Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Fnugg skrev:

Er helt likt for meg, uten at det på noen måte betyr at du har endometriose altså :)

Men jeg kommer fra en veldig fertil familie, så jeg var alltid litt overrasket over at jeg var den eneste som ikke ble gravid veldig raskt. Hverken fastlege, gynekolog eller de på Fertilitetsklinikken spurte noe om endometriose utover «kontrollspørsmålene». 

Har hatt sikkert 20 vaginale undersøkelser (som ikke avdekker endometriose, men man ville jo sett cyster om de hadde vært der lenge) i utredningsperioden og diverse, og så plutselig bare følte jeg meg gradvis mer dårlig og hadde sterkere PMSubehag enn vanlig med rare «anfall» som etter noen måneder endte med ambulansebesøk og operasjon, men dette var jo altså kun på grunn av en såkalt sjokoladecyste (endometriosecyste). Hadde ikke den dukket opp og gitt problemer så hadde ingen sett noe.

Det vanlige uten noen symptomer er vel at man tar et par forsøk med IVF, og så muligens tar en diagnostisk lapraskopi før siste bare for å sjekke at det helt sikkert ikke er noe der om alt annet er helt topp normalt (uten at jeg vet altså, men de jeg kjenner har iallefall gjort det etter noen mislykkede forsøk). 

Jeg var og veldig engstelig for å starte med IVF fordi jeg følte det var så stort nederlag, men jeg ser jo nå at jeg bare har kastet bort en hel masse energi unødig. Jeg angrer egentlig bare på at jeg ikke begynte 1 år tidligere, men det hadde mye med økonomi å gjøre for vår del da siden vi må betale selv privat. 

Det er mye venting i IVFkarusellen, og imellom ditt og datt kan man jo være heldig å bli gravid naturlig :) Så jeg ser liksom ingen grunn til å vente, spesielt for dere som har prøvd i 2 år og enda har litt tid.

Vi startet aktivt (som i tester, konsekvent sex rundt EL hver eneste måned osv) når jeg var 35 år - nå fyller jeg 38 år, og har nettopp rukket å gjøre unna ett forsøk. 6 av de månedene var frivillig «venting» ved å prøve Letrozol først+en sommerferie hvor klinikken uansett var stengt. Resten av tiden har gått med til venting i operasjonskøer/timer og ditt&datt. 

Så min anbefaling er at dere bare setter igang, det er jo ingenting å tape på det - man blir jo ikke mindre gravid av IVF kontra naturlig når man først har prøvd ei stund. Og man kan fint prøve naturlig innimellom eventuell venting på noe.

Takk så mye for utfyllende svar. Ja, har forstått det at det kan være vanskelig å oppdage. Jeg får vurdere lapraskopi på sikt dersom det anses som nødvendig å utelukke. Høres ut som du har vært igjennom mye, og jeg krysser fingrene for dere videre fremover med søskenforsøket. Takk! Trenger å høre at det bare er å gå for det. Foreløpig synes jeg det har gått så fort som bare mulig mtp syklus, var inne til siste undersøkelse for noen dager siden og kan starte opp med sprøyter når menstrasjon begynner. På en måte gikk det så fort at jeg ikke føler jeg får tid nok til å tenke. Men, dersom man trenger flere forsøk så er kanskje mye venting. Ja, føler jeg bare bør gå i gang, har ingenting å tape – sant det. Igjen, lykke til til dere.

30 minutter siden, Waldfee skrev:

Godt å slippe nesespray, forstår det slik ar du skal ha kort protokoll med bare sprøyter og det er jo enklere for kroppen! Raskere går det også. Jeg var 34 på forsøket vi fikk sønnen, fikk 4 egg på frys i tillegg til ham. Ble ingen barn av dem riktignok, men kan jo godt hende du får egg på frys! Jeg har fått to på frys under søskenforsøkene også, og er 39 nå. Så man skal alltid tenke man er heldig om man får frys, det er vanlig å ikke få også, men kan godt hende du får det! 🤞😊

Håper det, reagerer fryktelig på kunstige hormoner, alltid oppblåst og mye vann i kroppen ved pms også. Men, tenker dette er ingenting sammenlignet med å gå gravid. Lykke til videre fremover til deg og din familie. ❤️

Anonymkode: 2934a...a6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Fnugg skrev:

Det har sikkert null å si, jeg bare ble veldig bitter av det :hoho: 

Faktisk, jeg ringte Riksen og spurte om det - og hun mente det var «sånne som meg sin feil at det var lang kø - det viktige var at folk fikk 1 barn» når jeg spurte om å søke om søskenforsøk (nenvte at jeg gikk privat nå, har 2 forsøk igjen på kontrakten og tenkte vurdere et 4. Forsøk offentlig om det ikke funker)

De på FK bare :roll: Måtte det klaffe raskt for oss alle sammen ass! Jeg skal bare innom en ny fjerning av polypp i midten av måneden først - og håper ikke det er endometriosen som har vært sur de siste 2 syklusene 😕

Har hatt en merkelig murring nedi der, nemlig, og jeg tolker helst alt negativt :P 

Jeg har tenker at ganske mye er genetisk, men at det aldri kan forklare alt såklart. Tvillingsrudier viser jo at endometriose er genetisk. Det samme gjelder f.eks også stoffskifteproblemer som påvirker hormonene. Skjønner uansett bitterheten. Jeg er ble helt i fra meg selv, når den siste i rekken i familien/mitt yngste søskenbarn nå venter barn.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tisen takk! Så fint å høre at det gikk på første forsøk for dere. ❤️ Er nå ferdig med alle undersøkelser hos Medicus. Starter opp med sprøyter i ti dager og ingen nesespray. Har ikke helt forstått forskjellen på sprøyter/og eller nesespray, men forsto det slik at det var mest smidig med sprøyter?

