Gå til innhold

Hvordan få stesønn til å forstå att han ikke bare kan forsyne seg fra kjøleskapet???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri fått lov å forsyne meg fritt av all mat som fantes i hus, som et helt vanlig ellers ganske bortskjemt barn uten steforeldre. Brød og pålegg såklart, og annet jeg hadde spurt om vi kunne ha for å spise til ettermiddags- kveldsmat osv (feks nudler, yoghurt og liknende). Men ikke middagsingredienser, middagsrester som var merket, snacks og godteri. Da måtte jeg spørre om å få ta. Ville jeg ha snacks utover det foreldrene mine kjøpte inn for å dele i familien i helgene kjøpte jeg det selv, iallfall fra 7. klasse og utover. Jeg fikk jo lommepenger og hadde i tillegg deltidsjobb.

Synes han høres kjempefrekk ut og ville ikke tolerert sånn oppførsel, egentlig uavhengig av hvem som tjener hva. Han må dessuten hjelpe til hjemme, alle som bor i et hus må delta i husarbeid. Men greit å ha faste oppgaver så man vet hva man skal gjøre og det ikke alltid føles som om det bare er mas om å "gjøre noe", det blir ikke like effektivt.

Anonymkode: c6183...86c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Monsieur Beau
5 timer siden, Wilma89 skrev:

Kan dere ikke evt ta opp med han at han betaler litt (og da mener jeg litt) i husleie?  Er jo litt rart at man ikke skal kunne forsyne seg fritt av det som står i kjøleskapet i sitt eget hjem. 

Ja det burde jo være sånn. Men så er ikke denne karen det er snakk om særlig hensynsfull. Derfor fungere det ikke. Å forsyne seg fritt betyr at man må tenke på andre mens man gjør det, samt handle inn litt i ny og ne. Og husleie.... han bør betale en fornuftig husleie ut fra inntekt, ikke "litt" dersom du mener at han skal fortsette med særbehandlig og fordeler. Han er faktisk voksen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er drøyt å kaste ut en 18-åring. Hvis dere gjør dette kan det skade relasjonen mellom far/sønn ganske kraftig. Det er veldig uvanlig at foreldre krever matpenger og leie av barna sine idet de fyller 18, uansett om de jobber eller ei. Skal han straffes for at han har klart å få seg en godt betalt jobb? Og er han ferdig med VGS allerede?

Det at han tar mat som er tiltenkt andre ting er ikke så greit, han må lære seg å ta hensyn. Men dere (egentlig faren hans) bør også sørge for at det er nok mat til han hjemme, kjøpe et ekstra brød og andre basic varer som er sønnens, og så kan dere ha dine ting separat hvis han ikke klarer å skille mellom dem. Jeg tror det går an å kjøpe låsbare skap hvis det skulle være nødvendig.

Hvis ingen av disse løsningnene funker så kan du flytte ut et par år til han er ute av huset.

Anonymkode: 98e93...f2f

Ærlig talt, det burde være en selvfølge å betale for seg hjemme når man har begynt å jobbe og tjene penger!  Minimum sin del av mat og husholdningsartikler, og litt husleie.  Det er ikke rart at mange unge får betalingsproblemer senere hvis de ikke lærer noenting hjemmefra. Det er lurt å lære dem at voksenlivet innebærer en del økonomiske forpliktelser.  Etter at jeg begynte å jobbe ville jeg forresten vært flau over å si til noen at jeg bodde hjemme uten å betale.  Man straffes ikke hvis man betaler for seg. Det er faktisk helt vanlig å betale for seg når man er voksen! 

Anonymkode: 6b1b0...552

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fått lov å forsyne meg fritt av all mat som fantes i hus, som et helt vanlig ellers ganske bortskjemt barn uten steforeldre. Brød og pålegg såklart, og annet jeg hadde spurt om vi kunne ha for å spise til ettermiddags- kveldsmat osv (feks nudler, yoghurt og liknende). Men ikke middagsingredienser, middagsrester som var merket, snacks og godteri. Da måtte jeg spørre om å få ta. Ville jeg ha snacks utover det foreldrene mine kjøpte inn for å dele i familien i helgene kjøpte jeg det selv, iallfall fra 7. klasse og utover. Jeg fikk jo lommepenger og hadde i tillegg deltidsjobb.

