Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Ang å veie, vi har garminvekt, så alt går rett i garminappen. Veier hver dag og den regner fortløpende ut snittet for uka. Synes snitt er mer motiverende enn vekt akkurat den tilfeldige veiedatoen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella
13 timer siden, Albbas skrev:

Jeg syns det er nettopp derfor det er nyttig. Veier jeg én gang i uka risikerer jeg at jeg den dagen er den dagen jeg veier mest den uka og oppnår null vektreduksjon (og blir demotivert). Ved å veie hver dag har jeg kontroll på hva som er reell vekt, og trenger ikke stresse med at jeg i dag veier 1 kg mer enn de 40 forrige dagene. 

Jeg har også en tendens til å slutte å følge med på vekta når jeg holder på å gi opp. Ved å ha en vane med å veie meg hver dag er det lettere for meg å holde meg på matta. 

Dette er veldig riktig for meg.

I dag veier jeg 64 kg, skal trene styrke etterpå. Da vet jeg at vekten viser ca 65 kg i morgen. Dette har jeg lært meg pga veiing hver dag.

Kiloen opp handler da ikke om vekt men at musklene fylles med vann når de blir «plaget 😁 Dagen etter styrkeøkter derimot er kroppen mer tight.  
Jeg kan også fint nå spise pizza og is i helga, går da gjerne opp et par kilo, men har lært at dette dropper av igjen etter et par dager. 
Jeg tror man trenger å holde tankene rundt matinntak ved like, for oppgangen er rask hvis man «skal bare.. det kan fort skli ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre her som skal ned i vekt, men tidligere har hatt spiseforstyrrelse? Jeg skal bare ned 4kg, og bruker Lifesum. Men har så lett for å kutte ned for mye i kalorier, men vil gjøre dette sunt og ikke forstyrret. Hvordan gjør dere andre det for å ikke bli så gira, men faktisk holde et visst kaloriinntak? Jeg velger å veie meg bare en gang i uken for å ikke bli så fiksert, selv om jeg er enig med de som skriver at det mest oversiktlige er veiing hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Warum skrev:

Er det andre her som skal ned i vekt, men tidligere har hatt spiseforstyrrelse? Jeg skal bare ned 4kg, og bruker Lifesum. Men har så lett for å kutte ned for mye i kalorier, men vil gjøre dette sunt og ikke forstyrret. Hvordan gjør dere andre det for å ikke bli så gira, men faktisk holde et visst kaloriinntak? Jeg velger å veie meg bare en gang i uken for å ikke bli så fiksert, selv om jeg er enig med de som skriver at det mest oversiktlige er veiing hver dag.

Jeg har hatt anoreksi som tenåring. Var ganske så undervektig. Har vært redd for å slanke med pga dette, redd for å bli for opphengt og bli syk igjen. Men det gikk motsatt vei istedet, og 20 år etter veide jeg 107 kg. Til slutt har jeg måttet ta tak. Merker at jeg blir litt giret til tider og veldig skuffet når ting går tregt. Velger å veie meg en gang i uken, og prøve å jobbe mye med det mentale og helsemessige med vektnedgangen i stedet for å se meg blind på tall. Nå er jeg gjerne ikke den beste til å uttale meg rundt dette her da, siden det det er så lenge siden jeg slet med det her. Om du er veldig bekymret kan jo være det er en ide å ha kontakt med fastlege i vektnedgangsfasen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, neon_sun skrev:

Jeg har hatt anoreksi som tenåring. Var ganske så undervektig. Har vært redd for å slanke med pga dette, redd for å bli for opphengt og bli syk igjen. Men det gikk motsatt vei istedet, og 20 år etter veide jeg 107 kg. Til slutt har jeg måttet ta tak. Merker at jeg blir litt giret til tider og veldig skuffet når ting går tregt. Velger å veie meg en gang i uken, og prøve å jobbe mye med det mentale og helsemessige med vektnedgangen i stedet for å se meg blind på tall. Nå er jeg gjerne ikke den beste til å uttale meg rundt dette her da, siden det det er så lenge siden jeg slet med det her. Om du er veldig bekymret kan jo være det er en ide å ha kontakt med fastlege i vektnedgangsfasen? 

Takk for svar, jeg merker jo at det trigger, men skal være veldig obs, og ikke bare redusere og redusere kaloriene. Jeg har også bestemt meg for å slutte når jeg når målet, og ikke fortsette. Har ikke så lyst til å involvere lege, for jeg er ikke overvektig objektivt sett, bare føler meg ikke vel på den vekten jeg har nå. Så han vil nok uansett fraråde det. (Men både nåværende og ønsket vekt er innenfor normal bmi altså).

