Gå til innhold

Hvordan få stesønn til å forstå att han ikke bare kan forsyne seg fra kjøleskapet???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør hun. Flere ganger.

 

Det kan jo forøvrig hende at TS også har lyst til å spare litt penger, i stedet for å kjøpe dobbelt opp med middager og betale for at ungdomsgjenger skal ha fri tilgang på brus og snacks når de kommer på besøk.

Anonymkode: b8918...a32

Nei, det sier TS ikke. Hun sier ikke at gutten sparer til noe. Han sparer penger på at han aldri bidrar med noe som helst til husholdningen. Han er til og med så frekk at han tar TS' bil også, for å spare penger på å slippe å bruke sin egen. Det har TS riktignok et ansvar for selv også idet hun hun ikke passer på bilnøklene sine. Men i et normalt hjem spør man om lov.

Endret av Mystic woman
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er under utdanning er faktisk foreldrene hans pliktig til å forsørge han til han er ferdig med vgs. Hvis han jobber fulltid, så be han betale husleie. Det er ganske smålig av foreldre å nekte sine barna å spise mat når de er hjemme, selv når barna er voksen. Jeg er 28 år, og når jeg kommer på besøk er det bare å forsyne seg. Jeg er jo ikke der 24/7 da jeg har min egen bolig, men jeg har aldri blitt fortalt at jeg ikke kan spise maten til foreldrene mine. Det hadde vært veldig rart. :( 

Anonymkode: 18e95...000

Jeg er 37 og har bodd for meg selv i 20 år. Når jeg er hos foreldrene mine så spiser jeg når jeg er sulten, tar gjerne en sjokoladebit eller en liten skål potetgull etc, men det hadde virkelig ikke falt meg inn å pakke med meg flere brød, middagsrestene, potetgullet og brusen når jeg dro hjem, slik at de satt mer eller mindre uten mat det neste døgnet! 

Jeg gir en tier på at TS ikke har noe problem med at guttungen spiser når han er sulten eller tar noen knekker sjokolade her og der - hovedproblemet er jo at han tar med seg og/eller spiser opp det som finnes i huset slik at de må handle dobbelt!

Anonymkode: 69b66...258

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jøss allerede på første svar kom den 🙄

Anonymkode: 95e4d...2b4

Jeg har hatt dette med egne barn, og eneste løsningen var å betale hjemme eller flytte for seg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig at en 18 åring tjene mer penger enn sin stemor?  Er det ikke bra at sønnen jobber og sparer pengene til egenkapital?

 

 

Anonymkode: b2105...aef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at en 18 åring tjene mer penger enn sin stemor?  Er det ikke bra at sønnen jobber og sparer pengene til egenkapital?

 

 

Anonymkode: b2105...aef

Det er fullstendig irrelevant hvorfor han tjener mer enn henne. 

Og som noen andre sa, stemor trenger sikkert også å spare penger. Til bolig/nedbetaling av gjeld, ferie, pensjon osv osv 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at en 18 åring tjene mer penger enn sin stemor?  Er det ikke bra at sønnen jobber og sparer pengene til egenkapital?

Anonymkode: b2105...aef

Hvor leser du at denne 18-åringen sparer til noe som helst?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at en 18 åring tjene mer penger enn sin stemor?  Er det ikke bra at sønnen jobber og sparer pengene til egenkapital?

 

 

Anonymkode: b2105...aef

Nei kanskje Ts er arbeidsledig? Kanskje hu leter etter en jobb som gir høyere stilling enn 50%? Kanskje hun er ufør? Kanskje hun går på minstesats på aap? Det er MANGE muligheter her. 

Skal det at han er en bortskjemt drittunge gå ut over Ts? Han kan være med å betale for seg, noe annet er uhørt når han tømmer både skap og kjøleskap. Finne seg mat er helt greit, men å spise alt uten tanke på andre mennesker gjør man ikke. Han gir totalt f*** i at Ts skal bruke visse matvarer til feks middag, at restene skal gå til middag en annen dag, at det faktisk ikke er billig å brødfø en voksen mann som jobber. Hadde det vært min sønn hadde jeg vært direkte skamfull over oppførselen. 

