Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg hadde gått ned 1,5kg på to uker. Egentlig fornøyd, for jeg har spist som om hver dag var min siste dag😂 

Jeg så dere snakket om å begrense alternativer tidligere i tråden. Det er nok det som redder meg. Jeg spiser smoothie til frokost hver dag, har gode rutiner på lunsjen og faster forbi kveldsmaten med mindre jeg frykter sjokoladen tar over.  Middag spiser jeg familiens, bare tilpasser mengden av de forskjellige delene. 

Tidligere gikk trening også på autopilot, faste økter på faste tider. Har vært verre nå under korona, men på onsdag skal jeg legge nye planer med fysio så da er det bare å hoppe på toget igjen. Det trengs😅
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, -venter- skrev:

Jeg hadde gått ned 1,5kg på to uker. Egentlig fornøyd, for jeg har spist som om hver dag var min siste dag😂 

Jeg så dere snakket om å begrense alternativer tidligere i tråden. Det er nok det som redder meg. Jeg spiser smoothie til frokost hver dag, har gode rutiner på lunsjen og faster forbi kveldsmaten med mindre jeg frykter sjokoladen tar over.  Middag spiser jeg familiens, bare tilpasser mengden av de forskjellige delene. 

Tidligere gikk trening også på autopilot, faste økter på faste tider. Har vært verre nå under korona, men på onsdag skal jeg legge nye planer med fysio så da er det bare å hoppe på toget igjen. Det trengs😅
 

1.5 kg på to uker er jo råbra!😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta har tatt kvelden. Så hva jeg veier, aner jeg ikke.

Men den 05.08 målte jeg meg. I dag målte jeg meg igjen, og i alt har jeg mistet 13.5 cm til sammen. Det er jeg fornøyd med! 

Ellers har jeg tatt opp treninga, men fokus på bekken. Jeg har så fryktelig vondt i bekkenet etter graviditeten. Så da håper jeg trening funker like bra som sist. 

Kostholdet er også veldig greit. Jeg spiser hva jeg vil, men ikke så mye av det. Sulter meg ikke, men jeg må lære meg at det er lov å være sulten. 

Fremgangen merkes, i hvert fall! Det gjør godt 😊

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sinsiew skrev:

Vekta har tatt kvelden. Så hva jeg veier, aner jeg ikke.

Men den 05.08 målte jeg meg. I dag målte jeg meg igjen, og i alt har jeg mistet 13.5 cm til sammen. Det er jeg fornøyd med! 

Ellers har jeg tatt opp treninga, men fokus på bekken. Jeg har så fryktelig vondt i bekkenet etter graviditeten. Så da håper jeg trening funker like bra som sist. 

Kostholdet er også veldig greit. Jeg spiser hva jeg vil, men ikke så mye av det. Sulter meg ikke, men jeg må lære meg at det er lov å være sulten. 

Fremgangen merkes, i hvert fall! Det gjør godt 😊

 

Lykke til med bekkenet! Jeg vet alt om det, dessverre😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om denne artikkelen som dukket opp på nettavisen? 

https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-advarer-mot-bagatellisering-av-feriekiloene---i-lpet-av-noen-fa-uker-br-du-tilbake-til-gammel-vekt/3424008424.html

Jeg synes den var litt pessimistisk, samtidig så er jeg enig i at det er en fordel å kvitte seg med feriekiloene så raskt som mulig. Jeg tviler derimot at forbrenningen synker så dramatisk når man går ned ti kg. For det har jeg klart uten noe problem, det er heller å holde motivasjonen oppe for finpuss som er mitt problem. Det går forøvrig overraskende fint etter jeg klaget her inne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, RoNo skrev:

Hva tenker dere om denne artikkelen som dukket opp på nettavisen? 

https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-advarer-mot-bagatellisering-av-feriekiloene---i-lpet-av-noen-fa-uker-br-du-tilbake-til-gammel-vekt/3424008424.html

Jeg synes den var litt pessimistisk, samtidig så er jeg enig i at det er en fordel å kvitte seg med feriekiloene så raskt som mulig. Jeg tviler derimot at forbrenningen synker så dramatisk når man går ned ti kg. For det har jeg klart uten noe problem, det er heller å holde motivasjonen oppe for finpuss som er mitt problem. Det går forøvrig overraskende fint etter jeg klaget her inne. 

 

Jeg antar at han har noe peiling mtp. jobben 😅 Jeg noterer meg at mye av det han sier er ting jeg har lest at mange brukere på forumet her sliter med. 

