Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

Jeg har helt glemt å skrive her at babyen har kommet! Alt har gått veldig fint. Babyen fikk aldri ned i vekt etter fødsel, så vi har ikke trengt å stresse noe med matingen denne gang. Det er jeg utrolig takknemlig for! ❤️ Vet hvordan det er å slite med det. 

Gratulerer til alle dere andre som har fått babyen i armene sine, og lykke til til dere andre! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer til alle dere som har fått til nå❤

Et lite spørsmål fra meg: det har kommet litt blod (ikke friskt) de siste dagene. Ofte litt oransjefarget. Ikke mye eller ofte, kanskje 1-2 ganger til dagen og kanskje annenhver dag. Er dette noe jeg bør ringe til lege/føden om, eller er det sannsynligvis slimproppen som går litt og litt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bringebærpiken jeg ville gjettet på slimproppen, men vet ikke altså. Mener jeg leste en plass at så lenge det ikke er mensen-mengder med blod eller i kombinasjon med smerter i magen så er det ikke å bry seg med. Men husker ikke kilden så ikke hør på meg 100%! Er det fortsatt likt? 

Var på kontroll igjen idag. Hadde litt for høyt blodtrykk pluss spor av protein i urinen. Så nå skal jeg inn på kontroll av blodtrykk og urin annenhver dag hos fastlegen, og lav terskel for videre til sykehus. Krysser alt jeg har for at det ikke utvikler seg til noe mer alvorlig! Nå kunne jeg helst tenkt meg at babyen bare ble født både fordi det er tungt, men også for at da hadde jeg sluppet denne bekymringen også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, månki skrev:

@Bringebærpiken jeg ville gjettet på slimproppen, men vet ikke altså. Mener jeg leste en plass at så lenge det ikke er mensen-mengder med blod eller i kombinasjon med smerter i magen så er det ikke å bry seg med. Men husker ikke kilden så ikke hør på meg 100%! Er det fortsatt likt? 

Var på kontroll igjen idag. Hadde litt for høyt blodtrykk pluss spor av protein i urinen. Så nå skal jeg inn på kontroll av blodtrykk og urin annenhver dag hos fastlegen, og lav terskel for videre til sykehus. Krysser alt jeg har for at det ikke utvikler seg til noe mer alvorlig! Nå kunne jeg helst tenkt meg at babyen bare ble født både fordi det er tungt, men også for at da hadde jeg sluppet denne bekymringen også! 

Ja det var det jeg også trodde, men det kom etterhvert mer blod (og friskt blod) enn det som er vanlig når slimproppen løsner. Jeg fikk heldigvis komme inn på en grundig sjekk, og legen trodde det enten var en 'atypisk tegningsblødning' eller at livmorhalstappen bare er lettblødende. Det er visstnok ikke helt vanlig å blø såpass mye i denne delen av svangerskapet.

Er det snakk om svangerskapsforgiftning hos deg, eller vil de bare være på den sikre siden? Jeg har en venninne som hadde høyt blodtrykk og mye hevelser i flere uker før fødsel, gikk et par uker på medisiner for blodtrykket også. Det gikk veldig bra med henne, men hun endte med keisersnitt siden blodtrykket ble så høyt på slutten. Godt at du får god oppfølging! 

Jeg skulle også ønske at babyen kom snart. Er ikke utålmodig i det hele tatt enda, men kunne godt klart meg uten disse bekymringene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bringebærpiken skrev:

Ja det var det jeg også trodde, men det kom etterhvert mer blod (og friskt blod) enn det som er vanlig når slimproppen løsner. Jeg fikk heldigvis komme inn på en grundig sjekk, og legen trodde det enten var en 'atypisk tegningsblødning' eller at livmorhalstappen bare er lettblødende. Det er visstnok ikke helt vanlig å blø såpass mye i denne delen av svangerskapet.

Er det snakk om svangerskapsforgiftning hos deg, eller vil de bare være på den sikre siden? Jeg har en venninne som hadde høyt blodtrykk og mye hevelser i flere uker før fødsel, gikk et par uker på medisiner for blodtrykket også. Det gikk veldig bra med henne, men hun endte med keisersnitt siden blodtrykket ble så høyt på slutten. Godt at du får god oppfølging! 

Jeg skulle også ønske at babyen kom snart. Er ikke utålmodig i det hele tatt enda, men kunne godt klart meg uten disse bekymringene 😅

Mistanke om begynnende svangerskapsforgiftning. Så kontroller for å være på den sikre siden. Neste skikkelige kontroll er om to uker, og mye kan skje på kort tid.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, både blødninger og høyt blodtrykk høres skummelt ut. Håper det går bra med dere begge, @Bringebærpiken og @månki!

