Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

2 timer siden, LaptopPute skrev:

Synes det er vanskelig å begynne å trene nå i denne varmen. Noen tips?

Svømme?

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingenting som er for lite eller for mye objektivt sett når man er innenfor normal bmi. Jeg er sikker på at du ikke ser syk ut med bmi 21,5<3 Hvis du ikke ønsker å gå under 50kg, så kan du jo sette minimumsgrense på 52kg?

Anonymkode: bd484...310

Neida, så lenge jeg holder meg på 50 kg eller mer skal jeg se frisk ut. 50 kg er BMI på 21,5🙂 Mulig jeg ser frisk ut på 48 kg også, men det vet jeg ikke sikkert. Har begynt å ta bilder og tenker at jeg fortsetter med det. Ser i allefall mye bedre ut nå enn da jeg veide rundt 80, og hvertfall bedre ut enn da jeg veide 95-96. Det er vanvittig forskjell på bildene nå og da 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, LaptopPute said:

Synes det er vanskelig å begynne å trene nå i denne varmen. Noen tips?

Tidlig på morgenen eller sent på kvelden? Evt svømming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
13 timer siden, LaptopPute skrev:

Synes det er vanskelig å begynne å trene nå i denne varmen. Noen tips?

Vil du trene fast må du slutte å tenke 😉 Lag deg et opplegg du ønsker å følge. Bare gå å gjør det uten videre vurderinger.

Sjekker du om du feks ikke orker, har vondt i hodet el så dropper du oftere ut.

Prøv og øv så vil det til slutt bli en vane du blir glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta i dag sier «131.4.... nei, vent, 130,9... eller nei, 131.4». 131.4 var i går også så antar den prøver å justere etter det.. irriterende da, måtte prøve tre ganger 🤣 Får satse på 130-tallet i morgen. Og da er det ikke lenge til det titallet er borte 😱

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen har begynt å bli vant til å ikke få frokost. Jeg står opp 4.45 og begynner å jobbe fra 5 (hjemmekontor), så i begynnelsen var det litt tungt. Mange timer våken og derav flere måltider. Men nå virker det som det går bedre og bedre å bare ta første måltid kl 9. Etterhvert kan jeg kanskje pushe det til 10-11 så jeg holder meg til tre måltider om dagen. 

Jeg kommer ikke til å starte med noe bright lines eating ("Spis deg fri"), men akkurat dette med å automatisere hjernen på klokkeslett og sånn synes jeg funker utrolig bra. Ingen vits i å tenke på mat ellers, det er mat kl 9, 12, 16 og 20. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke gått ned i vekt denne uka (har ferie og spiser litt ekstra usunt🙈, heller opp et par hundre gram), men tok akkurat noen nye kroppsmål. Alt fra lår, legger, rumpe, liv, bryst osv. -9 cm siden midten av juni🤯 oi!!! Startet med å måle livet, det var 1cm mindre, så bare fortsatte det med 1-2 cm mindre 😊 så husk å måle folkens! Selv om vekta mi har stått stille siden starten av juli, har jeg blitt mindre.

Prøver jo å bygge muskler, så å ha mistet en del på lår og legger er litt rart, men er sikkert bare litt fett som må vekk først 🤣 det er helt greit da, vil jo de skal bli strammere, og da må fettprosenten ned😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tirius skrev:

Kroppen har begynt å bli vant til å ikke få frokost. Jeg står opp 4.45 og begynner å jobbe fra 5 (hjemmekontor), så i begynnelsen var det litt tungt. Mange timer våken og derav flere måltider. Men nå virker det som det går bedre og bedre å bare ta første måltid kl 9. Etterhvert kan jeg kanskje pushe det til 10-11 så jeg holder meg til tre måltider om dagen. 

Jeg kommer ikke til å starte med noe bright lines eating ("Spis deg fri"), men akkurat dette med å automatisere hjernen på klokkeslett og sånn synes jeg funker utrolig bra. Ingen vits i å tenke på mat ellers, det er mat kl 9, 12, 16 og 20. 

