Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Føles kjempemotiverende å følge kaloribudsjettet til punkt og prikke, selv i helga, og så er det opp 0,2 kilo i stedet for ned 0,4 som appen lover :P Haha. Jeg har trent to ganger også, styrke i går, så kanskje muskler holder litt vann. Ordner seg, og stresser ikke, det er bare litt rart. Kanskje det ikke var greit å spise litt sjokolade og chips i går likevel, selv om jeg veide og telte det med i kaloriene. Blir bare sunn mat i dag, så får vi se imorgen.

I dag er formen blæ, kanskje liten gåtur i sola for å få litt d-vitamin :) Eller bare holde meg helt i ro til jeg er bedre igjen. Hadde vært mye enklere om jeg bare kunne bevege meg mer i hverdagen altså, men får ta det jeg får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

DU har ikke lyst på kalorier, det er sukkeravhengigheten som snakker

Anonymkode: fb40c...de5

Det er egentlig sykt hvor avhengig man blir også. Jeg klarte å holde meg unna i går(!), så veldig fornøyd med det. Har egentlig vært relativt flink til å holde meg unna godteri i ukedagene, men det har nok blitt en is stort sett hver dag i sommer 🙄

-Minto

Anonymkode: f204f...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er en bra dag! Og mye av det er takket være dere, anonyme slankere på kvinneguiden. Jeg har slanket meg 18 kg en gang før, men da hadde jeg kun fokus på vektnedgangen, ingenting annet. Så når den plutselig stoppet opp, ga jeg opp og skle rett inn i gamle vaner. Denne gangen er det annerledes. Jeg har lært så himla mye om nedgang, tankegang og ikke minst hvordan man holder vekten.

 

Vekten min har vist flere kilo i pluss hele uken. Jeg har kjent på klærne at det ikke er reel vektoppgang, men tallene har vært demotiverende. Der jeg vanligvis ville gitt opp, har jeg heller brettet opp armene og tenkt "trust the prosess". Og jammen: 1.6 kg ned viste vekten i dag. 

Husker sist gang, da slanket jeg meg med en kompis. Vi ble litt auforiske begge to, og spøkte med at vi var nyfrelst glad kristne. Begynner å kjenne litt på den nå også 😂😂

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det plutselig har løsna her etter fire uker på stedet hvil/litt opp. Ned 1.7kg siden tirsdag, det er jo pussig mye, men noe kvitter jeg meg tydeligvis med nå.. 😛 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 1 kg til! Wohoo.

Ja, kjenner meg også veldig nyfrelst 😉. Deilige nå er at jeg spiser bare vanlig mat, og jeg tenker ikke så mye på neste måltid.

Har egentlig bare lyst til å gå ned 5 kg til, så jeg synes det er veldig avslappende og fin måte å gå ned i vekt på 🙂 trives med en bmi rundt 25.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ny i tråden😀

 

Gikk ned 10kg forrige høst, og er klar for tilsvarende denne høsten. Altså innen 1. desember. Jeg er i grunnen ganske motivert, men kan få desperate innfall etter «noe godt» så har erfaring med at jeg må ta det sakte, men sikkert for å ikke miste motivasjonen (og dermed gå på en skikkelig smell!)

Spiser karbo-redusert med fokus på sunne og næringsrike alternativ. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så glad for at vekten viste 0,8 ned idag, selv etter en vanskelig uke i matveien. Det viser at per nå så er det ingen krise om ikke hver dag går helt etter planen. (Men det blir nok verre jo lenger ned i vekt jeg kommer...)

Jeg er i hvert fall veldig motivert, og det er deilig. Det jeg merker, er at jeg må slutte å «belønne» vektnedgang med mat. Idag hadde jeg veldig lyst til å kjøpe med meg noe godt på vei til jobb, for jeg hadde jo gått ned i vekt. Og det blir helt feil i lengden. Kjenner jeg må jobbe litt med å ikke bruke mat som belønning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy det går nedover for så mange av dere!

Jeg har gjort alt rett, har både trent tre økter og spist det jeg skal hele uka, til og med i helga. Likevel ikke ned, men opp 100 gram. Gidder ikke stresse, men er ganske snodig når man teller kalorier. Føles ikke verd det denne uka, men får fortsette litt til. Pleier jo holde meg på kilo-platåer minst en måned, kanskje fordi jeg ikke skal ned så mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Navani skrev:

Gøy det går nedover for så mange av dere!

