Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Xcase33 skrev:

13 kilo av hva da? er det ikke netto fettmasse som betyr noe? skjønner ikke det der jeg. 

Som om fremgangen kan tolkes ved å se forskjellen på vekta fra måned til måned? 😨

 

Hver eneste tråd her inne handler om deg og hvordan du regner ut ditten og datten. Tror (?) nok at det er godt ment, men kan du ikke lage en egen tråd om det så kan de som er spesielt interesserte klikke seg inn? 😊 Begynner å bli litt slitsomt og belærende. Selvfølgelig forstår de aller aller fleste at vektnedgang er mer komplekst, men la folk være i fred. Jeg er overvektig med under middels muskelmasse, jeg teller kilo og måler med målebånd. Jeg er fullt klar over hva fettprosent er. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Xcase33 skrev:

Hva var det du var uenig i sånn i utgangspunktet ? 

Vet ikke om jeg er uenig, jeg. 

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok da fortsetter du med ditt og jeg med mitt 😊

Anonymkode: d0176...2aa

Hehe, det er aldri en god holdning i livet å tro at man er ferdig utlært og har forstått alt. 

Det er ganske basic det jeg sier, det vil enhver bok i ernæringsfysiologi fortelle deg.
Mekanismen bak næringsopptaket i kroppen din styres av hormonet insulin. Uten tilstedeværelsen av dette hormonet så dør du av sult uansett hvor mange kalorier du spiser. Det er derfor type 1 diabetikere må regne ut hvor mye insulin de må sette selv før et måltid iforhold til karboydratene.  For å regne ut dette må du vite hvor mange kalorier av karbohydrater du skal innta. Da det er karbohydratene som påvirker blodsukkeret og ikke kaloriene fra fett\protein. 

Insulin er fettlagringshormonet, mengden insulin som behøves for nedreguleringen av blodsukkeret speiler fettlagringsgiret i kroppen din de påfølgende timene. Så hadde det ikke vært slik så kunne man ha strøket av ganske mange plagsomme sykdommer ihvertfall :)

Så joda du må vel holde på med ditt, det endrer uansett ikke hvordan ting egentlig fungerer og henger sammen.

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Xcase33 skrev:

Hehe, det er aldri en god holdning i livet å tro at man er ferdig utlært og har forstått alt. 

Det er ganske basic det jeg sier, det vil enhver bok i ernæringsfysiologi fortelle deg.
Mekanismen bak næringsopptaket i kroppen din styres av hormonet insulin. Uten tilstedeværelsen av dette hormonet så dør du av sult uansett hvor mange kalorier du spiser. Det er derfor type 1 diabetikere må regne ut hvor mye insulin de må sette selv før et måltid iforhold til karboydratene.  For å regne ut dette må du vite hvor mange kalorier av karbohydrater du skal innta. Da det er karbohydratene som påvirker blodsukkeret og ikke kaloriene fra fett\protein. 

Insulin er fettlagringshormonet, mengden insulin som behøves for nedreguleringen av blodsukkeret speiler fettlagringsgiret i kroppen din de påfølgende timene. Så hadde det ikke vært slik så kunne man ha strøket av ganske mange plagsomme sykdommer ihvertfall :)

Så joda du må vel holde på med ditt, det endrer uansett ikke hvordan ting egentlig fungerer og henger sammen.

Lykke til :)

 

Ok 😅

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xcase33 skrev:

Beklager med det er feil iforhold til det å gå ned i fett% ihvertfall. 

Jeg merker at du er opptatt av karbohydrater, insulin og fettprosent, og ja, jeg er enig at fettprosent og musklene har mye å si for å se bedre ut. Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror kunnskapen din er mer for dem som har 15-20% i fettprosent og ønsker å gå ned kun i fett. Få vaskebrettmage, osv...

De fleste overvektige her er ikke opptatt av fettprosent, men hvor mange kilo badevekten viser. Så lenge de trener, spiser sunn og variert (ikke kun karbohydrater), så bør det gå fint :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, matrobot skrev:

Jeg merker at du er opptatt av karbohydrater, insulin og fettprosent, og ja, jeg er enig at fettprosent og musklene har mye å si for å se bedre ut. Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror kunnskapen din er mer for dem som har 15-20% i fettprosent og ønsker å gå ned kun i fett. Få vaskebrettmage, osv...

De fleste overvektige her er ikke opptatt av fettprosent, men hvor mange kilo badevekten viser. Så lenge de trener, spiser sunn og variert (ikke kun karbohydrater), så bør det gå fint :)

Nettopp 😊👍

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, addict skrev:

Fettprosent til side, hvordan har det gått med dere i dag? 😄

Jeg er Endelig 63 kilo! Buksene jeg måtte oppdatere i større str er blitt store, gensere i s passer som de skal, sola skinner (gjorde i alle fall) og livet er litt bedre. 

