Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg ser ut til å ha tippet i riktig retning nå; ser 68-tallet fortsatt! Etter å ha hatt følelsen av å ha "grodd fast" på 70, og det tok omtrent hele mars for å komme vekk fra 69, er det godt å se det går nedover igjen!

6 timer siden, Ariana807 skrev:

«det er ikke uvanlig å begynne å stå stille, det er kroppen som prøver å vende seg til vektnedgangen»

Har følelsen av det er det som skjer, ja.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På ‎27‎.‎03‎.‎2019 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Har blitt inspirert av periodefaste diskusjonen, så har hevet meg på jeg også, Dag to nå. Har spisevindu 11-19, da jeg jobber med brukere som spiser lunsj 11 ca og jeg sammen med de.

Men er veldig sulten og slapp, er jo vant med frokost for så skrubbsulten til lunsj igjen! Kan dette gå seg til?

Noen med magekatarr som har gått på periodisk faste, synes jeg kjenner det mer i magen nå, enn før....

Anonymkode: 75305...d81

Kan slå fast at på meg fungerer dette ikke. Har heller gått litt opp.. Har hold dette hver dag, også helgen siden forrige innlegg.

Går overraskende bra å kutte ut frokosten! Men drikker en eller to kaffekopper med litt melk i da. Tar noen ganger sånne fibertabletter på morgenen som skal mette litt. 

Men psyken kanskje spiller en rolle, har en ganske dårlig periode med mye stress og tunge tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan i svarte faen får jeg slutt på selvdestruktiv oppførsel? Jeg holder på å bli gal. Jeg klarer meg kjempe bra i to dager, og så sprekker jeg. Så to gode dager til, også enda en til sprekk. Jeg har ikke noe spesielt sug etter sjokolade, men tenker når jeg er på butikken at i dag må jeg belønne meg og kose meg litt, også er det gjort. :( Er så lei av det her. Jeg er kjempe motivert, men eier jo faen ikke disiplin. Er nesten som om en del av meg vil ødelegge alt, mens resten av meg har stålkontroll og tro på at jeg vil klare det her. 

Anonymkode: d5dd5...852

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i svarte faen får jeg slutt på selvdestruktiv oppførsel? Jeg holder på å bli gal. Jeg klarer meg kjempe bra i to dager, og så sprekker jeg. Så to gode dager til, også enda en til sprekk. Jeg har ikke noe spesielt sug etter sjokolade, men tenker når jeg er på butikken at i dag må jeg belønne meg og kose meg litt, også er det gjort. :( Er så lei av det her. Jeg er kjempe motivert, men eier jo faen ikke disiplin. Er nesten som om en del av meg vil ødelegge alt, mens resten av meg har stålkontroll og tro på at jeg vil klare det her. 

Kanskje er det ikke deg selv, men dietten/opplegget du saboterer. Slutt med det som får deg til å føle at du trenger en belønning. Livsstilsendring er et ord som er blitt en klisje, veldig fort, men det er noe i det. En livsstil skal du leve med, ikke klare deg gjennom i to dager. Og du må endre atferden din, og måten du tenker og føler, permanent. Du kan kose deg, også med mat, stikkordet er "litt". Du holder igjen så mye at du mister kontrollen. Det er helt normalt. Slutt å være sint på deg selv for at du er et menneske. Du må slutte å stole på at du skal ha selvdisiplin nok til å stå imot fristelser når du er stresset. (Slanking er i seg selv stress. Handleturer når du er sulten, er skikkelig stress. Handleturer når du er sulten, og sliten, og av gammel vane trekkes mot godterihylla, er hvordan du går på en smell.) Planlegg handleturer, sånn at du ikke trenger å handle hver eller annenhver dag, ta med handleliste, og hold deg til den. Det er lettere å holde seg til lista hvis du har skrevet opp ting du faktisk har lyst til å spise. Gir det mening?

Anonymkode: bfe9c...9c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er det ikke deg selv, men dietten/opplegget du saboterer. Slutt med det som får deg til å føle at du trenger en belønning. Livsstilsendring er et ord som er blitt en klisje, veldig fort, men det er noe i det. En livsstil skal du leve med, ikke klare deg gjennom i to dager. Og du må endre atferden din, og måten du tenker og føler, permanent. Du kan kose deg, også med mat, stikkordet er "litt". Du holder igjen så mye at du mister kontrollen. Det er helt normalt. Slutt å være sint på deg selv for at du er et menneske. Du må slutte å stole på at du skal ha selvdisiplin nok til å stå imot fristelser når du er stresset. (Slanking er i seg selv stress. Handleturer når du er sulten, er skikkelig stress. Handleturer når du er sulten, og sliten, og av gammel vane trekkes mot godterihylla, er hvordan du går på en smell.) Planlegg handleturer, sånn at du ikke trenger å handle hver eller annenhver dag, ta med handleliste, og hold deg til den. Det er lettere å holde seg til lista hvis du har skrevet opp ting du faktisk har lyst til å spise. Gir det mening?