Jeg har gjort alt rett, har både trent tre økter og spist det jeg skal hele uka, til og med i helga. Likevel ikke ned, men opp 100 gram. Gidder ikke stresse, men er ganske snodig når man teller kalorier. Føles ikke verd det denne uka, men får fortsette litt til. Pleier jo holde meg på kilo-platåer minst en måned, kanskje fordi jeg ikke skal ned så mye :) 

Dette har skjedd meg flere ganger også, går opp 0,2 kg en uke, og stille i 3 uker, men uka etter det igjen har jeg -1,5 kg. Tror kroppen fungerer litt på den måten at man ikke vil se lineær progresjon alltid. Hold ut så vil det skje noe. 

Anonymkode: 98ecd...bc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Navani skrev:

Gøy det går nedover for så mange av dere!

Jeg har gjort alt rett, har både trent tre økter og spist det jeg skal hele uka, til og med i helga. Likevel ikke ned, men opp 100 gram. Gidder ikke stresse, men er ganske snodig når man teller kalorier. Føles ikke verd det denne uka, men får fortsette litt til. Pleier jo holde meg på kilo-platåer minst en måned, kanskje fordi jeg ikke skal ned så mye :) 

Jeg har også gjort alt rett uten å gå ned denne uka, men det aner meg at kroppen lagrer vann pga. at jeg straks får mensen, for fettprosenten har plutselig rast ned 🤷🏻‍♀️ Jeg jogget også i går og erfaringsmessig så påvirker også dette væskebalansen.
 

Blir spennende å se hva vekten viser om noen dager. Jeg skal ned 10 kg, men prøver å tenke mest mulig langsiktig. :) Vil på en måte heller etablere en god livsstil enn å rase ned. 

Anonymkode: 166b8...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke gått ned noe denne uken selv om jeg har vært nøye. Er også uken før mensen for min del, så håper litt at det er derfor.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så usikker på hvor langt ned jeg skal jobbe meg. Har gått ned ca.38 kilo siden i fjor sommer og er normalvektig nå med en BMI på 24,3. Veide meg i dag inn til 57,6 kg. Skal ned til 54 kg minst, men kan fint gå ned 7 kg også uten at det gjør noe. Folk har begynt å si "Åhh så tynn du er blitt. Nå må du ikke gå ned mer", slik de alltid gjør når man har gått ned mye (selv om man så vidt er på normalvekt). Sykt irriterende, spes når jeg forsøker å si at jeg så vidt har en BMI under 25.

Kjenner jo at jeg har litt ekstra fett både her og der, så er litt å gå på. Samtidig er det så vanskelig å se seg selv og egen kropp. Jeg ser at jeg har gått ned, men sliter samtidig med å se det i speilet hvis dere skjønner. Er redd for å dra strikken for langt også. Først var målet 60 kg, så 58, deretter 56 og nå 54 kg. Nå har jeg begynt å leke med tanken på 52 kg eller 50 kg (som fortsatt er godt innenfor normalvekt). Problemet er vel at det er så vanskelig å se egen fremgang at jeg ikke vet når jeg skal stoppe.

Måtte bare dele noen tanker 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
9 minutter siden, gapskratt said:

Jeg er så usikker på hvor langt ned jeg skal jobbe meg. Har gått ned ca.38 kilo siden i fjor sommer og er normalvektig nå med en BMI på 24,3. Veide meg i dag inn til 57,6 kg. Skal ned til 54 kg minst, men kan fint gå ned 7 kg også uten at det gjør noe. Folk har begynt å si "Åhh så tynn du er blitt. Nå må du ikke gå ned mer", slik de alltid gjør når man har gått ned mye (selv om man så vidt er på normalvekt). Sykt irriterende, spes når jeg forsøker å si at jeg så vidt har en BMI under 25.

Kjenner jo at jeg har litt ekstra fett både her og der, så er litt å gå på. Samtidig er det så vanskelig å se seg selv og egen kropp. Jeg ser at jeg har gått ned, men sliter samtidig med å se det i speilet hvis dere skjønner. Er redd for å dra strikken for langt også. Først var målet 60 kg, så 58, deretter 56 og nå 54 kg. Nå har jeg begynt å leke med tanken på 52 kg eller 50 kg (som fortsatt er godt innenfor normalvekt). Problemet er vel at det er så vanskelig å se egen fremgang at jeg ikke vet når jeg skal stoppe.