Så bra du finner noe som funker 😊 jeg periodisk fastet en stund, og det å bare bestemme seg for at første måltid blir kl da og da uansett, det hjelper når kroppen skjønner det 😁 sliter selv når jeg står opp så tidlig, blir liksom et ekstra måltid uansett. Heldigvis sjeldent det skjer, må jeg være ærlig å si🙈 du er flink!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Navani said:

Så bra du finner noe som funker 😊 jeg periodisk fastet en stund, og det å bare bestemme seg for at første måltid blir kl da og da uansett, det hjelper når kroppen skjønner det 😁 sliter selv når jeg står opp så tidlig, blir liksom et ekstra måltid uansett. Heldigvis sjeldent det skjer, må jeg være ærlig å si🙈 du er flink!

Haha, jeg har så mye fleksitid på jobb og små barn, så jeg elsker å starte tidlig og være tidlig ferdig, det er min motivasjon. Tenker også at har jeg motivasjon til å stå opp 04.45 hver dag så må jeg da virkelig klare å ha struktur nok til å kunne gå ned i vekt også 😛 

Det er som du sier altså, virker som kroppen bare "ok, da trenger ikke jeg blande meg i det før klokka blir 12". Skrev det i dagbok-tråden også, men det har blitt så stille i hodet mitt nå. Hadde ingen anelse om hvor mye tid jeg brukte på å gruble på hva jeg skulle kjøpe på butikken og kose meg med. 

Gratulerer med strålende målinger, fantastisk! 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tirius skrev:

Haha, jeg har så mye fleksitid på jobb og små barn, så jeg elsker å starte tidlig og være tidlig ferdig, det er min motivasjon. Tenker også at har jeg motivasjon til å stå opp 04.45 hver dag så må jeg da virkelig klare å ha struktur nok til å kunne gå ned i vekt også 😛 

Det er som du sier altså, virker som kroppen bare "ok, da trenger ikke jeg blande meg i det før klokka blir 12". Skrev det i dagbok-tråden også, men det har blitt så stille i hodet mitt nå. Hadde ingen anelse om hvor mye tid jeg brukte på å gruble på hva jeg skulle kjøpe på butikken og kose meg med. 

Gratulerer med strålende målinger, fantastisk! 😄 

Likevel imponert over at du starter så tidlig altså 😁 Du har jo bevis på at du kan hvis du vil! 

Kan anbefale deg å lese litt om decision fatigue - det er en greie :) Så mange små beslutninger man tar i løpet av dagen blir mye bråk i hodet, og mange streamliner mye for å ha overskudd til å gruble på andre ting - jobb f.eks! Å gruble på når man skal spise og hva er gode eksempler, og hvis man eliminerer en av dem (tiden) så er man kvitt litt støy i hodet :) Kanskje du også kan ha ett eller to alternativer til frokost? Her går det i enten havregryn (gjerne på vinteren), eller knekkebrød med pålegg. Jeg har gjort det samme med mye i hverdagen, for eksempel lage en ukesplan for middag så man slipper å bestemme det daglig, og ha et klesskap med kun klær jeg elsker og da unngå "hva skal jeg gå med" problematikken..

Og takk! Jeg kom på at det faktisk er et bevis på at jeg har begynt å bygge muskler igjen 😭 Det er mildt sagt etterlengtet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig at vekten viser litt nedgang i morgen. Har hatt en vanskelig uke med diverse sosiale sammenhenger med tilhørende mat. Så jeg har prøvd mitt beste å begrense meg. Idag var det sjokolade på jobb, og jeg hadde sååå lyst på. Jeg hadde jo «fortjent det»... 🙄😅 Men så minnet jeg meg selv på at det ikke er lov med godteri i ukedagene, også stod jeg over likevel. 🎉

Det som er litt kjipt er at jeg føler magen bare ser verre ut, selv om jeg går ned. Kvapsete og rar. Og det er jo egentlig der jeg pleier å miste vekt først. Derfor er jeg litt pessimist for veiing i morgen, men får ikke ta sorgene på forskudd nå da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sessan_ skrev:

Håper virkelig at vekten viser litt nedgang i morgen. Har hatt en vanskelig uke med diverse sosiale sammenhenger med tilhørende mat. Så jeg har prøvd mitt beste å begrense meg. Idag var det sjokolade på jobb, og jeg hadde sååå lyst på. Jeg hadde jo «fortjent det»... 🙄😅 Men så minnet jeg meg selv på at det ikke er lov med godteri i ukedagene, også stod jeg over likevel. 🎉

Det som er litt kjipt er at jeg føler magen bare ser verre ut, selv om jeg går ned. Kvapsete og rar. Og det er jo egentlig der jeg pleier å miste vekt først. Derfor er jeg litt pessimist for veiing i morgen, men får ikke ta sorgene på forskudd nå da...

