Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Bithiah skrev (2 timer siden):

😂 Jaja, pytt pytt. Jeg spiste en stooor skål is i går, kort tid etter at jeg fant ut at jeg hadde gått ned over 20 kg. Ikke for å «feire» men bare fordi jeg hadde lyst på. Ingen krise? Det skjer særdeles sjelden, pg jeg har erfart at slike ting ikke velter lasset når det bare ikke skjer ofte.

Dessuten ble jeg så mett at det i praksis ble lunsjen min 😅 men poenget er, drit i det. Gå videre!

Dette er faktisk et godt poeng 😊  Jeg spiser vanligvis veldig sunt og variert til alle måltider, men har jeg sykt lyst på en softis en varm sommerdag så blir det lunchen eller middagen min den dagen.  Da blir jeg mett og fornøyd samtidig som jeg holder meg innafor kaloribudsjettet. (jeg trenger ikke spise "ordentlig mat i tillegg, det spiste jeg  til de andre måltidene den dagen, og det skal jeg spise igjen i morgen 😄)

Anonymkode: 7f01f...5f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bithiah skrev (3 timer siden):

😂 Jaja, pytt pytt. Jeg spiste en stooor skål is i går, kort tid etter at jeg fant ut at jeg hadde gått ned over 20 kg. Ikke for å «feire» men bare fordi jeg hadde lyst på. Ingen krise? Det skjer særdeles sjelden, pg jeg har erfart at slike ting ikke velter lasset når det bare ikke skjer ofte.

Dessuten ble jeg så mett at det i praksis ble lunsjen min 😅 men poenget er, drit i det. Gå videre!

Neida, sant, det er ingen krise😅 Jeg tenker at av og til må det jo være lov😊 Jeg har aldri hatt planer om å gå resten av livet uten sjokolade. Det positive er jo at jeg sluttet å spise, FØR det var tomt!😂✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Cassie* skrev (1 time siden):

Neida, sant, det er ingen krise😅 Jeg tenker at av og til må det jo være lov😊 Jeg har aldri hatt planer om å gå resten av livet uten sjokolade. Det positive er jo at jeg sluttet å spise, FØR det var tomt!😂✌️

Samme tenker jeg! Litt må være lov og så er det en stor seier å kunne begrense seg, og slippe samvittigheten etterpå 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (1 time siden):

Hei! Ny her. Startvekt var 92 kg, og hittil høyeste. Begynte 31.juli i fjor, så har det gått jevnt og trutt i perioder. Veier nå 76,8 kg, men føler det har stagnert på både motivasjon og vekt. Noen som vil gi litt motivasjon i min vei? Jeg har et hårete mål om 65 kg, men innser at det kanskje blir lenge til. 
hilsen sukkeravhengig og sliten tobarnsmor..

Hei! Dette høres ut som meg for noen år siden! Jeg gikk ned fra 86 til 74-76 og lå leeenge der. Men så tok jeg grep og talte kalorier en stund igjen, og da kom jeg litt på sporet igjen og vekta slapp. Men fra et-par-å-70, så er det heftigt. Det krever litt dedikasjon, og det får man gjerne av å henge litt her, se andre som jobber med det samme.

Jeg har nå tre barn, men før jeg fikk tredjemann nå var jeg nede i 65kg! Så det GÅR! Du kan klare det!!

Lag deg en plan, noter hvorfor og se på hvilke vaner du kan endre på- drikker du mye juice, søt kaffi, brus, eller småspiser du mye ol., så jobber du med de delene der. Også vil det med tiden gi resultater- det er ikke min sterkeste side; tålmodighet, men det er den som gjelder her 🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (5 timer siden):

Hei! Ny her. Startvekt var 92 kg, og hittil høyeste. Begynte 31.juli i fjor, så har det gått jevnt og trutt i perioder. Veier nå 76,8 kg, men føler det har stagnert på både motivasjon og vekt. Noen som vil gi litt motivasjon i min vei? Jeg har et hårete mål om 65 kg, men innser at det kanskje blir lenge til. 
hilsen sukkeravhengig og sliten tobarnsmor..

