Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

loppekasse skrev (9 timer siden):

Lurer på hvordan de fleste her inne gjør det med maten? Teller de fleste av dere kalorier, eller fokuserer dere på å ha et sunt kosthold? Har lest en god del av innleggene her inne, men helt klar ikke alle. 

Jeg teller ikke kalorier, men spiser til faste måltider (ekstra nøye på dette i ukedagene, litt mer flex i helger) og praktiserer porsjonskontroll. Prøver også å spise mest mulig laget fra bunnen av, mye grønnsaker også videre, men ikke så strengt at jeg ikke spiser butikkbrød innimellom, liksom. Men jeg synes at jeg har kommet veldig langt bare ved å kutte vekk de aller verste vanene (spise godteri og drittmat flere ganger i uka og overhodet ikke tenke på porsjonsstørrelse da jeg spiste middag). 

Men jeg har talt kalorier tidligere og gått ned den veien også. Synes kaloritelling funker veldig bra for å få oversikt over både kalorier og næringsinnhold i mat. Husker at jeg fikk flere aha-opplevelser av hvor stort overskudd man kan få totalt sett av å spise litt ekstra av vanlig hverdagsmat, liksom. Men for meg oppleves det ikke som veldig praktisk å telle kalorier. Spiser flere måltider med familien der samboeren min lager halvparten av middagene, og tanken på å skulle veie/tracke alt motiverer meg ikke. 

Men hvis jeg slutter å gå ned i det hele tatt kommer jeg nok til å starte med tellingen igjen. Men målet er først og fremst å klare å spise sunt og gå i et jevnt underskudd uten. :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KaBom skrev (1 time siden):

Jeg teller ikke kalorier, men spiser til faste måltider (ekstra nøye på dette i ukedagene, litt mer flex i helger) og praktiserer porsjonskontroll. Prøver også å spise mest mulig laget fra bunnen av, mye grønnsaker også videre, men ikke så strengt at jeg ikke spiser butikkbrød innimellom, liksom. Men jeg synes at jeg har kommet veldig langt bare ved å kutte vekk de aller verste vanene (spise godteri og drittmat flere ganger i uka og overhodet ikke tenke på porsjonsstørrelse da jeg spiste middag). 

Men jeg har talt kalorier tidligere og gått ned den veien også. Synes kaloritelling funker veldig bra for å få oversikt over både kalorier og næringsinnhold i mat. Husker at jeg fikk flere aha-opplevelser av hvor stort overskudd man kan få totalt sett av å spise litt ekstra av vanlig hverdagsmat, liksom. Men for meg oppleves det ikke som veldig praktisk å telle kalorier. Spiser flere måltider med familien der samboeren min lager halvparten av middagene, og tanken på å skulle veie/tracke alt motiverer meg ikke. 

Men hvis jeg slutter å gå ned i det hele tatt kommer jeg nok til å starte med tellingen igjen. Men målet er først og fremst å klare å spise sunt og gå i et jevnt underskudd uten. :) 

Gjør akkurat det samme som deg 😊 Eller begynte nylig med det. Vi har ikke vekt i huset, den tok kvelden og jeg vil ikke kjøpe ny enda. Er en overspiser og har telt kalorier mye før med hell. Men hver gang jeg sprekker så blir jeg så demotivert og så går vekten oppover igjen. Kjører heller på med 3 større Måltider til dagen med mye grønnsaker, bær, frukt, sunt fett og litt fiber. Det holder meg mett til neste måltid og kjenner energien er mye bedre 😊 tipper måltidene mine har i snitt 500kcal stykk.. 

så håper jeg at vekten har gått ned til neste gang jeg er på besøk hos noen med badevekt 😂

hvis ikke må jeg på kaloritelling igjen..

håper dette er veien for meg nå 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirrikas skrev (På 20.5.2021 den 11.21):

Jeg har hatt to skikkelig vanskelige uker nå, og det virker ikke som at det gir seg heller.... Jeg føler meg så sliten og minstemann tuller på natten så jeg føler meg aldri helt uthvilt.. Da blir det fryktelig vanskelig å ta gode valg i matveien kjenner jeg. Dette er min last og sikkert grunnen til at jeg er tjukk.. Mat har blitt min måte å håndtere stress og travle hverdager på, og i denne småbarnsperioden blir det mye stress og travle dager 😩

Har det HELT likt!

