Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Blue Berry skrev (40 minutter siden):

Er det noe du kan gjøre da? Eller må man bare «godta» det? Håper du finner ut av det :)

Tja, kanskke noen hormoner, men det har jeg ikke lyst til. 

Vi får se etter en mnd.

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tja, kanskke noen hormoner, men det har jeg ikke lyst til. 

Vi får se etter en mnd.

Anonymkode: 1a888...a24

Ser den... Hormoner kan bli krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som står helt still på vektnedgangen?

Jeg sliter enda med å komme inn i god gli igjen, etter påsken. 
Jeg føler meg konstant sulten, sover dårlig, mye hodepine om dagen (mensen) og klarer ikke ta ordentlige valg i matveien. Spiser altfor mye godteri i helgen (så mye at jeg blir uvel) og jeg klarer ikke stoppe. Helgen drar også ut, og det resulterer i at jeg er konstant sulten resten av uken. Spiser eller tenker på mat hele tiden. 
 

Har prøvd å spise et ekstra knekkebrød til lunsj, og gjerne med egg eller andre proteinrike pålegg, men det hjelper altså ikke. 2 timer senere er jeg omtrent utsulta føles det ut som. 
 

Jeg har også ekstremt dårlige perioder med søvn, hvor jeg er sulten/ spiser om natten. Dette har vært bra lenge, men nå er det ille igjen. Alle sier det blir lite søvn når man får barn, men her er det altså bare meg som våkner stort sett mens alle andre sover 😓
 

Jeg som hadde håpet å få på bunaden til 17.mai i år☹️ Det er fortsatt 8kg + før den passer og det er litt deprimerende 😩

Anonymkode: 7ab60...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står ikke stille, går litt ned, men er utålmodig og litt skuffa over at det går så sakte. Jeg vet at vektnedgang ofte stagnerer over tid, men jeg har bare så vidt startet. Fire uker siden jeg startet å trene, to uker siden jeg klarte å skjerpe kostholdet kraftig og likevel har jeg ikke gått ned mer enn rundt en kilo. Det er omtrent det jeg bruker å miste i vann så lenge jeg holder meg unna usunn mat i et par dager, så føles som om jeg så lagt går i null. 

Jeg vet jo at jeg i det lengre løp heller vil gå ned sakte og jevnt enn for raskt. Grunnen til at jeg har hatt noen kilo for mye de siste årene er jo nettopp at jeg for hvert forsøk på å gå ned har gått for hardt ut, spist for lite og blitt sliten og umotivert etter noen uker, men det er fortsatt vanskelig å styre forventingene om at jeg skal fly ned i vekt på starten. :P 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kvelden med ny strategi gikk overraskende bra. Jeg var ikke sulten og søtsuget var fraværende.

Det er selvsagt for tidlig å konkludere men jeg tror krom gjorde en forskjell.

Så til dere som sliter på kvelden. Prøv krom! 

Jeg vet at greier jeg å spise fornuftig etter middag vil jeg rusle ned i vekt, så jeg er veldig optimistisk nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uka har det vært mye søtsug og jeg har spist litt for mye godis. Ikke så rart, mensen gjorde nettopp sitt opptog. Tenkte jeg skulle veie meg i morges for å se endringen underveis med mensen, og var forberedt på å allerede være godt i pluss. Hva viser vekta? 89,9kg, en nedgang på 800 gram siden søndag 😳 Det er sikkert en god grunn til det (mindre vann i kroppen eller noe lignende), men artig likeså. 
 

Dessverre ser jeg at jeg veier meg litt for ofte for tiden. Jeg synes det er artig å følge med, men bør klare å begrense meg til veiedag. Får jobbe med det de neste ukene også 😄

Endret av halvehimmelen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
2ro skrev (1 time siden):

Første kvelden med ny strategi gikk overraskende bra. Jeg var ikke sulten og søtsuget var fraværende.

Det er selvsagt for tidlig å konkludere men jeg tror krom gjorde en forskjell.

Så til dere som sliter på kvelden. Prøv krom! 

Jeg vet at greier jeg å spise fornuftig etter middag vil jeg rusle ned i vekt, så jeg er veldig optimistisk nå. 

 

Har du sjekket kromnivået i blodet, eller bare tester du ut uten å rådføre med lege? 

Jeg har hørt så mye "du MÅ IKKE ta kosttilskudd uten at du har mangler, det kan være kjempefarlig" at jeg har fått helt oppheng og blitt så uselvstendig på sånt. (Nærmest tror jeg kan dø av en liten ekstra d-vitamin som ikke er anbefalt av legen.😅) Men egentlig var det veldig fristende nå å teste ut det samme når jeg hører din erfaring! Vet jo at ved å spise nøtter og varer krom naturlig er i så får jeg også mindre søtsug. 🤔😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (3 minutter siden):

Har du sjekket kromnivået i blodet, eller bare tester du ut uten å rådføre med lege? 

