Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå klart å gå ned 1,7 kg de siste 6 ukene, ikke kjempe imponerende, men jeg har klart å gjøre det til tross for at «kos» har vært tillatt. Forrige uke spiste jeg vel kake hver eneste dag 😅totalt har jeg nå klart å gå ned 5,2 kg fra starten av mars, så det må jeg bare være fornøyd med. Jeg tipper det vil bli vanskeligere og vanskeligere å gå ned, når jeg går ned ytterligere 5-6 kg, da vil de siste 6 kg bli beinharde 😬 Jeg har også mange matallergier og intoleranser, så mentaliteten om å spise mer av det sunne, fremfor mindre av det usunne, er vanskelig for meg fordi det er så lite jeg kan tilføye i kostholdet mitt, uten at det slår ut på fordøyelsen min. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt over uke er siden forrige oppdatering.

Startvekt: 95.5kg

Vekt forrige uke: 90,2kg

Vekt i dag: 89,9kg

Målvekt: 67kg

22,9kg igjen til målet.

Det går enda sakte, men har slitt med vannvekt hele uka etter at det var Eurovision forrige helga. Da ble det Pizza, snop, chips og alt ting godt. Det smalt på vel et kilo, og har slitt hele uka med å få det av. Jeg vet jo at det er vannvekt, da selv med utskjeielser, så var det nok ikke mer enn 1000kcal over det jeg skulle hatt for å opprettholde vekta (~2000kcal) den dagen.

Men karbohydrater og salt binder vann, og da går det fort opp.

Det blir enda en slik helg nå, hvor jeg nok fort er oppe på 90 tallet igjen. Men slik blir det bare. Dette er en lang reise. Det har tatt meg godt 20 år for vekta å komme på, så kan ikke forvente at den forsvinner over natta heller.

For å slippe en tredje helg på rad med slik vannvekt problemer, håper jeg å ta «sushi daten» min denne helga isteden for neste. Neste helg er det 4 uker siden jeg virkelig begynte reisen, og for hver 4. uke har jeg planlagt at jeg skal kunne kose meg uten å telle noe som helst (en helg og ikke en hel uke 😅)

Jeg står på, og ser litt frem til å ha 5 uker da fremover med litt bedre strengere diett, ingen flere røde dager som ødelegger opplegget 😅 Men gleder meg jo også sykt til Sushi! 😋 Jeg vet at ren sashimi ikke er det værste å spise, men det er jo ikke det som virkelig er det gode, det er alt det frityrstekte snackseriet 🤤

Legger ved en graf igjen, for den viser siste måned og resultatet, og det går nedover, selv om man kan se nå den siste uka at grafen gikk fint oppover før den så har landet litt igjen 😅

IMG_9531.thumb.jpeg.852cc3d72f5a2aedee91dcdcef105615.jpeg

Men 3,6kg på 1 måned, det synes jeg jo er ganske bra egentlig. Nå var det første kiloet stort sett vann, for det forsvant nærmest over natta når jeg startet 😅 men enda godt jobba synes jeg 😄🥳

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 9.59):

Jeg begynner å få bunadspanikk. Det er 2-3 cm for mye rundt midjen min til at jeg får igjen bunaden. Hvor mye er det mulig å slanke bort på en uke? Jeg har alt gått ned 2 kg denne uken ved å faste i tre dager. Jeg vet at kroppen min ikke er like villig til  gi slipp på vekt etter den første uken. 

Hvis jeg ikke klarer å gå ned nå, så vil det bli min første 17. mai etter at jeg konfirmerte meg uten bunad.

Anonymkode: 9f1bc...818

En liten oppdatering. Jeg klarte å gå ned 1 kg siste uken. Dermed fikk jeg presset igjen bunaden. Det var ikke behagelig, men bra for egoet. Så nå har jeg ett år på meg til å krympe bort noen flere cm, så det forhåpentligvis blir en behagelig 17. mai i bunad neste år. Det var bra det var så varmt i går. Så jeg skyldte på varmen og byttet til kjole etter barnetoget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk igjen bunaden, og klarte å puste samtidig, før første gang på mange år :) 

Har gått ned 22 kilo siden mars i fjor. Startvekt var 87 kilo. Nå er den på 65. Har enda noen kilo igjen før jeg er i mål. 

