Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Medisinsk bruker said:

Jeg gikk rett på jobb uten og spise frokost. Dette er usunt, og det skal være forståelig selv om man er litt opp i årene. 

Nei, det er ikke usunt på noen som helst måte. Hadde mennesker trengt å spise før vi jobber ville vi dødd ut i steinalderen. Det er en myte at man trenger å spise med en gang man står opp. Man kan godt gjøre det, men da bør man kutte ut måltider rett før leggetid. Og med mindre du er alvorlig underernært eller noe, er det en veldig dårlig ide å tvinge i deg mat når du ikke er sulten. Kroppen er smartere enn man tror :)

Anonymkode: 1f75b...090

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah, endelig løsnet det litt. Har gått ned 14,2 kilo nå og herregud nå merker jeg at ting begynner å gå tregere gitt. 0,5-1 kilo i uka er det bare å glemme tydeligvis. Litt frustrerende fordi jeg er vant med å gå ned mer hver uke og føler nå at jeg stanger litt i veggen, men så lenge det kryper nedover så går det bra 😊

 

Jeg begynte å trene for en stund siden, og det går faktisk tregere med vektnedgangen etter det. Kanskje fordi jeg har behov for mere mat enn før?

 

Ellers så prøver jeg å holde meg aktiv hver dag til tross for hjemmekontor. Vi har fått redusert arbeidstid med 1,5 time i tillegg til lunsj og 2 kvarter med pause, rett og slett for å ta tid til unger og å holde oss i form. Komme oss ut i frisk luft. Jeg går under 1500 skritt på en dag med hjemmekontor hvis jeg ikke trener eller går en tur. Det er jo helt krise. 

 

Jaja, bare å beholde roen og fokuset! Hvordan har det gått med dere denne uka? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Jeg gikk rett på jobb uten og spise frokost. Dette er usunt, og det skal være forståelig selv om man er litt opp i årene. 

Det gjør jeg også, går på jobb uten å spise. Og så spiser jeg på jobb når jeg er sulten? Hvorfor er det usunt da? 

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, addict said:

Jeg begynte å trene for en stund siden, og det går faktisk tregere med vektnedgangen etter det. Kanskje fordi jeg har behov for mere mat enn før?

Hvis du trener styrke kan du legge på deg en del muskelvekt. Da er det bedre å bruke midjemål for å måle framgang.

Anonymkode: 1f75b...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1kg på 2 uker :yvonne: Bare 9kg igjen! :trene:

Anonymkode: 6a912...883

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du trener styrke kan du legge på deg en del muskelvekt. Da er det bedre å bruke midjemål for å måle framgang.

Anonymkode: 1f75b...090

Man legger ikke på seg muskler SÅ fort.. 🤪 Måler såklart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ned 1kg på 2 uker :yvonne: Bare 9kg igjen! :trene:

Anonymkode: 6a912...883

Så bra!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Medisinsk bruker said:

Jeg gikk rett på jobb uten og spise frokost. Dette er usunt, og det skal være forståelig selv om man er litt opp i årene. 

Dette er omtrent noe av det dummeste! Kalorier er kalorier og det er ikke usunt å gå rett på jobb uten å spise frokost. Det er bare en (seiglivet) myte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen nå folkens 🥰 La oss ikke miste fokuset pga koronaen. Vi trenger motivasjon og deling i denne tråden som aldri før! 

 

Vil gjerne høre hva dere gjør om dagene og hva dere spiser, alt mulig 😍 Hvordan går det med dere? 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ny favoritt ;smoothie mix,(den i frysedisken med grønnkål) soya melk, og en skvett fun saft cloudy apple  med stavmikser 😊 blir så godt 😁 spiser også mye blomkål og brokkoli ris, stekt med soyasaus , salat og krydrede linser til. Så føler med mye bedre, og sunnere.rart at det bare er en uke siden jeg fråtset i sundt. Virker så lenge siden. Mye bedre det her ,både for kropp og sjel 😊 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en ny favoritt ;smoothie mix,(den i frysedisken med grønnkål) soya melk, og en skvett fun saft cloudy apple  med stavmikser 😊 blir så godt 😁 spiser også mye blomkål og brokkoli ris, stekt med soyasaus , salat og krydrede linser til. Så føler med mye bedre, og sunnere.rart at det bare er en uke siden jeg fråtset i sundt. Virker så lenge siden. Mye bedre det her ,både for kropp og sjel 😊 

Anonymkode: f185a...efd

Åå smoothies hadde jeg nesten glemt! Takk for tips!