Æsj...det ble som jeg trodde. Bare 0,1kg ned. Det er kjedelig. Men kanskje får jeg uttelling på neste ukes veiing isteden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Sessan_ skrev:

Æsj...det ble som jeg trodde. Bare 0,1kg ned. Det er kjedelig. Men kanskje får jeg uttelling på neste ukes veiing isteden. 

Jeg stod stille (og gikk litt opp!) i 3 uker, og så plutselig gikk jeg ned masse! Trust the process! Er veldig demotiverende, men det kommer! Stå på 👏

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over @gapskratt og andre som er omtrent nede dit de vil, men fortsatt klarer å ta masse hver uke selv om de siste kgene er mye tyngre. Jeg gruer meg litt til det, men får håp av å se så mange flinke folk altså 🙌🏻   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yoshi1987 skrev:

Jeg stod stille (og gikk litt opp!) i 3 uker, og så plutselig gikk jeg ned masse! Trust the process! Er veldig demotiverende, men det kommer! Stå på 👏

Ja, det er min erfaring også. Må bare holde på tålmodigheten. Takk. ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skriver ikke i veietråden denne uka siden jeg har ferie, men opp 300 gram siden sist (68,8 nå). Jeg har definitivt byttet ut en del sunne kalorier med usunne, og så har jeg begynt å få uttelling på styrketrening. -9 cm på ca samme vekt (innen samme kilo) på to måneder betyr muskler, og jeg ser dem også 😄 

Får en hektisk neste uke med nødvendig reising, og det stresser kroppen min mye, så tror jeg skal være ekstra snill og la vær å trø på vekta før om to uker til. I can do it!

Vekta sitter bare fast på meg, men nå er det bare 3 kg til jeg skal ned :P BMI er 23,noe. Kan godt hende jeg snart sier meg fornøyd også, nå ser jeg jo at kroppen endres sakte pga styrketrening. Får prøve de berømte buksene jeg vil passe etterhvert, men tror ikke det er helt enda :) Blir mer og mer fornøyd med egen kropp for hver dag, og det er ikke pga vekta, men pga musklene som viser seg forsiktig, og mestringsfølelsen det gir. For meg er det viktigere enn kilo. Jeg følte meg ikke vel med meg selv på 71,5, men nå nærmer jeg meg veldig. Godt å kjenne at det var som jeg trodde, kiloene er ikke viktigst, men hvordan kroppen bygges for min del. Håper å være helt fornøyd igjen til jul, det tror jeg er oppnåelig!

Stå på alle sammen, dere er flinke! Jeg velger også å kalle meg flink, selv om jeg ikke raser ned i vekt ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sessan_ skrev:

Æsj...det ble som jeg trodde. Bare 0,1kg ned. Det er kjedelig. Men kanskje får jeg uttelling på neste ukes veiing isteden. 

Du har likevel gått ned, det er en seier! :) Hver uke er ikke ideell, men det er jo alle ukene totalt sett, det store bildet, som har noe å si ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Navani skrev:

Du har likevel gått ned, det er en seier! :) Hver uke er ikke ideell, men det er jo alle ukene totalt sett, det store bildet, som har noe å si ❤️ 

Ja, det er så sant. Takk! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tirius skrev:

Jeg er så imponert over @gapskratt og andre som er omtrent nede dit de vil, men fortsatt klarer å ta masse hver uke selv om de siste kgene er mye tyngre. Jeg gruer meg litt til det, men får håp av å se så mange flinke folk altså 🙌🏻   

Takk ❤ Jeg er nok litt heldig med at jeg bor her jeg bor, og at det er skikkelig bærsesong her nå. 2 kg ca. på to uker har jeg gått ned, men har også plukket 50 kg multebær på disse ukene 🙈 Synes det er så gøy å plukke, så jeg får veldig mye trim om dagen når jeg går på fjellet og i myrene. Det går nok saktere ned når jeg er ferdig å plukke. Da blir det mer fokus på vanlig trening samt bygging av muskler 😊 

Det er viktig å huske på at de fleste av oss møter motgang. Jeg gikk ned kjempe lite i 2-3 måneder i vinter, selv om jeg gjorde "alt rett". Det er viktig å holde ut når det ikke går så bra, selv om det er da det er tyngst. Du klarer det du også når du kommer dit. Husk på at 100 gram ned her og der, det blir kilo ned tilslutt 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...