Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Flere som opplever store variabler på vekta i løpet av en uke? Jeg blir GAL! 

Altså, vi snakker om 6-7 kg her... 

Kom hjem fra en 4-dagers tur på hytta på søndag, veide meg mandag morgen og da viste den rett under 68 kg - jeg holdt på å gå i bakken! Følte ikke selv at jeg skeiet så voldsomt ut mens jeg var borte, men tenkte at jeg kanskje har undervurdert inntaket, mamma sto for det meste for tilberedning av middagene så jeg hadde ikke like mye kontroll som i hverdagen (men hun er også opptatt av å spise sunt) + at jeg egt. skulle hatt mensen i begynnelsen av denne uka.
På fredag var jeg nede i 61 igjen som er normalen (kommer meg ikke av flekken🙄), har enda ikke fått mensen, og når jeg tenker meg om skeiet jeg faktisk omtrent ikke ut🤔🤷‍♀️

Jeg fatter ikke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være noe galt med badevekten din.....  Du går ikke opp 7 kg på en fire dagers hyttetur...

Anonymkode: 7f01f...5f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan det være mulig at vekta viser så mye mer etter tur. 

Vannvekt kan gjøre stor forskjell bare fra morgen til kveld. I tillegg må man ta høyde for om man veier seg på samme tidspunkt. Åveie seg før eller etter måltid, vil utgjøre en forskjell f.eks. 

Hvor mye har du drukket på turen? Mer eller mindre enn du pleier? Har du vært mer aktiv enn normalt, vil musklene dine holde mer væske enn ellers. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg skal telle kalorier i en ukes tid, for å få litt mer oversikt.

Kan jo spise mer enn jeg trodde :ler: Det var en positiv overraskelse. Det er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre lenge, litt stress å skulle beregne når jeg ofte lager store gryter til 4-6 porsjoner med masse rart oppi, til middag men greit for en liten oversikt. Har jo god plass til godteri, får huske å fylle den plassen med en større kveldsmat-rett til uka, eller mer småsnacks underveis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
7 timer siden, temolitus skrev:

Flere som opplever store variabler på vekta i løpet av en uke? Jeg blir GAL! 

Altså, vi snakker om 6-7 kg her... 

Kom hjem fra en 4-dagers tur på hytta på søndag, veide meg mandag morgen og da viste den rett under 68 kg - jeg holdt på å gå i bakken! Følte ikke selv at jeg skeiet så voldsomt ut mens jeg var borte, men tenkte at jeg kanskje har undervurdert inntaket, mamma sto for det meste for tilberedning av middagene så jeg hadde ikke like mye kontroll som i hverdagen (men hun er også opptatt av å spise sunt) + at jeg egt. skulle hatt mensen i begynnelsen av denne uka.
På fredag var jeg nede i 61 igjen som er normalen (kommer meg ikke av flekken🙄), har enda ikke fått mensen, og når jeg tenker meg om skeiet jeg faktisk omtrent ikke ut🤔🤷‍♀️

Jeg fatter ikke!

Det handler om vannvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake, livet har rett og slett skjedd siden sist :) Pluss 2 kg men ikke det værste om kunne skjedd.

Den kommende uken er lagt opp med trening og aktivitet. Jeg har ikke trent veldig mye på lenge, så jeg er spent på reaksjonen til kroppen denne gangen. Jeg blir så veldig sulten av å trene (naturligvis) og ender alltid med å fortjene noe godt etter jeg har trent... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferien har gått ganske fint frem til i dag. Da lagde mamma boller med krem, det virkelig beste jeg vet av bakverk og jeg spiste altfor mange, men det går faktisk helt fint. Der jeg før ville bare latt det seile fra nå tok jeg i stede en god tur på kvelden og tenker spise endel grønnsaker/være litt fornuftig i morgen. 
 

Forøvrig veier jeg 130 kg men når jeg går ut på tur og kroppen føles fin så jogger jeg litt, sikkert ikke lurt for knærne men herregud som jeg elsker det. Så jeg driter litt i det siden jeg kommer hjem med et stort glis. Det blir selvsagt ikke langt, men 0,5-1km. Gleder meg til jeg kommer i form og vekt så jeg kan kose meg med joggeturer. 

Anonymkode: dbb7f...7d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fullført 2 uker. Jeg hadde sagt at jeg ikke skulle veie meg før søndag uke 33, meeeen 😅

Jeg har merket at klær, som BH og jobbklær, bukse og t-shortw, sitter noe løsere denne uken. Jeg bare måtte.