Synes han høres kjempefrekk ut og ville ikke tolerert sånn oppførsel, egentlig uavhengig av hvem som tjener hva. Han må dessuten hjelpe til hjemme, alle som bor i et hus må delta i husarbeid. Men greit å ha faste oppgaver så man vet hva man skal gjøre og det ikke alltid føles som om det bare er mas om å "gjøre noe", det blir ikke like effektivt.

Anonymkode: c6183...86c

Akkurat sånn har jeg vokst opp å. I tillegg til at vi sa i fra om noe ble tomt så ingen fikk seg en overraskelse. 

Anonymkode: e68df...787

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle noen har skummet for mye:

TS nekter ikke stesønnen å forsyne seg. Dette er som et kakebord, og at sønnen lesser godt på tallerkenen med styggstore porsjoner sier hun ingenting på. 

Men alle hadde reagert om noen kom med egen, tom kaketine (eller to) og fylte denne i tillegg til å spise seg mett, gjerne med forklaring om at man har gjester neste dag. 

Dét er jo greia her. Han bruker til sitt forbruk mens han er der, samt at han bruker foreldrenes hus og kjøkken til nærbutikk - uten kasseapparat ved døra. 

Han er enten dum eller hensynsløs som ikke forstår dette selv. 

Anonymkode: 3965b...eab

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen ond stemor-tråd som mange tydeligvis mener. Her er en tråd om en voksen mann som ikke evner å ta ansvar. Han får begynne å betale husleie OG handle inn mat innimellom eller så får han flytte ut. Man kan ikke være så tafatt når man er 18 år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss hadde vi det sånn at vi hadde noen hyller i kjøleskapet og noen i spiskammeret som var til "fri bruk", og noen som var "ikke rør". 

På "fri bruk"-hyllene var typisk frukt, brød, knekkebrød, pålegg, rester det var greit at vi forsynte oss med osv. På "ikke rør"-hyllene var ingredienser til planlagte middager, mat til planlagte selskaper/besøk osv. 

Det var greit at vi smurte med oss niste, men det hadde ikke vært greit at vi rensket kjøleskapet for matvarer før vi skulle være borte en stund. 

Har dere forsøkt å lage dedikerte hyller til ting? Respekterer han det? Gutten må få spise når han er hjemme, men det er klart at det ikke er greit at han tømmer kjøleskapet før han drar, eller forsyner seg av tingene du trenger til å lage middagen. 

Ellers er forslagene mine at dere forteller ham på fredag/lørdag må han være med dere og handle, for da skal dere på butikken og da må han være med og ta ansvar for maten han skal ha med seg. Jeg ville gjort en avtale med ham om at dere kan kjøpe for eksempel ett par brød og noe pålegg til ham, så må han ta ansvar for snacks og annet selv. Jeg ville vært tydelig på at "nå har du sjansen til å få handlet. Hvis du velger å ikke benytte sjansen får du ikke lov til å tømme kjøleskapet hjemme etterpå". 

Når det gjelder vennene han har på besøk så ser jeg ikke noe galt i at de får noe å spise, med mindre det er snakk om mat for uhorvelige summer. Da må dere i så fall være ærlige og si at dere ikke har råd til det. Eventuelt at "fri bruk"-hyllene også kan benyttes når han har venner på besøk, men at det forventes at han kjøper inn snacks til besøket selv. 

Å først tråle gjennom skuffer og skap etter alt dere har av snacks, for deretter å dra på butikken og kjøpe det dere "manglet" syns jeg er direkte frekt. Jeg syns også det er veldig spesielt at han ikke føler noe ansvar for husarbeidet. Har han aldri hatt faste oppgaver hjemme? Jeg ville stilt krav til hva det forventes at han gjør hjemme, i samråd med far. Et absolutt minimum er å bidra til å holde kjøkkenet rent og ryddig, gå ut med søppel, vaske eget tøy. 