Anonymkode: 5f190...f92

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har gått ned 22 kilo siden mars i fjor. Startvekt var 87 kilo. Nå er den på 65. Har enda noen kilo igjen før jeg er i mål. 

Fantastisk godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Utrolig bra jobba!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så bra jobba! Må føles godt å vite at dette får du til!! ☺️ hva har vert avgjørende for at du lykkes tror du? Er I starten av min reise og har 20 kg som jeg ønsker av, håper neste 17.mai kan vere målstreken på nedgangen og ny livsstil der man ikke føler på et offer av noe slag men kun sunne og gode vaner 😊

Anonymkode: 07e24...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12kg ned fra midten av februar og bunaden passet som var mitt mål. Kunne til og med justert beltet litt til. Kost meg i 3 dager nå med diverse søtsaker så i morgen er det tilbake til gode vaner og nytt mål som er 5 kilo til 😁

Anonymkode: a24a9...353

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariana807 skrev (På 8.5.2024 den 6.07):

En uke er siden forrige oppdatering.

Vekt forrige uke: 90,5kg

Vekt i dag: 90,2kg

23.4kg igjen til målet.

Ned 0,3g på 1 uke. Er ikke akkurat den fremgangen jeg håpet på. MEN vi alle vet at vekta den svinger den, og om jeg sammenligner med forrige torsdag isteden for onsdag, så er jeg gått ned 0,7kg 😄 Og om jeg legger inn «siste mnd», da ser grafen veldig fin ut 😄

IMG_9395.thumb.jpeg.9fe00e49e9e6d5b6cfcbfe744950c3fb.jpeg

Vekta den svinger, litt opp og litt ned, litt opp og litt ned 😅 men den totale trenden viser at den går nedover. Fitbit vekta mi viser meg også at fett% går nedover selv om vekta i kg har «gått opp».

Jeg er i gang, jeg er motivert. Skulle jo ønske at det gikk fortere, men dette er en reise til et nytt liv. Vekta den kom ikke på over natten, så jeg kan jo ikke forvente at den smelter av over natten heller 😅

Jeg har fått tilbud om Wegovy hos legen, men gitt bivirkninger ønsker jeg virkelig å klare dette uten, så det er bare å stå på videre.

Som en del av dette å holde motivasjonen og det mentale oppe, har jeg lagt inn «cheat days». Etter 4 uker da blir det sushi! Jeg gleder meg virkelig til det! 🤩

Hvilken graf er det du bruker her? Er det app eller noe lignende? :)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

12kg ned fra midten av februar og bunaden passet som var mitt mål. Kunne til og med justert beltet litt til. Kost meg i 3 dager nå med diverse søtsaker så i morgen er det tilbake til gode vaner og nytt mål som er 5 kilo til 😁

Så ufattelig bra jobba! Kan jeg spørre hva startvekt og høyden din er? Og hvordan har du lykkes? 🤩 er selv 86 kg og 163 høy? Så litt å jobbe med får en si😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tar imot alle tips for vektnedgang!☺️ Kjempe godt jobbet👏🏻 

Anonymkode: 29227...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så ufattelig bra jobba! Kan jeg spørre hva startvekt og høyden din er? Og hvordan har du lykkes? 🤩 er selv 86 kg og 163 høy? Så litt å jobbe med får en si😅

-jeg er 169cm og startet på 87 kilo. Har gått på lavkarbo 😊 Faster også de fra 17.00-11.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk😁 Jeg er 169cm og startet på 87 kilo. Har gått på lavkarbo 😊 Faster også de fra 17.00-11.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvilken graf er det du bruker her? Er det app eller noe lignende? :)

Jeg legger inn vekta mi i «My Fittness Pal» er der jeg også legger inn kalorier ol.