Jeg har hørt så mye "du MÅ IKKE ta kosttilskudd uten at du har mangler, det kan være kjempefarlig" at jeg har fått helt oppheng og blitt så uselvstendig på sånt. (Nærmest tror jeg kan dø av en liten ekstra d-vitamin som ikke er anbefalt av legen.😅) Men egentlig var det veldig fristende nå å teste ut det samme når jeg hører din erfaring! Vet jo at ved å spise nøtter og varer krom naturlig er i så får jeg også mindre søtsug. 🤔😅

Så lenge man ikke overstiger grenseverdier blir krom ansett som trygt. https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/vitaminer-og-mineraler/mineraler/krom/a/A5211 (Man kan få lav jern om man tar for mye over tid. Har også lest at man tisser gjerne ut overskudd.) Norske verdier er som regel lavere enn verdiene i utlandet, og det er jo tilført i mange kosttilskudd. Så lenge man er ellers frisk skader det ikke å prøve. Jeg har lest at om man har det krom nivået kroppen din vil ha, får du ingen effekt. Men ligger du lavere enn kroppen ønsker kan du få litt effekt. De som slanker seg kan av og til få litt lave verdier av ymse, samme med de som har veldig dårlig kosthold. Krom er ganske vanlig i preparater for vektnedgang.

Når det kommer til at man ikke skal ta kosttilskudd uten å rådføre seg med lege, så er jeg litt avslappet. Verdiene i Norge er som sagt stort sett lavere enn andre land. Jeg tar ikke mer enn anbefalt da. Det er også greit å lese om særlig vitaminer er fettløselige eller vannløselige. Det er også viktig om man tar faste medisiner å passe hva man spiser/tar vitaminer. Grapefrukt og lakris er eksempler på mat som kan påvirke medisiner. 

Personlig tar jeg litt kosttilskudd hipp som happ og har hatt veldig fine blodprøver siden. Krom tenkte jeg å ta som en kur for å bryte uvaner. Det er forresten mange artikler om temaet. Ikke alt er like dokumentert, noen ser resultater og andre ikke. Virker det er det bra, virker det ikke er jo det bare å slutte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Flere som står helt still på vektnedgangen?

Jeg sliter enda med å komme inn i god gli igjen, etter påsken. 
Jeg føler meg konstant sulten, sover dårlig, mye hodepine om dagen (mensen) og klarer ikke ta ordentlige valg i matveien. Spiser altfor mye godteri i helgen (så mye at jeg blir uvel) og jeg klarer ikke stoppe. Helgen drar også ut, og det resulterer i at jeg er konstant sulten resten av uken. Spiser eller tenker på mat hele tiden. 
 

Har prøvd å spise et ekstra knekkebrød til lunsj, og gjerne med egg eller andre proteinrike pålegg, men det hjelper altså ikke. 2 timer senere er jeg omtrent utsulta føles det ut som. 
 

Jeg har også ekstremt dårlige perioder med søvn, hvor jeg er sulten/ spiser om natten. Dette har vært bra lenge, men nå er det ille igjen. Alle sier det blir lite søvn når man får barn, men her er det altså bare meg som våkner stort sett mens alle andre sover 😓
 

Jeg som hadde håpet å få på bunaden til 17.mai i år☹️ Det er fortsatt 8kg + før den passer og det er litt deprimerende 😩

Anonymkode: 7ab60...671

Står stille og litt opp ja.

Utrolig demotiverende! Ligger lavt på hva jeg spiser, men kroppen min vil bruke laaaaaang tid på kiloene... jobber med hodet mitt; la kroppen bruke tid, så mÅ det snu. Men å sette mål og slik nytter jo ikke, siden det går så seint.

Jeg var så sulten og slik selv her, og det var fordi at etter svangerskapet starta jeg på p-piller. Var helt hol, og både mat og godteri gikk ned på høykant. Etter fødselen gikk jeg ned til 78. Så starta jeg p pillene og 9mnd senere var jeg 95kg. Skal sies at jeg veide meg ikke og mini var en krevende krabat i tillegg til to andre små- så jeg var i konstant bevegelse, men ikke aktiv. 90% av mat/snaks ble inntatt i store mengder og FORT -stående og i fart. Rett og slett rovdrift på egen kropp og helse når jeg ser tilbake.

Men stress og søvn påvirker også vekta.... hva med te på kvelden?