Her var vi på ny vekstkontroll i dag, knøttet (som ikke er et knøtt lenger tydeligvis) ble estimert til 3,2 kg, men følger kurven sin fint og ligger fremdeles nesten prikk på normalkurven. Fremdeles i seteleie da, vi har bestemt oss for å forsøke vaginal fødsel om det går. En forutsetning er riktignok at fødselen starter av seg selv innen uke 41+0 -- legen vi snakket med på kontrollen etter ultralyden kjente på livmorstappen, som i det minste var myk/moden nok til at hun kunne forsøke hinnestripping. Aner ikke om det hadde noen effekt (har hørt dette kan være vondt/ubehagelig men kjente omtrent ingenting), men krysser fingrene for at noe kommer i gang de neste dagene! Må innrømme at jeg begynner å bli lei/utålmodig nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 27.7.2019 den 10.53, Frostrose skrev:

Jeg har helt glemt å skrive her at babyen har kommet! Alt har gått veldig fint. Babyen fikk aldri ned i vekt etter fødsel, så vi har ikke trengt å stresse noe med matingen denne gang. Det er jeg utrolig takknemlig for! ❤️ Vet hvordan det er å slite med det. 

Gratulerer til alle dere andre som har fått babyen i armene sine, og lykke til til dere andre! 

Så godt å høre @Frostrose! Vi nådde igjen fødselsvekten (-10 gram) på dag 6!!! Helt sjukt! 

-- men deretter gikk det rett vest med amminga.. på dag 8 fikk jeg nesten 40 i feber, men tøffe meg, skulle ikke bry seg om det. på dag 9 trodde jeg at jeg var døden nær, og ble sendt på sykehuset - heldigvis viste det seg og "bare" være en sikkelig brystbetennelse som kom ut av intet. Så vi fikk en hestekur av antibiotika. 

Denne antibiotikakuren gikk jeg på i 7 dager. Før jeg var ferdig med den fikk lille A trøske. Som igjen smitta meg. Vi smørte meg med Canesten og han fikk en mixtur som vi smørte i munnhulen med. I max 30 dager skulle vi holde på- i all fall til det ble helt borte. Men han har hatt dette hvite belegget i munnen hele tiden. Ny runde med ny mixtur.. og da får jeg det og. OG fy søren det var sårt og jævlig. Og da sa helsestasjonen at de anbefalte meg og pumpe meg, for å unngå at jeg smitter han og han smitter meg, men da mistet jeg melken - for det ble ikke noe bedre av å pumpe. Jeg føler jeg gav opp. Men æsj så vondt det var! 

Men det var noe magisk som skjedde med gutten når vi gikk over på MME. Han gikk fra og sove 2-3 timer til å sove fra 22 til 06 !!!! Altså, jeg fikk sove! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har glemt å skrive! Hadde termin 15. August, vi visste ikke kjønn.

Ble igangsatt 11 dager over termin.  Etter en lang, tøff og litt dramatisk fødsel kom det 13 dager over termin ei perfekt og frisk jente til verden! 

For en fantastisk følelse å være mamma. Tøft men herlig! 

Håper dere alle har det fint❤️

Endret av Lykkeliten91
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med oppdateringer! 😊

Veslejenta her kom 40+3. Etter hinnestripping nummer to på sykehuset torsdag gikk kynnerne over til (mase)rier fredag kveld/natt. Ventet og ventet på at de skulle bli regelmessige/hyppige nok -- fikk komme inn for en sjekk lørdag ettermiddag likevel pga seteleie/risikofødsel, da var tappen utflatet og 2-3 cm åpning. Vi fikk lov å bli på sykehuset, og fikk etterhvert smertestillende/sovehjelp med håp om at riene ville ta seg opp etterhvert (hvis ikke hadde det blitt keisersnitt søndag morgen). Vannet gikk midt på natta og vi fikk flytte ned igjen på fødestua, der ting absolutt ble vondere men ikke så tette som de ønsket. En epidural og riestimulerende drypp fikk derimot fart på sakene - hun var ute ved tolvtida søndag etter litt under 20 minutters pressing. Alt gikk helt etter boka fram til helt på slutten, da hjertelyden falt mens hodet delvis satt fast -- hun kom da ut, men ganske medtatt og en del fostervann i lungene, trengte pustehjelp/oksygen de første minuttene. Kom seg heldigvis veldig raskt etterpå, og fikk bli med oss på barsel i stedet for å ta en tur på nyfødtintensiven til observasjon som de først mente.

... jeg får ikke helt bestemt meg hva jeg syns om fødselen egentlig. På den ene siden har jeg sykt dårlig samvittighet for at jeg valgte å føde, selv om jeg visste det var en risiko for komplikasjoner for babyen siden hodet kommer sist og må ut fort (og det var akkurat det som skjedde). På den andre siden er jeg glad for at det ikke ble keisersnitt, både for min egen del og eventuelt fremtidige svangerskap (de første ukene var såpass overveldende at jeg ikke kan forestille meg hvordan det hadde vært om jeg i tillegg var nyoperert!). Sørger litt over at jeg ikke kunne få en "normal" fødselsopplevelse der barnet puster og skriker når det kommer ut, pappa kan klippe navlestrengen, babyen får komme rett opp på brystet osv. Men glad for at det tross alt gikk bra med oss begge to, "fordelen" med risikofødsel er vel at de følger veldig godt med og det var allerede barnelege osv i rommet da hjertelyden begynte å falle... Skal tilbake til sykehuset i oktober for oppfølgingssamtale med fødselslegen, tror det blir godt. 

Etter den noe dramatiske starten har det i alle fall gått veldig bra, mer eller mindre problemfri amming og jeg kan ikke tro at hun allerede blir seks uker på søndag! ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...