde lønnet arbeid på den tiden jeg (vi) ble alene pga. at vi var nyinnflyttet på stedet vi bodde. Dette var før dataalderen gjorde sitt inntog i de tusen hjem, så å finne og søke på arbeidsplasser var ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er voksen. En 18 åring som bor hemme er fortsatt ikke voksen selv om han bikker 18.

dere som er egoistiske , men typisk svar fra sånne som tenker at når barberer 18 år så er det ikke ditt ansvar og forsørge og nå skal du kreve penger 

Anonymkode: 65725...5c1

Når mener du at folk skal klare å ta vare på seg selv om ikke når de er myndig og ferdig med skole og i jobb med full inntekt? 

Anonymkode: 651bb...eb8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er voksen. En 18 åring som bor hemme er fortsatt ikke voksen selv om han bikker 18.

dere som er egoistiske , men typisk svar fra sånne som tenker at når barberer 18 år så er det ikke ditt ansvar og forsørge og nå skal du kreve penger 

Anonymkode: 65725...5c1

Jo du er voksen. Du kan avgi stemne ved stortingsvalg, gifte deg og ta sertifikat.

 :scorpis:

 

 

Endret av Perle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere bare sette ned foten og være strenge. Det er ikke greit at han holder på sånn og det vitner om at han ikke har respekt for dere.

Jeg vokste opp med at vi fikk servert frokost, middag og kveldsmat, samt at vi fikk med matpakke på skolen. Vi fikk ikke lov til å forsyne oss med mat mellom måltidene uten å spørre om lov. Om vi hadde besøk av venner fikk vi ikke lov til å forsyne oss av det som måtte være av snacks/godteri i kjøkkenskapene uten tillatelse. Etterhvert som vi ble eldre ble reglene litt mindre rigide, ingen sa noe om vi smurte oss en brødskive mellom måltidene, men hadde jeg bare forsynt meg grovt av ting hadde det nok blitt påpekt.

Anonymkode: fc383...58d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Det er mange som krever leie når barna ikke studerer lenger om de fortsatt er boende i barndomshjemmet sitt. 1500 i måneden dekker vel en del av maten han hiver i seg? Jeg syns ikke du skal bli sur bare fordi han forsyner seg av mat, men forstår at det kan bli litt mye i og med at gutter på atten år pleier å spise en del kalorier i løpet av et døgn. Om han jobber fult og ikke bidrar så kan det bli en ganske brå vekker når han flytter ut for seg selv, er bare fint om dere forbereder han på det allerede nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine bodde hjemme frem til de var ferdig med VGs og 2 av de hadde også ett fri år før videre studier, hvor de jobbet. Var ikke i min villeste fantasi å kreve leie av de, men at de sparte opp til egenkapital. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, xinnia skrev:

Mine bodde hjemme frem til de var ferdig med VGs og 2 av de hadde også ett fri år før videre studier, hvor de jobbet. Var ikke i min villeste fantasi å kreve leie av de, men at de sparte opp til egenkapital. 

Men da hadde du råd til å forsørge dem. Det er jo ikke sikkert TS og mannen har så god råd, og når (ste)sønnen i tillegg tjener mer enn TS så kan jeg ikke se noe galt i å kreve at han betaler for seg hjemme. Og heller ikke at han kjøper det han spiser når han er på jobb/ snacks

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er voksen. En 18 åring som bor hemme er fortsatt ikke voksen selv om han bikker 18.

dere som er egoistiske , men typisk svar fra sånne som tenker at når barberer 18 år så er det ikke ditt ansvar og forsørge og nå skal du kreve penger 

Anonymkode: 65725...5c1

Mulig du ikke innser det så la meg forklare med teskje; det er snakk om en 18 åring som tjener mer enn moren selvsagt er det da rimelig å forvente at han kan betale for seg selv. Noe annet er fullstendig urimelig og egoistisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å leve litt spartansk en mnd. så det rett og slett ikke er noe å tømme.
Selv om det krever ekstra innsats, så hadde jeg heller tatt noen ekstra turer på butikken. Alternativet er å ta de samme turene for å kjøpe det han allerede har spist opp. Det er like slitsomt og mye dyrere.