Kaffi på dagen for å stagnere sult-følelsen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
2ro skrev (5 timer siden):

Så lenge man ikke overstiger grenseverdier blir krom ansett som trygt. https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/vitaminer-og-mineraler/mineraler/krom/a/A5211 (Man kan få lav jern om man tar for mye over tid. Har også lest at man tisser gjerne ut overskudd.) Norske verdier er som regel lavere enn verdiene i utlandet, og det er jo tilført i mange kosttilskudd. Så lenge man er ellers frisk skader det ikke å prøve. Jeg har lest at om man har det krom nivået kroppen din vil ha, får du ingen effekt. Men ligger du lavere enn kroppen ønsker kan du få litt effekt. De som slanker seg kan av og til få litt lave verdier av ymse, samme med de som har veldig dårlig kosthold. Krom er ganske vanlig i preparater for vektnedgang.

Når det kommer til at man ikke skal ta kosttilskudd uten å rådføre seg med lege, så er jeg litt avslappet. Verdiene i Norge er som sagt stort sett lavere enn andre land. Jeg tar ikke mer enn anbefalt da. Det er også greit å lese om særlig vitaminer er fettløselige eller vannløselige. Det er også viktig om man tar faste medisiner å passe hva man spiser/tar vitaminer. Grapefrukt og lakris er eksempler på mat som kan påvirke medisiner. 

Personlig tar jeg litt kosttilskudd hipp som happ og har hatt veldig fine blodprøver siden. Krom tenkte jeg å ta som en kur for å bryte uvaner. Det er forresten mange artikler om temaet. Ikke alt er like dokumentert, noen ser resultater og andre ikke. Virker det er det bra, virker det ikke er jo det bare å slutte. 

Takk for svar om hvordan du gjør det og generell info! 🙂

Jeg leste jo det samme selv om at det skal mye til for å få for høy dose av krom men den "lærdommen" sitter hardt i, så jeg blir likevel unødvendig engstelig for sånne ting. Husker ikke engang hvem som sa det til meg! 

Det stopper meg jo egentlig fra å teste ut ting som kan hende ville gjort livet bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn meg som merker vektnedgang på fingrene? Ringene mine er nå helt på nippet til å falle av, og jeg begynner å bli redd for å miste dem. Vurderer å få dem tatt inn en størrelse hos gullsmed. Men i bakhodet lurer en liten frykt for at de skal bli for små en gang.

Men det er jo ikke meningen at jeg skal gå opp igjen da... Og egentlig kan dette være en god indikasjon for fremtiden. Nå er jeg straks i ferd med å bikke under 70kg og jeg vil fortsatt ned 4-6kg. Men jeg er godt tilfreds så lenge jeg er «60-ettellerannet». Så hvis jeg kjenner at ringene blir trangere på sikt, så kan det jo være et tegn på at jeg er på vei over 70 og bør stramme inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (1 time siden):

Er det flere enn meg som merker vektnedgang på fingrene? Ringene mine er nå helt på nippet til å falle av, og jeg begynner å bli redd for å miste dem. Vurderer å få dem tatt inn en størrelse hos gullsmed. Men i bakhodet lurer en liten frykt for at de skal bli for små en gang.

Men det er jo ikke meningen at jeg skal gå opp igjen da... Og egentlig kan dette være en god indikasjon for fremtiden. Nå er jeg straks i ferd med å bikke under 70kg og jeg vil fortsatt ned 4-6kg. Men jeg er godt tilfreds så lenge jeg er «60-ettellerannet». Så hvis jeg kjenner at ringene blir trangere på sikt, så kan det jo være et tegn på at jeg er på vei over 70 og bør stramme inn igjen.

Tenker det er ganske normalt, spesielt om man har gått en en god del :) Jeg fikk en ring når jeg var på mitt tyngste 6 kg mer enn jeg er nå, og jeg har ikke merket noe på fingrene. Er bare 2-3 kg unna mål så tviler på det endrer. Har stort sett hatt de ekstra kiloene på rumpe og mage.

Jeg hadde tatt inn ringene hos gullsmed når du er på 60-noe. Da har du ekstra motivasjon for å holde deg der, og du merker fort på fingrene om du bør passe på litt igjen som du sier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (2 timer siden):

Er det flere enn meg som merker vektnedgang på fingrene?

Jeg merker at fingrene varierer i størrelse flere ganger i måneden, avhengig av menssyklus. Kan ha ringene i smykke rundt halsen en periode hvis du er usikker. 

Anonymkode: 76b85...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (På 4.5.2021 den 8.30):

Jeg har gått i meg selv. Hvordan kroppen min var før, hva skjedde, hvorfor skjedde vektøkning, hva er annerledes denne slankingen enn tidligere. Osv.