Anonymkode: 95e4d...2b4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det mulig at en 18 åring tjene mer penger enn sin stemor?  Er det ikke bra at sønnen jobber og sparer pengene til egenkapital?

 

 

Anonymkode: b2105...aef

Hvordan det er mulig? Hvor mye tror du egentlig det er mulig å tjene over en minstelønn, kun ved ansiennitet?

Som TS også sier, hennes arbeidssituasjon er det ingen som har noe med, men med en helt standard minstelønn i Norge for helt vanlig arbeid så skal det ikke så innmari mye til for å tjene bedre enn det. Ansiennitetstillegg er nærmest bare en vits og utgjør fint lite.

Anonymkode: ecd3a...561

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tok en sum i husleie som vi så ga vår datter da hun flytta. Men hun var og alltid hjelpsom, blid og handla litt også :) 

Anonymkode: 0c80a...71f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts gjør en avgjørende feil i innlegget. Det hadde blitt en mye bedre debatt dersom det ikke hadde blitt presisert at det er stesønnen det gjelder. For det må være lov å stille spørsmålet om barn som er i full jobb og har vanlig lønn skal betale for seg hjemme.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

vi tok en sum i husleie som vi så ga vår datter da hun flytta. Men hun var og alltid hjelpsom, blid og handla litt også :) 

Anonymkode: 0c80a...71f

Perfekt. Sånn skal det være. Både av foreldre og datter. Da har dere oppdratt henne riktig! (Klapp på skulderen). 

I motsetning til ts sin mann. Det er jo han som må ordentlig tak her. Hun har også full rett til å bestemme selvsagt, men om stesønnen ikke respekterer henne så må mannen komme på banen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

vi tok en sum i husleie som vi så ga vår datter da hun flytta. Men hun var og alltid hjelpsom, blid og handla litt også :) 

Anonymkode: 0c80a...71f

Dette er en ide jeg alltid har likt, det å ta en viss sum i husleie, for så å spare det for barna og gi det tilbake senere,

Det er litt mer "hands on" enn å la barna bo gratis og bare satse på at de finner ut av ting selv (min erfaring, ikke egentlig noen dårlig erfaring det heller, altså), men det kan jo virke som litt "overformynderi" det også, så jeg vet ikke hva som egentlig er best for den enkelte,

Men jeg liker tanken og ideen,

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at en 18 åring tjene mer penger enn sin stemor?  Er det ikke bra at sønnen jobber og sparer pengene til egenkapital?

 

 

Anonymkode: b2105...aef

Du vet det er forskjellig lønn rundt omkring? Vi har ikke en kommunistisk lønnskontoen som fastsetter lønn etter ansenitet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Brunello skrev:

Ts gjør en avgjørende feil i innlegget. Det hadde blitt en mye bedre debatt dersom det ikke hadde blitt presisert at det er stesønnen det gjelder. For det må være lov å stille spørsmålet om barn som er i full jobb og har vanlig lønn skal betale for seg hjemme.

Pengene er en ting, den totale mangelen på respekt og hensyn til andre er noe annet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunello said:

Ts gjør en avgjørende feil i innlegget. Det hadde blitt en mye bedre debatt dersom det ikke hadde blitt presisert at det er stesønnen det gjelder. For det må være lov å stille spørsmålet om barn som er i full jobb og har vanlig lønn skal betale for seg hjemme.