Men med mindre dere er så dårlig økonomisk stilt at han faktisk spiser dere fra hus og hjem ville jeg imidlertid vært svært forsiktig med å hinte frempå om å bruke dette som begrunnelse for å kaste ham ut. Det kan skade forholdet deres, og er i mine øyne ikke verdt det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snacks, godteri, brus og middagsingredienser får ikke mine barn/ungdommer som jeg forsørger ta uten å spørre først. Og jeg ser ikke for meg at det skal endre seg dersom de bor hjemme etter at de har blitt myndige. Dette er jo rett og slett mangel på folkeskikk.

Ungdommer over 18 år som jobber fulltid og bor hjemme kan iallefall betale for mat, aktiviteter, drivstoff og ferier selv, da har de mulighet til å spare mye. For det koster jo mange tusen i måneden for husleie, strøm og Internett. Jeg tenker at man også kan forvente at de bidrar til innkjøp, husarbeid og matlaging. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er i full jobb og bor hjemme er det rimelig at han betaler en liten sum per måned i husleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som en herlig stemor gitt.

Anonymkode: 322ab...83e

Jeg er mor. Og har en 18-åring. Er helt enig med stemor her! 

Anonymkode: 455f7...500

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvis han er i full jobb og bor hjemme er det rimelig at han betaler en liten sum per måned i husleie.

En liten sum? En hundrelapp i måneden kanskje? :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mystic woman skrev:

En liten sum? En hundrelapp i måneden kanskje? :ironi:

Summen må nesten TS og mannen hennes bestemme. Med "liten sum" mener jeg liten i forhold til hva man ellers må betale i husleie (de bør ikke kreve 15 000 av ham liksom), ikke "liten sum" som i 20 kr...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gutten er 18 og har droppa ut av skolen, så har ikke foreldrene plikt til å forsørge han! 

Det bør absolutt ikke dekres med gutten, han trenger å kjenne på at lønna ikke rekker til alt han vil når han jobber ufaglært. Derfor er det veldig fornuftig å sette krav om husleie og matpenger. I tillegg så dekker de matpengene faste måltider spist i huset, det dekker ikke familiens lager av brus og godter som støvsuges fram! Om han er usolidarisk, frekk og ufyselig kan man be han om å flytte, så han får kjenne litt på å greie seg selv! 

Jeg mener målet her er å gjøre det litt ubehagelig for han, sånn at han peller seg tilbake i skolen og tenker på utdanningen sin! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ungen min brukt opp noe i kjøleskapet eller kjøkkenskapet, og ikke sagt i fra, eller tatt av mitt snacks uten å spørre eller si fra, så skal jeg love deg at det hadde blitt månleyst!

MEN, om jeg hadde vært stemor hadde jeg faktisk ikke sagt i fra på samme måten, direkte, siden jeg faktisk ikke er moren til denne ungen og ikke føler at jeg kunne vært like streng.

Så jeg skjønner godt at man spør om råd utenfra, men at dette liksom bare er en del av "pakken" med det å ha barn, eller stebarn, er ikke rimelig.

Anonymkode: ecd3a...561

Amen!😂

Akkurat det jeg syns er det vanskeligste.. Til mine egne barn er det fram med sur-stemmen med en gang.. Er det stebarna så er det bare å svelge kameler og helst ikke si noe i det hele tatt😫

Anonymkode: 57409...10c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei kanskje Ts er arbeidsledig? Kanskje hu leter etter en jobb som gir høyere stilling enn 50%? Kanskje hun er ufør? Kanskje hun går på minstesats på aap? Det er MANGE muligheter her. 

Skal det at han er en bortskjemt drittunge gå ut over Ts? Han kan være med å betale for seg, noe annet er uhørt når han tømmer både skap og kjøleskap. Finne seg mat er helt greit, men å spise alt uten tanke på andre mennesker gjør man ikke. Han gir totalt f*** i at Ts skal bruke visse matvarer til feks middag, at restene skal gå til middag en annen dag, at det faktisk ikke er billig å brødfø en voksen mann som jobber. Hadde det vært min sønn hadde jeg vært direkte skamfull over oppførselen. 

Anonymkode: 95e4d...2b4

Tenker at dersom det er mannen som forsørger TS, bør hun kanskje ikke klage over at han også forsørger sin sønn! 

Anonymkode: b2105...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at dersom det er mannen som forsørger TS, bør hun kanskje ikke klage over at han også forsørger sin sønn! 