Lørdagen ble en sinnsykt sprekk rett og slett pga dette... Jeg har vært i underskudd hele uka, men lite søvn, utmattelse og mye press og avtaler hele uka gjorde at jeg hadde en "vanlig" type lørdag jeg ville hatt før livsstilsendringen- telte ca. kalorier i etterkant og det var MYE ila hele dagen.. huff...

Men idag på tur knakk jeg sammen foran gubben og gråt- jeg viste han en topptur, hvor jeg tidligere drev å jogget - og nå med nærmere 25kg mer så var det som et slag i tryne... det er mye følelser.... 

Var dog godt å gå turen, vi delte på å ha minsten i bæremeis og merket turen godt i lårene- merker også humøret kom seg. Det hjalp å gråte litt og det hjalp å komme til toppen 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharon90 skrev (8 minutter siden):

Har det HELT likt!

Lørdagen ble en sinnsykt sprekk rett og slett pga dette... Jeg har vært i underskudd hele uka, men lite søvn, utmattelse og mye press og avtaler hele uka gjorde at jeg hadde en "vanlig" type lørdag jeg ville hatt før livsstilsendringen- telte ca. kalorier i etterkant og det var MYE ila hele dagen.. huff...

Men idag på tur knakk jeg sammen foran gubben og gråt- jeg viste han en topptur, hvor jeg tidligere drev å jogget - og nå med nærmere 25kg mer så var det som et slag i tryne... det er mye følelser.... 

Var dog godt å gå turen, vi delte på å ha minsten i bæremeis og merket turen godt i lårene- merker også humøret kom seg. Det hjalp å gråte litt og det hjalp å komme til toppen 😀

Så bra jobbet å gå den turen i dag! 😊 Godt å få luftet litt tanker og frustrasjon! Det virker som du allerede er inne på rett spor igjen, så den sprekken i går kan umulig ha så mye å si 😊❤️ Det er en vanskelig reise dette, og med små barn i hus blir det ikke akkurat noe enklere. Jeg er endelig inne i rett spor igjen etter 2 vanskelige uker!😊💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirrikas skrev (20 minutter siden):

Så bra jobbet å gå den turen i dag! 😊 Godt å få luftet litt tanker og frustrasjon! Det virker som du allerede er inne på rett spor igjen, så den sprekken i går kan umulig ha så mye å si 😊❤️ Det er en vanskelig reise dette, og med små barn i hus blir det ikke akkurat noe enklere. Jeg er endelig inne i rett spor igjen etter 2 vanskelige uker!😊💪🏻

Takk for fine ord. Og håper ikke den sprekken utgjorde mye ... mentalt var det mye.... og det er heftigt med små og større barn.. både med mangel på søvn og måltider og lørdagsgodt som de skal ha osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirrikas skrev (33 minutter siden):

Takk for fine ord. Og håper ikke den sprekken utgjorde mye ... mentalt var det mye.... og det er heftigt med små og større barn.. både med mangel på søvn og måltider og lørdagsgodt som de skal ha osv.

Godt å høre at du er på rett spor også! Vi må bare fortsette.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sharon90 skrev (1 minutt siden):

Godt å høre at du er på rett spor også! Vi må bare fortsette.... 

Ja, ofte kan en sånn sprekk bety mer for det mentale enn for det fysiske. Man må bare prøve å fortsette med de gode vanene man har jobbet inn 😊 Ja, man merker at man er i en periode der egen kropp og helse ikke akkurat blir prioritert 🤪 Samtidig synes jeg det var så deilig å endelig kunne ta kontroll over egen kropp etter 3 tette svangerskap! Det er mye i hverdagen jeg ikke har kontroll på, men egen helse kan jeg hvertfall prøve å holde kontroll på! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharon90 skrev (3 timer siden):

Har det HELT likt!

