Gå til innhold

Lykkeland


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ufattelig tragedie 😭😭

Jeg var selv 3 år da dette skjedde, og husker selvsagt ingenting. 
 

Og, Pia Tjelta er fantastisk 🤩

Anonymkode: 5c275...0ef

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke sett den nyeste episoden, men hvis Jonathan dør så er det vel fordi skuespileren er opptatt med å spille inn neste Witcher-sesong.

Jeg er født og vokst opp nær Stavanger og har både far, bror, nevø og onkler og søskenbarn som jobber i "oljå" - inkludert også meg selv. Så denne serien koser jeg meg virkelig med!

Anonymkode: 993fc...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk sesongavslutning, ble noen tårer i øynene her ja!

Synes det er en utrolig bra serie, og jeg liker alle karakterene. Men enig i at manus kanskje var litt svakt, det går litt vel fort i svingene iblant og mye virker noe overdrevet. Det kan nesten virke som de hadde mange flere meter med manus hvor mer ble bedre skildret og forklart, men så måtte de kutte halvparten av scenene.

Synes Pia Tjelta gjør en kjempebra figur (selv om hun burde hatt en klarere Eiganes-sosiolekt), og i denne sesongen likte jeg godt han Ed Young, som var sjefen til Jonathan i Phillips.

Anonymkode: fb529...5df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det åpenbart triste ved Alexander Kielland ulykken skar det i hjertet da Ingrid Nyman bare ble skjøvet til side på hjelpesentralen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tror dere det kommer sesong 3? Da handler vel sikkert den om jappetida, hvordan Norge ble på grunn av oljen.

Anonymkode: fbf7e...b38

Jeg håper det kommer en ny sesong. Det er jo flere ting som kan skrives inn i manuset, som f.eks. diskusjonen om hvordan de enorme oljeinntektene skulle forvaltes. Forslaget om en fondsløsning ble diskutert av regjeringen Willoch i midten av 1980-årene, og med Anna som økonom og delvis "aktivist" kan man sikkert bruke noe av dette. Ellers er jo jappetiden med påfølgende boligkrakk og bankkrise tidsaktuelle tema. Mange bedrifter gikk konkurs, og oljeprisen stupte. Jeg tror det er mye interessante ting her for de som skriver manuset for en eventuell 3. sesong.  😁

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkeland er rett og slett den beste norske serien jeg har sett. Bra handling, gode skuespillere, troverdig historie... og en god kombinasjon av spenning, drama, kjærlighet, intriger, tragedie, sorg og hverdagskonflikter. 

Det MÅ jo komme en sesong 3 også. :) 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sterk sesongavslutning, ble noen tårer i øynene her ja!

Synes det er en utrolig bra serie, og jeg liker alle karakterene. Men enig i at manus kanskje var litt svakt, det går litt vel fort i svingene iblant og mye virker noe overdrevet. Det kan nesten virke som de hadde mange flere meter med manus hvor mer ble bedre skildret og forklart, men så måtte de kutte halvparten av scenene.

Synes Pia Tjelta gjør en kjempebra figur (selv om hun burde hatt en klarere Eiganes-sosiolekt), og i denne sesongen likte jeg godt han Ed Young, som var sjefen til Jonathan i Phillips.

Anonymkode: fb529...5df

Ja, han som spilte Ed Young gjorde en bra jobb, særlig i de siste to episodene.

Ellers er jeg enig i det du skriver om manus. Det var endel character development som rett og slett forsvant - det virket som om ting var kuttet bort, slik at det ble vanskelig å skjønne hvorfor ting skjedde eller hvilke valg karantenene gjorde. 
Ellers må jeg si at han som spiller Jonathan er skikkelig god til å spille forelsket, særlig i første sesong. 🤣 

Anonymkode: b3b71...32e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke den komme gitt!

Følte også siste kvarteret avsluttet hele serien. Tviler på at det kommer en sesong 3. og serien står godt hvis de lar den ligge nå også. 
Trodde allikevel at episodene med ulykken ville ta litt mer av. Fikk en følelse av at budsjettet kanskje stoppet?

Har lest en del bøker og hørt podcaster om ulykken og hørt vitnebeskrivelser. Det som skjedde der ute var helt ekstremt. Det var ett blodbad. Og når man hører hva vitner observerte skje med menneskene der ute så er det igrunn ikke så rart at 30 stk aldri ble funnet.

 

Anonymkode: f50ae...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes serien også fikk godt frem hvor dårlig oppfølging det var av pårørende. Det fantes ikke noe krisesenter for pårørende, og stakkars Anna som kom hjem til tomt hus uten noen rundt seg.

Anonymkode: 39c37...49c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så ikke den komme gitt!