Anonymkode: bfe9c...9c4

Alt gir mening og jeg leser det du skriver. Takk. I dag lagde jeg handleliste før jeg skulle på butikken, det var kun tre ting jeg trengte, men endte opp med å endre middagsplaner fra wok til pizza og kjøpte meg sjokolade. Store mengder, som jeg allerede har kvelt i meg. Nå er jeg lei meg og skammer meg. Men jeg vet hva som trigget meg, for jeg var hos frisøren først og satt å så på meg selv i speilet i 2 timer. Og da begynner tankene å spinne og selvmedlidenheten tar overhånd... "jeg er så stygg at jeg klarer ikke slanke meg uansett" og "er ikke vits å ta vare på seg selv når du ser slik ut". Fælt men sant. Jeg skal starte med blanke ark i morgen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det verste med å slanke seg er å innse at man har et problem med mat... et elsk-hat-forhold omtrent. 

Anonymkode: e6510...540

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis det er noen trøst så er frisørspeilene grusomme! Jeg får alltid sjokk når jeg er hos frisøren: ser jeg SÅNN ut?? Tror det er flere som har det sånn. :vetikke:

Og det med å syns man er for stygg og feit, sånn at det ikke er noe vits og at man ikke er verdt det, det er også vanlig å tenke når man har lav selvfølelse. Men, det er jo bare TULL! Ville du tenkt det om noen andre? Syns du skal prøve å behandle deg selv, sånn som du ville behandlet andre. Du tenker kanskje som meg, at alle faktisk fortjener det. Vel, alle inkluderer såklart også deg :) Prøv å vær snill mot deg selv og snakk positivt til deg selv. Jeg sier støtt og stadig til meg selv: nå var du flink! For mange teite ting, men viktig med litt skryt, og siden jeg er singel og ikke har noen til å skryte av meg så får jeg jammen ta tak og gjøre det selv :fnise:

Nå høres det kanskje ut som om jeg syns slanking er lett som en lek, og det gjør jeg overhodet ikke. Og jeg har hatt mange glipper, og flere blir det nok også. Jeg jobber med tankene og valgene jeg tar hver eneste dag. 

For meg hjelper det dog at jeg har et par overordnede mål, som er bedre helse og en drøm om familie. De målene hjelper det å tenke på når potetgullen nærmest roper på meg i butikken eller når jeg bare vil ha pizza levert på døra så jeg slipper og gå ut og kan binge i fred til jeg blir kvalm. Lysten på god helse og familie er sterkere enn lysten på pizza og alt som er usunt. Kanskje du og har noen sånne mål du kan tenke på som hjelp? 

Også hjelper det for meg at jeg har en dag i uka hvor jeg kan spise det jeg vil. Da mener jeg ikke pizza+sjokolade+potetgull+dipp osv. Da blir det sushi eller hva enn jeg har fyst på i det siste, og gjerne litt vin. Hvis jeg har det å se frem mot klarer jeg å avstå i noen dager, til dagen kommer, og så er jeg fornøyd :) Ellers døyver jeg søtsug med gulrøtter, epler, banan og yougurt, og spiser jevnt så blodsukkeret mitt holder seg stabilt. 

Bare noen tanker og tips fra meg! Heier på deg! 💪:troest:

Anonymkode: 7f9cf...14d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat starta med slanking selv. Skal ned 30 kg. Dette er uke 2! 

Jeg er student og jobber to ganger i uken på kveldstid. Spiser middag på jobb. Ute, så pleier å kjøpe mat i butikken. Noen som har tips til mat jeg kan kjøpe i butikken? Rundt 4-600 kcal

Anonymkode: ab4db...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte for ca 2 uker siden om erfaringer med periodisk faste og fikk noen gode svar herfra. Vil gjerne dele en liten gladnyhet i den forbindelse. Det funker faktisk, har gått ned 2 kg og jeg har kanskje 10 kg mer enn hva jeg selv anser som min idealvekt. Så da er det 8 kg igjen til "sommerkroppen".

Faster fra kl 18 til kl 11 dagen etter. I spisevinduet spiser jeg lunsj, noe før trening og så middag. Ser jeg går veldig i kaloriunderskudd, men overlever både jobb og trening. Eneste ulempen er at jeg desperat har måttet dytte treningsøkten inn i spisevinduet for å klare treningen. Denne metoden anbefales iallefall. Har aldri opplevd å gå ned så mye på en gang. Er ikke overvektig ifølge BMI. (Hva man selv syns er jo noe annet). 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er deres motivasjoner for å gå ned i vekt? Er det et endelig, konkret mål eller mer diffust? 