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle ulike mål og ulike utgangspunkt, og gjerne ulikt fokus. Man må finne det som passer for seg. Med mine litt over 80 kilo i minus er det å gå fra størrelse garasjetelt til oi-nå-kommer-jeg-faktisk-inn-i-klær-i-heeelt-vanlige-butikker den største gleden for min del. At jeg har redusert fettprosenten er det vel ingen tvil om.

Ellers er vel den største gleden nå å faktisk komme inn i klær man har spart på og tenkt at "den kjolen vil jeg gjerne komme inn i". Har hatt en del av de plaggene. Det er deilig. Og det gjør en jo ekstra stolt. 

Og noe av det morsomste med å gå i butikken? Å faktisk ha valget til å si nei til en vare fordi man ikke liker den, ikke fordi den ikke passer. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er Endelig 63 kilo! Buksene jeg måtte oppdatere i større str er blitt store, gensere i s passer som de skal, sola skinner (gjorde i alle fall) og livet er litt bedre. 

Anonymkode: d0176...2aa

Oi så gøy! Det morsomste er å se endring på klærne 😍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, addict skrev:

Oi så gøy! Det morsomste er å se endring på klærne 😍

Ja 😍😍  Hvordan går det med deg? 

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SPOCA skrev:

Vi har vel alle ulike mål og ulike utgangspunkt, og gjerne ulikt fokus. Man må finne det som passer for seg. Med mine litt over 80 kilo i minus er det å gå fra størrelse garasjetelt til oi-nå-kommer-jeg-faktisk-inn-i-klær-i-heeelt-vanlige-butikker den største gleden for min del. At jeg har redusert fettprosenten er det vel ingen tvil om.

Ellers er vel den største gleden nå å faktisk komme inn i klær man har spart på og tenkt at "den kjolen vil jeg gjerne komme inn i". Har hatt en del av de plaggene. Det er deilig. Og det gjør en jo ekstra stolt. 

Og noe av det morsomste med å gå i butikken? Å faktisk ha valget til å si nei til en vare fordi man ikke liker den, ikke fordi den ikke passer. ;) 

Så utrolig bra 😃😃

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal ikke jeg være budbringeren av spoilers, men hvis en velger å forbrenne nok så går en ned i vekt. Dette er info jeg har hørt. Det er ikke stadfestet som fakta helt enda. Men jeg tror de nærmer seg en løsning rundt for høy BMI. 

Edit. Hvis målet er høyere BMI, er nok svaret annerledes. Skal jeg gjette, tenker jeg at det motsatte er en god start. Men jeg vet ikke. 

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev:

Nå skal ikke jeg være budbringeren av spoilers, men hvis en velger å forbrenne nok så går en ned i vekt. Dette er info jeg har hørt. Det er ikke stadfestet som fakta helt enda. Men jeg tror de nærmer seg en løsning rundt for høy BMI. 

Hmm? 😂

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja 😍😍  Hvordan går det med deg? 

Anonymkode: d0176...2aa

Veldig bra! Gikk med en bukse jeg ikke har kunnet bruke på over 3 år i dag. Den satt såååå fint! Klemmer litt i midja, men ikke fordi den var FOR stram, bare fordi jeg fortsatt har flesk rundt midja 😂

 

Har spist 2 gode måltider i dag, tunfisk filet med ris og grønnsaker og hjemmelaget kebab 😍 færre måltid men mer kalorier per måltid. Har virkelig kost meg ihvertfall! Så utrolig motivert! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tidens beste tråd. Blir så inspirert av å lese deres fremgang. Selv sitter jeg fast og har tenkt å fokusere mer på trivsel enn å fanatisk telle kalorier i par uker. Men har merket at motivasjonen kommer sakte men sikkert opp 😊

Anonymkode: 1771e...93f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tidens beste tråd. Blir så inspirert av å lese deres fremgang. Selv sitter jeg fast og har tenkt å fokusere mer på trivsel enn å fanatisk telle kalorier i par uker. Men har merket at motivasjonen kommer sakte men sikkert opp 😊

Anonymkode: 1771e...93f

Høres ut som en lur ting å gjøre 😊 kanskje finner du ut at trivselen din øker hvis du gjør mer av det som får deg mot målet uten at du trenger å tenke så mye? Heier på deg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, addict skrev:

Høres ut som en lur ting å gjøre 😊 kanskje finner du ut at trivselen din øker hvis du gjør mer av det som får deg mot målet uten at du trenger å tenke så mye? Heier på deg! 

Takk for det😊 Ja, det er ikke nødvendig å være så streng mot seg selv. Det har jeg gjort hele mitt liv og nå fortjener jeg å være litt grei med meg selv. Men merker at jeg løper lenger og løfter tyngre 😁

Anonymkode: 1771e...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...