Gå til innhold

Hvordan få stesønn til å forstå att han ikke bare kan forsyne seg fra kjøleskapet???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som en herlig stemor gitt.

Anonymkode: 322ab...83e

Du høres ikke så herlig ut gitt.

Anonymkode: 32e76...7bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har lest alle 6 sidene. Er det noe jeg har lært fra kg, er det at kvinner kan være nokså brutale og direkte om de ønsker det. 

Anonymkode: b3c7b...cbe

Å, utvilsomt, men kvinner er mer "wordy" og stygge, jeg bare syns dette innslaget var så forfriskende, og gikk rett på sak og sa det som det var, uten å legge opp til noe drama.

Anonymkode: ecd3a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en lås på kjøleskap, så sier du til hans far om han ikke kaster han ut så drar du.

Anonymkode: bd538...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboers sønn på 18 bor hjemme. Han jobber og tjener mer enn det jeg gjør hver måned. Betaler ingenting hjemme.   Allikevel så tar han med seg middagsrester fra kjøleskapet (som jeg vanligvis "sparer" for å kjøpe en middag mindre i uka) pålegg, melk, og forsyner seg med brød og slikt fra fryseren når han skal bort på jobb i noen dager. Vi har sagt maaange ganger at han kan kjøpe maten han trenger selv i butikken og ikke tømme alle lager hjemme før han drar.. Han sier da (han reiser oftest på søndager og vi har ikke søndagsåpne butikker) at han "glemte" å handle på lørdag. De har butikker dit han skal også.

Når han skal få besøk av venner så saumfarer han alle skap etter snacks og brus osv., før han drar for å kjøpe det vi ikke har. Her også - har vi sagt at han kan kjøpe inn alt de trenger selv.

Skal han lage middag når vi er bortreist, så ringer han når han er på butikken for å spørre om vi har ditt og om vi har datt for å slippe å kjøpe. Gang på gang, så svarer vi at vi ikke vet, men at han kan kjøpe det uansett, fordi det vi har hjemme er ting som jeg har kjøpt og som jeg trenger når jeg skal lage mat.

Det går altså ikke inn! Jeg har forklart og forklart, men han er altså så utrolig gnien på pengene sine.

Det er jo bra at han sparer, men han er voksen, jobber, bor hjemme og kan faktisk ikke få alt servert lenger. I tillegg så hjelper han til minimalt hjemme også, for det "har han ikke tid til", så vi føler ikke at han har gjort seg "fortjent" til det heller.

Far (som jobber skift og er mye borte) har også snakket med han flere ganger, men gutten vil altså ikke bruke penger!

Vi tenker at det er på tide at han betaler husleie.. At han betaler like mye som oss andre for mat og husholdningsartikler så lenge han bor hjemme. Men det nekter han. Så hvordan får vi slutt på dette? Vi kan da ikke sette hengelås på kjøkkenet heller :PKan vi kaste ut en 18 åring?

 

Anonymkode: 8ace3...ec4

Dersom jeg, du, vi og alle andre ønsker en vare eller tjeneste fra noen så betaler vi for det. Det samme gjelder å leie bolig, man må betale for husleie og strøm. Er man sulten må man kjøpe mat. For absolutt de aller fleste av oss så må vi betale for forbruk. Jeg kan ikke se noe som helst grunn til at det ikke skal gjelde for en 18 åring som tjener sine egne penger.  Krev en fornuftig husleie, matpenger, eller ta fra ham nøklene til huset. NÅR BLE DET GREIT AT UNGE MENNESKER SOM HAR JOBB SKAL BRUKE PENGENE SINE PÅ SEG SELV, MENS FORELDRE SKAL  JOBBE OG BETALE FOR LIVETS OPPHOLD TIL EN 18 ÅRING? Sånn fungerer det ikke i den virkelige verden.

Jeg kjenner et foreldrepar som hadde en snylter av en sønn. Han ville ikke flytte ut og klare seg selv. Foreldrene var drittlei og skaffet ham hybel og flyttet både sønnen og tingene hans ut - han stortrives!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det virkelig an å være så gjerrig? La da gutten spare pengene sine.

Anonymkode: 67907...687

Hvorfor? 

Anonymkode: 32e76...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at en 18 åring tjene mer penger enn sin stemor?  

Anonymkode: b2105...aef

Når guttungen var ferdig utdannet etter læretiden tjente hanmer enn meg så det er helt normalt i dag dersom ungen velger yrke etter lønn og foreldrene har tradisjonsyrker.. Når jentungen nå får utbetalt 12 000 i mnd er det mye mer enn jeg som mor sitter igjen med etter at alle faste utgifter er dekket - siden hun ikke har noen har hun jo i teorien "bedre råd" enn meg.. Selv om min lønn i utgangspunktet er høyere.. Så øyet som ser AB, å tenke før man poster er ofte en fin greie..

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle positive innslag. De som er negative til vår løsning: Det vår datter betalte kom jo i tillegg det vi tjente, og vi valgte da å sette det av. Samt at hun aldri heller misbrukte oss ved å spise tomt, etc! :) Å kunne gi henne denne summen var en styrke til hennes depositum senere. 