Selvfølgelig hadde det beste vært om dere kunne kommet til en enighet om hvordan dere vil ha det som familie. Men går ikke det, får man rett og slett fjerne fristelsen.Har gjort det selv med hell.

Her var det ikke snakk om en som jobbet og tjente masse penger, men han satt likevel igjen med mer penger enn oss til personlig forbruk. "Barnet" er veldig raus av natur og tømte gjerne skuffer og skap, når han hadde venner på besøk. En periode opplevde vi å komme til tomme hyller hele tiden. Vi snakket og snakket om det, men det hjalp ingenting.
Så jeg sluttet å handle inn noe særlig mer enn akkurat nok til oss i familien. Og da gjerne på vei hjem fra jobb.

Det var faktisk ikke maten i seg selv som ble problemet, men at man aldri kunne planlegge. Og at det aldri ble gitt beskjed.
Ofte har man en vis formening om hva man må kjøpe inn, og planlegger deretter.
Når man hadde 2 fulle melkekartonger når man dro på jobb, men kun får ut noen dråper av kartongen som ligger i skapet og sausen er det siste man har begynt på, da blir iallefall jeg ganske irritert.

Når vi hadde et helt brød+ noen skiver av det gamle før jeg kjører minstemann på fortball trening, men ikke har nok til kveldsmaten når vi kommer hjem.

Når jeg hadde kjøpt potetgull og godis til fredagskvelden (til alle) og så finner frem posen med fire flak i..... og listen ble nærmest endeløs og matbudsjettet dobblet seg.
Når vi begynte med å ha mindre, forsvant mye av problemet, dels fordi jeg fikk tilbake kontrollen, men også fordi ungdommen måtte gå å handle selv.
Det ble fort veldig tydlig for han at det var dyrt å være så spandabel, og ikke er det så morro å fly på REMA  1000 hele tiden. Han sluttet å forvente at det sikkert var noe i skapet hjemme og begynte å planlegge å handle med seg ting etter skolen, hvis det var noe han absoultt ville ha.

( I tilfelle noen luerer, vi valgte å ha brød, knekkebrød, frukt og et par billige påleggsslag tilgjengelig hele tiden. I tillegg hadde vi noen tørrvarer som feks. havregryn, posesupper og spagetti)

 

Anonymkode: 9998e...012

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må dere bare sette ned foten og være strenge. Det er ikke greit at han holder på sånn og det vitner om at han ikke har respekt for dere.

Jeg vokste opp med at vi fikk servert frokost, middag og kveldsmat, samt at vi fikk med matpakke på skolen. Vi fikk ikke lov til å forsyne oss med mat mellom måltidene uten å spørre om lov. Om vi hadde besøk av venner fikk vi ikke lov til å forsyne oss av det som måtte være av snacks/godteri i kjøkkenskapene uten tillatelse. Etterhvert som vi ble eldre ble reglene litt mindre rigide, ingen sa noe om vi smurte oss en brødskive mellom måltidene, men hadde jeg bare forsynt meg grovt av ting hadde det nok blitt påpekt.

Anonymkode: fc383...58d

Jeg syns det høres helt rart ut at folk syns det er greit at ungdommer forsyner seg av hva som helst i kjøkkenskapene. Jeg prøver  å ikke handle mer enn et par ganger i uka, så ofte kan jo alt til helgen være i hus på onsdag eller torsdag. Da hadde jeg jo blitt ganske frustrert om lørdagen kom og all snacks og godteri var borte vekk fra skapene eller det ble brukt middagsingredienser slik at jeg ikke hadde alt jeg trengte. Nå er alle mine barn mindreårige, men de vet jo allerede nå at det kun er melk, brød, pålegg, havregryn, frokosblanding, yoghurt og frukt som er nokså fritt tilgjengelig. Ellers må man spørre først, både fordi det kan gjøre at jeg mangler noe til middagen og fordi det fort innebærer mat som ikke bør spises daglig som nudler eller det å bake søtsaker. Men de får jo lov til det også innimellom, de må bare spørre først. Jeg tenker at dette handler om å ha respekt for både ressursene vi har tilgjengelig og de som står for innkjøpene. For selv om vi nok ikke går konkurs av å måtte kjøpe inn noe som mangler, så er det ikke gøy å måtte utsette middagen en halvtime for å dra på butikken når man er sliten etter jobb. 

