Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går hadde vi en av de kjipeste opplevelsene så langt i prosessen.

Vi har kun fortalt om prosessen til noen få venner av oss. Og et av venneparene fortalte oss i går at de ikke var enige i valget vårt om å bruke prøverør. Sånn etisk sett. Og at de ikke kunne støtte oss i det valget. De snakket også om at det gikk an å få et fint liv uten barn. De selv har fått flere barn uten problemer. 

Jeg synes det er fint de fortalte det, men samtidig gjorde det skikkelig vondt. Jeg knakk helt sammen etter at de hadde dratt.

Dette var et vennepar som er en del år eldre enn oss, og har vært forbilder for oss i mange år.

Anonymkode: 1b2a2...a87

Jøss......her var det stor mangel på empati, sosiale antenner og venneegenskaper.

Du spurte jo ikke om hennes etiske vurdering, du fortalte henne om noe vanskelig.

Prøverør er jo ikke akkurat i kategorien til noe som reiser voldsomme etiske problemstillinger, så dette blir jo like banalt som å stille spørsmål ved å motta helt ordinær helsehjelp.

Nå er sikkert andre mer rause enn meg, men jeg tenker gode venner er noen som støtter en - og tenker seg om et par ganger før en plumper ut med noe så tankeløst når noen har det vanskelig. 

Jeg hadde skilt våre veier her som nære og gode venner, det er nok endel holdninger du ikke har fått innsikt i som ligger under her - jeg antar de er ekstremt konservativt religiøse av typen «prevensjon er synd». 

Jeg har utelukkende fått masse positiv støtte, og jeg tror de aller fleste er i den kategorien. Ingen har utbrodert sin mening om noe, det handler om sosiale antenner.

Hadde jeg vært tilstede skulle hun fått en real tale asså 🤬

Husk på at hennes meninger er relativt ekstreme og lite representative, hun er åpenbart ganske forkorta sosialt - og i tillegg rimelig uempatisk. Du er neppe den første i hennes omgangskrets som har fått merke det på helt feil tidspunkt. 

Er gjerne i vanskelige tider man ser hvem som har hjertet med seg og ikke i omgangskrets. Hun har åpenbart ikke det, og det må du ikke ta personlig.

Håper det snart blir klaff for dere, det er velfortjent ❤️ 

Jeg er forøvrig fra selveste bibelbeltet, og en skal rimelig langt inn i skauen i ganske så superkonservative (ekstremist) kretser før en møter den type holdninger. Medmenneske er hun iallefall ikke. 

Endret av Fnugg
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite sammenheng mellom kristelighet og medmenneskelighet hos noen!

Jeg er ikke kristen,  så la meg si det for deg: for noen jævla egoistiske drittsekker. Slikt sier man bare ikke.

De ville vel sagt til de prostituerte som Jesus hang med at de ikke støttet valget deres.

Anonymkode: 5317d...aee

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for all støtte❤️ Kvelden i går og dagen i dag har vært ganske tøff med mye tanker, men det hjelper å få gode ord her.

Vi kommer nok ikke til å kutte ut dette venneparet, men vennskapet har fått en ganske stor skade. Som mannen min sa til meg i går: det føles ut som en knyttneve i magen, og nå trenger vi litt tid til å få pusten igjen. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

I går hadde vi en av de kjipeste opplevelsene så langt i prosessen.

Vi har kun fortalt om prosessen til noen få venner av oss. Og et av venneparene fortalte oss i går at de ikke var enige i valget vårt om å bruke prøverør. Sånn etisk sett. Og at de ikke kunne støtte oss i det valget. De snakket også om at det gikk an å få et fint liv uten barn. De selv har fått flere barn uten problemer. 

Jeg synes det er fint de fortalte det, men samtidig gjorde det skikkelig vondt. Jeg knakk helt sammen etter at de hadde dratt.

Dette var et vennepar som er en del år eldre enn oss, og har vært forbilder for oss i mange år.

Kjære deg, så slitsomt. Det er altfor lett å dømme andre når man ikke selv står i samme situasjon og er nødt til å ta et valg. Dere gjør det som er riktig for dere, og det er ikke et lett valg å bestemme seg for ivf og alt det innebærer. Dere er tøffe, og enda tøffere nå som dere ikke har full støtte av alle viktige mennesker i livet deres. Håper dere har mange andre rundt dere som respekterer valget deres og støtter dere på alle måter. Masse lykke til!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for all støtte❤️ Kvelden i går og dagen i dag har vært ganske tøff med mye tanker, men det hjelper å få gode ord her.