Anonymkode: 0c80a...71f

Løsningen din er egentlig den samme som å si til barnet at det må spare til EK selv og ergo ikke så veldig genial på noen måte..

Anonymkode: 3ce54...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Løsningen din er egentlig den samme som å si til barnet at det må spare til EK selv og ergo ikke så veldig genial på noen måte..

Anonymkode: 3ce54...3be

Ble tråden din for stille?

Anonymkode: ecd3a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau

Som stolt pappa til to barn Jente 16 og gutt 21 så er det lett å forstå hva som skjer i denne tråden. 

Det kommer en hel del kommentarer fra  bortskjemte "drittunger" ( les millennials ) som syns det er uhørt å betale for seg hjemme - selvfølgelig syns dere det, fordi det kunne vært dere som ts omtaler. Dere tenker "meg, meg og atter meg"....

Tilbake til barna mine:

Jente 16 opplever god mestringsfølelse fordi hun jobber ved siden av skolen på rema og tjener egne penger som hun sparer til førerkort - det blir nemlig ikke betalt av oss foreldre. Jobben fikk hun helt selv ved å gå rundt å levere ut søkndader og være til intervju. Hun får skryt av venner og er et forbilde for venninner/kompiser som også har lyst på jobb. De fleste andre får penger slengt etter seg av foreldrene - det får ikke vår ungdom. 

Gutt 21 er flyttet hjemmefra for en god stund siden, er student på 2 året, har jobbet siden han var 16 og jobber nå fast på Clas Ohlson ved siden av studiene. Betaler for bolig og mat selv, har gjort det i flere år, vi foreldre bidrar ikke. Han fikk heller ikke førerkort av oss. Han er flink med økonomi, har en god del oppsparte midler og sunne verdier i livet.

 

Vi er kjempestolt av å ha oppdratt to flotte barn som ser verdien av å fikse ting selv, leve livet sitt selv og som er stolt av hvem de er. 

Så en oppfordring til dere ungdommer og unge voksne som tror at verden er til for dere og ikke at dere er til for verden. Tenk over hva du kan gjøre for andre og hvilke kunnskap og ferdigheter du trenger for å gjøre det. Du trenger å lære å vaske egne klær, betale for egen mat slik at du kan lære deg hva du skal gjøre når du er sulten. Bor du hjemme bør du være hjelpsom, bidra med husarbeid og om du jobber er det en selvfølgelighet å bidra økonomisk. 

Det finnes ingen andre steder i verden hvor bolig og mat er gratis. Det bør det ikke gjøre hjemme hos TS heller. 

Vær en som foreldrene dine er stolt av - ikke en som gjør at de skammer seg. Tenk mer på andre - mindre på deg selv. 

Endret av Monsieur Beau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker vel som det eneste som faktisk vil fungere her er lås på tørrskap, kjøleskap og fryser, samt at du oppbevarer bilnøklene til bilen din utilgjengelig for han. Og klager han på søndag flr han skwl dra at han «glemte» å handle på lørdag, så får dere gi beskjed om at da får han handle på mandag.

For det virker som om det eneste som fungerer her er å sette hardt mot hardt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble tråden din for stille?

Anonymkode: ecd3a...561

har jeg en egen tråd?? (eller ble argumentene dine borte?)

Anonymkode: 3ce54...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

har jeg en egen tråd?? (eller ble argumentene dine borte?)

Anonymkode: 3ce54...3be

Beklager, trodde du var TS.

Og da faller jo teoretisk sett argumentene mine bort, men poenget står, syns du tråden ble for stille?

Anonymkode: ecd3a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke evt ta opp med han at han betaler litt (og da mener jeg litt) i husleie?  Er jo litt rart at man ikke skal kunne forsyne seg fritt av det som står i kjøleskapet i sitt eget hjem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal såklart betale for seg. Krev leie på 4-5 tusen, som dekker utgifter han påfører dere + mat. 

Er da en selvfølge å betale for seg når man bikker 18. Han burde strengt tatt bo alene og være selvstendig, som ca alle andre studenter gjør

Anonymkode: 54f6b...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Wilma89 skrev:

Kan dere ikke evt ta opp med han at han betaler litt (og da mener jeg litt) i husleie?  Er jo litt rart at man ikke skal kunne forsyne seg fritt av det som står i kjøleskapet i sitt eget hjem. 

Så en voksen mann skal bare kunne tømme kjøleskapet uten å bry seg om at ting er øremerket matlaging eller senere middager? Han blir jo ikke nektet mat, men han klarer ikke å forstå at noe mat ikke skal brukes da dette er beregnet annet bruk og han heller ikke handler og kjøper tilbake noe. 

Anonymkode: 95e4d...2b4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. siden han jobber fulltid så synes jeg at han skulle betalt noe for det. Feks 3000 til 4000. Denne summen skulle dekket en brøkdel av husleie, strøm. Tv, Internett og mat.

Men... dette gjelder siden han er i jobb. Hadde han vært en skole elev fortsatt på vgs, så hadde hans far måtte forsørge han fortsatt. Da hadde det vært slik at dere måtte dekke maten, og klær til han. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Så klart én person ikke skal tømme huset for mat, snacks og godis. Mann, kone, barn, stebarn eller oldemor for den saks skyld.