Husk at en sprekk er nettopp det, én sprekk. I morgen er det ny dag og mulighet for å fortsette på det du gjør. En dag der du spiser mye og er mentalt nede gjør ingenting for totalvekten. Syns du er flink, du gikk topptur og var med familien. Jeg håper du får en bedre uke neste uke! Jeg hadde en periode som var slik du beskriver, men bare ved å ta litt grep, gikk alt mye greiere igjen. Ikke gi deg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
jentafralandet skrev (12 timer siden):

Jeg veide 96 kg på mitt tyngste så jeg tillater meg å svare deg. Bare husk at dette er det som funker for meg, ikke en fasit ☺️

Jeg har snart gått ned 20 kg, men de første 5 kg (tror jeg) kom egentlig av seg selv da jeg fikk det bedre. Jeg hadde det skikkelig ugreit en periode og derfor gikk jeg opp fordi jeg ga en blank faen i alt og mat og kos blei trøsten. 

Etterhvert skaffet jeg meg online coach med både kostholdsveiledning og trening. Det var snakk om tre økter i uka med hjemmetrening i begynnelsen. Nå har jeg begynt å løpe mer (har nå en coach som er god på løping og løpsrelatert styrke) det tror jeg ikke jeg ville fått til når jeg var såpass tung og hadde vonde knær osv. Jeg talte kalorier og målte makroer til å begynne med, men målet var hele tiden at jeg ikke skulle gjøre det på fast basis. Kun en periode for å få mer forståelse for hva kroppen trengte og mengder. Jeg spiste 2200 kcal om dagen og gikk ned ca 0,5 kg i uka. Igjen, dette funket for meg og min situasjon. Jeg har en aktiv og tung jobb i tillegg til at jeg alltid går 10 000 skritt eller mer om dagen. Jeg spiste godteri når jeg følte for det, spiste kake når jeg var i bursdag osv, eneste forskjellen fra før var mengdene. I tillegg så forsvant egentlig sukkersuget omtrent over natta når jeg heller ga kroppen nok mat og nok næring. Føler meg aldri sulten eller har lite energi nå. Det hender jeg har sukkersug, men da spiser jeg bare litt godteri eller en skive med nugatti 🙊 

Jeg hadde også ekstremt vansker med å kontrollere meg på godteri/snacks/kakefronten, men det var nok i stor grad fordi jeg 1. skulle nekte meg selv det og derfor sprakk som bare det fordi det blei «ulovlig» eller 2. fordi jeg spiste for lite mat og «sparte» kaloriene til godteri eller typisk helgemat. Nå spiser jeg vanlige middager og godteri i morderate mengder og tenker at det klarer jeg resten av livet ☺️

Jeg klarer også å tenke at det ikke er så farlig om jeg «sprekker» fordi det har så lite å si i det lange løp. Jeg spiste og drakk som en helt på 17 mai og spiste burger på mc Donalds og smågodt på kvelden dagen der på. Ja jeg gikk opp i vekt den uka, men likevel bare 300 gram. Og det var det faktisk verdt 😄

Dette innlegget har jeg lyst å lagre på netthinnen for alltid. For alle de gangene jeg får det for meg at jeg må gå ned minst 1-2 kg i uken. Selv om jeg vet at slow and steady wins the race. 

Takk for at du delte! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaaa 👏 Endelig kom vekta under 75kg. Hoppet rett ned til 74kg 🤩 Helt uvirkelig at det "bare" er 4 kilo unna å begynne å veie under 70kg 🤩

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som logger og eventuelt bruker Lifesum,

bruker dere premium?

Har brukt det før og det fungerer fint når jeg er flink å loggføre alt, og da brukte jeg premium.

Er det det beste? Dere som er erfarne her?😅

Anonymkode: 7ab60...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er ikke helt riktig person å svare (men har tidligere gått ned en del kg, men ikke så mange som du etterspør). Så bra du spør her, for her er det mange som har knekt litt koder selv om utgangspunktet er forskjellige. 

Jeg svarer på vegne av meg selv og det utgangspunktet jeg hadde. Jeg lykkes greit når jeg hadde en del kg for mye, men det ble betydelig vanskeligere når jeg nærmet meg normalvekt. Jeg trente ikke (overhode ikke, 0 bevegelse) alt ble gjort ved å endre kosthold, mengde og hyppighet. Jeg telte kalorier, men fant ut at å spise rutinert gjorde det enklere. Spiser man to egg uten brød til frokost så vet man etterhvert hvor mange kalorier det er (som eksempel). Jeg ble nødt å begrense sosial kontakt til jeg fikk rutinene på plass, for å stå i mot fristelser. Dette gjaldt også alkohol for da mistet jeg viljestyrken og overspiste. I den perioden kjøpte jeg heller ikke snop og særlig sjokolade. Jeg tillot popkorn, drakk kakao, lett-is og slikt når det var vanskelig. 

