Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Hiver meg på denne tråden, jeg. Har endelig klart å få ut fingeren og begynt å trene nogenlunde regelmessig etter graviditet, fødsel og (enda pågående) småbarnstid.

Har også begynt å kjøre kaloriunderskudd, ønsker å gå ned 7-10 kg med "litt ekstra". Det er utfordrende, da jeg er veldig glad i mat.

Hvordan håndterer dere snacke-behovet? Hjemmekontortid gjør alt litt vanskeligere. Litt for fort gjort å tusle inn på kjøkkenet og ta seg et eple, en neve nøtter, et par druer m.m. .. som til sammen brått blir noen veldig unødvendige kalorier hver dag.

 

Og annen ting; sosiale opplegg. Jeg går nesten aldri ut lenger, og drikker ikke alkohol hjemme heller. Men var ute i helgen, og med de øllene det medførte endte jeg på et såpass kalorioverskudd at jeg må droppe nærmest ett måltid om dagen den neste uken for å jevne det ut. Dropper dere å gå ut, rett og slett? 

Går som sagt nesten aldri ut, men derfor det føltes litt viktig å møte venner igjen for en gangs skyld. Føler bare det går så sinnsykt på bekostning av "opplegget" mitt. Skjønner at alternativet så klart kan være å droppe alkohol selv om jeg går ut da.. 

Vet vel strengt tatt svaret på dette selv 😄 

Anonymkode: 63da0...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være litt tydeligere på hva jeg egentlig lurer på; (meg over, altså): 

Jeg har et opplegg som egentlig fungerer utmerket, jeg har allerde merket at jeg er slankere og kan kjenne og se litt antydninger til muskler her og der såvidt nå. 

Problemet mitt kom med at folk begynte å be meg komme ut og bli med på byen igjen fordi det er så lenge siden. Jeg synes det er vanskelig å si nei, evt. vanskelig å gå ut og bare drikke vann. 

Bonusbekymring: hele tiden fristet til å småspise nøtter, frukt m.m. Tips til å stagge dette? Forsøker grønn te, evt. bare drikke vann hver gang fysenheten melder seg, men det blir jo ikke heeeeelt det samme.

Anonymkode: 63da0...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å være litt tydeligere på hva jeg egentlig lurer på; (meg over, altså): 

Jeg har et opplegg som egentlig fungerer utmerket, jeg har allerde merket at jeg er slankere og kan kjenne og se litt antydninger til muskler her og der såvidt nå. 

Problemet mitt kom med at folk begynte å be meg komme ut og bli med på byen igjen fordi det er så lenge siden. Jeg synes det er vanskelig å si nei, evt. vanskelig å gå ut og bare drikke vann. 

Bonusbekymring: hele tiden fristet til å småspise nøtter, frukt m.m. Tips til å stagge dette? Forsøker grønn te, evt. bare drikke vann hver gang fysenheten melder seg, men det blir jo ikke heeeeelt det samme.

Anonymkode: 63da0...d11

Om du absolutt må småspise er det sikkert bedre å kanaske på rå grønnsaker. Jeg spiste for mye nøtter en periode og har sikkert ikke lagt på meg om jeg ikke gjorde det. Det er mye kalorier i nøtter og du kan spise mange kalorier ute  å bli mettet om du bare har lyst på noe men ikke er sulten. Jeg har nesten helt sluttet med nøtter og angrer på at jeg spiste så mye. Angende å gå ut, det går å drikke smartere som tørr hvitvin og ha vann til. Det blir mindre kalorier enn om du velger øl eller cocktails. Du kan også drikke færre enheter. Jeg tar meg et glass vin her og der, uten at det gjør noe. Men det er forskjell på to glass tørr vin og 6 øl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, RoNo skrev:

Må bare innrømme du hadde rett :) I dag var ikke bare den ekstra vekten borte, men den tok med seg litt ekstra. Nå er jeg under et halvt kg unna første delmål. Nyttig opplevelse, ser at det ikke er krise med en gjennomtenkt sprekk (kanskje lurt å begrense og ta andre valg). Nå har til og med kvisen blitt borte. 

Så bra at du kom ut av det med denne erfaringen, RoNo! Bra at du ikke ga opp, men fortsatt stødog videre. Det lønte seg!

Anonymkode: 598bb...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mayoo skrev:

Jeg er veldig glad i "Peachy" fra BikBok. 