Du er helt rå!!! Jeg sender deg mange motivasjonsklemmer 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spent på morgendagens vekt. Denne uka har vært ekstremt hektisk, så har ikke trent eller beveget meg så mye som andre uker, og tydd til litt enkle løsninger på matfronten. Så selv om jeg fortsatt har praktisert porsjonskontroll, så føler jeg meg litt ekstra oppblåst. Men vi får se. Når jeg ser meg selv i speilet synes jeg det ser ut som om jeg er på vei tilbake til min gamle silhuett, langt ifra helt der ennå, men kan ane konturene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mensen denne uka pluss flyttet så har ingen forhåpninger utenom at jeg håper at jeg ikke har gått opp iallefall. Flyttingen har gjort at jeg ikke har fått gått de lange turene mine, jeg har jogget og syklet og har mange skritt men de lange 1 1/2 timers turene m hunden nesten hver dag har utgått. Snart opp og på vekta nå. 

Får forøvrig mye positiv oppmerksomhet pga vekttapet. Dvs folk kommenterer det. Først ble jeg brydd, men så bestemte jeg meg for å bare nyte det og si takk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg ikke i dag. Jeg vet den er opp siden jeg har vært syk noen dager og spist både for mye og "feil". Det er greit. Vekt er ikke alt. Jeg har også positive ting å glede meg over, selv om vekten holder seg stabil (litt opp og ned). Jeg har mistet "fettputen" over rompa, og den har plaget meg. Andre områder som har plaget meg har også blitt mindre framtredende. Jeg føler at fettet er jevnere fordelt over kroppen og det er ingen problemområder lengre. Det er en deilig følelse. Vekten er litt høyere enn jeg ønsker og kroppen er litt større enn mitt ideal. Men det er ingen områder som plager meg, så da er det heller ingenting å stresse med. 

Slik føler jeg det i dag, men det er jo litt variasjon fra dag til dag. Når jeg har en bedre dag skal jeg legge inn litt mer innsats, men på dårlige dager skal jeg kjenne på at kroppen må få det den trenger. Om det er ro, en middag som egentlig er "helgemat", et glass vin med en god samtale, eller en is med barna. Det er nok oppskrift for å holde vekten eller gå svært sakte ned i fettprosent. Godt å være her. For det var en lang vei ned, og jeg ser målstreken. Men kanskje det blir en ekstrem lang vei dit :) Det er greit det også.

Endret av 2ro
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det noen dager de neste ukene med (små) sosiale samlinger der dette med mat og kaloriinntak blir en utfordring. Jeg har derfor laget meg en slagplan, for å komme igjennom uten å krasje helt.

Til vanlig spiser jeg veldig restriktivt i ukedagene, slik at jeg har rom for litt ekstra i helgen. Jeg teller kalorier og passer på at gjennomsnittet holder seg på rett plass. 

Planen nå er å være normalt streng i hverdagene, og i tillegg stramme inn ekstra (i forhold til normalen) på helgedager/helligdager hvor det ikke er noe sosialt. Så planlegger jeg å ikke telle kalorier under de sosiale samlingene, men fortsatt øve meg på måtehold. Forhåpentligvis vil regnskapet «gå opp», slik at jeg ikke går opp... 🤞🏻

Flere som har lagt en liknende slagplan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (5 timer siden):

Jeg veier meg ikke i dag. Jeg vet den er opp siden jeg har vært syk noen dager og spist både for mye og "feil". Det er greit. Vekt er ikke alt. Jeg har også positive ting å glede meg over, selv om vekten holder seg stabil (litt opp og ned). Jeg har mistet "fettputen" over rompa, og den har plaget meg. Andre områder som har plaget meg har også blitt mindre framtredende. Jeg føler at fettet er jevnere fordelt over kroppen og det er ingen problemområder lengre. Det er en deilig følelse. Vekten er litt høyere enn jeg ønsker og kroppen er litt større enn mitt ideal. Men det er ingen områder som plager meg, så da er det heller ingenting å stresse med. 

Slik føler jeg det i dag, men det er jo litt variasjon fra dag til dag. Når jeg har en bedre dag skal jeg legge inn litt mer innsats, men på dårlige dager skal jeg kjenne på at kroppen må få det den trenger. Om det er ro, en middag som egentlig er "helgemat", et glass vin med en god samtale, eller en is med barna. Det er nok oppskrift for å holde vekten eller gå svært sakte ned i fettprosent. Godt å være her. For det var en lang vei ned, og jeg ser målstreken. Men kanskje det blir en ekstrem lang vei dit :) Det er greit det også.

