Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Albbas skrev (21 minutter siden):

Hva blir den nye strategien da? 

Jeg legger meg på litt høyere kaloriinntak nå, fokuserer på progresjon i trening og tenker at jeg kanskje må akseptere disse fire-fem kiloene med overvekt jeg har. 😏 Merket de siste ukene før ferien at kaloriinntaket mitt sto i veien for progresjon på trening. Trening gir god selvtillit, slanking gjør det ikke, så da får jeg prioritere det da. Hvertfall en stund! 

Min strategi er: drikk mer vann (jeg er håpløs), spis mer naturlig, et måltid med sjømat daglig, ikke spise så sent, ta probiorika (glemmer det støtt men har liggende noen som skal være bra), grønn te, sitronvann med chiafrø, få mer sunt fett og fokusere på sene karbohydrater. :)

glemte at jeg har planer om krom igjen. Det funket veldig på søtbehovet mitt.

Endret av 2ro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min strategi for høsten;

- Spise minst 1 frukt hver kveld (bedre med en frukt enn potetgull)

- Vin (alkohol) kun til spesielle anledninger

- 10.000 skritt i snitt per dag

- 2 økter med styrketrening

- Matpakke minimum to ganger i uka, for å unngå raske, fristende løsninger i kantina

Anonymkode: 75372...66f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2ro skrev (29 minutter siden):

Min strategi er: drikk mer vann (jeg er håpløs), spis mer naturlig, et måltid med sjømat daglig, ikke spise så sent, ta probiorika (glemmer det støtt men har liggende noen som skal være bra), grønn te, sitronvann med chiafrø, få mer sunt fett og fokusere på sene karbohydrater. :)

glemte at jeg har planer om krom igjen. Det funket veldig på søtbehovet mitt.

Hva slags probiotika tar du? Og hva opplever du at det funker for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min strategi er:

- Minst 500 g grønnsaker om dagen

- trene ofte nå som jeg har tid, i håp om å ha det som vane og klare å fortsette 3 ganger i uka når det blir travelt i høst 

- drikke mer vann og te

- telle kalorier

- passe på å ha litt kalorier igjen til kvelden siden det er da jeg ellers sprekker, og være bevisst på å spise noe som metter da

Anonymkode: c8ab6...85b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva slags probiotika tar du? Og hva opplever du at det funker for?

Det er en for kvinner. Bestilte på nettbutikken til Vita. Jeg tok det en stund og det hjelp på "kvinnehelse". Men det er bakterier som det forskes på kan hjelpe på ved vektnedgang. Jeg har gått på langvarig medisiner som klusset med magen og "kvinnehelse" og det var påfallende raskt endring. Jeg bruker å holde slik for meg selv, men enkelte ting kvinner sliter med i stillhet og returnerer etter kur har forsvunnet.... Det var noe jeg hadde akseptert bare ville være slik pga alle medisinene. Det var egentlig helt utrolig. 

Proven Daglig og tranebær :) Gøy om dere gir tilbakemelding om de funker for dere, om dere prøver.

Endret av 2ro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min strategi er:

- tre måltid, dropp frokost 

- trene kardio eller styrke så mye som mulig. Helst en tur hver dag eller lengre turer annen hver dag i tillegg til styrke 3-4 ganger for uken. 
- ingen småspising eller mellommåltid 

- drikke mer vann, og ikke drikke med kalorier

- snacks og godteri en dag i uken

Anonymkode: c444a...275

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min strategi: 

- Ingen regler!

Jeg er ikke på diett, jeg er i en livstilsendring som må vare livet ut for at jeg ikke går opp igjen i vekt. Derfor kan jeg ikke ha noen regler, for da blir jeg for streng med meg selv. Litt av alt, mye kos og trene noe som gir meg GLEDE! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine regler: så få kcal hver dag at jeg når målet mitt.  Når jeg når målet skal jeg trene og spise så få kcal at jeg hverken går opp eller ned i velt. Antall kcal må økes jo mer muskler jeg får men det vil ta tid å øke. Tror jeg må tenke på kcal i hvertfall 2 år etter å ha holdt vekten stabil der jeg ønsker, mulig livet ut?

Anonymkode: 4a8ea...28c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugresset skrev (15 timer siden):

Min strategi: 

- Ingen regler!

Jeg er ikke på diett, jeg er i en livstilsendring som må vare livet ut for at jeg ikke går opp igjen i vekt. Derfor kan jeg ikke ha noen regler, for da blir jeg for streng med meg selv. Litt av alt, mye kos og trene noe som gir meg GLEDE! 

