Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat


Minipilla

Anbefalte innlegg

Cyndaquil skrev (På 28.12.2023 den 12.25):

Nå har K skrevet på instagrammen sin at hun og R skal separeres og flytte fra hverandre.

jeg er veldig overasket. Det er jo ikke lenge siden de giftet seg og ikke lenge siden baby A. Ble født . Og hun har skrytet såå mye av mannen sin. 

 

Ånei, så trasig! Det hadde jeg ikke sett for meg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, Cyndaquil said:

Jeg husker når faren til jenta var i bildet og alle treningsvideone. Han virket glad i henne. Nå har han henne ingenting ? Så rart

skuffet over R da. Når man involverer seg med en dame med barn fra før og får nøye planlagt baby med henne + leilighet, også gir man opp etter 4 mnd? Det er så pysete gjort. Blir helt matt

Men det er ikke sikkert det er R som har gitt opp. Vi vet heller ikke hva som skjedde der, tenk om K er skikkelig slem mot han? Sier ikke det altså, har ingen grunn for det, poenger er bare at vi vet jo ikke hva som skjer der hjemme. Er ikke sikkert at man "bare gav opp". 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, skruf said:

Faren til eldste var utrolig dyktig med aktivisering og stimulering av eldste: feks ift å gå, reise seg opp, ake seg rundt. Han jobbet rett og slett med hjernen hennes og utvikling av motoriske ferdigheter ut i fra de utfordringer hun har mtp diagnoser. Det var hinderløyper, han bygde ett stativ som hjelpemiddel for at hun skulle øve på å reise seg opp og sette seg ned, de fikk også sponset noen slags puter som de bygde løyper med, samt gåstol. I tillegg til at han gikk mye med henne foran seg sånn at hun øvde på gåfunksjonen. Å stimulere på denne måten er utrolig viktig, og riktig, da det er sammenheng mellom motorikk og impulser fra hjernen

Før så bedrev de også daglig spisetrening der hun satt til bords sammen med foreldrene, men dette er det heller ikke noe av lengre. Selv om et barn har alvorlig spisevegring og ikke spiser noe særlig så er det viktig at også der barnet sitter sammen med familien i en spisesituasjon, for normalisering av måltider. Får ett fat foran seg med ulike matvarer på, kuttet opp i biter og som kan barnet kan ta og føle på, lukte, og evt velge å ta til munnen. Spisevegring er ikke uvanlig for barn innen autismespekteret, men det er viktig å legge tilrette for spisetrening under vanlige familiesettinger som feks at man alle samles rundt middagsbordet, Typisk for barn med autisme er også at de foretrekker «ren» mat; dvs ikke most sammen med saus, men kokte grønnsaker liggende i ett hjørne, fisk/kjøtt for seg selv osv. Det behøver heller ikke være middag, men kan være Mariekjeks eller ostepop på tallerkenen. Bare det er noe de kan ta på og at de sitter sammen med familien 

Det har vært flere barn i LM med alvorlig spisevegring som etterhvert har knekt koden og begynt å spise, og etterhvert fått fjernet knappen. Ene barnet var det kinder maxi som var utløsende faktor. Men det kreves en innsats og faste rutiner av de voksne, selv om det er mere lettvint å bare kople opp en pose med næring inn i knappen. 

Etter at K ble aleine med henne så har det ikke vært noe av dette som faren la til rette for. Putene/hinderløypen er borte, det ble raskt bestilt rullestol, og jeg kan ikke huske sist K var ute med barnet og gåbilen/ stolen, også før hun fikk baby. Jeg følger henne også privat, så det er ikke bare på grunnlag av det hun har vist frem på hennes snap-dager på LM.

Jeg synes det er direkte trist at barnet kommer hjem med taxi, blir tatt av yttertøyet og rett på rommet sitt i den store dobbeltsenga hun har fått og sitter der med IPaden til det er sengetid. T.o.m kveldsstellet blir ofte tatt i senga og ikke på badet. Mye av samhandling mellom foreldre og barn skjer under stell.