Vet av erfaring at det å gå på vekta etter nattevakt ikke er det mest gunstige i forhold til riktig vekt, men jeg måtte. Hjem fra jobb nå i dag tidlig og rett på vekta. Hva fikk jeg se? 🥳

28 juni veide jeg 84,5 kg

27 juli veide jeg 82 kg 🥳

Jeg har kun holdt på med aktiv vektnedgang i 2 uker, så det er 2,5 kg på 2 uker 🥳 Da er jeg i rute. Målet mitt var å klare 5 kg innen uke 33, altså 5 kg på 5 uker.

Rask vektnedgang er ikke det som anbefalest, men jeg virkelig trenger å se de tallene synke akkurat nå. Håper å være tilbake til der jeg var i desember, 79,3 kg.

Jeg tror kanskje jeg faktisk kan være fornøyd med meg selv om jeg når 75kg. Det er nå for øyeblikket målet mitt, så får jeg se 😄

Men super fornøyd at jeg ikke bare kjenner fremgang, men også at det vises igjen i tallene 🥳

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg har ikke greid å holde meg til kaloribegrensningene mine siste uka (familieselskap og ferie), så er fornøyd med at vekta i det minste ikke har gått opp. 😅 Store mål! 🤪 Nå venter snart 5 dager på hotell, jeg kommer vel til å sprekke budsjettet allerede på frokosten (de har vafler... 😳). Skal prøve å begrense meg litt, siden jeg skal være på hotell så lenge trenger jeg jo ikke spise ALT hver dag. 

Neste uke er hverdagen på plass igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg hjelp fra dere som pleier å telle kalorier :) Jeg gjør det nå denne uka, og får se fremover.

Uansett, spørsmålet mitt er hva gjør dere med kaloriene dere forbrenner ved trening? Jeg skal ifølge Lifesum ha rett over 1600 kalorier daglig. Når jeg trener så havner jeg på 150-250 kalorier forbrent, og Lifesum vil jeg skal spise de. For meg gir det mening å gjøre det siden jeg aktivt jobber med rehabilitering og å bli sterkere, og det er viktigere enn å gå ned i vekt fort (har bare 3 kg igjen).

Hva gjør dere? :)  Det skal sies at hverdagsaktiviteten min er lav, det er helst bare treningsøktene som gir meg bevegelse. Jeg regner en 30 min gåtur som trening, og styrketrening er også trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Navani skrev:

Nå trenger jeg hjelp fra dere som pleier å telle kalorier :) Jeg gjør det nå denne uka, og får se fremover.

Uansett, spørsmålet mitt er hva gjør dere med kaloriene dere forbrenner ved trening? Jeg skal ifølge Lifesum ha rett over 1600 kalorier daglig. Når jeg trener så havner jeg på 150-250 kalorier forbrent, og Lifesum vil jeg skal spise de. For meg gir det mening å gjøre det siden jeg aktivt jobber med rehabilitering og å bli sterkere, og det er viktigere enn å gå ned i vekt fort (har bare 3 kg igjen).

Hva gjør dere? :)  Det skal sies at hverdagsaktiviteten min er lav, det er helst bare treningsøktene som gir meg bevegelse. Jeg regner en 30 min gåtur som trening, og styrketrening er også trening.

Jeg pleier ikke regne med de kaloriene jeg forbrenner, ser kun på hva jeg putter i meg og har gått ned ca 1 kg i uken når jeg forholder meg til planen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Navani said:

Nå trenger jeg hjelp fra dere som pleier å telle kalorier :) Jeg gjør det nå denne uka, og får se fremover.

Uansett, spørsmålet mitt er hva gjør dere med kaloriene dere forbrenner ved trening? Jeg skal ifølge Lifesum ha rett over 1600 kalorier daglig. Når jeg trener så havner jeg på 150-250 kalorier forbrent, og Lifesum vil jeg skal spise de. For meg gir det mening å gjøre det siden jeg aktivt jobber med rehabilitering og å bli sterkere, og det er viktigere enn å gå ned i vekt fort (har bare 3 kg igjen).

Hva gjør dere? :)  Det skal sies at hverdagsaktiviteten min er lav, det er helst bare treningsøktene som gir meg bevegelse. Jeg regner en 30 min gåtur som trening, og styrketrening er også trening.

Jeg ser på kaloriene jeg har tjent på trening som en "reservebank". Har jeg veeeldig lyst på en brødskive eller litt is på kvelden så kan jeg ta det dersom jeg fremdeles går i minus pga. trening, men jeg MÅ ikke bruke dem opp. Bruker hele eller størstedelen av treningskaloriene 1-2 ganger i uka tenker jeg. Gått ned ca 7 kg på 2 måneder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Navani skrev:

Nå trenger jeg hjelp fra dere som pleier å telle kalorier :) Jeg gjør det nå denne uka, og får se fremover.

