Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at dette er en omstilling for hjernen. Hva spise når, og hva er såkalt normal porsjon. Jeg kan det i teorien, men praksisen er ikke like enkel. Som en annen her opp nevner, anoreksi. Det har jeg hatt, og bulimi. Nå er jeg egentlig på overspising. Har ingen behov for å måtte være sulten for å spise, det vises på kroppen for å si det sånn.

Men jeg har tidligere klart å gå ned 25 kg, og vært stabil i mange år. Den gang trente jeg med Wii Fit og spiste etter klokka, funka gull det 😄 

Nå prøver jeg å ha konkrete mål, ikke vektmål. Feks, kunne gå opp trappa uten å kjenne magen komme på lårene, kunne bøye meg ned uten å sprike med beina for å gi plass til magen. Har klær jeg ønsker å komme meg inn i osv. Også vil jeg begynne med yoga. Var skikkelig hekta før, men etter at vekta kom ble så mange stillinger vanskelig at jeg kutta ut.

Denne uka har vært langt lavere matinntak enn på lenge. Har uten tvil kjent sultfølelsen. Men har klart å unngå småspisingen, spesielt på kvelden. Mine tidligere fallgruver ved vektnedgang, har vært at når jeg har hatt en bra perioden, så skal jeg liksom belønne meg selv.. om med hva? 😛

Nå har jeg andre belønninger i vente. Først: Hårklipp! Usikker på hva neste skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SaySomething skrev (13 timer siden):

Jeg har nok tenkt litt slik selv, men jeg er heller ikke noe glad i harde treningsøkter, har prøvd meg på treningsstudio noen ganger og det ble med det.. 😅

Jeg holder jo på med yoga med Adriene nå, den 30 dagers challengen. Har du noe du kan anbefale etter jeg er ferdig med den? :)  Vil foreløpig ikke på noe studio, synes det er veldig enkelt og greit å gjøre dette selv hjemme i stua, iallefall til jeg føler jeg får dreisen på det :P 

Jeg har bare brukt en gammel yoga bok jeg kjøpte på salg for mange år siden, den heter «Yoga mot stress» av Vimla Lalvani. Usikker på om det går an å få ta i den nå. Men finnes sikkert mange gode alternativet. Så jeg har ikke brukt you-tube, kun bok.😊

Anonymkode: 9f3f9...482

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 18.17):

Skal ned 20 kg, og er ordentlig motivert. Har startet med Grandiosa-dietten, det går overraskende greit.

Anonymkode: 0cc84...e95

Hva er grandiosadietten?

Anonymkode: d2aa0...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte en del vår/sommer-klær på nett, og det var en stor motivasjon for meg, at de fine klærne skal sitte enda penere:) 

Lykke til i helgen alle sammen, den er hvertfall mest utfordrende for meg mat-messig..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Warum said:

Bestilte en del vår/sommer-klær på nett, og det var en stor motivasjon for meg, at de fine klærne skal sitte enda penere:) 

Lykke til i helgen alle sammen, den er hvertfall mest utfordrende for meg mat-messig..

Gleder meg til det kommer mer sommerklær i butikken, har aldri eid et plagg mindre enn 2XL og nå er jeg plutselig en S/M. Utvalget er jo helt magisk nå, billig er det også 🥰 

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på Irina Lee og "spis deg fri" på Spotify. Hørte tre episoder og to timer senere - samme dag -  sprakk jeg. Spiste ting jeg absolutt ikke skulle spise... Hva er galt med meg?!?! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unika skrev (1 time siden):

Hører på Irina Lee og "spis deg fri" på Spotify. Hørte tre episoder og to timer senere - samme dag -  sprakk jeg. Spiste ting jeg absolutt ikke skulle spise... Hva er galt med meg?!?! 

Min erfaring er at kunnskapen må synke inn. Tok et par uker fra jeg startet å lytte til samme podkasten, før jeg tok grep. Gi det tid og ikke vær for hard mot deg selv. 

Anonymkode: c444a...275

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unika skrev (19 timer siden):

Jeg hører på samme podcast. Som en annen her skriver, jeg måtte la det synke litt inn. Tror jeg hørte på i to dager før jeg begynte skikkelig. Men jeg var ekstremt motivert. Er nå på dag ti, 2,5 kg lettere 🙂

Anonymkode: 9f3f9...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med endring av hvilepuls på grunn av mindre kaloriinntak? Jeg har til vanlig ganske lav hvilepuls, ligger som regel på 62-65 ifølge aktivitetsklokka. Har tidligere merket at hvilepuls har gått ned i perioder med riktig mat og mer trening, mens denne gangen har jeg kun startet med maten. Den siste uka har jeg ligget mellom 52-57 i hvilepuls.