Måtte bare dele noen tanker 😅

Jeg ville nok tatt utgangspunkt i hva slags kosthold du ønsker å ha i etterkant, hvor mye rom skal det være for utskeielse eller ekstra kalorier? Jeg har 68 kg som mål, jeg kler 58-60 kg mye bedre, men vet at det ikke er realistisk - jeg verdsetter lørdagsgodt altfor mye. 🤭 Det nytter jo ikke å slanke seg til lavest mulig vekt hvis man på vedlikehold ikke ønsker eller greier å vedlikeholde den vekta. 

Så tenker jeg at det kan være greit å legge seg litt lavt på vekta (innenfor normalvekt) slik at man har litt å gå på når man skal justere seg til vedlikehold. 

Det er jo egentlig ikke kroppens utseende som bør være avgjørende, men livsstilen du ønsker å fortsette med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, gapskratt skrev:

Jeg er så usikker på hvor langt ned jeg skal jobbe meg. Har gått ned ca.38 kilo siden i fjor sommer og er normalvektig nå med en BMI på 24,3. Veide meg i dag inn til 57,6 kg. Skal ned til 54 kg minst, men kan fint gå ned 7 kg også uten at det gjør noe. Folk har begynt å si "Åhh så tynn du er blitt. Nå må du ikke gå ned mer", slik de alltid gjør når man har gått ned mye (selv om man så vidt er på normalvekt). Sykt irriterende, spes når jeg forsøker å si at jeg så vidt har en BMI under 25.

Kjenner jo at jeg har litt ekstra fett både her og der, så er litt å gå på. Samtidig er det så vanskelig å se seg selv og egen kropp. Jeg ser at jeg har gått ned, men sliter samtidig med å se det i speilet hvis dere skjønner. Er redd for å dra strikken for langt også. Først var målet 60 kg, så 58, deretter 56 og nå 54 kg. Nå har jeg begynt å leke med tanken på 52 kg eller 50 kg (som fortsatt er godt innenfor normalvekt). Problemet er vel at det er så vanskelig å se egen fremgang at jeg ikke vet når jeg skal stoppe.

Måtte bare dele noen tanker 😅

Ikke hør på de som sier du er for tynn og må stoppe. Du har vært ufattelig flink, og fortjener å bli ordentlig fornøyd:) Samtidig er det lurt å sette en absolutt grense for deg selv, feks bmi 20,5. Jeg har personlig erfaring med at dette kan gå for langt, og da startet det nemlig slik: vektmålet ble stadig lavere etterhvert som jeg nådde dem. Nettopp fordi jeg aldri følte meg tynn nok. Så bare en vennlig advarsel:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg ville nok tatt utgangspunkt i hva slags kosthold du ønsker å ha i etterkant, hvor mye rom skal det være for utskeielse eller ekstra kalorier? Jeg har 68 kg som mål, jeg kler 58-60 kg mye bedre, men vet at det ikke er realistisk - jeg verdsetter lørdagsgodt altfor mye. 🤭 Det nytter jo ikke å slanke seg til lavest mulig vekt hvis man på vedlikehold ikke ønsker eller greier å vedlikeholde den vekta. 

Så tenker jeg at det kan være greit å legge seg litt lavt på vekta (innenfor normalvekt) slik at man har litt å gå på når man skal justere seg til vedlikehold. 

Det er jo egentlig ikke kroppens utseende som bør være avgjørende, men livsstilen du ønsker å fortsette med? 

Greia er at jeg lever veldig godt med kostholdet og aktivitetsnivået jeg har nå. Er innstilt på at jeg må leve slik i veldig mange år 😅 Vil absolutt ikke tilbake på den vekta jeg hadde! Jeg er jo der jeg ønsket å være, men fortsetter å gå ned pga. utseende nå egentlig. Synes det er vanskelig å se så mye annet enn ekstra kilo, sikkert fordi jeg har vært såpass overvektig i mange år. Tanken på å ha litt å gå på når vekta skal stabiliseres er også til stede i aller høyeste grad. 