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg stort sett to ganger i uka. Fredag, og mandag eller tirsdag. Da har jeg en indikasjon på hvordan helga "gikk", og så ser jeg om det er variasjoner i løpet av uka :)

Har fått beveget meg mer enn vanlig denne uka, gikk både tur og trente styrke mandag. I går gjorde jeg en del husarbeid som var tungt nok en dag etter styrke. I dag planlegger jeg gåtur, og kanskje styrke igjen. Vet at kroppen kanskje holder litt ekstra på vannvekt, så jeg fokuserer mer på følelsen av mestring denne uka enn å se tall nedover på vekta. Føler meg mer vel enn på lenge, det er deilig!

Må også investere i et par nye jeans nå etterhvert, de jeg pleier å bruke (som jeg kjøpte når jeg var på mitt største for 3 kg siden) begynner å bli for store, og de gamle jeg har har jeg bare ikke lyst til å gå med igjen. Fant plutselig ut at skinny jeans ikke passer meg lengre, skal teste straight leg. Men gidder ikke stresse, har fortsatt tre par bukser som passer greit, får finne noe før høsten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, vi har vært på tur til Oslo med ungene, og du verden så mye god mat man kan spise 😝 ble spareribs med pommes frites, salat i pita, softis, og mer 🙄😬 tror jeg gikk ca i null begge dagene, så det er ikke så ille! Men skal egentlig gå 1000kcal i minus hver dag, så det suger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvordan hodet jobber mot meg. «Skal vi se, sånt knekkerbrød og det til pålegg, tre stykker. Blir 350, runder ned til 300 jeg». Som om det hjelper meg å runde ned, sånn egentlig... 

Anonymkode: dbb7f...7d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fascinerende hvordan hodet jobber mot meg. «Skal vi se, sånt knekkerbrød og det til pålegg, tre stykker. Blir 350, runder ned til 300 jeg». Som om det hjelper meg å runde ned, sånn egentlig... 

Anonymkode: dbb7f...7d6

Jeg runder alltid ned, ikke på maten, men på trening. Maten runder jeg opp. Så forbrenner jeg 760kcal, runder jeg ned til 700, og spiser jeg noe til 340kcal, runder jeg opp til 400. På den måten er jeg alltid sikker på at jeg ikke overspiser/undertrener..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Yoshi1987 said:

Jeg runder alltid ned, ikke på maten, men på trening. Maten runder jeg opp. Så forbrenner jeg 760kcal, runder jeg ned til 700, og spiser jeg noe til 340kcal, runder jeg opp til 400. På den måten er jeg alltid sikker på at jeg ikke overspiser/undertrener..

Ja nettopp. Men underbevisstheten min prøver stadig å lure til seg noen kalorier selv om det overhode ikke hjelper meg... 😛 

Anonymkode: dbb7f...7d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på besøk hos mine foreldre, og her klarer jeg virkelig ikke begrense meg. Med en gang jeg ikke har rutinene mine så sprekker jeg så inderlig. 
All mat smaker så mye bedre her, og de har tilgang på alt. 
Vi snakker brød (som er det beste jeg vet), kaker, gode middager, brus, bær med masse vaniljesaus osv. 
Og jeg klarer ikke begrense meg. Da jeg kom i går var jeg litt sulten, så da trykket jeg i meg 4 skiver med smør og ost på. I tillegg til en god skål med rips og vaniljesaus. Før middag. Er det mulig...
Måtehold Mayoo..måtehold.. 
Jeg er her bare for en dag og to i slengen, så det blir uansett ikke så store skader, men jeg kan vinke den gode nedgangen denne uken farvel, det er i det minste sikkert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fæl til å spise snop når jeg synes synd på meg selv.

Og i dag er mannen grinete og ene ungen hylte i en time før hun sovnet til formiddagsluren sin, og etter det har hun hivd middagen veggimellom, stappet flere matbiter i nesa, og dekorert TV-bordet med bæsj i et ubevoktet øyeblikk. 