Uansett, spørsmålet mitt er hva gjør dere med kaloriene dere forbrenner ved trening? Jeg skal ifølge Lifesum ha rett over 1600 kalorier daglig. Når jeg trener så havner jeg på 150-250 kalorier forbrent, og Lifesum vil jeg skal spise de. For meg gir det mening å gjøre det siden jeg aktivt jobber med rehabilitering og å bli sterkere, og det er viktigere enn å gå ned i vekt fort (har bare 3 kg igjen).

Hva gjør dere? :)  Det skal sies at hverdagsaktiviteten min er lav, det er helst bare treningsøktene som gir meg bevegelse. Jeg regner en 30 min gåtur som trening, og styrketrening er også trening.

Jeg tenker at du kan vurdere det selv fra dag til dag alt etter som hva du har gjort dagene i forveien, om du er sulten og hva du har lyst til 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 2 dager er det 5 uker siden operasjonen og jeg har ligget på vedlikehold siden da. Har veid nede i 69,4 kilo, men har stabilisert meg på ca 71,5 kilo ish. Jeg vegynner å bli klar for å gå ned litt til før neste operasjon om 3 uker. Målet er å ligge på 69 komma et eller annet. Så får vi se da, mtp at svigerbror kommer på lørdag og skal være 1 uke. Vi skal ha en skikkelig kveld ute ihvertfall, og gleder meg noe sykt 🥳

 

Gøy med litt fokus igjen framover 😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen etter ferie. Hadde som mål å gå ned 0,6 kg, la på meg 0,5 kg. Pakka med treningsklær i god tro om at det skulle bli opptil flere joggeturer. De klærne lå urørt i kofferten 😆 Jaja, starter på ny frisk her hjemme. Har gått fjelltur i dag, 1000 kalorier forbrent 😃 Må si at jeg gleder meg litt til jobb og hverdag igjen, syns det er vanskelig å holde seg til gode vaner når jeg har fri. Veldig mye tid til å spise og lage mat 😅 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begynt på trening igjen etter 4 måneders pause. Nå har jeg trent tungt i to uker og holdt meg unna alkohol for det meste. Ser likevel at jeg har lagt på meg to hele kiloer de siste to ukene. Kan det faktisk være muskler eller spiser jeg mer enn jeg tror? Teller kalorier på Lifesum. Typisk mat er: 

Frokost: to grove skiver med et stekt egge og 100 gram vsnnmelon

lunch: Søtpotet og gulrotsuppe 

middag noe kjøtt/ fisk og grønnsaker. Aldri mer enn 550 kalorier til sammen 

Mulig jeg småspiser også. En banan, et eple, kanskje par tre knekkebrød med kokt skinke. Men er likevel ikke over 1600 på kalorier ifølge Lifesum . 
 

Er 160 og veier akkurat nå 70. Var 68 for en en måned siden. 

Anonymkode: 1771e...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynt på trening igjen etter 4 måneders pause. Nå har jeg trent tungt i to uker og holdt meg unna alkohol for det meste. Ser likevel at jeg har lagt på meg to hele kiloer de siste to ukene. Kan det faktisk være muskler eller spiser jeg mer enn jeg tror? Teller kalorier på Lifesum. Typisk mat er: 

Frokost: to grove skiver med et stekt egge og 100 gram vsnnmelon

lunch: Søtpotet og gulrotsuppe 

middag noe kjøtt/ fisk og grønnsaker. Aldri mer enn 550 kalorier til sammen 

Mulig jeg småspiser også. En banan, et eple, kanskje par tre knekkebrød med kokt skinke. Men er likevel ikke over 1600 på kalorier ifølge Lifesum . 
 

Er 160 og veier akkurat nå 70. Var 68 for en en måned siden. 

Anonymkode: 1771e...93f

Er du kvinne, er det meget lite sannsynlig at du har lagt på deg to kg muskler på to uker. 

Men ved tung styrke, vil musklene holde mer væske enn normalt. Da baller kiloene fort på seg. Det er ikke reelle kilo, men vannvekt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sinsiew skrev:

Er du kvinne, er det meget lite sannsynlig at du har lagt på deg to kg muskler på to uker. 

Men ved tung styrke, vil musklene holde mer væske enn normalt. Da baller kiloene fort på seg. Det er ikke reelle kilo, men vannvekt 😊

Ja kvinne 😊 Tenkte kanskje nå at jeg bør roe ned på karbohydratene. Trener tung styrke i ca 60 minutter 

Anonymkode: 1771e...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kvinne 😊 Tenkte kanskje nå at jeg bør roe ned på karbohydratene. Trener tung styrke i ca 60 minutter 

Anonymkode: 1771e...93f

Hvor mye karbs spiser du? 

Og trener du helkropp hver gang? 

Uavhengig av overnevnte,vil jeg uansett tenke vannvekt. Du kan evt prøve å justere forholdet mellom proteiner og karbohydrater 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...