Anonymkode: b2105...aef

Slutt å lage deres egne historier og teorier her... Dersom folk må vite det, så er jeg 50% ufør.. jeg jobber 50% i barnehage. Og det er jeg som eier huset vi bor i..     Men inn på sak, så er jeg og samboer enige om at guttens "snylting" ikke er greit.. Vi er bare i tvil om vi skal true med utkastelse...

Anonymkode: 8ace3...ec4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amen!😂

Akkurat det jeg syns er det vanskeligste.. Til mine egne barn er det fram med sur-stemmen med en gang.. Er det stebarna så er det bare å svelge kameler og helst ikke si noe i det hele tatt😫

Anonymkode: 57409...10c

For meg er dette helt feil, som mor, stemor og fostermor og avlastingshjem er det akkurat samme regler, samme "stemmeleie" samme kjærlighet overfor alle under vårt tak.. Alle er like, ingen skal føle at måten vi behandler de på varierer basert på biologi. Vi er foreldre - og oppdrar de deretter. Noe annet ville være å gjøre familien og ungene en bjørnetjeneste - en stor feil.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slutt å lage deres egne historier og teorier her... Dersom folk må vite det, så er jeg 50% ufør.. jeg jobber 50% i barnehage. Og det er jeg som eier huset vi bor i..     Men inn på sak, så er jeg og samboer enige om at guttens "snylting" ikke er greit.. Vi er bare i tvil om vi skal true med utkastelse...

Anonymkode: 8ace3...ec4

Mange med god evne til å komme opp med alternative scenarioer i denne tråden som i mange andre, man svarer som regel basert på seg og sitt og tillegger andre meninger og egenskaper deretter - og folk må slett ikke vite! Du har helt rett, gutten er gammel nok til å jobbe og tjene egne penger - fullstendig klar over at han "sparer" på bekostning av dere - det er tid for en prat. Ikke en "du gjør slik men vi vil du skal gjøre sånn" men ta en annen tilnerming siden den dere har tatt ikke virker - det er på en måte et delt ansvar for en løsning også. Å "kaste han ut" er ikke nødvendigvis beste måten å lære han ting han burde kunne når han er 18 år.

Sett dere ned og spør "hva mener du er den beste og mest rettferdige måten" og noter ned forslagene - lag så kjøreregler basert på hans tanker, og gi det 6 mnd.. Der dere minner han på at det er hans regler som gjelder og at han er enig i at om ikke det fører til en endring er det hybel neste fordi alle voksne bør klare et minimum av respekt for andre mennesker de deler hjem med.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye gjerrige folk, veldig glad jeg aldri har måttet betale maten min da jeg bodde hjemme.

Flaut å lese om alle som mener barnet bør betale mat og husleie 

Anonymkode: 65725...5c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så mye gjerrige folk, veldig glad jeg aldri har måttet betale maten min da jeg bodde hjemme.

Flaut å lese om alle som mener barnet bør betale mat og husleie 

Anonymkode: 65725...5c1

Hvis du jobber hvorfor skal du ikke betale for deg? Det er ikke riktig at du (som voksen) skal tjene penger men få gratis bolig, strøm, mat, klesvask, husvask osv osv - hvordan i all verden kan du forsvare en så egoistisk tankegang som voksen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mye gjerrige folk, veldig glad jeg aldri har måttet betale maten min da jeg bodde hjemme.

Flaut å lese om alle som mener barnet bør betale mat og husleie 

Anonymkode: 65725...5c1

Han er ikke et barn lenger, men myndig og voksen og har i tillegg god inntekt. Inntekt nok til å bidra litt økonomisk. Dette burde SPESIELT være et krav når han i tillegg ikke engang gidder å hjelpe til hjemme med husarbeid og andre plikter.

Han bor jo på hotell! Han får gratis tak over hodet, Internett, dusje så mye han vil, snylter drivstoff på stemor, gratis strøm og mat servert på bordet uten å måtte anstrenge seg overhodet. Og ikke nok med det, far og stemor brødfør til og med kompisene hans som er på besøk. Regner med klærne hans vasker deg av seg selv også. Jeg hadde skjemtes om jeg var han. Noe så heslig utakknemlig og bortskjemt, og sånne folk sin oppførsel støtter du?? 

Endret av Sizz-
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...