Du har rett, jeg syns det var noe rart (pluss tilleggsinformasjonen om bilen), men jeg var villig til å ikke bite meg fast i ankelen på denne, nettopp fordi dette er et problem folk også opplever med egne barn 👍

Anonymkode: ecd3a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et familiemøte hvor dere sier dere må endre litt på ting som ikke funker så godt. Så gir dere ham en liste, ettersom han tydeligvis ikke evner å høre. Der har dere listet opp hva som er hans bidrag i hjemmet, det være seg kostpenger, kjøpe snacks selv, handleturer selv, og plikter i huset. Dette er da ikke noe han kan nekte. Hvis han ikke bidrar nå som han er voksen, så må han bo for seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg mener at når du ble sammen med din samboer, så sa du ja til en pakke. At han har en sønn fra før er en del av pakka. Du skjønner?

Anonymkode: d7623...4eb

Idiot!

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er under utdanning er faktisk foreldrene hans pliktig til å forsørge han til han er ferdig med vgs. Hvis han jobber fulltid, så be han betale husleie. Det er ganske smålig av foreldre å nekte sine barna å spise mat når de er hjemme, selv når barna er voksen. Jeg er 28 år, og når jeg kommer på besøk er det bare å forsyne seg. Jeg er jo ikke der 24/7 da jeg har min egen bolig, men jeg har aldri blitt fortalt at jeg ikke kan spise maten til foreldrene mine. Det hadde vært veldig rart. :( 

Anonymkode: 18e95...000

Han jobber.. tar ikke utdanning. sluttet på skolen og fikk seg jobb..

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 37 og har bodd for meg selv i 20 år. Når jeg er hos foreldrene mine så spiser jeg når jeg er sulten, tar gjerne en sjokoladebit eller en liten skål potetgull etc, men det hadde virkelig ikke falt meg inn å pakke med meg flere brød, middagsrestene, potetgullet og brusen når jeg dro hjem, slik at de satt mer eller mindre uten mat det neste døgnet! 

Jeg gir en tier på at TS ikke har noe problem med at guttungen spiser når han er sulten eller tar noen knekker sjokolade her og der - hovedproblemet er jo at han tar med seg og/eller spiser opp det som finnes i huset slik at de må handle dobbelt!

Anonymkode: 69b66...258

Tiern er din gitt :P 

 

Anonymkode: 8ace3...ec4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her er vel enige om at barn som raider kjøleskapet slik at man må handle igjen med en gang etter å ha handlet, er usjarmerende. Og kanskje et uttrykk for dårlig oppdragelse? Det er forskjell på å spise normalt og tømme skapene for mat fordi man selv skal reise bort noen dager. Om ts ikke ønsker at noen skal røre middagsrester bør det også respekteres. 

Men når det gjelder det økonomiske, må jo far på banen. Kanskje ønsker han å sponse sønnen sin, fordi sønnen sparer til egenkapital hver måned? Mange foreldre hjelper jo barna sine inn på boligmarkedet, så det er jo ikke så rart å ikke kreve leie eller matpenger av voksne barn hvis det er sånn. Hvis sønnen derimot bruker alt han tjener på festing og forbruk, syns jeg saken blir en helt annen. Det handler jo også om at han er på vei inn i voksenlivet, og enten bør læres å ta ansvar for sparing til bolig eller å betale for livets opphold. Noe annet blir jo bare å gjøre dem en bjørnetjeneste. Når det er snakk om ungdommer som jobber, altså. Studerer de eller går på skole, syns jeg saken blir annerledes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Dette er en ide jeg alltid har likt, det å ta en viss sum i husleie, for så å spare det for barna og gi det tilbake senere,

Det er litt mer "hands on" enn å la barna bo gratis og bare satse på at de finner ut av ting selv (min erfaring, ikke egentlig noen dårlig erfaring det heller, altså), men det kan jo virke som litt "overformynderi" det også, så jeg vet ikke hva som egentlig er best for den enkelte,

Men jeg liker tanken og ideen,

Slike svar er som å vri en kniv i hjertet på aleneforeldre som ikke har hatt muligheten til å spare "husleiepengene" store/voksne barn betaler, eller for den del å klare å spare til en buffer av egen lønn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...