Enig i det du gjør :) Jeg har også dager hvor jeg ikke kan fokusere på vektnedgang, fordi smertene er for store i kroppen min. De dagene må jeg bare gjøre det lille ekstra for å ha det bra. Av og til er det litt chips, av og til en ekstra god middag, eller bare et ekstra måltid i stedet for å stoppe etter middag. Det er viktig å gjøre dette på en måte som ikke skader oss :) 

Sessan_ skrev (5 timer siden):

Nå kommer det noen dager de neste ukene med (små) sosiale samlinger der dette med mat og kaloriinntak blir en utfordring. Jeg har derfor laget meg en slagplan, for å komme igjennom uten å krasje helt.

Til vanlig spiser jeg veldig restriktivt i ukedagene, slik at jeg har rom for litt ekstra i helgen. Jeg teller kalorier og passer på at gjennomsnittet holder seg på rett plass. 

Planen nå er å være normalt streng i hverdagene, og i tillegg stramme inn ekstra (i forhold til normalen) på helgedager/helligdager hvor det ikke er noe sosialt. Så planlegger jeg å ikke telle kalorier under de sosiale samlingene, men fortsatt øve meg på måtehold. Forhåpentligvis vil regnskapet «gå opp», slik at jeg ikke går opp... 🤞🏻

Flere som har lagt en liknende slagplan?

Ja, jeg gjør det ganske likt, men jeg spiser ikke "veldig restriktivt", jeg spiser det jeg må for å gå litt ned :) Jeg strammet inn i helgene for en liten måned siden, og spiser mindre godteri enn jeg har gjort, fordi jeg har så lite ekstra å gå på nå som jeg er 2 kg unna målet. 

Jeg ønsker å spise det jeg vil på koselige sammenkomster, og tar gjerne fri de anledningene med god samvittighet. Det tror jeg bare er godt for hodet og kropp. Det er for øvrig slik jeg alltid har spist når jeg har vært slank. Normalt i hverdagen, litt ekstra ved spesielle anledninger. Det er ikke de få dagene i året som har noe å si, det er hva du gjør i hverdagen som er viktig. Klarer du å holde på det året rundt ligger du godt an når du når målet ditt og stabiliserer :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navani skrev (13 minutter siden):

Enig i det du gjør :) Jeg har også dager hvor jeg ikke kan fokusere på vektnedgang, fordi smertene er for store i kroppen min. De dagene må jeg bare gjøre det lille ekstra for å ha det bra. Av og til er det litt chips, av og til en ekstra god middag, eller bare et ekstra måltid i stedet for å stoppe etter middag. Det er viktig å gjøre dette på en måte som ikke skader oss :) 

Ja, jeg gjør det ganske likt, men jeg spiser ikke "veldig restriktivt", jeg spiser det jeg må for å gå litt ned :) Jeg strammet inn i helgene for en liten måned siden, og spiser mindre godteri enn jeg har gjort, fordi jeg har så lite ekstra å gå på nå som jeg er 2 kg unna målet. 

Jeg ønsker å spise det jeg vil på koselige sammenkomster, og tar gjerne fri de anledningene med god samvittighet. Det tror jeg bare er godt for hodet og kropp. Det er for øvrig slik jeg alltid har spist når jeg har vært slank. Normalt i hverdagen, litt ekstra ved spesielle anledninger. Det er ikke de få dagene i året som har noe å si, det er hva du gjør i hverdagen som er viktig. Klarer du å holde på det året rundt ligger du godt an når du når målet ditt og stabiliserer :) 

Takk for støtte :) Vi må være tålmodige og tenke at litt er bedre enn ingenting. Vi er jo begge innenfor normal vekt, så da krever det en del og særlig når man ikke kan kjøre på med trening. Jeg hadde håpet at man ble bedre med lettere vekt, men så langt har det ikke virket. Kanskje på sikt? Jeg tror i alle jeg er sterkere nå enn i høst og har mer kontakt med musklene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 time siden):