Selv om døra til rommet er åpen sånn at de hører barnet og barnet hører familien så er det ikke det samme som å være i samme rom. Har full forståelse for at barn behøver å slappe av etter bhg og skole, og at barn med feks autisme eller andre utfordringer har et ekstra behov for å slappe av i rolige omgivelser med iPad. Men ikke fra de kommer hjem til det er sengetid. Det burde vært ett avbrekk der barnet er sammen med familie. Barn kan fort bli avhengige av iPad, inkludert barn med diagnoser. Og jeg har fulgt K siden eldste var rundt 1 år, og det har vært mye tv og etterhvert iPad. Men når faren hadde fri fra jobb så ble det aktivisering og trening,

Det er viktig å øve på ferdigheter, ikke bare « gi opp» pga funksjonshemming og diagnoser. Eldste har tidlig vist at hun er kjapp i hodet når K har filmet hvilke ferdigheter barnet har på ulike spill på iPaden, helt fra tidlig alder. Hun har også fått språk, og kan kommunisere ved tale.

Jeg synes moren velger letteste vei og orker ikke legge inn samme innsatsen som da hun var sammen med faren til barnet. Det var nok øving og trening da hun gikk i bhg, men hvor mye det blir gjort i skolen vet jeg ikke. Uansett så må det følges opp på hjemmebane også. Barn med diagnoser har også ett potensiale de kan nå. Men det kommer ikke av seg selv

Utrolig trist for eldste at det ble slutt mellom mor og stefar. Stefar var dyktig med henne, og hun og hunden var nært knyttet til hverandre. Det må være veldig trist for stebarn som har knyttet seg til steforeldre at yngre søsken har samvær men ikke de. Og når moren nå også er alene med en baby så blir det enda mindre tid til eldste. En baby er tross alt helt avhengig av mor/far. Heldigvis har de BPA. 

Amen og halleluja. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (19 timer siden):

 *klipp klipp*

Det vi derimot vet er mors egne uttalelser rundt skjermbruk, at det er skolens ansvar for trening, stimuli samt sosialisering og at barnet, i hennes øyne, ikke kommer til å opparbeide seg noe evne til samtykkekompetanse. 

*klipp klipp*

 

Dette er noe jeg også har sett moren har sagt. Hun fraskriver seg mye (det meste) av ansvaret for læring, trening, stimuli og opparbeiding av sosial kompetanse. Og det gjør meg direkte sint! Hun er ikke alene om å ha en slik tankegang og jeg syns den utviklingen er skremmende. 

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammy! skrev (1 minutt siden):

Dette er noe jeg også har sett moren har sagt. Hun fraskriver seg mye (det meste) av ansvaret for læring, trening, stimuli og opparbeiding av sosial kompetanse. Og det gjør meg direkte sint! Hun er ikke alene om å ha en slik tankegang og jeg syns den utviklingen er skremmende. 

Jeg synes det er trist, og som jeg har poengtert før: Hun har ved å starte som fast snapper i løvemammaene for flere år siden klart å bygge seg opp en sosiale medier profil med 23 000 følgere. Her mottar hun spons og åpenbart tjener en del penger på profilen sin. Derfor må det på lik linje, med andre influensene, være rom for å diskutere og reflektere rundt hennes delinger samt handlinger slik man diskuterer andre influensere.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

shab skrev (32 minutter siden):

Siden hun er influenser burde hun vel egentlig få sin egen tråd.

Ja, det blir egentlig en avsporing fra Løvemammaene. Alt det som er diskutert i det siste er jo postet på hennes egen Instagram. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til E (MLD) som sjelden deler når E er dårlig har nå lagt ut på insta-story at de setter pris på positive tanker for at han kommer seg gjennom den sykdomsperioden han er inne i❤️❤️

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (På 29.12.2023 den 19.01):

Fra en spesialpedagog til en annen (Jeg regner med du er noe lignende i alle fall): Dette er et av de bedre innleggene jeg har lest på kvinneguiden. Dette innlegget er nyansert, reflektert og støttes opp av den faglige tyngden du utviser. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette innlegget. 

I denne tråden har jeg gitt opp å å legge "sjelen" og tiden min i slike typer innlegg fordi fokuset fra motdebattanter som er uenige fort blir at "vi ser ikke hele dagen", "Det er ikke sikkert hun sitter med iPad hele tiden" og "vi vet ingenting om hva som skjer hjemme".