Vi kommer nok ikke til å kutte ut dette venneparet, men vennskapet har fått en ganske stor skade. Som mannen min sa til meg i går: det føles ut som en knyttneve i magen, og nå trenger vi litt tid til å få pusten igjen. 

Jeg tenker du iallefall bør være tydelig på at denne type tilbakemeldinger er noe hun kan spare seg.

Og du bør jo vite at hun iallefall ikke ønsker andres beste.

Makan til kjip og fordømmende dame, ass. 

Skrevet

Hei. Ufrivillig barnløs, endometriose og venter på innkalling til IVF ved Ullevål. Egentlig er jeg fast leser av forum tråder og finner det trøstende å vite at jeg ikke er alene, om man kan uttale seg sånn. 🙂 Nå søker jeg litt informasjon fra dere som nylig har gjort dette. 

Lurte på om noen kunne fortelle hvordan den «prosessen» ser ut, litt sånn steg for steg, slik at jeg kan forbedrede meg mentalt.

først samtale time? 

Hvordan foregår uttaket, er man våken?

Fortell så mye dere orker😃

Heier på oss, 2019 skal det skje!

Skrevet

Det var ufint å høre.... Ble sint av å lese hva de hadde sagt, spesielt at det ikke er så lett å snakke om og hele prosessen er veldig tung. De kunne holde kjeft. 

Ikke bry deg og ikke tenk mer på det, det er deres liv ❤️. Stor klem ❤️

Skrevet

Fikk knallpositiv eggløsningstest i dag, men startet på synarela i dag tidlig. Ville dere latt det stå til en siste gang, eller unngått muligheten for graviditet? Har hatt noen kjemiske det siste året, så er litt redd for at det uansett ikke blir noe ut av en ny spontan graviditet annet enn et nytt avbrutt forsøk.. 

CFC91D06-3556-4E10-A263-325DC677BCAE.thumb.jpeg.a0343085a306e25802ad47409bfa5006.jpeg

Skrevet
1 time siden, TiiBii skrev:

Hei. Ufrivillig barnløs, endometriose og venter på innkalling til IVF ved Ullevål. Egentlig er jeg fast leser av forum tråder og finner det trøstende å vite at jeg ikke er alene, om man kan uttale seg sånn. 🙂 Nå søker jeg litt informasjon fra dere som nylig har gjort dette. 

Lurte på om noen kunne fortelle hvordan den «prosessen» ser ut, litt sånn steg for steg, slik at jeg kan forbedrede meg mentalt.

først samtale time? 

Hvordan foregår uttaket, er man våken?

Fortell så mye dere orker😃

Heier på oss, 2019 skal det skje!

Først blir du/dere kalt inn til forsamtale og GU av deg (husker ikke om mannen hadde med sædprøve). Formålet er å gjøre en siste godkjenning av dere for prøverør og å informere om hvordan prosessen forgår både med deg fysiologisk og rent praktisk. Du får også opplæring i ulike medisiner (men det gikk meg litt hus forbi siden jeg ikke visste når oppstart ble). 

Så blir du bedt om å melde inn mens eller st du får nytt brev med oppstart. Da får du resepter på alt du trenger av medisiner. Siden du har endometriose, er nok lang protokoll mest aktuelt. Det betyr en nedreguleringsperiode for å dempe eggstokkfunksjonen og nullstille hormonene dine før du starter med sprøyter som skal få eggstokkene dine til å utvikle mange egganlegg til modne egg. 

Når eggposene er store nok (dette monitoreres vha ultralydundersøkelse underveis), setter du en eggløsningssprøyte og er klar til uttak halvannet døgn etter. Uttaket foregår med lokalbedøvelse og beroligende, og er stort sett overstått på 15-20 min. Man er gjerne søvnig og slapp etter uttaket, og har forbud mot å kjøre bil resten av den dagen. 

De modne eggene du fikk ut føres sammen med sæden og legges i modningskammer, og dagen etter vil labteknikerne sjekke status på befruktningen. Du blir ringt opp med antall og om veien videre. Innsett er alt fra 2-5 dager etter uttak. Selve innsettet er fort gjort og så er det bare å håpe på det beste. 🤞 

Dette blir litt forenklet, med mange variasjoner og feilkilder. 

Alt av medisiner betales av dere i forkant, men dere får tilbake alt over en viss sum ca. 18.000kr om dere søker refusjon fra HELFO. Det er også noen utgifter knyttet til innsett og undersøkelser, men det får dere informasjon om på forsamtalen.

Lykke til!!

Skrevet

Da er det å dra til Danmark på onsdag, uttak på torsdag. Skal bruke 2 stk ovitrelle i morgen. Noen som har gjort det samme? 