Skulle ønske at jeg hadde noe å sammenligne med. Sist jeg veide 52-53 kg var jeg fornøyd, men jeg hadde så mye muskler da at jeg ikke kan sammenligne da med nå, selv om jeg har opparbeidet meg en grei muskelmasse det siste året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dritstolt av meg selv for en filleting. I går var jeg ute og spiste med venner. For det første gjorde jeg noen veldig gode valg hva gjaldt mat. Dernest droppet jeg dessert selv om en del andre tok det. På vei hjem fikk jeg syyyyykt cravings på softis, men jeg klarte å overtale meg selv til å la være, og heller spise en halv proteinbar når jeg kom hjem isteden. Altså, mange bekker små osv. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Warum skrev:

Ikke hør på de som sier du er for tynn og må stoppe. Du har vært ufattelig flink, og fortjener å bli ordentlig fornøyd:) Samtidig er det lurt å sette en absolutt grense for deg selv, feks bmi 20,5. Jeg har personlig erfaring med at dette kan gå for langt, og da startet det nemlig slik: vektmålet ble stadig lavere etterhvert som jeg nådde dem. Nettopp fordi jeg aldri følte meg tynn nok. Så bare en vennlig advarsel:)

Ja, det er akkurat det med den endelige vestgrensen.. Hvor skal jeg sette den? Alt mellom 43 og 58kg er normalvekt for meg. Jeg tror nok at jeg må holde meg på 48+. Men hvor mye over?

Jeg også ser jo at den måten jeg tenker på nå kan bli litt skummel. Samtidig er jeg altfor glad i mat til at jeg tror det blir et problem 😂 Er også obs på dette da jeg har hatt litt problemer i tenårene med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, gapskratt skrev:

Ja, det er akkurat det med den endelige vestgrensen.. Hvor skal jeg sette den? Alt mellom 43 og 58kg er normalvekt for meg. Jeg tror nok at jeg må holde meg på 48+. Men hvor mye over?

Jeg også ser jo at den måten jeg tenker på nå kan bli litt skummel. Samtidig er jeg altfor glad i mat til at jeg tror det blir et problem 😂 Er også obs på dette da jeg har hatt litt problemer i tenårene med mat.

Regn ut hva du må veie for bmi 20,5. (Melk.no). Da vet du hvilken vekt du må stoppe på. Ikke tro at det ikke kan skje med deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Warum skrev:

Regn ut hva du må veie for bmi 20,5. (Melk.no). Da vet du hvilken vekt du må stoppe på. Ikke tro at det ikke kan skje med deg. 

Nei, det er sant. Er mange som har fått spiseforstyrrelser på den måten. Er usikker på om BMI på 20,5 er bra. Tror det blir for lite med 48,5 kg på meg mtp. hvordan min kropp er bygd. Sist jeg veide så lite var jeg vel 13 år.

Kan kanskje prøve å ta noen bilder fremover for å se. Stoler ikke på at de rundt meg klarer å gi riktig tilbakemelding. Selvfølgelig ser jeg tynn ut for dem når jeg har gått ned så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har skjedd meg flere ganger også, går opp 0,2 kg en uke, og stille i 3 uker, men uka etter det igjen har jeg -1,5 kg. Tror kroppen fungerer litt på den måten at man ikke vil se lineær progresjon alltid. Hold ut så vil det skje noe. 

Anonymkode: 98ecd...bc6

Ja, her er det likt i ca en måned, så ned 0,4-0,5 :) Har holdt på siden januar, og gått ned 3 kg. Men det er 3 kg, jeg tar det jeg! Jeg er normalvektig og forstår de siste kiloene er de verste. Er tålmodig, var bare en liten hjertesukk :ler: 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også gjort alt rett uten å gå ned denne uka, men det aner meg at kroppen lagrer vann pga. at jeg straks får mensen, for fettprosenten har plutselig rast ned 🤷🏻‍♀️ Jeg jogget også i går og erfaringsmessig så påvirker også dette væskebalansen.
 

Blir spennende å se hva vekten viser om noen dager. Jeg skal ned 10 kg, men prøver å tenke mest mulig langsiktig. :) Vil på en måte heller etablere en god livsstil enn å rase ned. 

Anonymkode: 166b8...1ec

Kan fort skje det ja! Livsstil er viktigere enn å gå raskt ned :) Har bare sakte endret vaner, og det fungerer jo, selv om det tar sin tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...