Jeg vil nok si at jeg syns at i denne situasjonen må far til gutten mer på banen. Jeg ville nok ha utarbeidet noen rettningslinjer for hva dere forventer av ham sammen med far og så kan far presentere disse for sin sønn. Og så kan da sønnen ta valget om hva han ønsker å gjøre. Enten bo hjemme, fortsatt kunne spare mye penger, men måtte stå for litt mer av utgiftene og pliktene selv. Eller flytte for seg selv og stå for alle utgifter og plikter. Man skal så klart ha litt slack med ungdommer som fortsatt holder på å lære hvordan det er å være voksen, men jeg syns vel kanskje at det her virker som at man har hatt alt for mye slack og så plutselig forventer at han selv skal ha lært å bli voksen og ansvarlig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 9.24, AnonymBruker skrev:

Samboers sønn på 18 bor hjemme. Han jobber og tjener mer enn det jeg gjør hver måned. Betaler ingenting hjemme.   Allikevel så tar han med seg middagsrester fra kjøleskapet (som jeg vanligvis "sparer" for å kjøpe en middag mindre i uka) pålegg, melk, og forsyner seg med brød og slikt fra fryseren når han skal bort på jobb i noen dager. Vi har sagt maaange ganger at han kan kjøpe maten han trenger selv i butikken og ikke tømme alle lager hjemme før han drar.. Han sier da (han reiser oftest på søndager og vi har ikke søndagsåpne butikker) at han "glemte" å handle på lørdag. De har butikker dit han skal også.

Når han skal få besøk av venner så saumfarer han alle skap etter snacks og brus osv., før han drar for å kjøpe det vi ikke har. Her også - har vi sagt at han kan kjøpe inn alt de trenger selv.

Skal han lage middag når vi er bortreist, så ringer han når han er på butikken for å spørre om vi har ditt og om vi har datt for å slippe å kjøpe. Gang på gang, så svarer vi at vi ikke vet, men at han kan kjøpe det uansett, fordi det vi har hjemme er ting som jeg har kjøpt og som jeg trenger når jeg skal lage mat.

Det går altså ikke inn! Jeg har forklart og forklart, men han er altså så utrolig gnien på pengene sine.

Det er jo bra at han sparer, men han er voksen, jobber, bor hjemme og kan faktisk ikke få alt servert lenger. I tillegg så hjelper han til minimalt hjemme også, for det "har han ikke tid til", så vi føler ikke at han har gjort seg "fortjent" til det heller.

Far (som jobber skift og er mye borte) har også snakket med han flere ganger, men gutten vil altså ikke bruke penger!

Vi tenker at det er på tide at han betaler husleie.. At han betaler like mye som oss andre for mat og husholdningsartikler så lenge han bor hjemme. Men det nekter han. Så hvordan får vi slutt på dette? Vi kan da ikke sette hengelås på kjøkkenet heller :PKan vi kaste ut en 18 åring?

 

Anonymkode: 8ace3...ec4

Få ham til å betale for kost og losji kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, smilo skrev:

Men da hadde du råd til å forsørge dem. Det er jo ikke sikkert TS og mannen har så god råd, og når (ste)sønnen i tillegg tjener mer enn TS så kan jeg ikke se noe galt i å kreve at han betaler for seg hjemme. Og heller ikke at han kjøper det han spiser når han er på jobb/ snacks

Hadde bedre råd når de var yngre og jeg fortsatt fikk barnetrygd, det har hele veien kun vært min inntekt. SÅ nei-- tviler på at jeg hadde mer enn en husholdning med 2 inntekter.

Skjønner jo at de fleste som svarer i tråden IKKE har tenåringer- for det er liksom ikke slik at så fort barna fyller 18 år så spiser de sånn veldig mye mer enn da de var 16 år. Ingen forventer vel at en 16 åring skal betale for seg hjemme?? Dette handler om oppdragelse, tillit, respekt og innarbeidet rutiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...