• Liker 1
Skrevet

Takk for all støtte ❤️

I går kveld kom paret på døra hos oss og leverte et brev. De fortalte at de hadde skrevet ned det de hadde prøvd å fortelle oss i går.

Dumme meg hadde et håp om at de ønsket å komme med en unnskydning, men det hadde de absolutt ikke. Brevet inneholdt en lang avhandling om hvorfor prøverør var galt. Og at de derfor ikke kunne støtte oss. Og at de håpet at vi revurdere valget vårt.

Jeg ble om mulig enda mer lei meg. Og mannen og jeg er enige om å kutte dette paret helt ut på ubevisst tid.

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for all støtte ❤️

I går kveld kom paret på døra hos oss og leverte et brev. De fortalte at de hadde skrevet ned det de hadde prøvd å fortelle oss i går.

Dumme meg hadde et håp om at de ønsket å komme med en unnskydning, men det hadde de absolutt ikke. Brevet inneholdt en lang avhandling om hvorfor prøverør var galt. Og at de derfor ikke kunne støtte oss. Og at de håpet at vi revurdere valget vårt.

Jeg ble om mulig enda mer lei meg. Og mannen og jeg er enige om å kutte dette paret helt ut på ubevisst tid.

Jeg blir helt satt ut av dette. Dette er et par som mangler sosiale antenner og sunn fornuft. Man skal aldri dytte sine egne religiøse og personlige overbevisninger på andre, og hvert fall ikke blande seg inn i andres valg. At de sier de håper dere revurderer er ganske ekstremt. Jeg tror det er sunt at dere unngår kontakt med disse menneskene i tiden fremover. De vil kun gjøre prosessen enda tyngre for dere. Dette er heller ikke mennesker jeg ville latt ungen min vokse opp blant. Jeg kjenner jeg blir både sint, frustrert og lei meg. Jeg kan bare ikke skjønne hvordan prøverør kan være galt? Vi "tukler" jo med naturen på en million måter hver eneste dag, og jeg kunne ikke drømt om å dra tilbake til en tid før alle de medisinske fremskrittene vi har hatt.

Det må være utrolig vanskelig for dere, og jeg skjønner at du blir lei deg. Det har du all rett til å være. Men jeg sier det igjen, de tilhører en svæært liten minoritet. Tilnærmet nåla i høystakken. Fokuser på de som støtter dere i denne prosessen. Heier på dere og sender en stor varm klem! ❤️

Anonymkode: a1c16...f7a

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for all støtte ❤️

Dette er jo helt vanvittig, for en utrolig mangel på selvinnsikt. De prøver å fortelle dere at dere lager familie på «gal» måte men samtidig har de ikke selv tatt innover seg at de oppdrar egne barn i et miljø med tydelig mangel på empati og respekt for andres valg. Det går helt fint an å ha forskjellige meninger om ivf uten å trøkke de ned halsen på dere som allerede er i en tøff situasjon, det går helt fint an å ikke dømme andre for å velge noe annet en de ville selv (og heller aldri har måttet forholde seg til). De har avslørt seg selv som lite medmenneskelige og defitivt ikke gode forbilder for dere. Som det ble sagt over her, så tror jeg det er greit at dere vet dette nå og ikke lar barna deres vokse opp rundt disse menneskene. Det er alltid tungt når man ikke får den støtten man trenger og hadde regnet med, men det er faktisk sjeldent man finner ordentlig god støtte i mennesker som ikke har opplevd akkurat det samme. Da har man heldigvis forum som dette hvor man kan lufte tanker og følelser. 

• Liker 2
Skrevet
14 hours ago, Aaa08 said:

Da er det å dra til Danmark på onsdag, uttak på torsdag. Skal bruke 2 stk ovitrelle i morgen. Noen som har gjort det samme? 

Spennende, hvor lenge må du være i Danmark? Hvordan føler du prosessen har vært så langt i forhold til at du ikke var så fornøyd med riksen? 

2 ovitrelle høres mye ut 🥴

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for all støtte ❤️

Dette er noe av det drøyeste! En ting er at dere var «uenige» i en samtale, men at de kommer med et brev med fordømmelse og forsøk på på å overtale dere til ikke å gå for ivf er bare så langt utenfor enhver anstendighet som det er mulig! Det kan ikke være mye tap å ikke ha de rundt seg, for jeg ville hatt store problemer med å opprettholde en relasjon til disse menneskene. Lurer på hva slags helsehjelp de mener er etisk riktig å motta.... 😠

Håper dere har mange andre gode personer rundt dere! Sier som flere andre her at de som ikke går gjennom det samme, ikke har en anelse av hva det innebærer eller vet hvordan de skal støtte i prosessen.