Det er nok krevende å gjøre endringer, men jo større overvekt man har, jo mer effekt har man av endringene. 

Om du føler jeg ikke burde svare kan du bare se bort fra svaret mitt. Det er godt ment. Om du ønsker mange tips er det bare å spørre, for nå har jeg prøvd det meste og veldig mange dietter 😅 Livsstilsendring er nok det tryggeste.

Anonymkode: 4c128...ee0

Tusen takk for svaret ditt! Det hjelper å lese andres erfaringer også🌸

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jentafralandet skrev (21 timer siden):

Jeg veide 96 kg på mitt tyngste så jeg tillater meg å svare deg. Bare husk at dette er det som funker for meg, ikke en fasit ☺️

Jeg har snart gått ned 20 kg, men de første 5 kg (tror jeg) kom egentlig av seg selv da jeg fikk det bedre. Jeg hadde det skikkelig ugreit en periode og derfor gikk jeg opp fordi jeg ga en blank faen i alt og mat og kos blei trøsten. 

Etterhvert skaffet jeg meg online coach med både kostholdsveiledning og trening. Det var snakk om tre økter i uka med hjemmetrening i begynnelsen. Nå har jeg begynt å løpe mer (har nå en coach som er god på løping og løpsrelatert styrke) det tror jeg ikke jeg ville fått til når jeg var såpass tung og hadde vonde knær osv. Jeg talte kalorier og målte makroer til å begynne med, men målet var hele tiden at jeg ikke skulle gjøre det på fast basis. Kun en periode for å få mer forståelse for hva kroppen trengte og mengder. Jeg spiste 2200 kcal om dagen og gikk ned ca 0,5 kg i uka. Igjen, dette funket for meg og min situasjon. Jeg har en aktiv og tung jobb i tillegg til at jeg alltid går 10 000 skritt eller mer om dagen. Jeg spiste godteri når jeg følte for det, spiste kake når jeg var i bursdag osv, eneste forskjellen fra før var mengdene. I tillegg så forsvant egentlig sukkersuget omtrent over natta når jeg heller ga kroppen nok mat og nok næring. Føler meg aldri sulten eller har lite energi nå. Det hender jeg har sukkersug, men da spiser jeg bare litt godteri eller en skive med nugatti 🙊 

Jeg hadde også ekstremt vansker med å kontrollere meg på godteri/snacks/kakefronten, men det var nok i stor grad fordi jeg 1. skulle nekte meg selv det og derfor sprakk som bare det fordi det blei «ulovlig» eller 2. fordi jeg spiste for lite mat og «sparte» kaloriene til godteri eller typisk helgemat. Nå spiser jeg vanlige middager og godteri i morderate mengder og tenker at det klarer jeg resten av livet ☺️

Jeg klarer også å tenke at det ikke er så farlig om jeg «sprekker» fordi det har så lite å si i det lange løp. Jeg spiste og drakk som en helt på 17 mai og spiste burger på mc Donalds og smågodt på kvelden dagen der på. Ja jeg gikk opp i vekt den uka, men likevel bare 300 gram. Og det var det faktisk verdt 😄

Tusen takk🌸 så flink du har vært! 
Jeg er hjemme med barn, så jeg har vært flink å gå hver dag; for ellers blir det veldig mye passivitet. (Eller ikke nå når ungen løper rundt da😅) men prøver også å gå minimum 10 000 skritt om dagen. Blir ofte en del mer..

Hovedproblemet er maten, og det er så irriterende å tenke på at det (egentlig) er så enkelt.. bare at det i hverdagen, ikke er det likevel for min del. Jeg må virkelig venne meg av med den verste overspisingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente599 skrev (9 minutter siden):

Tusen takk🌸 så flink du har vært! 
Jeg er hjemme med barn, så jeg har vært flink å gå hver dag; for ellers blir det veldig mye passivitet. (Eller ikke nå når ungen løper rundt da😅) men prøver også å gå minimum 10 000 skritt om dagen. Blir ofte en del mer..