Til info er jeg helt utrent pr nå, lite hverdagsaktivitet også.. Bare ser for meg kroppen som nekter å gå ned i vekt og heller bare skrur ned på pulsen 😅 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (På 7.1.2022 den 19.55):

Kjempe motivasjon :) Har selv kjøpt den stilig buksen som jeg ikke fikk over rompa, men jeg kommer dit:) Den var på salg til 215 kr.. juhuu  Har også bestilt på nett :)  Masse lykke til du også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye motiverende å lese! Jeg har akkurat begynt å jobbe for å komme meg ned i vekt. Jeg har noen svært dårlige matvaner jeg vil si farvel til dette året! Snop hver dag, og mye usunn mat. Nå vil jeg ta meg sammen slik at både jeg og familien spiser sunnere sammen. 

Jeg har startet å føre det jeg spiser i Lifesum, og har ladet opp fitbit'en på nytt. Det er veldig lærerikt å se hvor mye kalorier det er i ulike matvarer, så jeg håper at all loggingen gjør meg mer bevisst på hva jeg putter i kroppen fremover. 

Nå har jeg holdt meg i skinnet en uke, og det har gått bedre enn forventet! Jeg har til og med klart å gi ungene sjokolade på lørdag uten å spise noe selv 😂

Lykke til med alle sine vektmål fremover! Skal bli spennende å følge tråden videre! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nadiahagen skrev (10 timer siden):

Kjempe motivasjon :) Har selv kjøpt den stilig buksen som jeg ikke fikk over rompa, men jeg kommer dit:) Den var på salg til 215 kr.. juhuu  Har også bestilt på nett :)  Masse lykke til du også :) 

Så kult, fint å ha konkrete mål som klær syns jeg. 
Jeg kjøpte klær som passer (skal ikke ned så fryktelig mye) men som vil se mye bedre ut med mindre mage og litt slankere armer.

Heia oss!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, Noen andre som har slitt med treg mage etter omlegging av kosthold? Nå orker jeg snart ikke mer 😅

Anonymkode: c22f9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hjelp, Noen andre som har slitt med treg mage etter omlegging av kosthold? Nå orker jeg snart ikke mer 😅

Anonymkode: c22f9...790

Har du begynt å spise veldig mye fiber? Drikker du vann?

Anonymkode: 76b85...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappemor skrev (På 9.1.2022 den 14.43):

Er det noen som har erfaring med endring av hvilepuls på grunn av mindre kaloriinntak? Jeg har til vanlig ganske lav hvilepuls, ligger som regel på 62-65 ifølge aktivitetsklokka. Har tidligere merket at hvilepuls har gått ned i perioder med riktig mat og mer trening, mens denne gangen har jeg kun startet med maten. Den siste uka har jeg ligget mellom 52-57 i hvilepuls.

Til info er jeg helt utrent pr nå, lite hverdagsaktivitet også.. Bare ser for meg kroppen som nekter å gå ned i vekt og heller bare skrur ned på pulsen 😅 

Jeg har opplevd motsatt faktisk, hvilepulsen min har gått noe opp. Jeg har lagt på rundt 50 i hvilepuls, den kunne gå helt ned i 37 når jeg sov. I det siste har den økt noe, til rundt 47 i søvn og 55 til 60 i hvilepuls. 

Har du gått ned i kilo, eller "kun" lagt om kosten så langt? Det vil jo være litt logisk at pulsen går ned etterhvert som vekten minsker (selv om det gjorde motsatt med meg😂). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (4 minutter siden):

Jeg har opplevd motsatt faktisk, hvilepulsen min har gått noe opp. Jeg har lagt på rundt 50 i hvilepuls, den kunne gå helt ned i 37 når jeg sov. I det siste har den økt noe, til rundt 47 i søvn og 55 til 60 i hvilepuls. 

Har du gått ned i kilo, eller "kun" lagt om kosten så langt? Det vil jo være litt logisk at pulsen går ned etterhvert som vekten minsker (selv om det gjorde motsatt med meg😂). 

Har gått ned noen kilo også, men denne endringen begynte samme dag med mindre kalorier inn. Går på vlcd, så det er ganske få kalorier pr dag. Legger ved skjermdump der det er ganske synlig at jeg begynte 2.januar 😅

Screenshot_20220111-205943_Connect.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mye bruker dere gå ned på en uke?

Jeg veier nå 96 kilo og det er 6 kilo mer enn i sommer.. 