Takk for godt tips! Prøvde den, og den satt fint, men endte opp med fire (4!!) par fra Vero Moda. Kan anbefale videre! Selv etter å ha blitt traumatisert på prøverommene til Bik Bok, H&M, Carlings og Levi's, hadde jeg en god opplevelse der! Snillere størrelser, synes jeg. Fy søren, jeg hater å prøve bukser...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg skikkelig oppblåst og "vannete" i dag. Vekten viser også 1 kilo mer enn hva den gjorde på fredag så stemmer nok. Mistenker egentlig at mensen er rett rundt hjørnet, og det passer svært så dårlig med tanke på bunad i helgen. Jeg var jo så motivert, kun 1 kilo fra delmålet mitt, men nå er all motivasjon som blåst ut vinduet. 
Men, men, motivasjon eller ei, så tar jeg meg en tur i fjellet. Kan vel ikke være like giret alle dager.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her :( ser til og med at magen ser mye mer oppblåst ut. Gleder meg til uka er ferdig så det blir mer klart om det er derfor eller ikke. Får satse på bunaden din passer for det, en kilo er jo ikke allverden, mens noen ganger er det akkurat det lille for mye 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig kommet meg ned til 80,6 kg, og har stått slik et par dager. Er egentlig veldig glad for det og merker jo at kroppen er litt slankere. Men samtidig føler jeg meg ikke så slank akkurat nå, kjenner meg skikkelig oppblåst.  
Det er ganske travelt på hjemmebane og jobb, pluss bekymringer osv, så klarer ikke helt å glede meg over resultatet. Kommer meg ikke ut på trening eller tur heller, bare fokuserer på komme gjennom dagene denne perioden. Gleder meg sånn til slutten av måneden, regner med jeg kan senke skuldrene da og tilbake i min treningsrutine/gåturer. Prøver å holde meg innenfor kaloriene for vil for all del ikke gå opp igjen- er jo typisk at man går litt opp i en sånn stress periode 🙈

Anonymkode: 9f3f9...482

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har endelig kommet meg ned til 80,6 kg, og har stått slik et par dager. Er egentlig veldig glad for det og merker jo at kroppen er litt slankere. Men samtidig føler jeg meg ikke så slank akkurat nå, kjenner meg skikkelig oppblåst.  
Det er ganske travelt på hjemmebane og jobb, pluss bekymringer osv, så klarer ikke helt å glede meg over resultatet. Kommer meg ikke ut på trening eller tur heller, bare fokuserer på komme gjennom dagene denne perioden. Gleder meg sånn til slutten av måneden, regner med jeg kan senke skuldrene da og tilbake i min treningsrutine/gåturer. Prøver å holde meg innenfor kaloriene for vil for all del ikke gå opp igjen- er jo typisk at man går litt opp i en sånn stress periode 🙈

Anonymkode: 9f3f9...482

Dette var meg, ikke anonym😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne filmen på youtube, og hun har jo virkelig fått fantastiske resultater på 2 uker. Så jeg tenker selv jeg skal gi Chloe Ting en sjanse, og begynner i dag. Gratis program som ligger på youtube, med treningsøvelser som kan gjøres hjemme, uten noe utstyr. 

https://www.chloeting.com/program/2019/two-weeks-shred-challenge.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Hiver meg på denne tråden, jeg. Har endelig klart å få ut fingeren og begynt å trene nogenlunde regelmessig etter graviditet, fødsel og (enda pågående) småbarnstid.

Har også begynt å kjøre kaloriunderskudd, ønsker å gå ned 7-10 kg med "litt ekstra". Det er utfordrende, da jeg er veldig glad i mat.

Hvordan håndterer dere snacke-behovet? Hjemmekontortid gjør alt litt vanskeligere. Litt for fort gjort å tusle inn på kjøkkenet og ta seg et eple, en neve nøtter, et par druer m.m. .. som til sammen brått blir noen veldig unødvendige kalorier hver dag.

 

Og annen ting; sosiale opplegg. Jeg går nesten aldri ut lenger, og drikker ikke alkohol hjemme heller. Men var ute i helgen, og med de øllene det medførte endte jeg på et såpass kalorioverskudd at jeg må droppe nærmest ett måltid om dagen den neste uken for å jevne det ut. Dropper dere å gå ut, rett og slett? 

Går som sagt nesten aldri ut, men derfor det føltes litt viktig å møte venner igjen for en gangs skyld. Føler bare det går så sinnsykt på bekostning av "opplegget" mitt. Skjønner at alternativet så klart kan være å droppe alkohol selv om jeg går ut da.. 