Hele livet, med unntak av etter fødsel har vekten vært stabil. Jeg kunne spise det jeg ville og så mye jeg ville (selvregulerende). Mosjon var for helsen. Så hva skjedde? For nå er det såååå vanskelig. Det er en kamp å gå ned og utrolig vanskelig å holde vekten. Hva er annerledes og hvorfor er det slik? (Det ble en rimelig søvnløs natt).

Jeg har kommet fram til en teori. Jeg har gått på ekstremt mange antibiotika kurer de siste årene og siden jeg gikk opp i vekt kompensert med kunstig søtning. (Som slank var det ingenting slikt). Kan det være at jeg har ubalanse i bakteriefloraen? Bakteriefloraen er jo visstnok jokeren i helse og vekt. Antibiotika påvirker beviselig, men kunstig søtning er stadig en mistenkt (i forskning). 

Nå skal jeg til med et eksperiment. Det er derfor jeg skriver denne posten :) Jeg har gått til innkjøp av probiotika og krom. Jeg skal kutte kunstig søtning helt (det føles kjempeskummelt) og heller prøve å begrense meg til litt vanlig sukker (derfor krom i overgangen). I tillegg til å prøve å få balanse i magen. Jeg seg jeg mangler kunnskap om dette, men av og til må man bare lære underveis. Målet er å spise og drikke slik jeg gjorde før.

Dette blir spennende og skummelt for meg. 

Den teorien din er ikke dum. Har lest litt om en tenkt sammenheng uten at forskere er helt samkjørte her. https://www.dagbladet.no/nyheter/blir-du-feit-av-antibiotika/63030446

Jeg la selv på meg etter to tette kurer med antibiotika, uten at jeg forstod hvorfor. Magen var i fullstendig ulage i et år etterpå. 

Det er nå 4 år siden, så kan ikke "skylde" på det lenger nå når jeg ikke har de samme symptomene med magen. Men det kan være noe i det. Håper probiotika funker for deg - du må poste en oppdatering. 

Anonymkode: 899de...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den teorien din er ikke dum. Har lest litt om en tenkt sammenheng uten at forskere er helt samkjørte her. https://www.dagbladet.no/nyheter/blir-du-feit-av-antibiotika/63030446

Jeg la selv på meg etter to tette kurer med antibiotika, uten at jeg forstod hvorfor. Magen var i fullstendig ulage i et år etterpå. 

Det er nå 4 år siden, så kan ikke "skylde" på det lenger nå når jeg ikke har de samme symptomene med magen. Men det kan være noe i det. Håper probiotika funker for deg - du må poste en oppdatering. 

Anonymkode: 899de...76d

Spennende artikkel. Jeg krysser fingrene for at det skal hjelpe. Det tar nok litt tid å se effekt. Jeg har jo oppdatert tråden for slanking og vet hvor ekstrem jeg har vært de gangene jeg får resultater. Får jeg resultater nå (etterhvert) må det være dette som hjelper :) Det hadde vært hyggelig i det minste. Det er sikkert flere enn oss som har en og annen antibiotika behandling bak oss. 

Oj da: 

In conclusion, the results of the present study showed that treatment with doxycycline is associated with abnormal weight gain in humans, and this effect has been recently recognized as an important side effect of this antibiotic in one out of four treated patients.
Endret av 2ro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg en sånn vannbakkels- og smashdag. Uff da. 

Anonymkode: 66d2e...a22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag har jeg en sånn vannbakkels- og smashdag. Uff da. 

Anonymkode: 66d2e...a22

Feel you. I dag har jeg hatt null kontroll og gått på en skikkelig smell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det både brødskiver, sushi og iskrem, men med en god gåtur ble det innafor kaloribudsjettet  🙌🏻. Alt er lov i riktige mengder når man er på livsstilsendring/ opprettholdelse. 

Anonymkode: 98ecd...bc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går spiste jeg is, løkringer, tzatziki, snop og nachos. Og enda hadde jeg 200 kalorier igjen. ALT er lov så lenge en holde seg innenfor kaloribudsjettet. 

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp folkens, helt enig i at man kan spise hva man vil så lenge det er innenfor kaloribudsjettet! Og brød er da helt dagligdags, ikke sammenlignbart med is eller godteri i min bok :) Jeg spiste akkurat 3 skiver hjemmelagd loff til frokost, haha!

Veide meg i dag (i stedet for i morgen), og wow! Etter tre uker på stedet hvil er jeg minus 0,7 kg :hoppe: . Det er mye for meg. 

I kveld skal jeg drikke vin, derfor jeg veide meg i dag. Det fungerer å ikke spise godteri i helgen ser jeg, så da fortsetter jeg med det. Nå er jeg 1,7 kg unna målet i sommertråden, hvis jeg bare fortsetter litt ned hver uke så klarer jeg det kanskje! Krysser fingrene for det, hadde vært herlig å stabilisere i sommer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...