Har nå begynt med blanke ark og er på god ved til å omstille hjernen. 
Jeg har redusert matinntaket, og begrenset sukker og snop. Snop kun i helgen, og da i porsjon og ikke store sjokoladeplate for eksempel. Loggfører alt i Lifesum, og prøver å lage gode middager. 
Kuttet cola uten sukker i hverdagen. Drikker et glass innimellom, ikke alltid i helgen lenger heller. (Drakk mye hver dag) Holder meg til vann og bris og prøver drikke masse vann. 
Går til og fra jobb (1,5km hver vei) og går ca to turer i helgen når jeg vet kaloriinntaket blir noe høyere. Tar av og til omveier hjem fra jobb slik at det blir noe lengre. 

Legger til rette for å få i meg mer frukt og grønt, slik at jeg kutter opp dette og har med på jobb. 
spiser knekkebrød i hverdagen og litt brød i helgen. Da er det hjemmelaget brød.

Hvor raskt er det sannsynlig å kunne gå ned? Håper iallfall de 6 kiloene fra i sommer forsvinner raskt. Første mål er 80kg😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med 95 kg i juli @Jente599og veier nå 73 kg. Gikk ned ca en kg i uken store deler av høsten, stagnerte litt når det nærmet seg jul og vekten var lavere. Har kjørt et ganske stramt regime der jeg har telt alt og holdt kaloribudsjettet alle dager i uken. Ingen kalorier gjennom væske (med unntak av moderat med alkohol i sosialt lag et par ganger) og en liten skål med smågodt på lørdager. Men jeg har ikke kuttet noe, bare mengder og tatt klokere valg (har eks valgt bort sjokolade i høst pga kaloritetthet). Har blitt en jogger i perioden som har hjulpet på med å forbrenne mer. I desember har jeg ikke telt kalorier, og har hatt et ganske avslappet forhold til mat i julen. Kom meg gjennom desember uten å gå opp (men faktisk litt ned), så noe har jeg lært underveis.

Lykke til, dette klarer du, høres ut som du allerede har tatt mange kloke valg! Anbefaler å måle kroppen med målebånd og ta «før» bilder, det kan være godt å ha hvis vekten stagnerer litt eller man ikke ser noen forskjellen 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ En god huskeregel er at 7000 kalorier tilsvarer ca. 1 kg. Så spiser du 500 kalorier mindre per dag enn du må for å holde vekta stabil, vil du gå ned et halvt kilo i uka :) 

Nå er jeg endelig back on track med spisevanene, nå blir det sukkerfritt fremover. Det blir godt etter en litt vel forlenget juleferie. Er fremdeles på min laveste vekt flere ganger i uka og det er veldig motiverende, regner med å nå normal BMI for første gang på tjue år i løpet av februar, det blir helt vilt.

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (22 timer siden):

Jeg begynte med 95 kg i juli @Jente599og veier nå 73 kg. Gikk ned ca en kg i uken store deler av høsten, stagnerte litt når det nærmet seg jul og vekten var lavere. Har kjørt et ganske stramt regime der jeg har telt alt og holdt kaloribudsjettet alle dager i uken. Ingen kalorier gjennom væske (med unntak av moderat med alkohol i sosialt lag et par ganger) og en liten skål med smågodt på lørdager. Men jeg har ikke kuttet noe, bare mengder og tatt klokere valg (har eks valgt bort sjokolade i høst pga kaloritetthet). Har blitt en jogger i perioden som har hjulpet på med å forbrenne mer. I desember har jeg ikke telt kalorier, og har hatt et ganske avslappet forhold til mat i julen. Kom meg gjennom desember uten å gå opp (men faktisk litt ned), så noe har jeg lært underveis.

Lykke til, dette klarer du, høres ut som du allerede har tatt mange kloke valg! Anbefaler å måle kroppen med målebånd og ta «før» bilder, det kan være godt å ha hvis vekten stagnerer litt eller man ikke ser noen forskjellen 

Så inspirerende å lese! Du har virkelig gjort en god jobb. Det gir håp for meg å lese om andre med gode resultater ♥️ 

Jeg føler det hjelper veldig når jeg er flink til å komme meg ut å gå, da tar jeg bedre valg i forhold til kostholdet. 

Jeg har tatt noen bilder nå, med grøss og gru! Og jeg håper virkelig at jeg en dag om ikke altfor lenge kan sammenligne dem med noen nye, og at jeg da vil se en forskjell. 

Føler meg veldig motivert nå, så jeg har troen denne gangen. 

Lykke til videre til deg også, og tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...