Vet vel strengt tatt svaret på dette selv 😄 

Anonymkode: 63da0...d11

Snacke-behovet ditt er et skap behov du kan avvenne deg med. Siden småspising er den enkleste måten å overspise/miste oversikt på, og det også høres ut som om du spiser av andre grunner av faktisk sult, er det ingen grunn til å fortsette.
 

(U)vanene som gjorde deg overvektig kan du ikke beholde hvis du skal bli slank.

Anonymkode: e1f11...a06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Snacke-behovet ditt er et skap behov du kan avvenne deg med. Siden småspising er den enkleste måten å overspise/miste oversikt på, og det også høres ut som om du spiser av andre grunner av faktisk sult, er det ingen grunn til å fortsette.
 

(U)vanene som gjorde deg overvektig kan du ikke beholde hvis du skal bli slank.

Anonymkode: e1f11...a06

Var jeg som skrev det siterte innlegget.

Hmja, det beste er jo vel selvsagt å droppe å spise noe utenom måltidene. Men var kanskje litt uklar - småsnackingen teller med i kaloriforbruket, så de bare "stjeler" av regnestykket for dagen. Løser det foreløpig med å sørge for å snacke litt kalorifattige ting (droppet nevnte nøtter). Mulig snackebehovet kommer av både litt gammel (u)vane og at jeg går i underskudd og dermed tidvis er litt mer sulten enn vanlig.

For ordens skyld; anser meg ikke som overvektig, er vel det som regnes som normalvektig (BMI 21), men ønsker å miste noen kilo for å få frem muskler på mage og armer/bein litt mer definert enn de er nå. Liker ikke å kunne grabbe tak i hud på magen osv. Så egentlig er det vel litt oppstrammingsprosjekt, vil ned til BMI rundt 18-19 (har ikke noe veldig definert vektmål i form av rene tall, ser an hvordan kroppen reagerer på kaloriunderskuddet og styrketreningen om noen uker).

 

Så var egentlig på utkikk etter tips tli å fase ut snackebehovet gradvis, evt. ting å putte i seg når fysenheten er på sitt verste.

Foreløpig har det gått i: gulrøtter, sukkererter, kålrot, agurk, MASSE VANN, grønn te. Tips tas i mot 🙂 

Anonymkode: 63da0...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mayoo skrev:

Jeg kom over denne filmen på youtube, og hun har jo virkelig fått fantastiske resultater på 2 uker. Så jeg tenker selv jeg skal gi Chloe Ting en sjanse, og begynner i dag. Gratis program som ligger på youtube, med treningsøvelser som kan gjøres hjemme, uten noe utstyr. 

https://www.chloeting.com/program/2019/two-weeks-shred-challenge.html

Så gøy! Jeg har faktisk vurdert å prøve det samme. Ser beinhardt ut, da. Kanskje jeg bare må kaste meg i det? Har lekt med tanken om å ha som prosjekt å prøve så mange av de challengene på youtube som jeg får til. Ikke samtidig, naturligvis. Foreløpig har jeg så dårlig grunnform at det er nok for meg med en tur på sykkelen om kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Mayoo skrev:

Jeg kom over denne filmen på youtube, og hun har jo virkelig fått fantastiske resultater på 2 uker. Så jeg tenker selv jeg skal gi Chloe Ting en sjanse, og begynner i dag. Gratis program som ligger på youtube, med treningsøvelser som kan gjøres hjemme, uten noe utstyr. 

https://www.chloeting.com/program/2019/two-weeks-shred-challenge.html

Chloeting har mange fine challanger. Prøvde meg på mage i sommer jeg også, det forsvant mye på kort tid. Både i vekt og i cm😊👍🏻 Lykke til😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei! Jeg føler på at vekten har stått stille (ned 1.1 kg i sommer fram til nå). Kroppen trives med kosten og har det bra, men jeg er lei av å se samme tall. Var under 70 før korona (en aldri så liten stund), men har fortsatt ikke snust på 60 tallet siden. Jeg har nesten lyst å slutte å veie meg før jeg vet med sikkerhet at jeg er under 70 kg. Kanskje jeg rett og slett skal lage en plan og holde på den? 69.9 kg har alltid (fram til jeg ble syk) vært absolutt maks vekt og det er så surt å ligge over og samtidig være så nært.

Er det noen som har sluttet å veie seg under slanking og har oppnådd resultater allikevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, RoNo said:

Kanskje jeg rett og slett skal lage en plan og holde på den?

Tror dette vel er kanskje det aller viktigste, så ja. 