Gjett hvem som føler hun virkelig fortjener en håndfull smågodt nå...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så spent på morgendagens veiing. Etter 5 dager med hverdag etter ferien, har jeg klart å komme fint inn i vanene igjen, men gikk på en "smell" på tirsdag da jeg møtte en venninne for shopping etter jobb og spiste ikke middag før 21.00. Da ble det burger og fries på Egon 🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiedag😊

ned 0,2 forrige uke og 0,9 denne uka 🎉

målet er å gå ned 0,5 i snitt hver uke fremover, ser ut til at jeg er tilbake på «sporet» 🤩 Har pga sykdom og medisiner hatt lite energi de siste ukene, nå er jeg på bedringensvei. Virker sånn ca annenhver dag🤪 Gjør mye en dag, ser Netflix dagen etterpå fordi jeg er så sliten😅 Har allikevel klart å gå tur hver dag. Ser dog at pulsen stort sett har ligget i sone 1 og 2 de siste ukene. Denne uken har jeg hatt noen turer der jeg får opp pulsen på nivå 3 og 4 også. Håper å få til det flere turer kommende uke også😊 

Skal i gang igjen med styrke/ Chloeting sin legchallenge også. Men tror jeg ikke skal følge den slavisk, men ta en video eller to de dagene jeg har nok overskudd. 

Lykke til med veiing alle sammen 🤩

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at vekt har ikke alt å si. 
 

Jeg har nå ikke veid meg på kanskje 6 måneder (pga spiseforstyrrelse og at det ødela meg psykisk) men nå som jeg er hos foreldre, har de jo badevekt. Så forrige uke gikk jeg på vekten for å se. Sto 72 kg, altså nesten 5 kg høyere enn forrige gang jeg registrerte vekt. 
 

Jeg ble HELT ødelagt og gikk inn i en spiral av gamle,dårlige vaner. Heldigvis skjerpet jeg meg etter 3 dager, bare for å innse at de 5 kg var jo ikke rent fett. Gamle klær som ikke passet meg på vgs/ungdomsskolen? De var blitt for store. Hadde tatt av meg et par cm i midjen og lårene mer enn sist, beinene mine har mye mer definerte muskler. Viste seg at jeg bare hadde mye vannvekt pga trening dagen før og hadde lagt på meg kanskje 1-2 kg muskler iløpet av de 6 månedene. Så det kan man si var overdrivelse 🤦🏼‍♀️ Der gikk badevekta rett til loftet igjen - og fettprosenten har gått ned med 1.7 prosent siden sist etter nye beregninger 💛
 

 

Anonymkode: adfcb...b36

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke fort, men det går nedover. 79.2 viser vekta. Men vekta er ikke alt.. Kan kjenne forskjell på hvordan buksa sitter nå, mot da jeg veide 85 kg. Det er enda 19 ish kg som skal av, men jeg er ved godt mot. 

Målet er fortsatt 77, eller i hvert fall se 77 tallet innen 09.08. 

Har begynt å følge Chloe Ting sine treningsvideoer fordi jeg er en latsabb og ikke eier motivasjon om jeg ikke har noen å holde følge med på skjermen.

I tillegg har jeg begynt å gå turer med ei venninne igjen. Kjenner kroppen ikke er på topp etter fødsel og sepsis, men jeg kommer meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt en slitsom uke, og spiste litt godteri i går og forgårs. Ups! Vekta var ikke så pen i dag morges etter det + takeaway i går, men men :) Jeg har fått trent styrke to ganger denne uka, det er en seier. Blir kanskje en gang imorgen også.

God helg alle sammen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Navani skrev:

Jeg har hatt en slitsom uke, og spiste litt godteri i går og forgårs. Ups! Vekta var ikke så pen i dag morges etter det + takeaway i går, men men :) Jeg har fått trent styrke to ganger denne uka, det er en seier. Blir kanskje en gang imorgen også.

God helg alle sammen!

Hvordan styrke trener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sinsiew skrev:

Hvordan styrke trener du? 

Har opptrening etter skade, så det er foreløpig ganske lette øvelser. Knebøy med strikk, ettbeins seteløft, sidelengs gange med strikk, planken, og en del ryggøvelser :) trener hjemme nå, men trenger nok senter etterhvert.

Trener du noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Navani skrev:

Har opptrening etter skade, så det er foreløpig ganske lette øvelser. Knebøy med strikk, ettbeins seteløft, sidelengs gange med strikk, planken, og en del ryggøvelser :) trener hjemme nå, men trenger nok senter etterhvert.

Trener du noe? :)

Akkurat nå går det kun i enkel trening hjemme. Har universal manual som kan justeres opp til 50 kg, så får litt vekt der til knebøy -og armøvelser. 

Ellers er det trening som får opp pulsen. Typ sirkel med burpees, planke, mountain climbers og lignende. 

Er kun snart 3 mnd siden fødsel, og verken bekken eller mage er helt på plass enda 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...