 

Jeg og har det mye bedre når jeg får i meg riktig mat og føler at jeg gjør godt for meg selv. Bare så utrolig rart at når man er helt ute av det og IKKE gjør det så sitter det så langt inne å ta tak 😦 Skal gjøre alt jeg kan for å ikke falle ned i den gropa framover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er som man glemmer helt hvordan det er å leve på den andre måten. Når jeg er på usundt siden er det så lett å ta en dag til, en dag til ,og plutselig har man gått opp noen kg.. og det er overraskende lett å snu når man først bestemmer seg. Nå skal jeg holde meg helt unna godteri og kaker lenge, for jeg har erfart at spiser jeg litt ,så setter det igang søtsuget noe veldig. Så selv om jeg ikke spiser godt ,så har jeg veldig lyst på det etterpå , og iløpet av en ukes tid er jeg på sukker kjøret igjen. 

Så skal heller lage mye godt med frukt og og dadler som søtning når det blir bursdager.😊 Det vet jeg at jeg tåler bedre 😁

Anonymkode: f185a...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at mye handler om vaner for meg. I motsetning til ab over klarer jeg ikke hele livet uten sjokolade eller kos. Ikke 2 mnd heller. Og er det ikke detman i utgangspunktet skal tenke? At det er noe man skal gidde og gjøre resten av livet? Jeg beklager til ab, men Daddelfruktgreier kan gå og legge seg. det er ikke kos det er kjip liksomkos. 

Jeg har blitt fryktelig vant til å spise myyye mat. Og myye kos. Det er ikke 1 øl og litt potetgull. Nei! Det er egg/bacon, pizza toppet med det beste man finner i butikken, øl, potetgull, sjokolade og mer pizza til kvelds på en dag.... Er det rart jeg blir feit. 

Jeg øver meg på og redusere mengder, på å velge hvilken kos jeg skal ha. Potetgull eller litt sjokolade? Eller kanskje en øl? Vin? Jeg teller kcal så bare legger inn plass i budsjettet nå, men håper jeg skal lage meg nye vaner på hvor mye som faktisk skal til for at jeg føler jeg har fått den "kosen" jeg trenger.  Og så er det jo litt spesielle anledninger hvor jeg koser meg ekstra, men det må jo begrenses om det er spesielle anledninger 5 ganger på en mnd. Og da vil jeg at jeg automatisk skal tenke nå må jeg ikke ta helt av i alle 5 bursdagene! Vaner går jo av seg selv, det er ting man bare gjør uten å tenke så mye over det. 

Hmm.. Sånn ca sånn. Så er det bare og gjennomføre 🤷‍♀️😅

 

 

 

Anonymkode: d0176...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, addict skrev:

Kom igjen nå folkens 🥰 La oss ikke miste fokuset pga koronaen. Vi trenger motivasjon og deling i denne tråden som aldri før! 

 

Vil gjerne høre hva dere gjør om dagene og hva dere spiser, alt mulig 😍 Hvordan går det med dere? 

 

 

For tiden er jeg hektet på rugsprø, med mager cottage cheese og syltetøy (80% bær). Har veid, sånn at jeg vet at ett slikt knekkebrød er 75 kcal. Og det er så digg!! Det var frokosten, til lunsj spiste jeg havregrøt og ett rugsprø med skinke. Middag var sterkt torskefilet med søtpotet pure og masse grønnsaker til. Til kvelds tror jeg det blir rugsprø med cottage cheese og en nutrilett bar 😃 

I tillegg har jeg gått en tur i dag, og trent litt styrke med treningsstrikk 💪🏽

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tyah skrev:

For tiden er jeg hektet på rugsprø, med mager cottage cheese og syltetøy (80% bær). Har veid, sånn at jeg vet at ett slikt knekkebrød er 75 kcal. Og det er så digg!! Det var frokosten, til lunsj spiste jeg havregrøt og ett rugsprø med skinke. Middag var sterkt torskefilet med søtpotet pure og masse grønnsaker til. Til kvelds tror jeg det blir rugsprø med cottage cheese og en nutrilett bar 😃 

I tillegg har jeg gått en tur i dag, og trent litt styrke med treningsstrikk 💪🏽

 

Du er god! Takk for mattips 🥰

 

Her bestilte vi burger til kvelds 😂 skal sies at helga har vært veldig sunn og god 😄 Må værra lov 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, addict skrev:

Du er god! Takk for mattips 🥰

 

Her bestilte vi burger til kvelds 😂 skal sies at helga har vært veldig sunn og god 😄 Må værra lov 😬

Vi spiste sushi i går kveld 😬 det er lov!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er lei av at kroppen FØLES blæh fra innsiden etter helga, så nå kutter jeg godteri på ubestemt tid fremover, men det blir lenge. Minst til sommeren, kanskje lengre. Jeg innså det i går, matlysten har vært litt dårlig og jeg hadde ingen glede av å spise chips og sjokolade. Så nå bryter jeg tvert :)

Jeg håper også å kunne bevege meg litt mer fra nå av, selv om jeg blir dårlig av det (kronisk sykdom). Gåtur i nabolaget og styrke hjemme, skal prøve å gjøre noe rolig hver dag denne uka hvis ikke formen er for dårlig. Vet av erfaring at det bare tar en liten uke før kroppen føles bedre ut på innsiden, gleder meg til det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2020 den 9.52, addict skrev:

Kom igjen nå folkens 🥰 La oss ikke miste fokuset pga koronaen. Vi trenger motivasjon og deling i denne tråden som aldri før! 

 

Vil gjerne høre hva dere gjør om dagene og hva dere spiser, alt mulig 😍 Hvordan går det med dere? 

 

 

Jo takk, jeg innså akkurat det - at nå gjelder det å ikke miste fokus! Dvs, jeg innså vel mer at jeg HAR mistet fokus, og er på full fart vei utforbakke (evt innn i skapet..) Kjeeeder meg, og ja.. Så det gjelder å lage en plan! Så langt har jeg kommet. Så nå gleder jeg meg til å lese her og bli inspirert!! Har klart å holde vekta hittil i år, men ikke å gå ned. Skulle gjerne gått ned tre kg til. Skal hvertfall ikke gå opp tre kg!! Og det kommer til å skje hvis jeg ikke gjør noe nå. Inspiration - bring it on!! 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg forsøker meg på en liten "kriseplan" :

- 5 måltider om dagen. (Dette holder jeg forsåvidt enda, men merker økende småspising..)

- For å unngå småspising: drikk masse vann (2-3 liter om dagen) og te, spis etter klokka - viktig å ikke gå for lenge. Litt frukt kan evt være et ekstra måltid, feks noen druer, et eple.. Men ikke banan, det blir en del av et av måltidene.

- Bevegelse trenger jeg, så planen er (minimmum): Gå tur 3 ganger i uka (1 lang og 2 kortere), og 2 ganger i uka en lett styrkeøkt hjemme. Så langt det er mulig vil jeg prøve å ta langøkten sammen med noen - det øker sannsynligheten for gjennomføring (på behørig avstand så klart.. 😁)

- Så trenger jeg en plan mot kjedsomhet som trigger småspising. Holde meg i aktivitet, ha noe å gjøre. Leste et tips om å lage seg ting man gleder seg til - feks en større ting i uka, og også en mindre ting hver dag - viktig å ha noe å se frem til! Dette punktet trenger jeg inspirasjon til! Selv om det ikke er direkte tilknyttet kosthold, er det en veldig direkte sammenheng for meg - og sikkert flere! 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart tilbake i turnus og er redd jeg skal miste fremgangen, er så mye lettere å gå ned når jeg ikke går turnus. Måltidsrytmen blir helt på jordet, måtltider må hoppes over, raske lettvinte løsninger osv., hvordan løser dere andre som går turnus dette? Vurderer mealprepping men vet ikke om jeg er disiplinert nok til det:P

Anonymkode: 0b4b4...994

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...