Jeg er enig i det du sier om motivasjon. Det er nok der mange får problemer. Selv er jeg så heldig at jeg bor langt ute på bygda, og her snakker vi skikkelig liten bygd. Synes det er lett å holde motivasjon når jeg bor her siden det ikke er så mye annet å gjøre. Hadde nok slitt mer om jeg fortsatt bodde i byen eller på et større tettsted da man utsettes for mange flere fristelser. Det er ikke mange å være sosial med her. Butikken er 15 km fra oss og stenger kl.18/16. Den er ikke åpen når jeg kjører på jobb kl.8. Utvalget er også meget begrenset. Restaurant osv må vi kjøre 6 mil for. Det er mye enklere å leve sunt samt ha et greit kosthold her enn der vi bodde før. Jeg ser jo hvor fristet jeg blir til å kjøpe kaker, godteri og bakst når jeg er på bytur eller besøker nærmeste tettsted. Vet ikke om jeg hadde klart å gå ned 40 kg om jeg bodde et av de stedene. Her har jeg liksom bare familie, jobb og trening i hverdagen, og sønnen begynner å bli stor

 

. Hadde jeg kuttet ut trening vet jeg ikke hva jeg skulle fylt tiden med. Det er begrenset hvor mye man orker å strikke 😝 

Anonymkode: e7a41...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på jeg og😄 har vært med før, men datt av lasset på et tidspunkt.

I hvert fall, min idealvekt er 70 kg, som var før mine graviditeter, og føles som et halvt liv siden! Jeg gikk opp totalt 30 kg, så hadde endel å gå ned for å si det sånn, og kiloene rant på ingen måte av i barseltiden.

Tilbake til nåtiden; Etter ferien viste vekten 85 kg, og jeg tok grep med det samme. Jeg teller kalorier, men passer og på å ikke spise for mye karbohydrater. Drikker mye vann, spiser lite salt mat osv. Jeg går lange turer, og trener lett styrke på treningssenter. Begynte med dette for ca 2,5 uker siden og har på den tiden gått ned 3 kg.  Så er nå på 82 kg, og slik har vekten stått nå i en uke. Bestemte meg for å prøve coffee slender, tenkte har ingenting å tape på å prøve. (Hvis det ikke er love skrive her, så bare fjern det) 

Er spent på å veie meg i morgen tidlig..🙈

Anonymkode: 9f3f9...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Henger meg på jeg og😄 har vært med før, men datt av lasset på et tidspunkt.

I hvert fall, min idealvekt er 70 kg, som var før mine graviditeter, og føles som et halvt liv siden! Jeg gikk opp totalt 30 kg, så hadde endel å gå ned for å si det sånn, og kiloene rant på ingen måte av i barseltiden.

Tilbake til nåtiden; Etter ferien viste vekten 85 kg, og jeg tok grep med det samme. Jeg teller kalorier, men passer og på å ikke spise for mye karbohydrater. Drikker mye vann, spiser lite salt mat osv. Jeg går lange turer, og trener lett styrke på treningssenter. Begynte med dette for ca 2,5 uker siden og har på den tiden gått ned 3 kg.  Så er nå på 82 kg, og slik har vekten stått nå i en uke. Bestemte meg for å prøve coffee slender, tenkte har ingenting å tape på å prøve. (Hvis det ikke er love skrive her, så bare fjern det) 

Er spent på å veie meg i morgen tidlig..🙈

Anonymkode: 9f3f9...482

Mente ikke å være anonym😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -venter- skrev:

Lykke til med bekkenet! Jeg vet alt om det, dessverre😕

Takk! Usj, ikke greit å høre 😔  Har du gjort noe for å bli bedre? Og har det hjulpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mattie16 said:

Mente ikke å være anonym😄

Har ikke hørt om coffee slender, men på mine sosiale medier får jeg stadig vekk masse reklame for Coffee Zero, som er morsomt siden jeg aldri har drukket kaffe. :) (Samtidig er det jo greit at Instagram osv. ikke vet absolutt alt om meg!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sinsiew skrev:

Takk! Usj, ikke greit å høre 😔  Har du gjort noe for å bli bedre? Og har det hjulpet?