Jeg syns det fungerer for meg å ha et klart tydelig mål å forholde meg til. Ikke nødvendigvis et tall, men bare en ide om hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er deres motivasjoner for å gå ned i vekt? Er det et endelig, konkret mål eller mer diffust? 

Jeg syns det fungerer for meg å ha et klart tydelig mål å forholde meg til. Ikke nødvendigvis et tall, men bare en ide om hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt.

Jeg er ikke fornøyd med livet mitt nå, rett og slett, og det skal jeg gjøre noe med! :) Jeg er i fedmekategorien, singel og sykemeldt pga kronisk sykdom. Ganske deprimerende, men sånn ønsker jeg ikke å ha det lenger!

Mitt mål er bli normalvektig, frisk/bedre, finne kjærligheten hvis jeg er så heldig og forhåpentligvis få barn. Har lagt om livsstilen min og gått ned 15 kg, men det tar tid pga sykdom. Prøver å tenke at det tok jo lang tid å bli så overvektig også, så da tar det vel tid å bli normalvektig igjen. Men det skal jeg klare :) Målet mitt er å gå ned 30 kg på ett år også ta det derfra.

Hva med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min største motivasjon er bunaden. Er nå ikke lenge igjen før den skal på 😅😭

Hadde håpet på 3 kg til ned før jeg kom meg til slutten av april, men vet ikke jeg, står bom fast for øyeblikket.

Men generelt så har jeg alltid hatt et ønske om å bli tynnere, og når jeg først liksom er i gang med dette, så hvorfor ikke bare prøve seg på alle kiloene med en gang :) 

Er jo veldig kjent å se at jeg går nedover i klesstørrelse på arbeid. Men merket at jeg har kanskje krympet kroppen, men hodet følger ikke helt med. Står med den nyeste buksestørrelsen og fatter ikke at jeg skal klare å få den på! Men joda, den sitter som et skudd :) så man finner jo litt små motoverende ting i hverdagen :) 

Og de dagene jeg sliter, da går jeg inn og ser på de 6 cm jeg har mistet rundt midjen, de 4 cm jeg har mistet rundt hoftene, de 6 cm jeg har mistet rundt lårene og de 5 cm jeg har mistet rundt brystet :) 

Har og tatt noen bilder underveis og jeg kan faktisk se at jeg har blitt slankere 🎉 

Ha alle disse småtingene sammen meg bunaden og ønske om å bli mindre, det er min motivasjon.

Det hjelper og litt at jeg ikke direkte har et bom fast «jeg MÅ nå», men litt løsere, ønsker meg til 65kg, men kanskje jeg egentlgi vil være fornøyd med kroppen på 70 kg og :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man ligger på feks 1500 kcal daglig, og forbrenner 500 kcal på trening, har man da kun  fått i seg 1000 kcal den dagen? Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: d8885...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motivasjonen er å føle seg bra i jeans. Jeg skal ikke ned mange kilo, men de synes godt. Problemet mitt er at jeg har nå gått opp å ned de samme kiloene i noen år. Det er slitsomt. Finner ikke helt den gyldene balansen. Men ned vil jeg hver gang😳 Så motivasjonen finner jeg i klær🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke fornøyd med livet mitt nå, rett og slett, og det skal jeg gjøre noe med! :) Jeg er i fedmekategorien, singel og sykemeldt pga kronisk sykdom. Ganske deprimerende, men sånn ønsker jeg ikke å ha det lenger!

Mitt mål er bli normalvektig, frisk/bedre, finne kjærligheten hvis jeg er så heldig og forhåpentligvis få barn. Har lagt om livsstilen min og gått ned 15 kg, men det tar tid pga sykdom. Prøver å tenke at det tok jo lang tid å bli så overvektig også, så da tar det vel tid å bli normalvektig igjen. Men det skal jeg klare :) Målet mitt er å gå ned 30 kg på ett år også ta det derfra.

Hva med deg? 

Min motivasjon er bryllup. Tenker at det bør være en dag man kan se tilbake på og kjenne igjen seg selv på bildene. Ikke se tilbake på øyeblikket og tenke over at man var 10-15 kg over trivselsvekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.4.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Kan slå fast at på meg fungerer dette ikke. Har heller gått litt opp.. Har hold dette hver dag, også helgen siden forrige innlegg.

Går overraskende bra å kutte ut frokosten! Men drikker en eller to kaffekopper med litt melk i da. Tar noen ganger sånne fibertabletter på morgenen som skal mette litt. 