Det vi derimot vet er mors egne uttalelser rundt skjermbruk, at det er skolens ansvar for trening, stimuli samt sosialisering og at barnet, i hennes øyne, ikke kommer til å opparbeide seg noe evne til samtykkekompetanse. Jeg ønsker ikke at dette skal bli nok en diskusjon angående skjermbruk, og velger derfor å avslutte med følgende:

Barnet og hunden hadde et helt spesielt bånd. Det er helt tydelig at hunden, som ordtaket sier, virkelig er menneskets (barnets) beste venn. For noen kan det virke spesielt at jeg i hovedsak fokuserer på det eldste barnet og hundens forhold, MEN; For meg er det hjerterått hvis barnet ikke får omgås hunden lenger. 

Jeg håper VIRKELIG at barnet får beholde relasjonen til hunden ❤️ 

Og fra en forelders vegne; så er jeg ikke uenig i det du skriver. Det er gullstandard. Det er så enormt viktig og riktig. Men som forelder kan man kjenne enormt med omsorgstretthet. Vi har ikke barn med autisme, men en annen diagnose som krever enormt med trening og oppfølging. De første fem årene følte jeg at livet ikke bestod av annet enn trening. Og jeg følte meg aldri som en mamma. Jeg følte meg som fagperson i eget hjem.

Jeg forstår godt hva som bør gjøres, og det gjør sikkert denne moren også. Men i perioder kan det være ekstremt vanskelig, man er bare så enormt sliten av at livet er så annerledes enn for «alle andre» at man har null å gi. Da vil det gjerne aller først gå utover det som har med trening og stimulering å gjøre.

  • Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (7 minutter siden):

Moren til E (MLD) som sjelden deler når E er dårlig har nå lagt ut på insta-story at de setter pris på positive tanker for at han kommer seg gjennom den sykdomsperioden han er inne i❤️❤️

Den sykdommen er hjerteskjærende, og selvom hun har utlevert barnet mye så har hun gjort en utrolig viktig jobb med å få MLD inn i nyfødtscreeningen! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (7 timer siden):

Den sykdommen er hjerteskjærende, og selvom hun har utlevert barnet mye så har hun gjort en utrolig viktig jobb med å få MLD inn i nyfødtscreeningen! 

Ja. Så vanskelig det må være å la være å tenke på at hvis han bare hadde blitt født noen år senere, hadde han blitt reddet. 😢

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (22 timer siden):

Ja. Så vanskelig det må være å la være å tenke på at hvis han bare hadde blitt født noen år senere, hadde han blitt reddet. 😢

Ja, fy søren! -Men så spørs det om endringen hadde skjedd uten at moren hans hadde stått sånn på for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (30 minutter siden):

Ja, fy søren! -Men så spørs det om endringen hadde skjedd uten at moren hans hadde stått sånn på for det. 

Det er et godt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så sterkt å se di fine bildene mamma til E deler av barna, med tanke på hvor syk E er. En fantastisk reflektert og flink mamma som virkelig står på for barn som rammes av den grusomme sykdommen MLD.

Det er så bra at sykdommen endelig har kommet inn i nyfødtscreeningen nå .

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fy for en utlevering onsdagens snapper bedriver. Dette synes jeg virkelig ikke er greit.

Barnet som utleveres er pr definisjon funksjonsfrisk, og er kommet i en alder hvor barnet selv og venner har tilgang til sosiale medier. 

😭

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vil jo selv at mor skal være åpen om dette på snappen, fordi hun ønsker at at flere skal snakke om det.. sånn at hun ikke føler seg så annerledes..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MzMe skrev (31 minutter siden):

Barnet vil jo selv at mor skal være åpen om dette på snappen, fordi hun ønsker at at flere skal snakke om det.. sånn at hun ikke føler seg så annerledes..

Hun er 10 år.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at barn som lever med alvorlig sykdom så nærme, forstår mer enn en tror.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (7 timer siden):

Fy for en utlevering onsdagens snapper bedriver. Dette synes jeg virkelig ikke er greit.

Barnet som utleveres er pr definisjon funksjonsfrisk, og er kommet i en alder hvor barnet selv og venner har tilgang til sosiale medier. 

😭

Hvilken utlevering er det du reagerer så kraftig på? Er du redd barnet vil oppleve av negativitet etter dagens snap? Kan du forklare hva du tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? skrev (2 timer siden):

Hvilken utlevering er det du reagerer så kraftig på? Er du redd barnet vil oppleve av negativitet etter dagens snap? Kan du forklare hva du tenker?

Barnet har rett til et privatliv. Hvorfor skal barnets helseopplysninger deles med "hele landet"? Barnet kan ikke samtykke til dette. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...