Tusen takk, så fint å høre at det gikk på 3. forsøk for dere. Det var sikkert en påkjenning frem mot målet. Skal dere forsøke med søsken? Masse lykke til i såfall. Ei jeg pratet med hadde tre ivf-forsøk og ingen av de gikk, men hun ble gravid utenom ivf-forsøkene og har nå to barn. Dette var nesten 20 år siden. 🙈

Rett før oppstart, oppstart av ivf? Har lest at endometriose ofte ikke oppdages før man prøver å bli gravid. Jeg spurte om det kunne være endometriose som var min forklaring, men siden jeg ikke har særlig menssmerter, ikke sterke blødninger, regelmessig menstrasjon og ellers ingen indikasjoner på dette var det lite sannsynlig. Jeg er riktignok sen med mitt første barn, og dette er jo en risikofaktor. Ingen i familien som har hatt endometriose, eller som i det hele tatt har hatt vansker med å bli gravid. Jeg har tre søstre som alle har fått barn uten problemer. Jeg skulle så gjerne forstått mer av hvorfor det ikke går for oss, har prøvt iherdig i snart 2 år, og har vært uten p-piller i 6 år. 

Siden jeg nå er 34 år kunne fordelen med ivf være at jeg fikk egg på frys, hvis reserven viser seg å bli dårlig dersom vi om et par år ville forsøkt å få ett barn til. Ble ikke forespeilet at dette skulle være lite sannsynlig å få til. Jeg får bare håpe. Er for fersk og for uvitende til å uttale meg om prøverør, men spør og tenker så mye fordi jeg er utrolig nervøs for at dette er en siste sjanse som heller ikke går. Føles jo litt som nok et skudd i blinde, bare at nå betaler vi for det. 

Jeg har heller ikke hatt symptomer på endometriose, ble operert og de funnet den flere steder.... 

Skrevet

Masse masse lykke til i dag @Wiley Krysser alt som krysses kan for full klaff! 🤞

Skrevet
27 minutter siden, Uvisst85 skrev:

Masse masse lykke til i dag @Wiley Krysser alt som krysses kan for full klaff! 🤞

Ja, lykke til!!

Skrevet
49 minutter siden, Uvisst85 skrev:

Lykke til🤞🏻🤞🏻🥚👶🏼🤞🏻🤞🏻

Skrevet
12 timer siden, Fnugg skrev:

Det har sikkert null å si, jeg bare ble veldig bitter av det :hoho: 

Faktisk, jeg ringte Riksen og spurte om det - og hun mente det var «sånne som meg sin feil at det var lang kø - det viktige var at folk fikk 1 barn» når jeg spurte om å søke om søskenforsøk (nenvte at jeg gikk privat nå, har 2 forsøk igjen på kontrakten og tenkte vurdere et 4. Forsøk offentlig om det ikke funker)

De på FK bare :roll: Måtte det klaffe raskt for oss alle sammen ass! Jeg skal bare innom en ny fjerning av polypp i midten av måneden først - og håper ikke det er endometriosen som har vært sur de siste 2 syklusene 😕

Har hatt en merkelig murring nedi der, nemlig, og jeg tolker helst alt negativt :P 

Så dumt av Riksen å svare slik, da! Jeg ville søkt om jeg var deg, det gir jo en sjanse til 😊 vi har forsåvidt økonomi til flere private forsøk, men vet ikke om jeg orker altså. Må tenke på det om forsøket på riks ikke går. Har så tillit til riksen siden jeg fikk sønnen ved deres hjelp💙!

Lykke til med polyppfjerning, og håper endoen holder seg i ro🤞

Skrevet

Takk for lykkeønskninger:) Har vært og fått satt inn ett embryo i dag men tror jeg er enda mer forvirret nå enn i går. Ingen av embryoene var gode nok til å fryses i dag, så de skal fortsette å dyrke til tirsdag eller onsdag. De deler seg sakte alle sammen virker det som. Og så var det plutselig 7 og ikke 4 igjen som fortsatt deler seg, så jeg vet ikke helt hva det betyr, om 3 stk har kommet seg eller hva. Vet ikke helt om jeg kan håpe på å få noen på frys, 7 høres jo flott ut men at de deler seg sakte høres jo det motsatte av flott ut. Usikker. 