Takk for støtte :) Vi må være tålmodige og tenke at litt er bedre enn ingenting. Vi er jo begge innenfor normal vekt, så da krever det en del og særlig når man ikke kan kjøre på med trening. Jeg hadde håpet at man ble bedre med lettere vekt, men så langt har det ikke virket. Kanskje på sikt? Jeg tror i alle jeg er sterkere nå enn i høst og har mer kontakt med musklene :)

Ja, når man har litt ekstra å slite med så må man bare være litt snillere med kroppen og mer tålmodig :) De siste kiloene sitter godt altså, men det går jo nedover, sakte for meg :PDet har blitt 3,8 kilo siden nyttår og nå har jeg 1,5 til 2 kg igjen. Jeg kunne ha gitt meg nå for jeg er fornøyd, men vil ha litt å gå på til vedlikehold.

Så bra du føler deg sterkere, det er jo fantastisk! Ikke noe trening her i det hele tatt, men håper en gang i fremtiden. Godt å føle litt bedre kontakt med musklene, det er mye teknikk og å vite hvor du skal kjenne etter egentlig, men det er lettere å se at du strammer riktig sted når du er litt mindre :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ikke veid meg i dag siden jeg er på hytta. Jeg er flink med inntak av mat, men det blir litt godis på kvelden. Det er så vanskelig å la det være når bordet er fullt av godis & alle rundt meg spiser. Men jeg går masse turer & koser meg med det. Håper vekta neste uke ikke blir en katastrofe 🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned totalt 6,6 kg siden januar, og jeg gleder meg til å endelig føle meg vel i egen kropp på stranda i sommer 😁💪. Merker at det er ikke bare vekten som har forandret seg, men jeg har også fått litt mer muskler og definert kropp etter jeg begynte med trening 😊

021EF47A-2CCE-489F-934E-F46095407999.jpeg

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Smacky87 skrev (4 timer siden):

Ned totalt 6,6 kg siden januar, og jeg gleder meg til å endelig føle meg vel i egen kropp på stranda i sommer 😁💪. Merker at det er ikke bare vekten som har forandret seg, men jeg har også fått litt mer muskler og definert kropp etter jeg begynte med trening 😊

Utrolig fin kropp, hadde jeg bare vært der du er nå 😍

👏👏👏👏👏👏

Anonymkode: 676d2...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Smacky87 skrev (13 timer siden):

Gratulerer. Hvilke trening gjør du? 

Vi er sikkert mange som har lyst på en mer definert kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (43 minutter siden):

Gratulerer. Hvilke trening gjør du? 

Vi er sikkert mange som har lyst på en mer definert kropp :)

Styrketrening med PT en dag i uka. På egenhånd har jeg styrketrening alene eller med venninner en dag i uka, trappeløp en dag i uka og lang gåtur på 1-1,5 mil en gang i løpet av uka. Sånn ca hvordan uka mi ser. Ellers spiller jeg litt sporadisk volleyball med en vennegjeng,  og litt sykkelturer i ny og ne med kidsa 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smacky87 skrev (1 minutt siden):

Styrketrening med PT en dag i uka. På egenhånd har jeg styrketrening alene eller med venninner en dag i uka, trappeløp en dag i uka og lang gåtur på 1-1,5 mil en gang i løpet av uka. Sånn ca hvordan uka mi ser. Ellers spiller jeg litt sporadisk volleyball med en vennegjeng,  og litt sykkelturer i ny og ne med kidsa 😊

😅 Ble svett av å lese hva du gjør og er ikke overrasket over du har bra resultat.

Hadde absolutt foretrukket om du skrev noe slik som: rusler en tur et par ganger i uken. ☺️ Yoga og litt husvask. 

Du fortjener gode resultater og skal være stolt over innsatsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig veiedag på onsdager, men siden jeg har vært på jobb har jeg ikke fått tid før i dag. Nå har jeg totalt gått ned 9,5 kg siden januar og 16 kg totalt siden januar 2020   🥳 i tillegg er en del cm borte og kondisjonen er mye bedre. 

veldig motiverende å lese her inne også, de dagene det føles litt trått! Hva gjør dere på 17 mai? Tenker dere at det er en «fridag» og spiser det dere har lyst på (kanskje med noe moderasjon) eller teller dere og holder dere innenfor kaloriene da også? ☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...