Følte også siste kvarteret avsluttet hele serien. Tviler på at det kommer en sesong 3. og serien står godt hvis de lar den ligge nå også. 
Trodde allikevel at episodene med ulykken ville ta litt mer av. Fikk en følelse av at budsjettet kanskje stoppet?

Har lest en del bøker og hørt podcaster om ulykken og hørt vitnebeskrivelser. Det som skjedde der ute var helt ekstremt. Det var ett blodbad. Og når man hører hva vitner observerte skje med menneskene der ute så er det igrunn ikke så rart at 30 stk aldri ble funnet.

 

Anonymkode: f50ae...57e

Jeg så den komme. Spoiler alert… 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helt siden jeg fant ut at Kielland-ulykken skulle være med i sesong to, skjønte jeg at enten Jonathan eller Christian kom til å dø. Rett og slett fordi noen av hovedpersonene måtte dø for at ulykken virkelig skulle gjøre inntrykk.  Jeg så et promobilde av Pia Tjelta og det som måtte være Christian som klemte, og da begynte jeg å mistenke at det måtte være Jonathan som døde. Og da nest siste episode startet med at Anna var gravid, ble jeg helt sikker - selv om jeg håpet i det lengste med den livbåten. 
Men det irriterer meg skikkelig. Argh! Hadde heller ønsket at Jonathan overlevde (sorry). Og avslutningsscenen med Christian med familie irriterte meg også. De smiler og er lykkelige som om ingen ting har skjedd, selv om mange de kjenner er døde? Skjønner de er glade for at HAN lever, men det var over the top (og ikke bra jobb med manuset, igjen).  

Anonymkode: b3b71...32e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ble sittende og se på sendingene som NRK hadde lagt ut på sidene fra gamle Dagsrevyen-opptak da det skjedde. For en forferdelig tragedie! Selv var jeg ikke født da og har bare såvidt lest om det. Lurer på hvordan det har gått med de overlevende i ettertid. Det var jo en tid der menn ikke skulle snakke så mye om følelser, men det de må ha opplevd der ute.. ufattelig.

Anonymkode: 11832...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg så den komme. Spoiler alert… 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helt siden jeg fant ut at Kielland-ulykken skulle være med i sesong to, skjønte jeg at enten Jonathan eller Christian kom til å dø. Rett og slett fordi noen av hovedpersonene måtte dø for at ulykken virkelig skulle gjøre inntrykk.  Jeg så et promobilde av Pia Tjelta og det som måtte være Christian som klemte, og da begynte jeg å mistenke at det måtte være Jonathan som døde. Og da nest siste episode startet med at Anna var gravid, ble jeg helt sikker - selv om jeg håpet i det lengste med den livbåten. 
Men det irriterer meg skikkelig. Argh! Hadde heller ønsket at Jonathan overlevde (sorry). Og avslutningsscenen med Christian med familie irriterte meg også. De smiler og er lykkelige som om ingen ting har skjedd, selv om mange de kjenner er døde? Skjønner de er glade for at HAN lever, men det var over the top (og ikke bra jobb med manuset, igjen).  

Anonymkode: b3b71...32e

Husk også hva han sa i s 1 når han ikke ville være med Anna å bade. "I'm a Texan. We don't float, we sink."

Anonymkode: f50ae...57e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (På 10/31/2018 den 14.35):

En ganske hvitvasket serie må jeg si.

Anonymkode: 19b06...3ca

Hva mener du med det? 

Det var ikke folk fra alle verdenshjørner i Stavanger på 70 tallet så kast krenkelsene på båten. Vi kan ikke lage falsk verdenshistorie for at folk ikke skal bli krenket. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 8.05):

Jeg har ikke sett den nyeste episoden, men hvis Jonathan dør så er det vel fordi skuespileren er opptatt med å spille inn neste Witcher-sesong.

Anonymkode: 993fc...04f

Vet ikke om du har sett Witcher , men Han hadde bare èn liten rolle i èn episode i den serien. 

AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 8.06):

Sterk sesongavslutning, ble noen tårer i øynene her ja!

Synes det er en utrolig bra serie, og jeg liker alle karakterene. Men enig i at manus kanskje var litt svakt, det går litt vel fort i svingene iblant og mye virker noe overdrevet. Det kan nesten virke som de hadde mange flere meter med manus hvor mer ble bedre skildret og forklart, men så måtte de kutte halvparten av scenene.

Synes Pia Tjelta gjør en kjempebra figur (selv om hun burde hatt en klarere Eiganes-sosiolekt), og i denne sesongen likte jeg godt han Ed Young, som var sjefen til Jonathan i Phillips.

Anonymkode: fb529...5df

Jeg synes hele sesongen har hoppet så innmari mye og alt har gått så fort. Det føles som plottet burde gått over flere sesonger. Så mye har skjedd med karakterene mellom s1 og 2 som vi ikke har fått være med på. Så det føles som vi har mista så mye. Alt styret mellom Jonathan og Anna og så plutselig gir han henne en penn og de igjennopplever første møte i s1 og alt er som normalt igjen. 