Skrevet
46 minutter siden, Wiley skrev:

Takk for lykkeønskninger:) Har vært og fått satt inn ett embryo i dag men tror jeg er enda mer forvirret nå enn i går. Ingen av embryoene var gode nok til å fryses i dag, så de skal fortsette å dyrke til tirsdag eller onsdag. De deler seg sakte alle sammen virker det som. Og så var det plutselig 7 og ikke 4 igjen som fortsatt deler seg, så jeg vet ikke helt hva det betyr, om 3 stk har kommet seg eller hva. Vet ikke helt om jeg kan håpe på å få noen på frys, 7 høres jo flott ut men at de deler seg sakte høres jo det motsatte av flott ut. Usikker. 

Gratulerer som ruger. Det kan hende at noen i utvikler seg sakte i forhold til andre egg, men det trenger ikke å være negativt. Krysser fingrene for at det blir noen på frys!! Bedre å prøve å dyrke lengre enn å fryse disse ned nå og være skuffet hvis de ikke overlever opptining 

Skrevet
1 hour ago, Aaa08 said:

Gratulerer som ruger. Det kan hende at noen i utvikler seg sakte i forhold til andre egg, men det trenger ikke å være negativt. Krysser fingrene for at det blir noen på frys!! Bedre å prøve å dyrke lengre enn å fryse disse ned nå og være skuffet hvis de ikke overlever opptining 

Ja, litt vanskelig å forholde seg til, hørtes ut som om alle var trege til å dele seg, men får bare håpe at de kommer seg etterhvert. Eller aller helst at det de satt inn er alt jeg trenger:) 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, Wiley skrev:

Ja, litt vanskelig å forholde seg til, hørtes ut som om alle var trege til å dele seg, men får bare håpe at de kommer seg etterhvert. Eller aller helst at det de satt inn er alt jeg trenger:) 

Lykke til ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
På 5.1.2019 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, så fint å høre at det gikk på 3. forsøk for dere. Det var sikkert en påkjenning frem mot målet. Skal dere forsøke med søsken? Masse lykke til i såfall. Ei jeg pratet med hadde tre ivf-forsøk og ingen av de gikk, men hun ble gravid utenom ivf-forsøkene og har nå to barn. Dette var nesten 20 år siden.

Tusen takk! 😊Det var en påkjenning, men veldig verdt det nå etterpå. Hadde en bare kunnet vite på forhånd at det kom til å gå til slutt. Vi skal forsøke å få et søsken, forhåpentligvis i løpet av året. 

23 timer siden, Waldfee skrev:

Koselig å se deg her👍😊 Veldig lurt å starte tidlig med søskenforsøk! Masse lykke til 😊

Tusen takk, og i lige måde! Krysser fingrene for 2019 😊

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Wiley skrev:

Masse lykke til som ruger! Av 7 mulige så må da sjansene være gode for at det blir noen på frys :)  Og hvis det er gode nok til å tåle å fryses ned, så har jeg forstått det som at de ser veldig gode ut. Til tross for en litt treig start.

Skrevet

Lykke til som ruger, @Wiley 💗😊

Noen ganger kan embryoene hente seg inn! Vi opplevde en gang på dag 5 at de mente det andre av de to embryoene ikke kunne fryses, men dagen etter hadde det blåst seg opp til en fin blastocyst og ble fryst likevel. Så da sa de at de ser an til dag 6 hvis det ikke er topp på dag 5.. så det kan nok gå litt i ulikt tempo.  håper det blir mange fine å fryse for din del🤞

Annonse
Skrevet (endret)

Nå har jeg tatt min første dose nesespray. Merket ikke noe spesielt, men får se om jeg får noen bivirkniger etterhvert. 

Endret av Kone92
Skrevet
3 minutter siden, Kone92 skrev:

Nå har jeg tatt min første dose nesespray. Merket ikke noe spesielt, men får se om jeg får noen symptomer etterhvert. 

Jeg hadde minimalt med bivirkninger. Siste par ukene hadde jeg noen dager med lett hodepine, thats it. Jeg får humørsvingninger av Progesteron, men av Synarela hadde jeg ikke humørsvingninger. Ikke av hormonsprøyter heller.

Skrevet
1 minutt siden, Jeio skrev:

Jeg hadde minimalt med bivirkninger. Siste par ukene hadde jeg noen dager med lett hodepine, thats it. Jeg får humørsvingninger av Progesteron, men av Synarela hadde jeg ikke humørsvingninger. Ikke av hormonsprøyter heller.

Satser på at jeg også får få bivirkninger😊

Skrevet

Da er jeg på vei til Riksen for innsett. Dette er ikke smertefullt som uttak vel? Hva bør jeg tenke på i tiden etter? Har fått med meg at jeg ikke skal løfte tungt og jeg skal leve som gravid, men er det ellers noen do’s and dont’s?

Skrevet
30 minutter siden, Jeio skrev:

Da er jeg på vei til Riksen for innsett. Dette er ikke smertefullt som uttak vel? Hva bør jeg tenke på i tiden etter? Har fått med meg at jeg ikke skal løfte tungt og jeg skal leve som gravid, men er det ellers noen do’s and dont’s?

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...