Man er en husstand og en familie og da skjønner normale oppegående mennesker at man ikke grabber til seg alt som er i ren skjær egoisme og grådighet.

Om sønnen min hadde tømt huset på den måten fordi han er gjerrig og grådig hadde jeg gitt han to enkle valg.

Bidra med matpenger eller finne seg sitt eget sted der han ikke trenger å ta hensyn til andre mennesker. Dette er faktisk ikke snakk om noen brødskiver og yoghurt, men å forsyne seg grådig og tømme huset for godt når han har venner på besøk. 

Sånn funker det faktisk ikke i vår familie. Mat, godis og evt brus er til alle. Jeg kjøper ikke flere liter ekstra med brus fordi én person bestemmer seg for å drikke opp en halvannen liter med brus på en time. Man forsyner seg og tar hensyn til at flere vil ha og så drikker en vann eller noe annet om det ikke er nok til at alle får litt hver.

Ikke hadde han sluppet unna med å ikke gjøre en dritt i huset heller. «Jeg er for travel» funker ikke. Vi er alle travle. Men ingen slipper unna med basic rydding, klesvask og holde orden i eget hjem. Min 3 åring klarer med litt assistanse å vaske egne klær. Ikke f om jeg hadde stått på pinne for en myndig mann som i tillegg har en godt betalt jobb. Da får han betale for en hushjelp i såfall.

Jeg er helt for at sønnen min kan bo hjemme så lenge han vil og spare penger, men ikke om han blir en Onkel Skrueaktig, snyltende igle som prøver å utnytte oss. Da skulle han fort fått oppleve hvordan den virkelige verden fungerer. Men det lærer han allerede nå på barnehagestadiet. At man skal hjelp, rydde, vaske og dele. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er under utdanning er faktisk foreldrene hans pliktig til å forsørge han til han er ferdig med vgs. Hvis han jobber fulltid, så be han betale husleie. Det er ganske smålig av foreldre å nekte sine barna å spise mat når de er hjemme, selv når barna er voksen. Jeg er 28 år, og når jeg kommer på besøk er det bare å forsyne seg. Jeg er jo ikke der 24/7 da jeg har min egen bolig, men jeg har aldri blitt fortalt at jeg ikke kan spise maten til foreldrene mine. Det hadde vært veldig rart. :( 

Anonymkode: 18e95...000

Fyller du bæreposer med mat slik at du slipper å handle selv når du er hos foreldrene dine? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en 18-åring tjene mer enn deg?

Uansett, bli enig om en sum han overfører til dere hver måned for mat, så slipper dere å gjemme unna, låse sakp og anndre upraktiske ting.

Anonymkode: 8cab7...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 37 og har bodd for meg selv i 20 år. Når jeg er hos foreldrene mine så spiser jeg når jeg er sulten, tar gjerne en sjokoladebit eller en liten skål potetgull etc, men det hadde virkelig ikke falt meg inn å pakke med meg flere brød, middagsrestene, potetgullet og brusen når jeg dro hjem, slik at de satt mer eller mindre uten mat det neste døgnet! 

Jeg gir en tier på at TS ikke har noe problem med at guttungen spiser når han er sulten eller tar noen knekker sjokolade her og der - hovedproblemet er jo at han tar med seg og/eller spiser opp det som finnes i huset slik at de må handle dobbelt!

Anonymkode: 69b66...258

👆🏻

4 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Pengene er en ting, den totale mangelen på respekt og hensyn til andre er noe annet. 

👆🏻

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

MIne barn får ikke tømme kjøleskap og skap som de vil - selv om de er så unge at de ikke tjener penger enda! 

Anonymkode: 5675b...8e1

👆🏻

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er under utdanning er faktisk foreldrene hans pliktig til å forsørge han til han er ferdig med vgs. Hvis han jobber fulltid, så be han betale husleie. Det er ganske smålig av foreldre å nekte sine barna å spise mat når de er hjemme, selv når barna er voksen. Jeg er 28 år, og når jeg kommer på besøk er det bare å forsyne seg. Jeg er jo ikke der 24/7 da jeg har min egen bolig, men jeg har aldri blitt fortalt at jeg ikke kan spise maten til foreldrene mine. Det hadde vært veldig rart. :( 

Anonymkode: 18e95...000

Du ser ikke forskjellen på å spise mat og tømme huset for mat, snack og alt annet for å så la foreldrene dine sitte igjen uten en smule fordi du pakket med deg hele matskapet da du dro? Og dette skjedde daglig?

 

 

Jeg kunne vært rikere en Kong Midas og fremdeles ikke tolerert det. Det er frekt, uoppdragent, hensynsløst og totalt mangel på respekt ovenfor de man deler hus med.

Enkelt og greit.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter forventet nok aldri at hun skulle få pengene fra oss, og vi  mener ikke det er en løsning alle kan, men da vi hadde mulighet ønsket vi å gjøre det slik. Hun er ellers svært selvstendig og var det tidlig :) 

Anonymkode: 0c80a...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...