I tillegg har Anna hatt mange deprimerende scener denne sesongen. Og skuespilleren er strålende i alt bortsett fra å gråte 😅 Det virker forferdelig kunstig. Så scenene hvor hun er lei seg virker kalde og kunstige. Det må ha vært bare siste scene på kjøkkenet som virket troverdig, og der skjulte hun ansiktet. 

Violetta skrev (På 14.2.2022 den 8.55):

Bortsett fra det åpenbart triste ved Alexander Kielland ulykken skar det i hjertet da Ingrid Nyman bare ble skjøvet til side på hjelpesentralen. 

Hun hadde jo ingen ferdigheter de kunne bruke henne til. Ikke førstehjelp, radiokunskaper eller noe. Hun hadde jo bare gått hjemme og vært kone hele sitt voksne liv.

Det siste man trenger i sånne situasjoner er folk som går rundt i veien uten noe å gjøre. 
Psykisk helse og noen å prate med ble ikke prioritert den gangen. Desverre. 
 

Synes uansett at serien runda av fint.  Ble veldig trist når Jonathan døde (særlig mtp at han var så åpenbart redd) og overrasket over at Martin overlevde!

Liker også utviklingen til Christian denne sesongen. Han var en dritunge i s1 men hadde vokst opp og blitt en ansvarsfull fyr i s2. 
 

Regner med dette var avslutningen og at det ikke blir noen s3. Den sluttet igrunn ganske fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sterk avslutning. Mye virket troverdig og realistisk utfra slik jeg har lest. Men det har og spart oss for mye, noe som må være greit. Dette er jo en familieserie, og jeg synes og mange serier i dag er for groteske i sine skildringer.
 

Bare meg som reagerte på at Kristians far rekvirerer helikopter for å dra ut på plattformen. Hvis Nymn hadde helikopter så hadde de vell satt det direkte inn i søket? Ikke brukt det til å hente Kristians far i Stavanger? Søket etter savnede foregikk over et område like stort som Rogaland fylke, de hadde helt sikkert hatt bruk for flere helikoptre.
 

Synes og det manglet en scene hvor Kristian får beskjed om at Martin overlevde.

Anonymkode: 46abc...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

 

Bare meg som reagerte på at Kristians far rekvirerer helikopter for å dra ut på plattformen. Hvis Nymn hadde helikopter så hadde de vell satt det direkte inn i søket? Ikke brukt det til å hente Kristians far i Stavanger? Søket etter savnede foregikk over et område like stort som Rogaland fylke, de hadde helt sikkert hatt bruk for flere helikoptre.
 

Synes og det manglet en scene hvor Kristian får beskjed om at Martin overlevde.

Anonymkode: 46abc...ec3

De hadde ikke eget helikopter men hadde stort kontaktnett og de fant ett helikopter som hadde plass til en mann til ut

Anonymkode: f50ae...57e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Helt siden jeg fant ut at Kielland-ulykken skulle være med i sesong to, skjønte jeg at enten Jonathan eller Christian kom til å dø. Rett og slett fordi noen av hovedpersonene måtte dø for at ulykken virkelig skulle gjøre inntrykk.  Jeg så et promobilde av Pia Tjelta og det som måtte være Christian som klemte, og da begynte jeg å mistenke at det måtte være Jonathan som døde. Og da nest siste episode startet med at Anna var gravid, ble jeg helt sikker - selv om jeg håpet i det lengste med den livbåten. 
Men det irriterer meg skikkelig. Argh! Hadde heller ønsket at Jonathan overlevde (sorry). Og avslutningsscenen med Christian med familie irriterte meg også. De smiler og er lykkelige som om ingen ting har skjedd, selv om mange de kjenner er døde? Skjønner de er glade for at HAN lever, men det var over the top (og ikke bra jobb med manuset, igjen).  

Anonymkode: b3b71...32e

Christian fant jo Jonathan, han var definitivt ikke uberørt da han snakket med Anna. Tror scenen hjemme med familien skulle vise at de som var så heldige å overleve kunne de dra hjem og spise middag med familien. Christian kan jo ha fått PTSD senere for alt vi vet.

Syns forøvrig ulykken er godt skildret, veldig sterkt å se hvor raskt det gikk og Rein som ser ut av vinduet og får helt sjokk da hele plattformen er skjev. 

Anonymkode: 5eda7...030

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dødsfallet gikk så inn på meg, selv om jeg hverken var født eller var i familie med noen i ulykken. 
Spesielt på slutten med fine sangen og barna og rosene. Greit at jeg er lettrørt, men satt og gråt kjempelenge etterpå💔

Anonymkode: 1972b...987

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...