Nå har jeg i tillegg leddgikt, men har i begge svangerskapene mine hatt ekstra trøblete bekken og gått på krykker fra ca uke 16. 
I ettertid har jeg gått jevnlig til fysio for opptrening av muskulatur i bekkenområdet. Når jeg startet kunne jeg ikke ligge flat på gulvet og løfte beina opp fra bakken. Da måtte jeg trene med strikkstøtte i slynge. Så har jeg gått stegene og i dag kan jeg trene vanlige øvelser (med unntak av dårlige sykdomsperioder).  Nå er minstemann fire😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Aranciata skrev:

Har ikke hørt om coffee slender, men på mine sosiale medier får jeg stadig vekk masse reklame for Coffee Zero, som er morsomt siden jeg aldri har drukket kaffe. :) (Samtidig er det jo greit at Instagram osv. ikke vet absolutt alt om meg!)

Åja, coffee zero har jeg ikke hørt om😅 jeg er en kaffeelsker, så tenkte det var verdt å prøve coffee slender, men vi får se.😉

Anonymkode: 9f3f9...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åja, coffee zero har jeg ikke hørt om😅 jeg er en kaffeelsker, så tenkte det var verdt å prøve coffee slender, men vi får se.😉

Anonymkode: 9f3f9...482

Ikke anonym men kommer borti knappen hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattie16

Fortsatt 82 kg, men den vippet en stund mellom 81,6 og 82.. Så frustrerende. Vet at det går nedover, kroppen føles slankere og jeg holder meg innenfor kaloriene, men ble litt sukker og litt alkohol i helgen, så mulig det holder meg litt tilbake. Hadde vært så deilig å se framgangen i et tall, selv om logikken vet at jeg stadig blir i bedre form. 
Jeg vet at man ofte får perioder under en vektnedgang der vekten står litt stille en periode, så må bare holde ut. Det er en mental kamp🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mattie16 skrev:

Ikke anonym men kommer borti knappen hele tiden!

Jeg elsker kaffe, så jeg krysser fingrene for at du får gode resultater. Hold oss oppdatert, særlig med tanke på om du synes kaffen hjelper deg.

Jeg lurer på om jeg prøvde den noen uker selv når jeg tenker etter... men den gang hadde jeg ikke overskudd av fett på kroppen så det er jo egentlig ikke rart det ikke virket. Det samme kan jeg si om eplesidereddik og CLA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
17 minutter siden, RoNo skrev:

Jeg elsker kaffe, så jeg krysser fingrene for at du får gode resultater. Hold oss oppdatert, særlig med tanke på om du synes kaffen hjelper deg.

Jeg lurer på om jeg prøvde den noen uker selv når jeg tenker etter... men den gang hadde jeg ikke overskudd av fett på kroppen så det er jo egentlig ikke rart det ikke virket. Det samme kan jeg si om eplesidereddik og CLA. 

Det skal jeg gjøre, spent på om det har noen virkning. Så langt kan jeg si at det ikke er en spesielt god kaffe, på smak 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 hours ago, RoNo said:

Hva tenker dere om denne artikkelen som dukket opp på nettavisen? 

https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-advarer-mot-bagatellisering-av-feriekiloene---i-lpet-av-noen-fa-uker-br-du-tilbake-til-gammel-vekt/3424008424.html

Jeg synes den var litt pessimistisk, samtidig så er jeg enig i at det er en fordel å kvitte seg med feriekiloene så raskt som mulig. Jeg tviler derimot at forbrenningen synker så dramatisk når man går ned ti kg. For det har jeg klart uten noe problem, det er heller å holde motivasjonen oppe for finpuss som er mitt problem. Det går forøvrig overraskende fint etter jeg klaget her inne. 

 

Syns det er veldig interessant, og egentlig ikke noe nytt han kommer med for min del. Og ja, veldig pessimistisk, dessverre! 

Men! Dette er vanskelige ting å forske på, og jeg tror ikke forskningen dekker så godt oss som "bare" skal ned 10-20 kg. Jeg tror også det ligger veldig mange ulike faktorer bak hvert overvektstilfelle, og derfor er det vanskelig å finne forskning som snakker for alle. Jeg mistenker at forskningen heller ikke greier å skille på alle tilfeller av slanking som er veldig halvveis, og de som endelig har funnet "sin" løsning. Sparebluss for eksempel tror jeg absolutt på, men jeg tror effekten kan overdrives av at mange rett og slett får en sliten viljestyrke etter hvert og derfor gradvis slipper mer og mer opp (og så tolkes det som sparebluss av statistikkene, fordi forskningen ikke kan gjøre alle disse små tingene til tolkbar data). 