*Og appen lager grafen

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk😁 Jeg er 169cm og startet på 87 kilo. Har gått på lavkarbo 😊 Faster også de fra 17.00-11.30

Takk for svar 😄 er det en grunn *evt utrekning) på hvorfor du velger det tidspunktet for faste? Eller den lengden? 

Kunne tenkt meg å prøve, men klarer bedre å ikke spise morgen enn kveld😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vekt for 2 uker siden: 89,9kg

Vekt i dag: 89,2kg

22,2kg igjen til målet.

Ser jeg oppdaterte den 17 forrige gang, så er 2 uker siden forrige oppdatering.

Det går seint, mye da jeg fant litt chips og kos i helgen som var. Den nye Maarud Grillet Løk er bare helt himmelsk! Og jeg klarte ikke motstå fristelsen 😅

Dette er en lang reise og man må ha lov til å ha noen svake dager innimellom. Det viktigste er å ikke la en dag bli til uker og måneder.

Uansett jeg er tilbake, har hatt mye god og sunn mat denne uka. Mye laks og grønnsaker 😄

Etter å ha stått fast rundt 90kg nå så duppet endelig vekta noe ned. Jeg har Fitbit vekt som også måler fett% og jeg har sett at den har gått nedover, som alltid er et godt tegn for at vekta henger igjen litt før den også følger etter.

Grafen viser at jeg har slitt med en del opp og ned men at den sank en del ekstra til i dag.

IMG_9604.thumb.jpeg.20574b94dd70650c5b1881868a615581.jpeg

Det er bare å fortsette kampen videre. Jeg vet at den skikkelige beinharde jobben kommer nå til helga. Det å ikke falle for fristelser 😅 Håper å ta meg en runde på trippel trumf i dag og handle inn litt frukt og grønt for å ha noe kos til helga 👌🏻

Den generelle trenden peker i riktig retning selv om det går veldig seint.

Jeg har tenkt mye på tilbudet legen ga meg om Wegovy. Om jeg klarer å komme meg ned til 88,7kg til slutten av uka, da kan jeg si til legen ved sjekk neste uke at jeg har gått ned 2 kg på en måned faktisk, som strengt tatt er den anbefalte hastigheten for vektnedgang, 0.5kg i uken. Og om jeg bare kan klare å være streng, vil ikke medikamenter være noe jeg trenger. Om det var slik at Wegovy fungerte med å øke forbrenningen, hadde jeg ikke nølt, men da den kun virker med å hindre sult følelse og cravings, så frister det lite med tanke på bivirkningene 😅 Sliter nok fra før med div. smerte pga. endometriose, og jeg trenger egentlig ikke enda mer magesmerter 😬

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg står helt fast på nåværende vekt, forstår ikke hvorfor. Gikk ned 11 kg og så stoppet det opp, enda jeg går mer nå enn da jeg gikk ned, og jeg spiser samme kalorimengde. Jeg vet at jeg forbrenner mer enn jeg spiser. Hva skjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (1 time siden):

Jeg står helt fast på nåværende vekt, forstår ikke hvorfor. Gikk ned 11 kg og så stoppet det opp, enda jeg går mer nå enn da jeg gikk ned, og jeg spiser samme kalorimengde. Jeg vet at jeg forbrenner mer enn jeg spiser. Hva skjer? 

Når du veier mindre vil du også forbrenne mindre kalorier. 

Anonymkode: 3588b...326

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er det viktig å snakke om og kroppen tror at det er krisetider og kortisol skilles ut i blodet. Tenkte å forsøke meg på 72/3 døgn vannfast nå. Unnet meg en kopp svart kaffe og skal prøve å ikke spise noenting før etter gudstjeneste på søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men jeg er fremdeles overvektig, med bmi på 26 og noe. Jeg får fortsette treningen og gi det mer tid. Det er bare frustrerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...