Hovedproblemet er maten, og det er så irriterende å tenke på at det (egentlig) er så enkelt.. bare at det i hverdagen, ikke er det likevel for min del. Jeg må virkelig venne meg av med den verste overspisingen.

Ja, maten er vanskelig! Det er jo som du sier egentlig veldig lett, men det å skulle gjennomføre er mye vanskeligere. Det jeg har erfart er at overspisingen stort sett kommer fordi jeg ikke har spist nok. Og da mener jeg nok i form av volum, ikke kalorier. 1000 kalorier sjokolade holder en ikke mett like lenge som 1000 kalorier av magert kjøtt, frukt Og grønt, meieriprodukter eller kornprodukter 😅 Jeg hadde ikke «våget» å spise så mye som jeg gjorde uten å ha en kostholdsveileder i ryggen, fordi det krever mye kunnskap og trygghet om matvarer for å få det til å bli bærekraftig. Det er jo en investering, men for meg var det veldig verdt det. Har likevel full forståelse om andre ikke har råd eller tar seg råd til det ☺️

Nå har ikke jeg barn heller så at jeg i stor grad kan planlegge måltidene hjelper jo veldig! Ser for meg at hverdagen din er litt annerledes!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (10 timer siden):

Husk at en sprekk er nettopp det, én sprekk. I morgen er det ny dag og mulighet for å fortsette på det du gjør. En dag der du spiser mye og er mentalt nede gjør ingenting for totalvekten. Syns du er flink, du gikk topptur og var med familien. Jeg håper du får en bedre uke neste uke! Jeg hadde en periode som var slik du beskriver, men bare ved å ta litt grep, gikk alt mye greiere igjen. Ikke gi deg! 

Tusen takk! Er så godt å få den støtten det faktisk er, å få høre at det kun er en sprekk og at det ikke er slutten på alt på en måte.

Både søndagen og idag har vært bra, spist rett så langt. Det gir veldig mestring, og dermed også motivasjon.... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

bruker dere premium?

Har brukt det før og det fungerer fint når jeg er flink å loggføre alt, og da brukte jeg premium.

Man klarer seg jo fint uten, kommer an på hvordan du liker å loggføre. Jeg har premium, og det er fordi jeg liker å lagre oppskrifter og måltider, så jeg slipper å registrere alt på ny hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Albbas skrev (19 minutter siden):

Man klarer seg jo fint uten, kommer an på hvordan du liker å loggføre. Jeg har premium, og det er fordi jeg liker å lagre oppskrifter og måltider, så jeg slipper å registrere alt på ny hver gang. 

Aha, så dette kan man ikke hvis man ikke har premium?😅 jeg også liker det da det gjør det en del enklere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Aha, så dette kan man ikke hvis man ikke har premium?😅 jeg også liker det da det gjør det en del enklere..

Du kan lagre noen få oppskrifter/måltider tror jeg. 

De du har lagra med premium blir værende hvis du slutter med premium, så trenger jo ikke premium i lang tid nødvendigvis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler på en slags kleskrise for tiden. Skulle rydde frem litt sommerklær da jeg ser at det plutselig er meldt over 20 grader her i løpet av neste uke og ser at alt av sommerkjoler og andre lette plagg enten er for små og ble kjøpt inn da jeg veide 6-7 kg mindre enn jeg gjør nå og dessuten veldig gamle og slitt eller så ble de kjøpt i løpet av perioden der jeg enten var gravid eller veide 5-6 kg mer enn det jeg gjør nå :P 

Har lyst til å kjøpe litt nytt, men samtidig tenker jeg at det er lite bærekraftig når jeg skal ned igjen uansett. Kroppen min har endret seg utrolig mye bare de siste fire ukene, og hvis det fortsetter vil jeg jo være i en annen størrelse i løpet av sommeren igjen. En del sommerplagg kan jo sitte løst og fint, så klart, men jeg vil liksom ikke kjøpe det første og beste som passer greit. 

Anonymkode: 166b8...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

bruker dere premium?

Jeg kjøpte premium i år, men klarte meg like godt uten premium, jeg følger ingen planer, jeg bruker det kun til telling av kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...