Men psyken kanskje spiller en rolle, har en ganske dårlig periode med mye stress og tunge tanker. 

Kaffe med melk i bryter fasten.

Du har spist hvor mange dager med 11-19 som spisevindu? 1,5 uke? Jeg kan ikke ha 8 timer spisevindu, for jeg kan fint spise nok for 3 dager da. Snittet mitt de siste 7 dager er 20,9 timer faste om dagen. Det kan ta tid å komme til det da. Det er ikke gjort over natta.

Har du lest deg opp på periodisk faste?

Anonymkode: 40bfc...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del må jeg ha et konkret mål som er mulig å forbedre/ vedlikeholde over tid. Jeg trenger resultater ganske fort for å holde motivasjonen oppe. Med periodisk faste håper jeg å klare det, siden de første resultatene kom veldig fort. Jeg gikk opp 10 kg på kort tid, og selv om det ikke har gjort meg overvektig sliter jeg veldig med å passe inn i klærne mine. Det viktigste for meg er å føle meg vel og i god form.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaffe med melk i bryter fasten.

Du har spist hvor mange dager med 11-19 som spisevindu? 1,5 uke? Jeg kan ikke ha 8 timer spisevindu, for jeg kan fint spise nok for 3 dager da. Snittet mitt de siste 7 dager er 20,9 timer faste om dagen. Det kan ta tid å komme til det da. Det er ikke gjort over natta.

Har du lest deg opp på periodisk faste?

Leste at 8 timer, og helst 10 timer for kvinner, var bra spisevindu. Men 16:8 er jo vanlig da. Eller?

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Endret av tranedatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, tranedatter skrev:

Leste at 8 timer, og helst 10 timer for kvinner, var bra spisevindu. Men 16:8 er jo vanlig da. Eller?

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Han sier: Spiser man etter Leangains-retningslinjene, anbefales et spisevindu på åtte timer for menn og ti timer for kvinner.

Altså kun etter den ene. Dr. Jason Fung (ja, en ekte medisinsk lege) er god på det. Les hans tips (ikke helt glad i navnet på nettstedet, men han blogger der): https://www.dietdoctor.com/women-and-fasting

Flere kilder kan være greit å besøke. Fitnessbloggen er i mine øyne ikke den mest seriøse å søke råd hos.

10 timer vindu funker ikke for meg. Funker godt her med 1-4 timer spisevindu. Det er noe man kan justere selv, alt etter hva som passer for en. Har også tatt noen 48-timer, det går også veldig fint. Skulle gjerne tatt lengre, men pga barn i hus er det nok best at man faktisk spiser hvertfall en gang i døgnet sammen med dem. Har lengre fasting når de ikke er hjemme :)

Periodisk faste er fleksibelt. Det er nok mange som er bruker 16:8, mange bruker det som en start til å øke selve fastetiden. Det er ikke bare å gå rett fra 'normalt' spisemønster til 20 timer fasting i døgnet. Det anbefales å ta det gradvis, kutte den spisevinduet hver uke eller hver andre uke. Kroppen trenger litt tid på å justere seg inn, ikke minst den som faster trenger det mentalt sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier: Spiser man etter Leangains-retningslinjene, anbefales et spisevindu på åtte timer for menn og ti timer for kvinner.

Altså kun etter den ene. Dr. Jason Fung (ja, en ekte medisinsk lege) er god på det. Les hans tips (ikke helt glad i navnet på nettstedet, men han blogger der): https://www.dietdoctor.com/women-and-fasting

Flere kilder kan være greit å besøke. Fitnessbloggen er i mine øyne ikke den mest seriøse å søke råd hos.

10 timer vindu funker ikke for meg. Funker godt her med 1-4 timer spisevindu. Det er noe man kan justere selv, alt etter hva som passer for en. Har også tatt noen 48-timer, det går også veldig fint. Skulle gjerne tatt lengre, men pga barn i hus er det nok best at man faktisk spiser hvertfall en gang i døgnet sammen med dem. Har lengre fasting når de ikke er hjemme :)

Periodisk faste er fleksibelt. Det er nok mange som er bruker 16:8, mange bruker det som en start til å øke selve fastetiden. Det er ikke bare å gå rett fra 'normalt' spisemønster til 20 timer fasting i døgnet. Det anbefales å ta det gradvis, kutte den spisevinduet hver uke eller hver andre uke. Kroppen trenger litt tid på å justere seg inn, ikke minst den som faster trenger det mentalt sett :)

Takk for input. Har ignorert den siden, pga navnet jeg også. I norske ører høres det så useriøst ut. ;)

Skal lese opp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...