Enormt vanskelig område å forske på, men også viktig. Det jeg drar mest nytte av er at jeg bare må slå meg til ro med at jeg alltid må passe på vekta, og at jeg alltid må føle at jeg må ha restriksjoner på matinntak. Det kommer ikke noe punkt der jeg er ferdig og kan slippe kontrollen helt. Og det er helt greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Albbas skrev:

Syns det er veldig interessant, og egentlig ikke noe nytt han kommer med for min del. Og ja, veldig pessimistisk, dessverre! 

Men! Dette er vanskelige ting å forske på, og jeg tror ikke forskningen dekker så godt oss som "bare" skal ned 10-20 kg. Jeg tror også det ligger veldig mange ulike faktorer bak hvert overvektstilfelle, og derfor er det vanskelig å finne forskning som snakker for alle. Jeg mistenker at forskningen heller ikke greier å skille på alle tilfeller av slanking som er veldig halvveis, og de som endelig har funnet "sin" løsning. Sparebluss for eksempel tror jeg absolutt på, men jeg tror effekten kan overdrives av at mange rett og slett får en sliten viljestyrke etter hvert og derfor gradvis slipper mer og mer opp (og så tolkes det som sparebluss av statistikkene, fordi forskningen ikke kan gjøre alle disse små tingene til tolkbar data). 

Enormt vanskelig område å forske på, men også viktig. Det jeg drar mest nytte av er at jeg bare må slå meg til ro med at jeg alltid må passe på vekta, og at jeg alltid må føle at jeg må ha restriksjoner på matinntak. Det kommer ikke noe punkt der jeg er ferdig og kan slippe kontrollen helt. Og det er helt greit! 

Ja, enig med alt du skriver. Og noe som kanskje kan være en faktor er årsaken til at man ble tykk. Det er jo utrolig stor forskjell om man ble tykk fordi man har traumer, om man ble tykk fordi man ble syk/skadet eller om man er matglad og fikk det for travelt i hverdagen til å legge merke til det. Da er det jo helt forskjellig tilnærming som må til for å slanke seg med suksess. 

Jeg har kun hatt bmi over 25 i et år av livet mitt, så kanskje det ikke er lang nok tid til å få slik sparebluss at vekten blir vanskelig å holde. Jeg veier det samme nå som når jeg fødte barna (🤯) så dette er ikke trivselsvekten min, men kjenner kroppen kjemper mot de siste kiloene. Men det kan like gjerne være at jeg begynner å bli lei og at jeg ikke kan være like aktiv som før. 

Uansett, ja det er viktig å holde vekten og ta tak når det sklir ut. Men den jojo effekten med at du trenger mindre og mindre mat, den tror jeg rett og slett ikke på. Det er jo helt naturlig å miste appetitt når du er syk for eksempel, og da skulle man tro at noen som ofte var syke nesten ikke trenger mat etterhvert. Eller de som faster i perioder. Tap av muskelmasse er selvsagt relevant, men andre forskere sier at det er ikke mange kalorier i forskjell. En stor kropp trenger naturligvis flere kalorier enn en liten en.

Endret av RoNo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man må se på årsaken ja! Jeg nærmet meg overvektig (1 kg unna) fordi jeg ble inaktiv etter en skade, og spiste litt for mye godteri i en periode på 1-2 år. Det tok altså laaang tid for meg å legge på meg 5-6 kg. Derfor er det ikke store endringer som skal til for å gå ned de igjen, men de må gjøres uansett :) For meg betyr det sunnere mat, bedre porsjoner, og litt mer aktivitet når kroppen tillater det.

___

Har spist mine 1600 kalorier daglig i 2-3 uker nå, og vekta står stille. Jaja. Kjører på med enda sunnere middager denne uka, og fjerner et par sjokoladebiter her og der i ukedagene, selv om det var ok i kaloribudsjettet mitt. At det er ok betyr ikke at kroppen min liker det. Fortsetter å la vær å stresse, kroppen min har nok å styre med for tiden, vil ikke gi den mer stress.

Håper alle har en fin uke, jeg skal sørge for at min er fin, selv om den allerede er tøff pga teit kropp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Da var jeg endelig under 82-tallet; i dag viste vekten 81,6 kg! Det var en stor lettelse, for jeg følte jeg stod helt fast! I går tok jeg meg skikkelig sammen, mindre og sunnere middag, og mest knekkebrød utenom, ikke noe vanlig brød. I tillegg mye vann, og la meg tidlig for å få nok søvn. Og jeg klarte det, skal prøve dette framover nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...