Slik er jeg også. Har prøvd å følge matplaner eller spesielle dietter tidligere og det funker ikke for meg. Da får jeg et "alt eller ingenting"-tankesett og jeg får enten et veldig tvangspreget forhold til livsstil eller så gir jeg opp. 

Men jeg har veldig stor tro på å bygge vaner/rutiner rundt hva som funker for meg og prøve å holde meg nogen lunde til det, men på en avslappet måte. Også tar jeg utgangspunkt i det som jeg liker og hva som passer inn i mitt liv. For eksempel så spiser jeg etter periodisk faste, siden jeg uansett ikke liker å spise tidlig på dagen. 

Akkurat nå så "teller" jeg også kalorier, men jeg veier ikke alt jeg spiser, logger kun et estimat i de fleste tilfeller (for å enklere kunne spise ute/borte og ikke minst så blir det enklere når jeg spiser med familien), så det blir vel mer en slags matlogg for å gi meg selv en slags oversikt. Har dog ikke tenkt å fortsette med dette når jeg begynner på jobb igjen, for da spiser jeg automatisk til faste måltider. Det er nå på sommeren der jeg har mer fritid (og mer tid til å både spise og logge 😅) at det er mest praktisk for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugresset skrev (18 timer siden):

Min strategi: 

- Ingen regler!

Vi er ute etter det samme. Men for å få til en livstilsENDRING må jeg ha noen få regler som jeg må holde på en stund. Om ikke er jeg redd det ikke blir varige endringer. Og hoppe over frokost, gjør ikke at jeg går sulten til klokken 12, men at jeg har noen ekstra kcal å gå på, bruke på noe om jeg vil en spesiell gang, eller gå ned i vekt til ønsket vekt. For eksempel. Eller å ha som regel å ikke drikke kalorier, det betyr ikke at om jeg koser meg med vin en dag i uken så bryter jeg ikke regelen, det er unntakene som betyr å kose seg, leve livet. Men med måte. Om ikke jeg lager en regel på det i det vanlige, et jeg redd det fort kan komme en del unødvendig drikke med kalorier, som en milkshake her, en iskaffe der, deilig juice hver morgen osv. Men jeg ønsker heller litt mer protein til maten, enn å «bruke opp» kaloriene på drikke.

For meg er ikke dette strengt, men en enkel måte å spare kcal på noe som er virkelig verdt det. Og bruker jeg de ikke, går jeg automatisk ned i vekt.

Anonymkode: c444a...275

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 2,2 kg på ei uke nå, det er så sinnsykt deilig å endelig være igang😃

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tessa12 skrev (9 minutter siden):

Gått ned 2,2 kg på ei uke nå, det er så sinnsykt deilig å endelig være igang😃

👏Send inspirasjon hit og😅

Anonymkode: a4c05...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greide å ikke spise sent i går 🥳 Det er en massiv bragd for meg. Jeg tror det skyldes krom, som jeg har tidligere hatt god effekt av. Hvorfor glemmer jeg dette? Uansett en bra dag er en kjempebra begynnelse. Da er det bare å repetere til man når målet 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

👏Send inspirasjon hit og😅

Anonymkode: a4c05...2ab

Ble rett og slett inspirert av at jeg ikke orker å være i denne kroppen lengre. Noe må gjøres, røykeslutt har gitt en allerede overvektig kropp ytterligere 12 kg ekstra…nå skal de pluss endel til vekk. Har gitt neg selv 1 1/2 år på å nå matchvekt😊

Endret av Tessa12
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så moro og inspirerende å følge med her inne når man selv er inne i en massiv livsstilsendring. Har fulgt med helt siden jeg begynte, og vender stadig tilbake. Er nå på fjerde måneden med livsstilsendring, mistet 13 kg med kaloritelling og løping. Har enda noen småkg igjen, men de tar jeg det mer med ro med. 

Fokuset har ligget på å telle kcal søndag til fredags ettermiddag. Fredag ettermiddag til og med lørdag er det fritt fram. Har ikke ville nekte meg noe, men prøver å holde det til disse dagene.  Ettersom disse månedene har gått har det blitt en vane å spise de samme mengdene mat til måltidene, og jeg føler at det er mer ubehagelig å bli skikkelig mett enn det var før. 

Den viktigste tanken jeg har hatt i denne perioden er at det er ikke farlig å gå på en smell en dag. Da plukker man seg bare opp dagen etter å fortsetter i samme spor. Er man fysen så hjelper det å løpe seg en liten tur. Nå er fokuset flyttet fra mat til hva jeg skal gjøre når jeg når målvekt for å holde den. 