Jeg har ikke vekt hjemme, men holder på å gå ned i vekt (og har gått ned litt foreløpig, men er langt fra ferdig). Måten jeg vet at jeg oppnår resultater er å rett og slett se på kroppen, se hvordan muskler blir mer synlige / at fett forsvinner gradvis. Alt klær blir litt løsere. Men vektnedgang tar tid om man gjør det på en forsvarlig måte som man kan leve med over lengre tid (aka varig vektnedgang). 

Teller kalorier og trener styrke annenhver dag, prøver å løpe en tur 1-3 ganger i uka, men ikke alltid jeg har mulighet. Å kontrollere matinntaket er viktigst her (gå i kaloriunderskudd). Bruk en app og registrer ALT. Da går du ned i vekt, uavhengig om du måler eller ikke.

Anonymkode: 63da0...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner at jeg både er fornøyd med vektnedgang, samtidig som jeg er litt frustrert. 

Har gått ned 5kg siden slutten av juli (78kg til 73kg, 175cm). Men jeg ser eller opplever absolutt ingen forandring. Fra tidligere av er jeg vant med at forandringen både sees og merkes ganske fort. Men tydeligvis ikke denne gangen.

- Magen både ser og føles «pløsete» ut. Det gjelder resten av kroppen også, men magen pleier jeg å se forskjell på aller først. Nå ser jeg null forskjell. Lurer litt på om jeg driver og samler masse vann? Føles sånn på kroppen.

- Jeg merker absolutt ingen forskjell på klærne mine. Ofte kjennes det på buksene, at de sitter løsere. Tok frem en bukse jeg ikke har brukt på 6mnd. Den var like stram ja...

- Jeg måler meg med målebånd hver fjerde uke. Når jeg målte meg sist (21.aug) var forandringene fra starten heeeelt minimale, selv om jeg allerede da hadde gått ned nesten 4 kilo. Har ny måling neste uke så vi får se da.

Ja...dette ble egentlig bare litt random syting, som egentlig er helt meningsløs. For jeg har jo beviselig gått ned over 5 kilo. Det bare merkes ikke på noen som helst måte. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Hiver meg på denne tråden, jeg. Har endelig klart å få ut fingeren og begynt å trene nogenlunde regelmessig etter graviditet, fødsel og (enda pågående) småbarnstid.

Har også begynt å kjøre kaloriunderskudd, ønsker å gå ned 7-10 kg med "litt ekstra". Det er utfordrende, da jeg er veldig glad i mat.

Hvordan håndterer dere snacke-behovet? Hjemmekontortid gjør alt litt vanskeligere. Litt for fort gjort å tusle inn på kjøkkenet og ta seg et eple, en neve nøtter, et par druer m.m. .. som til sammen brått blir noen veldig unødvendige kalorier hver dag.

 

Og annen ting; sosiale opplegg. Jeg går nesten aldri ut lenger, og drikker ikke alkohol hjemme heller. Men var ute i helgen, og med de øllene det medførte endte jeg på et såpass kalorioverskudd at jeg må droppe nærmest ett måltid om dagen den neste uken for å jevne det ut. Dropper dere å gå ut, rett og slett? 

Går som sagt nesten aldri ut, men derfor det føltes litt viktig å møte venner igjen for en gangs skyld. Føler bare det går så sinnsykt på bekostning av "opplegget" mitt. Skjønner at alternativet så klart kan være å droppe alkohol selv om jeg går ut da.. 

Vet vel strengt tatt svaret på dette selv 😄 

Anonymkode: 63da0...d11

Snacker på dent/lakerol eller gulrøtter. 
 

Drikker 1-2 øl, så blir det ikke et stort problem. Drikk heller mindre enn å droppe det sosiale.

Anonymkode: 1b1a0...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lange tråden for et par dager siden om null vektnedgang. Og nå 2.2 ned på en uke. Så noe skjer helt plutselig, men jeg er også syk med dårlig matlyst, så vi får se om det er noe som skjer igjen når jeg er frisk.. Uansett, nytt tall, 127.4! Og jeg starta på 137, så det er sååå close til 10kg. Klarer ikke målet mitt på 125, men det er så vanskelig å forutse sitte stagneringsperiodene at det får jeg bare godta. Det er uansett mange kg ned!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute og handlet ny BH i dag (i undertøysbutikk). Trodde jeg skulle ned én størrelse rundt livet, men måtte ned to. Har aldri før brukt 70. Juhu!🎉

Anonymkode: 598bb...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...