Jeg får stadig høre av ei venninne at hun tror de fleste blir gravide dersom de ikke prøver så hardt og at det er mye psyken det går på, da hun har hørt om ei som ble spontant gravid etter at tre forsøk med prøverør ikke gikk..

Du må velge dine støttespillere og hvem du føler du får hjelp/positivitet av, for det er en påkjenning både psykisk og fysisk. Ingen velger ivf som en lett utvei ❤️

Skrevet

Tusen takk for alle tanker, ord og lykkeønskninger. Det varmer❤️ I går kastet vi brevet i peisen, og brant det opp. Så jeg slipper å lese det mer. 

Og jeg er veldig enig med dere at hvis en ikke har stått i akkurat samme situasjon selv klarer en ikke fullt ut å forstå.

Vi har heldigvis et par gode venner som vet om situasjonen vår, og som støtter oss. Det trenger vi nå.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for all støtte ❤️

De er jo klin kokos. 

Virkelig. Her mangler det så enorme mengder med vurderingsevne at det jo er på kanten til parodisk.

Dette er ikke normalt i det jevne religiøse kristne miljø, så her er det noe underlig som foregår oppi topplokket på de to.

Om dere er redde for å bli fryst ut sosialt fordi de har høy anseelse i miljøet så finnes det ørten andre mer inkluderende menigheter dere kan delta i. Det skal godt gjøres å finne såpass nedsnødde folk altså. Går utfra at dette er snakk om relativ konservativ pinsemenighet eller noe? Uansett; ikke vel bevart. 

Fei galskapen av skuldra og tenk at dere tar et fint og klokt valg; nemlig å få hjelp til medisinske utfordringer man har. Det finnes ikke noe kontroversielt ved valget deres. Det er like greit med IVF som det er å få medisin for leddgikt. 

Og forhåpentligvis får dere ønsket oppfylt, og på en måte er det jo like greit å få sluset de kjipeste folka ut.

Det er ikke «dere», dette handler bare om timing. 

Måten hun oppfører seg på er jo så antikristelig som det er mulig. Men dessverre så tiltrekker religion seg også de mest fordømmende og smålige, som har et behov for å fortolke tekster i sin egen fordømmende og nedlatende verdensforståelse. Det henger iallefall ikke på greip med å være et medmenneske. 

Endret av Fnugg
Skrevet
3 timer siden, Wiley skrev:

Spennende, hvor lenge må du være i Danmark? Hvordan føler du prosessen har vært så langt i forhold til at du ikke var så fornøyd med riksen? 

2 ovitrelle høres mye ut 🥴

Må dra på onsdag, uttak torsdag og er der mest sannsynlig t.o.m lørdag, eller tirsdag... Syntes dette er noe som jeg stresser mest over.... Det med reise, hotel osv.. Vi har bestilt tur/retur onsdag - lørdag, og så får vi se senere hvordan det blir. 

Legen jeg valgte her i Norge er helt fantastisk, bare å sende sms eller ringe hvis det er noe. Men hadde ikke behov for det, siden er ikke ny i denne prosessen.... Legen svarer på spørsmål på kontroll timene, bruker tid til pasient, helt noe annet en i Riks. Det tas ikke blodprøver, og alt virker mindre stress i forhold til det jeg har opplevd i rikshospitalet. Også er det veldig god kontakt med klinikken gjennom mail/tlf, de svarer fort og konkret. Føler meg mye tryggere nå, dette savnet jeg tidligere. Det gjør at jeg er veldig positiv til å prøve igjen. 

Hadde ikke noe opplæring ang bruk av medisiner, men kanskje fordi dette er i kke noe nytt for meg. 

Gjest Prøver91
Skrevet

Skulle inn til første forsøk med prøverør nå i februar, helt til vi ble gravid på egen hånd😍❤️😱 Har prøvd i 2,6 år! 

Test tatt i morges❤️ Jeg er så glaaaaaaa😁

3DA95EE2-63EA-4E55-BB6C-72C39E4AE3FB.jpeg

Skrevet
7 minutter siden, Prøver91 skrev:

Skulle inn til første forsøk med prøverør nå i februar, helt til vi ble gravid på egen hånd😍❤️😱 Har prøvd i 2,6 år! 

Test tatt i morges❤️ Jeg er så glaaaaaaa😁

3DA95EE2-63EA-4E55-BB6C-72C39E4AE3FB.jpeg

Ååh!! Så gøy! Gratulerer 😍😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...