Jeg har tidligere prøvd utallige slankemetoder, men dette er den eneste som jeg har klart å holde over tid, og den er i tråd med livet mitt til vanlig, siden jeg spiser det jeg ville spist ellers, bare i mindre mengder. I tillegg koser jeg meg skikkelig med løpingen, følelsen det gir å bare la bena føre seg av gårde, musklene som sakte men sikkert titter fram fra lag på lag med fett og ikke minst at jeg er full av energi. 

Jeg har også ferie, men har vært hjemme hittil, så da har jeg fulgt min vanlige rutine. Når vi reiser bort skal jeg være bevisst, men kose meg med vin og øl og litt ekstra kos. Nå vet jeg hvordan jeg fikser det når jeg kommer hjem, så det er ingen krise :) 

Ønsker alle sammen lykke til, ferie er ferie, og vi henter oss inn når ferien er ferdig! 

Anonymkode: 61851...96f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med ferien og gruet meg til å gå på vekten.... de to første ukene var jeg veldig flink, trente og spiste sunt (lite). Den siste uken ble jeg litt sånn: "jaja, det er jo ferie, jeg må jo kose meg", og det skled helt ut! Resultatet var opp 0,8 kilo! Jeg er SÅ fornøyd med at det ikke var mer! Og realisten i meg sier jo at jeg må spise enorme menger for  legge på meg 2-3 kilo på en uke. De 0,8 er nok helt reelt, jeg ventet meg å veie meg til "reisevekten" forsvant ut av kroppen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ned 0,6 kg denne uken og totalt 2,7 kg i juli! Kun 1 kg fra målet mitt for slutten av september som er 68 kg! Tror det nå kan være realistisk å nå 65 kg innen den tid (pre-gravid vekt og hovedmål). Og deretter får jeg se om jeg er fornøyd eller vil gå ned noen kilo til :) Synes helt ærlig det er latterlig enkelt denne gang. Har prøvd å ulike dietter tidligere, og det har vært veldig alt eller ingenting. Nå har jeg bestemt meg for å være den personen som ikke overspiser, som klarer å takke nei til sukker i ukedagene eller klare å bare spise litt i feks et selskap. Og være aktiv hver dag! Og det funker og føles så bra 😄 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto helt stille på vekten i dag. Litt missfornøyd med egen innsats denne uken, veit jeg kunne klart det mye bedre. Får bare brette opp armene og se fremover🤸🏻‍♂️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned mer enn 5 kg og 2 BMI poeng i ferien og jeg er så fornøyd! I dag hadde jeg på en shorts som var litt stram på forsommeren og jeg kjente faktisk at det var litt bedre plass 🤩

Begynner på jobb på mandag og selv om jeg veldig gjerne skulle hatt en uke ferie til, er jeg så spent på hverdag med nye vaner. Hvordan virker sykle til jobb og faste måltider inn? Klarer jeg å holde på å trene på kveld når ungene sover? Håper jeg klarer å ta det gode momentet med meg videre, jeg vil så gjerne få dette til!

Går litt opp i lønn nå i august og skal sette de ekstra pengene på en konto som heter «ny garderobe». Så håper jeg at de kan brukes med god samvittighet rundt jul i en annen størrelse enn 42/44.

Veldig godt å se at så mange har gode resultater i sommer, det er veldig motiverende ❤️

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke alle er! Jeg har ikke gått ned mye i ferien, men jeg har gått ned! Ikke stått stille og ikke gått opp, det har vært litt nedgang hver uke nå de siste ukene og jeg er veldig fornøyd! 

Den siste uken vi var på hytta nå, så prøvde jeg litt gamle klær og det var veldig motiverende! 

Anorakk og bukse fra twentyfour str 42☑️
(Her har jeg vært oppe i str 46 i samme klær/merke)

Jakke fra twentyfour str 40☑️
Ski-jakke fra Dæhlie str L ☑️
Dunjakke str M ☑️ 

Alt dette er klær som faktisk ikke passet etter fødsel for snart 2 år siden, og det er sykt motiverende at det nå passer. Jeg kjøpte en Stormberg vinterjakke etter fødsel, den var 3XL, og den skal jeg brenne tror jeg. Aldri mer skal jeg bli SÅ stor💪🏻

Jeg har også vært oppe i str 46/48 i jeans, og derfor bestilt et par i 44 nå, men de er også for store! Små gleder..👏🏻 

Nå gleder jeg meg til jobb-start på mandag, og er spent på hvordan nedgangen går videre nå når hverdagen kikker igang 🤘🏻

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...