Gå til innhold

Hvordan få stesønn til å forstå att han ikke bare kan forsyne seg fra kjøleskapet???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboers sønn på 18 bor hjemme. Han jobber og tjener mer enn det jeg gjør hver måned. Betaler ingenting hjemme.   Allikevel så tar han med seg middagsrester fra kjøleskapet (som jeg vanligvis "sparer" for å kjøpe en middag mindre i uka) pålegg, melk, og forsyner seg med brød og slikt fra fryseren når han skal bort på jobb i noen dager. Vi har sagt maaange ganger at han kan kjøpe maten han trenger selv i butikken og ikke tømme alle lager hjemme før han drar.. Han sier da (han reiser oftest på søndager og vi har ikke søndagsåpne butikker) at han "glemte" å handle på lørdag. De har butikker dit han skal også.

Når han skal få besøk av venner så saumfarer han alle skap etter snacks og brus osv., før han drar for å kjøpe det vi ikke har. Her også - har vi sagt at han kan kjøpe inn alt de trenger selv.

Skal han lage middag når vi er bortreist, så ringer han når han er på butikken for å spørre om vi har ditt og om vi har datt for å slippe å kjøpe. Gang på gang, så svarer vi at vi ikke vet, men at han kan kjøpe det uansett, fordi det vi har hjemme er ting som jeg har kjøpt og som jeg trenger når jeg skal lage mat.

Det går altså ikke inn! Jeg har forklart og forklart, men han er altså så utrolig gnien på pengene sine.

Det er jo bra at han sparer, men han er voksen, jobber, bor hjemme og kan faktisk ikke få alt servert lenger. I tillegg så hjelper han til minimalt hjemme også, for det "har han ikke tid til", så vi føler ikke at han har gjort seg "fortjent" til det heller.

Far (som jobber skift og er mye borte) har også snakket med han flere ganger, men gutten vil altså ikke bruke penger!

Vi tenker at det er på tide at han betaler husleie.. At han betaler like mye som oss andre for mat og husholdningsartikler så lenge han bor hjemme. Men det nekter han. Så hvordan får vi slutt på dette? Vi kan da ikke sette hengelås på kjøkkenet heller :PKan vi kaste ut en 18 åring?

 

Anonymkode: 8ace3...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hadde nok ikke brydd deg om dette om han var din sønn.

Anonymkode: 85aa6...840

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det virkelig an å være så gjerrig? La da gutten spare pengene sine.

Anonymkode: 67907...687

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med? Siden en 18 år gammel gutt tjener mer enn deg. 

Anonymkode: 19120...1e8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har man dårlig råd så er det på høy tid at det voksne barnet er med å betaler for mat i form av litt husleie. Man kan faktisk ikke bare gå å tømme kjøleskap og skap som man føler for uten å tenke på at det er andre i huset. 

Anonymkode: 95e4d...2b4

Spørs hva man definerer som å "tømme kjøleskapet" da. Jeg fikk i alle fall beskjed om at jeg ikke kunne ta 1 av 8 yoghurt, knekkebrød elle lage havregrøt uten å si ifra. De manglet ikke på mat eller penger hos foreldrene mine, men kontrollprinsippet. 

Anonymkode: e5880...ce0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri hatt råd til å holde voksne unger forsynt med jobbmat og alltid hatt en fullt lager av ting og tang som de bare kunne forsyne seg av, og attpåtil invitere venner til.

Og hvis jeg har noe i skapene mine, så er det mitt "lager" som jeg har en viss oversikt over, og som ikke er ment å skulle deles ut til kreti og pleti fordi andre voksne i huset ikke har lyst til å bruke penger på å servere sine gjester selv.

Og Må de ta av lageret, så er det bare rett og rimelig at det skal fylles opp igjen.

Foreldre, eller "voksne", er IKKE et utømmelig lager av mat og penger!!

Anonymkode: ecd3a...561

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal han betale. Hvis ikke blir han en bortskjemt drittunge.

Anonymkode: ec9cd...6ac

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørs hva man definerer som å "tømme kjøleskapet" da. Jeg fikk i alle fall beskjed om at jeg ikke kunne ta 1 av 8 yoghurt, knekkebrød elle lage havregrøt uten å si ifra. De manglet ikke på mat eller penger hos foreldrene mine, men kontrollprinsippet. 

Anonymkode: e5880...ce0

Her prøver jo Ts å forklare at han må kjøpe det og det selv fordi det som er i huset skal brukes til noe annet, middagsrester skal brukes til senere middag osv. 

Anonymkode: 95e4d...2b4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det virkelig an å være så gjerrig? La da gutten spare pengene sine.

Anonymkode: 67907...687

Selvfølgelig skal man måtte snu på hver krone fordi et voksent barn ikke skal bruke penger 🙄 på tide at han lærer hvordan livet er 

Anonymkode: 95e4d...2b4

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt problemet jeg. Hadde ikke funnet meg i dette jeg heller, uansett stesønn eller egen sønn. Han tjener godt sier du, og er 18 år. Da er det på tide og faktisk lære seg at det koster å leve, og at han må bidra hjemme. Han lever jo som en konge tydeligvis, har en godt betalt jobb og betaler verken en krone for å bo eller leve. Fint å spare penger, men han må bidra hjemme også når han faktisk kan, det koster å ha en 18 år gammel gutt i hus. Dere må sette ned foten her, og si at alt han skal ha utenom de faste måltidene som dere alle spiser sammen, så må han kjøpe ting selv. Det gjelder all mat han skal ha med seg, kose seg med sammen med venner, lage selv eller ta med på jobben. Han utnytter situasjonen nå fordi han kan, dere må bare være helt tydelig på at det kan han ikke, og være konsekvente på det.

Anonymkode: d1594...d18

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her prøver jo Ts å forklare at han må kjøpe det og det selv fordi det som er i huset skal brukes til noe annet, middagsrester skal brukes til senere middag osv. 

Anonymkode: 95e4d...2b4

Middagsrester skal brukes til middag er forståelig og at man ikke tar snacks i skapene (det kjøper man selv). Men å ta ting som yoghurt, knekkebrød, lage havregrøt, ta et eple, eller et par brødskiver er smålig å ikke la han gjøre uten å bli sur. 

Anonymkode: e5880...ce0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Middagsrester skal brukes til middag er forståelig og at man ikke tar snacks i skapene (det kjøper man selv). Men å ta ting som yoghurt, knekkebrød, lage havregrøt, ta et eple, eller et par brødskiver er smålig å ikke la han gjøre uten å bli sur. 

Anonymkode: e5880...ce0

Skjønner at du har dårlige erfaringer med dette, men nå er det jo ikke det det er snakk om.

Anonymkode: ecd3a...561

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøyt å kaste ut en 18-åring. Hvis dere gjør dette kan det skade relasjonen mellom far/sønn ganske kraftig. Det er veldig uvanlig at foreldre krever matpenger og leie av barna sine idet de fyller 18, uansett om de jobber eller ei. Skal han straffes for at han har klart å få seg en godt betalt jobb? Og er han ferdig med VGS allerede?

Det at han tar mat som er tiltenkt andre ting er ikke så greit, han må lære seg å ta hensyn. Men dere (egentlig faren hans) bør også sørge for at det er nok mat til han hjemme, kjøpe et ekstra brød og andre basic varer som er sønnens, og så kan dere ha dine ting separat hvis han ikke klarer å skille mellom dem. Jeg tror det går an å kjøpe låsbare skap hvis det skulle være nødvendig.

Hvis ingen av disse løsningnene funker så kan du flytte ut et par år til han er ute av huset.

Anonymkode: 98e93...f2f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...